2015-12-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det gör ingen större skada och det uppmuntrar ingen polarisering.
Du tror inte det kan finnas en och annan medlem i Svenska Kyrkan som tycker det är orättvist att en kristen opersångerska som kritiserat islam(ism) (och gjort en pudel när hon fick smisk på fingrarna för det) blir utfryst ur kristna kyrkan, eftersom de "inte delar hennes värderingar", trots att hon gjort avbön från FB-inläggen? Vad menar SK egentligen - att de delar islams värderingar?

Förvirringen är rätt stor bland en hel del SK-medlemmar kan jag tänka (nu hör jag själv inte dit sedan länge).
Citera
2015-12-05, 17:48
Medlem
Storm.Hatts avatar
Finns det någon länk till vad Susanne Resmark har skrivit?
Citera
2015-12-05, 17:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vad menar SK egentligen - att de delar islams värderingar?

Ingen aning ... men jag gisser att dom delvist har gått vilse i sin egen ekumeniska retorik.
Citera
2015-12-05, 17:55
Bannlyst
Jag är fortfarande med i sk , bra att ha en begravningsplats när man dör.
Citera
2015-12-05, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag är fortfarande med i sk ,

Citat:
bra att ha en begravningsplats när man dör.

Varför?
Citera
2015-12-05, 19:12
Bannlyst
Citat:
Varför?

Ah just det, när jag inte hade pengar så fick jag cirka 20 tusen av kyrkan. Man får pengar av dom varje år några tusen perfekt för raketer.
Citera
2015-12-05, 19:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ah just det, när jag inte hade pengar så fick jag cirka 20 tusen av kyrkan. Man får pengar av dom varje år några tusen perfekt för raketer.

Delar SvK ut 20.000 om året till individer? Förtydligande, tack.
Citera
2015-12-05, 19:38
Bannlyst
Citat:
Delar SvK ut 20.000 om året till individer? Förtydligande, tack.

Nej det är en gång i livet man får en hög summa sedan delar de ut cirka 2000kr per år eller vartannat år.
Citera
2015-12-07, 08:30
Medlem
bombaccis avatar
Blev besviken igår när jag var i kyrkan på andra advent och de hade familjegudstjänst.

Advent är tillsammans med påsken kristendomens stora högtider och då ska det talas om kritus vår frälsare och om hur vi kan leva mer andligt m.m.

I denna andra adventsgudstjänst valde prästen att spela dålig barnteater och en anställd spelade pipi Långström och man läste inga bibelttexter vad jag märkte utan pippi busade med prästen. Kul för barnen men vad hade det med vår frälsare att göra?

Gillar verkligen inte familjegudstjänsterna, de borde lägga sånt där på andra tider och ha det lite seriösare på 11 gudstjänsterna.

Konstigt när man anställer ateister som präster tycker jag.

fick tankar på att lämna kyrkan när jag satt där o söka mig igen till något annat samfund.
Citera
2015-12-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
Finns det någon länk till vad Susanne Resmark har skrivit?
http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2015/11/27/mangfaldsambassador-skriver-hatiskt-om-islam/
Citera
2015-12-10, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Blev besviken igår när jag var i kyrkan på andra advent och de hade familjegudstjänst.

Advent är tillsammans med påsken kristendomens stora högtider och då ska det talas om kritus vår frälsare och om hur vi kan leva mer andligt m.m.

I denna andra adventsgudstjänst valde prästen att spela dålig barnteater och en anställd spelade pipi Långström och man läste inga bibelttexter vad jag märkte utan pippi busade med prästen. Kul för barnen men vad hade det med vår frälsare att göra?

Gillar verkligen inte familjegudstjänsterna, de borde lägga sånt där på andra tider och ha det lite seriösare på 11 gudstjänsterna.

Citat:
Konstigt när man anställer ateister som präster tycker jag.

Jag förmodar att du menar "ateister" på ett allegorisk sätt och från ditt perspektiv (jag tvivlar nämligen på, att du egentligen vet vad en ateist är).
Citera
2015-12-10, 15:31
Medlem
Citat:
Jag är fortfarande med i sk , bra att ha en begravningsplats när man dör.
Du menar alltså att du är beredd att blunda för Svenska Kyrkans islamkramande (googla Ulf Lindgren, Eva Brunne mfl), hyckleri, utfrysning av kristna (googla Susanne Resmark) som kritiserar islam osv - bara för att din döda kropp ska ha en "helig" plats att vila på den dag den är ur funktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in