2015-12-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Mycket snack om 650:-/timme.
Jag utgick ifrån att ni menade 650:- inkl. Moms, men nu skrev du 650:- + moms.
Jag har aldrig träffat någon hantverkare som tar 650:-/timme.
Själv är jag snickare 450:-/timme.
Min elektriker tar 440:-/timme.
Röris höjde nyligen till 435:- från 395:-
Målarn tar 380:- och mina golvläggare tar 400:-

380:- så går det inte runt för ett medelstort företag med normala omkostnader och avtalsenliga löner men du kanske menar någon enmanstomte som inte prisjusterat senaste 5 åren .

Ditt timpris låter rimligast om man ska lite vinst in i bolaget och ha råd att ta hand om en reklamation eller liknande om det skulle förekomma.

tror inte dina ue tar samma av dig som dom tar om dom har jobb direkt mot kund. De priser du listar skulle jag tro är pga att du är den som tar garantiansvaret och dom bara fakturerar dig och slipper trassel. Spekulation förstås.
Citera
2015-12-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
sååå... då ska detta gälla alla yrken?

tex en truckförare får enbart betalt när denna har en pall på gaffeln? inte när han är på väg att hämta en ny pall, eller är på väg att kika på sin order på vad han ska plocka?

en som jobbar inom hemtjänsten får inte betalt under tiden den rör sig emellan vårdtagarna?

en butiksanställd får inte betalt mellan denna rör sig genom butiken för att ta sig an en ny uppgift?

en kontorsråtta får inte betalt för tiden det tar att gå mellan kopiatorn och sitt kontor?

osv..

Precis .

Om du betalar för 1 timme hemtjänst får du 15-30 minuter beroende på avstånd till nästa russin. Företaget betalar 8 timmar lön till personen som åker runt och behöver alltså få in 8 timmar betalt.

Men detta gör förstås dessa lågavlönade oftast tjejer till äckliga idioter som borde skjutas och ersättas med ännu mer lågavlönade människor som ska byta din farfars blöja.
Citera
2015-12-05, 20:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
sååå... då ska detta gälla alla yrken?

tex en truckförare får enbart betalt när denna har en pall på gaffeln? inte när han är på väg att hämta en ny pall, eller är på väg att kika på sin order på vad han ska plocka?

en som jobbar inom hemtjänsten får inte betalt under tiden den rör sig emellan vårdtagarna?

en butiksanställd får inte betalt mellan denna rör sig genom butiken för att ta sig an en ny uppgift?

en kontorsråtta får inte betalt för tiden det tar att gå mellan kopiatorn och sitt kontor?

osv..

Jag fick slängt i ansiktet att jag inte begrep hur det är att vara egen företagare, men i ditt fall känns frågan befogad. Du förstår den fundamentala skillnaden mellan att vara anställd och vara egen företagare?

I ett av dina exempel. Det företag X som får vårdtagarkontraktet kanske bara upphandlar tidsåtgången och de enskilda momenten/tjänsterna hos de enskilda brukarna. Om företaget X anställer undersköterskor så får dessa timlön eller månadslön och då får de naturligtvis betalt på vägen mellan vårdtagarna.

Det är häpnadsväckande okunskap i den här tråden men det förklarar den bisarra prissättningen flera av er ägnar er åt.
Senast redigerad av RudyardKipling 2015-12-05 kl. 20:38.
Citera
2015-12-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Mycket snack om 650:-/timme.
Jag utgick ifrån att ni menade 650:- inkl. Moms, men nu skrev du 650:- + moms.
Jag har aldrig träffat någon hantverkare som tar 650:-/timme.
Själv är jag snickare 450:-/timme.
Min elektriker tar 440:-/timme.
Röris höjde nyligen till 435:- från 395:-
Målarn tar 380:- och mina golvläggare tar 400:-

Din prislista på dina hantverkare är det ex moms?

Jag vet att jag blir fakturerad 475 ex moms åt en av våra större kunder. I övriga fall dryga 500 per timma.

Då är jag även verksam i Stockholm och vi håller ganska normala priser jämfört med många konkurrenter.

