Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Kanske inte direkt irriterande utan mer en iakttagelse.
Körde runt i Malmö Stad i går kväll.
Totalt kaos, mer än vanligt faktiskt.
Folk körde som galningar, bröt konstant mot trafikregler och parkerade hur som helst.
Mitt i city körde folk med tidvis med fullgas och blåste förbi i korsningar i 80-90 km/h.
Uppskattningsvis 90% av bilarna höll 60 km/h på 40-sträckorna.
Ingen stannar på gult ljus, fullgas gäller då istället, i varje korsning kör folk konstant mot rött ljus, praxis är att om det precis har slagit om till rött så är det ok att köra mot rött ljus.
Folk kör i bussfilerna och använder även dessa frekvent som omkörningsfil.
Parkera kan man göra var man vill, även på trottoarer och cykelbanor, bara man slår på varningsblinkersen så är det ok.
Kaos som vanligt i centrum, speciellt kring möllevången och södra innerstaden, ett jäkla tutande hela tiden och trångt att komma förbi på vissa gator pga tillfälligt parkerade bilar på gatan som stoppar upp trafiken, alltså kär man på trottoarerna i stället, eller så parkerar man där..
Och sen får man se upp så att man inte kör ihjäl någon galning på moped, för där kommer dom över både gator, torg och trottoarer i full fart, ofta utan vare sig ljus på mopeden eller hjälm på huvudet..
Sen räcker det visst att köra runt på parkeringsljus på kvällar och nätter numera om man kör inne i stan, där finns ju gatubelysning som lyser upp...
Och säkerhetsbälte är inte heller något som man behöver använda om man bara kör i stan, verkar det som...
Polisen bryr sig inte längre, den saken är ju klar..
Jag citerar mig själv här med mitt tidigare inlägg som jag skrev tidigt i somras.
Det är ganska tydligt att polisen lagt över ansvaret på malmöborna själva när det gäller trafiken.
Detta är väl på gott och ont, en del skulle nog använda hårda ord och mena att det råder anarki i malmötrafiken, jag skulle inte vilja använda dom orden utan jag tycker det faktiskt fungerar ganska väl, faktiskt över förväntan med tanke på omständigheterna.
Något speciellt uppmärksammat denna veckan är att fler bryter mot gällande trafikregler än tidigare, samt att folk kör betydligt fortare och mer aggressivt än tidigare.
Dock vill jag tydligt påpeka att trafiken har en bra rytm och det hela funkar rätt bra måste jag säga.
Jag har uppmärksammat följande:
- fler kör mot rött ljus än tidigare, jäkligt många gör det faktiskt, i varje ljussignalskorsning är det alltid minst en bil som kör mot rött, tidigare körde folk mot rött precis vid omslaget mellan rött och gult, nu kör folk mot rött även om det varit rött i 2, 3 sekunder.
Så detta har blivit en form av normal praxis.
- folk kör fortare än tidigare, 40 km/h gäller i city, innan körde de flesta mellan 40-50 km/h inne i city, nu kör de flesta mellan 50-65 km/h, samt varannan eller var tredje håller väl minst 65-70 km/h på de dubbelfiliga gatorna i city där 40-gräns råder.
På 60-stäckorna in/ut från city, håller de flesta 70-80 km/h, många även 90 km/h.
Framförallt kvällstid när trafiken inte längre är så tät.
- folk kör mer aggressivt och hetsigt, det märks tydligt att tempot ökat, mycket tutande vid korsingar och ljussignaler, tjutande däck och häftiga accelerationer är inte heller ovanligt.
- kvinnornas beteende har förändrats, de yngre kvinnorna kör nu mycket mer aggressivt och hetsigare än tidigare, troligtvis vill de inte vara sämre än killarna
- att parkera på trottoaren har blivit ett populärt alternativ..
- fler mopeder på gatorna än tidigare.
- många gående och cyklister har gul reflexväst på sig när de är ute i trafiken under kvällstid, detta har blivit mycket vanligt, framförallt unga kvinnor verkar vara duktiga på att använda dessa gula reflexvästar, det är väldigt bra för dom syns tydligt i mörkret!