2015-12-01, 20:01
Medlem
Som rubriken säger, fick precis en räkning från en rörmokare som fixat min rinnande toalett. Ett superenkelt jobb som tog max 20 min, men nu fick jag en räkning på tre timmar.

De var förvisso två där men det är väl inte mitt fel att de skickar två snubbar på ett sånt enkelt jobb?? De var dessutom i närheten så restiden blir max 15 min varje väg, om de nu kan ta betalt för det. De tog extra för bilen..

Finns det något man kan göra? Har inte ringt än men antar att de kommer hävda sin rätt
Citera
2015-12-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
Som rubriken säger, fick precis en räkning från en rörmokare som fixat min rinnande toalett. Ett superenkelt jobb som tog max 20 min, men nu fick jag en räkning på tre timmar.

De var förvisso två där men det är väl inte mitt fel att de skickar två snubbar på ett sånt enkelt jobb?? De var dessutom i närheten så restiden blir max 15 min varje väg, om de nu kan ta betalt för det. De tog extra för bilen..

Finns det något man kan göra? Har inte ringt än men antar att de kommer hävda sin rätt

Bestrid fakturan ?
Citera
2015-12-01, 20:07
Medlem
Kan det inte vara så att de har någon slags schablon på 1 timme fakturerad timme i varje riktning och sedan räknas en påbörjad som en hel?

Skadar ju inte att ringa och kolla läget iaf.
Citera
2015-12-01, 20:08
Medlem
Stippleworths avatar
Fast kostnad för att åka ut sedan betalt för varje påbörjad timme

Y + 2X

Knappast konstigt, du kommer att bestrida och sedan kommer inget att bli av det.
Citera
2015-12-01, 20:11
Avslutad

Att det tar betalt för bilen är nog ganska vanligt (framkörningsavgift)
Restiden bör vara rimlig men något får man betala för detta.
Att de skickar två "gubbar" för detta enkla jobb skall inte du drabbas av.
Du gör rätt i att ringa upp dem och påtala att du anser fakturan felaktig.

Nyfiken vilket belopp var fakturan på.
Citera
2015-12-01, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Kan det inte vara så att de har någon slags schablon på 1 timme fakturerad timme i varje riktning och sedan räknas en påbörjad som en hel?

Skadar ju inte att ringa och kolla läget iaf.

Ja påbörjad timme, men enligt TS tog jobbet 20 minuter?
Citera
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stippleworth
Fast kostnad för att åka ut sedan betalt för varje påbörjad timme

Y + 2X

Knappast konstigt, du kommer att bestrida och sedan kommer inget att bli av det.

Så är det. Bättre att försöka hålla sig väl med dem, speciellt om de är lokala förmågor och en rinnande toa ligger över den egna kompetensnivån. Råkade ut för exakt samma sak för ett antal år sedan. Ringde och klagade, fick sammanhanget förklarat för mig på ett trevligt sätt, tackade vänligast och inledde istället en god relation till firman, vilket jag haft stor nytta av. Utryckning på julafton ett par år senare utan någon som helst debitering, till exempel. Tro det eller ej. My two cents.
Citera
Medlem
Dollmens avatar
Jag brukar ta 1 hundring av stammisar Rörmokare är riktiga svin, låssmeder också
Citera
2015-12-01, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Så är det. Bättre att försöka hålla sig väl med dem, speciellt om de är lokala förmågor och en rinnande toa ligger över den egna kompetensnivån. Råkade ut för exakt samma sak för ett antal år sedan. Ringde och klagade, fick sammanhanget förklarat för mig på ett trevligt sätt, tackade vänligast och inledde istället en god relation till firman, vilket jag haft stor nytta av. Utryckning på julafton ett par år senare utan någon som helst debitering, till exempel. Tro det eller ej. My two cents.

Visst är det av värde att hålla sig väl med ett företag man anlitar, och speciellt då man själv har tummen mitt i handen, men att för den skull svälja en helt felaktig faktura är nog inte nödvändigt.
(nu vet jag inte om fakturan är felaktig) och TS ska nog inte räkna med några gratis besök på julafton av den orsak att TS betalar fakturan utan gnäll.
Citera
2015-12-01, 20:29
Medlem
.Anonymouss avatar
Kan ju vara så att firman tar en 'ärendeavgift'

T.ex. Apple Support tar en fast avgift per ärende, om samtalet sedan tar 10 minuter eller 1 timme spelar ingen roll då avgiften är fast.
Citera
2015-12-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
De var dessutom i närheten så restiden blir max 15 min varje väg, om de nu kan ta betalt för det. De tog extra för bilen..
Varför skulle de inte kunna ta extra för bil och restid? Vem ska betala för det menar du?
Citera
2015-12-01, 20:36
Medlem
Burkbubbas avatar
Tog arbetet på plats 20 minuter? Va arbetet inbokat sedan länge eller var det akut utryckning? Va dom där under hela tiden, eller krävdes det att dom åkte och köpte/hämtade någonting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in