Ju större arbeten man är på desto mer kan man gå ner i timpris. De som jobbar som UE åt de stora byggdrakarna kan inte fakturera särskilt höga timkostnader eller materialpåslag. Fördelen är dessa jobb sträcker sig över långa perioder vilket håller personalen sysselsatt.

Sysslar man med kortare akuta arbeten måste man hålla högre timpenning. Dessa jobb sysslar jag mest med och då är det svårt att få ihop 8 timmar per dag.
Citera
2015-12-05, 22:23
Medlem
BorgeHs avatar
Det är helt orimligt.

På något sätt verkar folk acceptera att betala fantasiersättningar till hantverkshjälp. Javisst, det går fortare och blir förmodligen bättre direkt att anlita någon van hantverkare. Men det finns klantar också...

Eftersom deras ersättningar är på fantasinivå så är det faktiskt mer ekonomiskt att ta ledigt och göra jobbet själv, även om det tar dubbelt så lång tid att göra det. Den timlön med moms de tar ut får de flesta inte ut efter skatt.

En annan överbetald hantverkshjälp är bilservice. På moderna bilar byter man i princip bara motoroljor på de flesta servicetillfällena. Det är inga brytare som skall trimmas eller tändstift som skall bytas så ofta som förr. Oljebyte klarar de flesta själv. Resten av servicekontrollerna är bara vanliga självklarheter som att fylla på spolarvätska etc. Varför betala 6000 kronor för filter och olja på generalagentservice när du kan köpa bra syntetolja och originalfilter för mindre än 1000 kronor? Har för mig att bilfirmorna tjänar mer på att sälja service än att sälja nya bilar!
Citera
2015-12-05, 23:28
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Vissa jämför som kyss mej i arslet.... En sjuksköterska får ju inte betalt för att åka till jobbet,, näe självklart det får ingen normalt sett,, men om sjuksköterskan åker till en brukare får hon betalt,, likväl som hantverkaren. Å brukaren betalar sj,sk, från det hon lämnar sin arbetsplats. lika som hv fakturerar kunden när han åker från firman. Vem ska annars betala om inte kunden/brukaren ?
Men jubelidiot sjuksköterskan har 140 i timmen, och rörmokare har 700 i timmen, så om det tar en timme att resa (samma jävla jobb för bägge yrken) så tar rörmokare 400 % för samma skit, att ta sig från plats A till plats B, helt jävla orimligt, tattare.

Och nej ingen sjuksköterska tar betalt för att åka till sitt jobb på sjukan. Fortfarande. Det är en resa fram och en tillbaka till för en rörmokare ett jobb i alla fall.

Skolan är i fritt fall det märks på bananerna här på flashback. Ingen hjärna. Kanske för mycket fluor.
Citera
2015-12-06, 00:01
Medlem
ODDysseuss avatar
Byggbranschen är en smutsig bransch. Förmodligen tog dem betalt för två personer, plus nån typ framkörningsavgift.

En bransch som lägger på cirka 15% på mtrl, fast de i regel har väldigt bra rabatter eftersom de handlar ofta i bygghandeln, det är kännetecken för oseriösa människor. Mellanskillnaden kommer ändå på fakturan, det kan röra sig om totalt 30% extra. Det är så mkt bluff & båg i byggbranschen att jag blir trött bara av att tänka på det. Jag ids inte ens ge några fler exempel.

Men det här kan jag säga, håll affärstransaktionen strikt proffesionell. Dubbekolla om firman har klagomål på sig från ARN eller om ägarna har haft misslyckade företagsbildningar bakom sig.
Citera
2015-12-06, 00:26
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topracing
inget konstigt med den fakturan,

startavgift = 1 timme

sedan betalning per påbörjad timme = 2

det är ni avundsjuka löneslavar som gnällerý

företagare har valt att tjäna pengar och ta en risk medans ni löneslavar valt lite pengar men stor säkerhet.

dom var väll helt enkelt två st i bilen och körde inom. skulle en suttit kvar obetald i bilen. nej dom har också familjer att försörja

