2015-12-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar.

När du debiterar restid för en kund så är det väl för resa från och TILLBAKA till ditt kontor som gäller eller?

Dvs åker du direkt till en kund från en annan kund så kan du alltid debitera minst lika tid som det skulle ta att åka via ditt kontor fast det i verkligheten tar kortare tid.
Eller så kan det lika gärna ta längre tid om jag är på fel sida av stan. Här i Stockholm flänger jag fram och tillbaka på Essingen.

Citat:
Så ja, det spelar verkligen en roll. Därav, i teorin, så skulle en hantverkare kunna fakturera 10-15 timmar per dag fast denna bara jobbat 8 timmar.
Det är mer eller mindre omöjligt. I ditt exempel måste man kanske ha 10 stycken småjobb som ligger bredvid varandra. Alla dessa jobb vet man exakt vad som krävs och vad som behövs. Dessa jobb finns dock inte i verkligheten. I princip alla som jobbar på servicesidan försöker snarare lyckas få ihop 8 timmar per dag.

Citat:
Läser jag ditt övriga svar så känns du som en av de ärliga få men du får nog inse att de flesta in din bransch inte är det. De flesta är "tyvärr" bittra på samhället av någon anledning och då blir det väldigt lätt överfakturering. Det är i varje fall min erfarenhet av hantverkarbranschen. Speciellt de i fåmansföretag.
Ja jag sätter en viss heder i mitt arbete jag utför. Det gör många hantverkare/tekniker, men likväl finns det många som inte bryr sig.

Jag skulle vilja säga tvärtom. Det är större chans att hitta en vettig hantverkare/tekniker i de mindre företagen, helst enmansföretaget. Dessa personer är ofta seriösa och lever på ett gott rykte. Anlitar du det stora bolaget är det mer än chansning om du får ut en seriös person eller en tomte.
Citera
2015-12-04, 16:29
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Hantverkare är satans påfund, & borde konkurrensutsättas i mycket större utsträckning. Sett till utbildningsnivå & arbetsinsats har de alldeles för höga inkomster, som vi andra får betala. Man skulle kunna börja med att lagstifta om jämförelsepriser, fasta priser vid arbeten <8h, förbud mot betalning före slutfört arbete samt obligatoriskt vite vid förseningar. 90+% av befolkningen skulle tjäna på detta, så finns egentligen inga hinder förutom den politiska viljan.
Instämmer. Fast byggfacket slåss med näbbar och klor mot att man tar in billiga hantverkare och byggfirmor från exempelvis Lettland. Tänker också att det nu med de flyktingar som i hundratusental strömmar in över Sveriges gränser även borde ingå en stor mängd hantverkare . Det bör väl finnas gott om syriska, somaliska och afghanska rörmokare som skulle kunna få ett snabbspår in på arbetsmarknaden? Fler rörmokare på marknaden borde leda till lägre pris.
Citera
2015-12-04, 17:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Eller så kan det lika gärna ta längre tid om jag är på fel sida av stan. Här i Stockholm flänger jag fram och tillbaka på Essingen.
Om A är ditt kontor, B är kund 1 och C är kund 2.

Du kan aldrig ha längre om du åker direkt mellan kund B och C som om du åker B till A till C.

Så längre tid kan det liksom aldrig ta om du fakturerar restid.
Citera
2015-12-04, 18:10
Medlem
Citat:
Om A är ditt kontor, B är kund 1 och C är kund 2.

Du kan aldrig ha längre om du åker direkt mellan kund B och C som om du åker B till A till C.

Så längre tid kan det liksom aldrig ta om du fakturerar restid.
Nej det är helt sant, tänkte inte på det.

Oavsett så räknas den tid vi sitter i bilen ut på jobb som arbetstid. Det är praxis. Vi måste även få ut lön. Så om vi inte kan debitera den tiden i bilen dyker den upp någon annanstans.

Sen är det några här som tycker det är orimligt att en advokat tar 1500kr/timmen? Varför då? Det är knappast att han kan fakturera 8 timmar/dag. Det är min gissning...
Citera
2015-12-04, 22:26
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Nej det är helt sant, tänkte inte på det.

