Citat:
Spelar det någon roll? Jag kan ju inte ta fullt betalt på resvägen de gånger resan tar 40 minuter. Det går ofta jämnt ut...Det där är ett system som endast hantverkaren tjänar på.
Om du är längre bort och resan istället tar 40 min så är det ju kunden innan som betalar halva resan och den nya kunden resten. Är du 5 min bort så har du helt plötsligt en halvtimme som du kan fakturera mot kunderna utan att behöva göra något.
Om du är längre bort och resan istället tar 40 min så är det ju kunden innan som betalar halva resan och den nya kunden resten. Är du 5 min bort så har du helt plötsligt en halvtimme som du kan fakturera mot kunderna utan att behöva göra något.
Citat:
I teorin ja. Händer det i verkligheten? Kanske. Jag vet ingen som konstant kan fakturera mer än 8 timmar per dag (8 timmars arbetsdag). Det har hänt någon gång att jag lyckats få ihop en extra timme om jag har haft flera småjobb som flutit på bra och som legat nära varann. Betydligt oftare får man inte ihop 8 timmar per dag, tyvärr. Det är ofta kontorsfolk på dessa hantverkarfirmor som aldrig själva jobbat med serviceuppdrag som har svårt att förstå att det är omöjligt att lyckas fakturera 8 timmar per dag. Då känner den anställde Socker-Conny på Snickeri AB lite press att få ihop sina 8 timmar varje dag. Det leder lätt till att timmarna lätt avrundas uppåt. Det är oftast så det ligger till.
Citat:
Ja det stämmer. Men det många inte förstår är att restiden från kontor till kund självklart räknas som arbetstid. Detta gäller då mindre servicejobb. På större jobb med fast arbetsplats längre perioder är det ofta något helt annat.
Citat:
Ett jobb som normalt inte kräver 2 man, som att laga en läckande toa, ska kunden inte behöva betala för den andra gubben (vid servicejobb som är inplanerade och inte jour).
Det är ju inte så att rörmokare på en 8 timmars arbetsdag kan serva 24 olika 20-minuterskunder. Och har man ett arbetsteam på två man och ett arbetsfordon så kan man ju inte lämna ena gubben hemma bara för att ett specifikt jobb bara råkar kräva en man.
De kanske hinner med 3-4 olika jobb på en dag och är de då 2 man och behöver få ihop 16 timmars debitering totalt så måste ju varje jobb faktureras med minst 2-3 timmar.
De kanske hinner med 3-4 olika jobb på en dag och är de då 2 man och behöver få ihop 16 timmars debitering totalt så måste ju varje jobb faktureras med minst 2-3 timmar.
Max 500- 600 kr/ timme framstår som mera rimligt.