2015-12-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det där är ett system som endast hantverkaren tjänar på.

Om du är längre bort och resan istället tar 40 min så är det ju kunden innan som betalar halva resan och den nya kunden resten. Är du 5 min bort så har du helt plötsligt en halvtimme som du kan fakturera mot kunderna utan att behöva göra något.
Spelar det någon roll? Jag kan ju inte ta fullt betalt på resvägen de gånger resan tar 40 minuter. Det går ofta jämnt ut...

Citat:
Ponera att en hantverkare har sitt kontor 2 mil utanför staden som tar 30min att köra till. Då kan hantverkaren befinna sig i staden där alla kunder finns och på en bra dag med 5min mellan varje kund kunna fakturera dubbelt så mycket tid än arbetstid.
I teorin ja. Händer det i verkligheten? Kanske. Jag vet ingen som konstant kan fakturera mer än 8 timmar per dag (8 timmars arbetsdag). Det har hänt någon gång att jag lyckats få ihop en extra timme om jag har haft flera småjobb som flutit på bra och som legat nära varann. Betydligt oftare får man inte ihop 8 timmar per dag, tyvärr. Det är ofta kontorsfolk på dessa hantverkarfirmor som aldrig själva jobbat med serviceuppdrag som har svårt att förstå att det är omöjligt att lyckas fakturera 8 timmar per dag. Då känner den anställde Socker-Conny på Snickeri AB lite press att få ihop sina 8 timmar varje dag. Det leder lätt till att timmarna lätt avrundas uppåt. Det är oftast så det ligger till.

Citat:
Knepigt system i min mening.

Nej, hantverkaren ska fakturera den faktiska tiden denna lägger mot kunden och inte kunna fakturera mer än 8 timmar per dag.
Ja det stämmer. Men det många inte förstår är att restiden från kontor till kund självklart räknas som arbetstid. Detta gäller då mindre servicejobb. På större jobb med fast arbetsplats längre perioder är det ofta något helt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det är ju inte så att rörmokare på en 8 timmars arbetsdag kan serva 24 olika 20-minuterskunder. Och har man ett arbetsteam på två man och ett arbetsfordon så kan man ju inte lämna ena gubben hemma bara för att ett specifikt jobb bara råkar kräva en man.

De kanske hinner med 3-4 olika jobb på en dag och är de då 2 man och behöver få ihop 16 timmars debitering totalt så måste ju varje jobb faktureras med minst 2-3 timmar.
Ett jobb som normalt inte kräver 2 man, som att laga en läckande toa, ska kunden inte behöva betala för den andra gubben (vid servicejobb som är inplanerade och inte jour).
Citera
2015-12-03, 20:07
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Om jag fakturerar bara 100 loskor i månaden så får jag en månadslön om knappt 20 000:-
Mina materialrabatter på brädgårn snittar på ca 10% och då har jag ändå en skaplig deal om man jämför.

Skulle vara intressant att veta vilket område du är verksam inom samt vad du har för omkostnader.
Det låter inte som att du är hantverkare iaf.

Edit: 100 loskor i arbetskostnad alltså. Materialet har jag redan visat att jag inte blir rik på.

100.000,-. Nu får du ju kvitta delar av momsen, men drar vi av all moms och lönekostnad kvarstår 45.000,-/månad.

Det stämmer, jag är inte hantverkare. Jag vill inte säga mer än så med risk att onödigt outa mig. Mina omkostnader är idag väsentligt lägre än 45.000,-, med betoning på väsentligt. En gång i tiden hade jag och min dåvarande affärspartner omkostnader på ca 200.000 i månaden, men då hade vi också anställda dels som producerade och dels som servade.

Under alla år jag arbetat har jag alltid informerat varje kund om kostnadsbilden och alternativ. Jag har aldrig, inte en enda gång, låtit någon betala för mycket eller onödigt. Jag har hellre förlorat pengar om kunder missförstått, och satt en heder i det. Det är nog bland annat därför attityden och beteendet hos vissa hantverkare retar mig så förbannat.
Citera
2015-12-03, 20:09
Medlem
zorzes avatar
Många hantverkare tror att det alltid handlar om att folk inte klarar av att göra jobbet själva.

Många gånger handlar det om att man har ett eget jobb att sköta och orkar eller har ont om tid att fixa fel som uppstår.

Kan berätta om när jag en sommar gick som vvs tekniker på ett stort svenskt sjukhus, jag var 19år.

Gick första veckan ihop med chefen, såg vad han kontrollerade i fastigheterna,fläktsystem,pumpar,ventilspjäll etc.

Fick därefter själv rondera + att jag fick åka ut på akutjobben i området.

Akutjobben bestod i att fixa stopp i toastolar,handfat,läckande kranar och sån skit.

Kom engång och hela toarummet var fullt med avloppsskit som flöt runt.

Alltså "utbildning" totalt en vecka!...

Alltså återigen så handlar det om tid man inte har att fixa hemma.... Inte kompetens som många hantverkare tycks tro.

Jag har inget emot att man ska ha skälig lön . En lön på 25000kr+ egeNavgift/160= 203kr/t kan det se ut sedan påslag för bil och kontor/förrådskostnad om man kan debitera 100% ,sedan kan hantverkaren lägga till tid till administration.

Om hantverkaren enbart kan debitera 4t/ dag så måste han ha in 415kr/t för en lön på 25000kr som jag tycker är rimligt för de enkla vvs jobben.