Oavsett så räknas den tid vi sitter i bilen ut på jobb som arbetstid. Det är praxis. Vi måste även få ut lön. Så om vi inte kan debitera den tiden i bilen dyker den upp någon annanstans.

Sen är det några här som tycker det är orimligt att en advokat tar 1500kr/timmen? Varför då? Det är knappast att han kan fakturera 8 timmar/dag. Det är min gissning...

Jag förstår att ni gillar den praxisen. Det finns ju onekligen människor som tycker att det känns knepigt. 650,-/timme +moms för att du ska köra bil, hur låter det? Hur skulle ni allvarligt talat ställa er till påslag i ICA-butiken, hos tandläkaren, bilfirman, revisorn som för er var obegripliga, men som de hävdade var praxis.

Jag begriper inte heller varför ni envisas att jämföra er med advokater och revisorer.

För att bli advokat ska du först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta juristexamen vid universitet. Därefter krävs minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, antingen genom tjänstgöring som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller vid en egen juridisk byrå. Idag måste också alla som vill bli advokater genomgå advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination.

Det är lite annorlunda än 2-3 års yrkesgymnasium efter nian.

Jag har synpunkter på hur en del advokater beter sig också, men det är inte en diskussion i den här tråden. Den här tråden handlar om rimligheten i:

Citat:
Som rubriken säger, fick precis en räkning från en rörmokare som fixat min rinnande toalett. Ett superenkelt jobb som tog max 20 min, men nu fick jag en räkning på tre timmar.

De var förvisso två där men det är väl inte mitt fel att de skickar två snubbar på ett sånt enkelt jobb?? De var dessutom i närheten så restiden blir max 15 min varje väg, om de nu kan ta betalt för det. De tog extra för bilen..
Citera
2015-12-04, 22:30
Medlem
Citat:
Det där låter väldigt lite. Som privatperson så har jag en rabatt hos bygghandlarn på nästan 20% på byggmaterial till min villa.

Skruv och spik har jag nog 40-50% rabatt på.
Beror säkert på var man handlar
Citera
2015-12-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag förstår att ni gillar den praxisen. Det finns ju onekligen människor som tycker att det känns knepigt. 650,-/timme +moms för att du ska köra bil, hur låter det? Hur skulle ni allvarligt talat ställa er till påslag i ICA-butiken, hos tandläkaren, bilfirman, revisorn som för er var obegripliga, men som de hävdade var praxis.

Jag begriper inte heller varför ni envisas att jämföra er med advokater och revisorer.

För att bli advokat ska du först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta juristexamen vid universitet. Därefter krävs minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, antingen genom tjänstgöring som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller vid en egen juridisk byrå. Idag måste också alla som vill bli advokater genomgå advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination.

Det är lite annorlunda än 2-3 års yrkesgymnasium efter nian.

Jag har synpunkter på hur en del advokater beter sig också, men det är inte en diskussion i den här tråden. Den här tråden handlar om rimligheten i:
Mycket snack om 650:-/timme.
Jag utgick ifrån att ni menade 650:- inkl. Moms, men nu skrev du 650:- + moms.
Jag har aldrig träffat någon hantverkare som tar 650:-/timme.
Själv är jag snickare 450:-/timme.
Min elektriker tar 440:-/timme.
Röris höjde nyligen till 435:- från 395:-
Målarn tar 380:- och mina golvläggare tar 400:-
Citera
2015-12-04, 23:11
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Mycket snack om 650:-/timme.
Jag utgick ifrån att ni menade 650:- inkl. Moms, men nu skrev du 650:- + moms.
Jag har aldrig träffat någon hantverkare som tar 650:-/timme.
Själv är jag snickare 450:-/timme.
Min elektriker tar 440:-/timme.
Röris höjde nyligen till 435:- från 395:-
Målarn tar 380:- och mina golvläggare tar 400:-

Sen får ju inte arbetaren UT 450kr i timmen. Det ska täcka alla sociala avgifter och kollektivavtal etc. också.

Säg att vi ska asbestsanera en rörböj hemma hos en privatperson är det viktigt att komma ihåg att utrustningen som krävs alltid är samma, vare sig det är en eller fjorton böjar. Men vi säger en böj då:

2x 500kr timmar (Man ska enligt lag vara två när man asbestsanerar, plus debitering för resa till tippen)
2 x 100kr Engångsoveraller
1 x 100kr Dammsugare modell mindre Dustcontrol/Pullman
1 x 650 kr Glovebag
1 x 10 kr plastsäck
1 x 22kr (minimum tippavgift för asbest)
1 x 70kr Morakniv (som ska kaserar med påsen)
1 x 3 mil (bra genomsnitt runt där vi jobbar)

Det blir liksom pengar vare sig du vill eller inte. Nu har jag dragit det här till absolut minimum för våran verksamhet.
Senast redigerad av Varulv 2015-12-04 kl. 23:20.
Citera
2015-12-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Sen får ju inte arbetaren UT 450kr i timmen. Det ska täcka alla sociala avgifter och kollektivavtal etc. också.

Säg att vi ska asbestsanera en rörböj hemma hos en privatperson är det viktigt att komma ihåg att utrustningen som krävs alltid är samma, vare sig det är en eller fjorton böjar. Men vi säger en böj då:

2x 500kr timmar (Man ska enligt lag vara två när man asbestsanerar, plus debitering för resa till tippen)
2 x 100kr Engångsoveraller
1 x 100kr Dammsugare modell mindre Dustcontrol/Pullman
1 x 650 kr Glovebag
1 x 10 kr plastsäck
1 x 22kr (minimum tippavgift för asbest)
1 x 70kr Morakniv (som ska kaserar med påsen)
1 x 3 mil (bra genomsnitt runt där vi jobbar)

Det blir liksom pengar vare sig du vill eller inte. Nu har jag dragit det här till absolut minimum för våran verksamhet.
Vet inte riktigt varför du citerade mig.
Är som jag skrev snickare och egenföretagare (vilket jag inte skrev) och vet precis hur det är med omkostnader.
Till fin lista kan man lägga till en hel del t ex bilkostnader och försäkringar.
Citera
2015-12-05, 10:36
Medlem
de måste redovisa sin arbetstid stämplings arbete hur mycket de jobbat för arbetsgivaren
ring till deras arbetsgivare och fråga om du kan få deras stämplings arbetstid

jag tror att de är ute efter dina penga därför har de skickat 2 så du får betala dubbelt så mycket .

nästa gång frågar du vad kostar att laga de här 1-10 timmar ? du kan inte bestrida nu om du inte har de inspelat på ett video. de är ord mot ord och du får betala .
Citera
2015-12-05, 16:25
Medlem
Arkiaters avatar
Svenskar i gemen är alldeles för mjäkiga som låter sig bli uppskörtade av oseriösa hantverkare. Hur kan någon acceptera att en rörmokare debiterar 3 arbetstimmar för ett 20-minutersjobb? Hutlöst på min ära! Märkligt att det finns så många i denna tråd som verkar tycka det är ok att 1. Lågutbildade hantverkare kan kräva fantasilöner, som med råge överträffar vad exempelvis akademiker som advokater, civilingenjörer och läkare kan ta ut. 2. Kan presentera oskäliga fakturor som både är saltade och pepprade?
Citera
2015-12-05, 17:50
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Svenskar i gemen är alldeles för mjäkiga som låter sig bli uppskörtade av oseriösa hantverkare. Hur kan någon acceptera att en rörmokare debiterar 3 arbetstimmar för ett 20-minutersjobb? Hutlöst på min ära! Märkligt att det finns så många i denna tråd som verkar tycka det är ok att 1. Lågutbildade hantverkare kan kräva fantasilöner, som med råge överträffar vad exempelvis akademiker som advokater, civilingenjörer och läkare kan ta ut. 2. Kan presentera oskäliga fakturor som både är saltade och pepprade?

sååå... då ska detta gälla alla yrken?

tex en truckförare får enbart betalt när denna har en pall på gaffeln? inte när han är på väg att hämta en ny pall, eller är på väg att kika på sin order på vad han ska plocka?

en som jobbar inom hemtjänsten får inte betalt under tiden den rör sig emellan vårdtagarna?

en butiksanställd får inte betalt mellan denna rör sig genom butiken för att ta sig an en ny uppgift?

en kontorsråtta får inte betalt för tiden det tar att gå mellan kopiatorn och sitt kontor?

osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in