Men högre timdeb. för mer krävande vvs jobb tycker jag är rimligt.

Som nu med dagens debitering a 675kr/t x160 ger det en månadslön inkl egenavgift inkl overheadkostnad =108 000kr/mån..... är det rimligt för en vvs tekniker??

Nu är det sällan att hantverkarna har 100% beläggning men det är det här som gör att man ofta ser ,har sett,hantverkare med stora biffiga USA pickuper som slukar bensin/diesel.
Senast redigerad av zorze 2015-12-03 kl. 20:18.
Citera
2015-12-03, 20:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
Kul att detta ämne väcker så många känslor .

Inse att hantverksföretag är privata vinstorienterade företag och inte din bästa kompis som jobbar gratis för bira.

Jag har överhuvudtaget inga problem att ett företag går i vinst. Vad jag har problem med är att man blåser kunder. Det är något helt annat. Ett ärligt företag ser till att ha sunda kundrelationer. Vid en bra affär är bägge parter nöjda.

Det är ju inte precis någon nyhet att hantverksbranschen är illa ansedd och det är ju bara hantverkarna själva som kan ändra på det.
Citera
2015-12-03, 20:36
Medlem
ProfessorGurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
1200 i timmen? Bor du i Monaco eller?
1200 är inte ovanligt eller lågt...själv ligger jag på 1500kr/timmen med egen firma. Ingen har någonsin sagt ett ljud om det och har fulla dagar jämt
Citera
2015-12-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorGurka
1200 är inte ovanligt eller lågt...själv ligger jag på 1500kr/timmen med egen firma. Ingen har någonsin sagt ett ljud om det och har fulla dagar jämt

Beror ju på vilken bransch och om efterfrågan finns(vilket det gör i ditt fall då).

Men t ex som egenföretagande frilansöversättare för t ex shopping4net/Fortus International så får man bara fakturera företaget 120 kr/timma.

Rörmokare bättre val som yrke
Citera
2015-12-03, 21:01
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Du byter vattenlås för 12000 kr om dagen?
Citera
2015-12-03, 21:17
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Är du också rörmokare? Är marknaden verkligen villig att betala hutlösa 1500 kr/ timme för en hantverkare? Tillåt mig tvivla. Max 500- 600 kr/ timme framstår som mera rimligt.
1500 kr/ timme är väl vad exempelvis advokater brukar debitera?
http://kostnadsguiden.se/vad-kostar-hantverkare-timpris-och-tips/
Citera
2015-12-03, 21:20
Medlem
Doktorphils avatar
Jag är plåtis ,
Debiterar 550 ex moms i timmen för servicejobb som nästan alltid görs löpande . ( nästan bara mot företag) samt 140 ex moms för servicebil / per dag
mot privatperson jobbar jag alltid med fast pris, ex. satte jag taksäkerhet hos en kund häromdagen
debiterade 11000 inkl moms + material , det jobbet tog i runda slängar 9 timmar , så det vart 1000 spänn i timmen . Andra jobb som man räknat fel på kan bli 400-500 i timmen .

Vad jag vill säga är att inget jobb eller debitering ser likadant ut , jobbar alltid med fast pris mot kund , blir aldrig diskussion med kund om betalning , för dom vet precis vad dom skall betala.
Det är just det momentet som stör många kunder inom hantverkarbranschen , dom vet inte vad dom kommer få betala om man utför jobb löpande.
Citera
2015-12-04, 08:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Spelar det någon roll? Jag kan ju inte ta fullt betalt på resvägen de gånger resan tar 40 minuter. Det går ofta jämnt ut...
Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar.

När du debiterar restid för en kund så är det väl för resa från och TILLBAKA till ditt kontor som gäller eller?

Dvs åker du direkt till en kund från en annan kund så kan du alltid debitera minst lika tid som det skulle ta att åka via ditt kontor fast det i verkligheten tar kortare tid.

Så ja, det spelar verkligen en roll. Därav, i teorin, så skulle en hantverkare kunna fakturera 10-15 timmar per dag fast denna bara jobbat 8 timmar.

Läser jag ditt övriga svar så känns du som en av de ärliga få men du får nog inse att de flesta in din bransch inte är det. De flesta är "tyvärr" bittra på samhället av någon anledning och då blir det väldigt lätt överfakturering. Det är i varje fall min erfarenhet av hantverkarbranschen. Speciellt de i fåmansföretag.
Citera
2015-12-04, 08:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Om jag fakturerar bara 100 loskor i månaden så får jag en månadslön om knappt 20 000:-
Mina materialrabatter på brädgårn snittar på ca 10% och då har jag ändå en skaplig deal om man jämför.
Det där låter väldigt lite. Som privatperson så har jag en rabatt hos bygghandlarn på nästan 20% på byggmaterial till min villa.

Skruv och spik har jag nog 40-50% rabatt på.
Citera
2015-12-04, 10:09
Medlem
Ufojesuss avatar
Hantverkare är satans påfund, & borde konkurrensutsättas i mycket större utsträckning. Sett till utbildningsnivå & arbetsinsats har de alldeles för höga inkomster, som vi andra får betala. Man skulle kunna börja med att lagstifta om jämförelsepriser, fasta priser vid arbeten <8h, förbud mot betalning före slutfört arbete samt obligatoriskt vite vid förseningar. 90+% av befolkningen skulle tjäna på detta, så finns egentligen inga hinder förutom den politiska viljan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in