Hur faan får du ihop det där?
Om det är som TS skriver har de oftast en servicebilsavgift där lokal tid ingår. Har arbetet tagit ca 20 min. debiteras max 1 tim.
Hur dom kan skicka 2 man för detta övergår mitt förstånd.
Be om förklaring, annars häng ut dom!!
Citera
2015-12-06, 00:42
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Hantverkare är satans påfund, & borde konkurrensutsättas i mycket större utsträckning. Sett till utbildningsnivå & arbetsinsats har de alldeles för höga inkomster, som vi andra får betala. Man skulle kunna börja med att lagstifta om jämförelsepriser, fasta priser vid arbeten <8h, förbud mot betalning före slutfört arbete samt obligatoriskt vite vid förseningar. 90+% av befolkningen skulle tjäna på detta, så finns egentligen inga hinder förutom den politiska viljan.

Faan, nu är du väl ute och cyklar!!
Utveckla vsd du menar med utbildning kontra löner!
Det sitter en helvetes massa folk i det hör landet som ex.vis utvecklar dataspel, vönder papper på ststliga verk, är politiker, och ännu värre, advokater. Du har inte en susning om vad arbete inom vvs innebär.. och förresten vad sysslar du själv med?
Hsr du någonsin byggt en värmecentral, hållit i en svets/ verktyg? Jävla mupp!!!
Citera
2015-12-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Hantverkare är satans påfund, & borde konkurrensutsättas i mycket större utsträckning. Sett till utbildningsnivå & arbetsinsats har de alldeles för höga inkomster, som vi andra får betala. Man skulle kunna börja med att lagstifta om jämförelsepriser, fasta priser vid arbeten <8h, förbud mot betalning före slutfört arbete samt obligatoriskt vite vid förseningar. 90+% av befolkningen skulle tjäna på detta, så finns egentligen inga hinder förutom den politiska viljan.

problemet ligger i den sjukt höga skatten i Sverige.

600kr/h ink moms = 480/h ex moms = 220/h efter skatt ibland får man ihop 40/h i veckan ibland 20

så man får ut mellan 17.000 till 35.000 kr efter skatt dvs en helt normal svensson lön

därtill så har man ett ansvar att skiten fungerar, har man väl vart och pillat på en panna och fanskapet slutar fungera så ringer kunden mitt i natten och förväntar sig att man kommer och hjälper dom.,

vattenläckor kan uppstå en del kundfittor betalar inte fakturan osv osv osv.

jag hatar kunder för dom är så satans efterblivna för dom tycker 600kr/h är så mkt pengar,

jag jobbar inte för att det är roligt, jag gör det för att tjäna pengar och i Sverige måste man ta MINST 600kr/h om man betalar skatt och moms
Citera
2015-12-06, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Men jubelidiot sjuksköterskan har 140 i timmen, och rörmokare har 700 i timmen, så om det tar en timme att resa (samma jävla jobb för bägge yrken) så tar rörmokare 400 % för samma skit, att ta sig från plats A till plats B, helt jävla orimligt, tattare.

Och nej ingen sjuksköterska tar betalt för att åka till sitt jobb på sjukan. Fortfarande. Det är en resa fram och en tillbaka till för en rörmokare ett jobb i alla fall.

Skolan är i fritt fall det märks på bananerna här på flashback. Ingen hjärna. Kanske för mycket fluor.

nej syrran kostar iaf 190kr/h med arbetsgivaravgift. hon har inga verktyg inga kostnader .

så efter ROT avdrag så skiljer det 160kr/h på dom båda. och VVS är INTE något liten utbildning som så många verkar tro.

först 3 år på gymnasiet sedan 8500 lärlingstimmar med skitlön, SEN 6-700kr/

men visst jag är lycklig, jag har fullt upp hela tiden och känner att jag får rättmätigt betalt,

alltid såna fattiga idioter som dig som ska lipa. sänk lönerna, sänk priserna, tänk efter lite och höj din egen inkomst ist,

renovera hela mitt hus för en månadslön så jag kan sälja det för en halvmiljon extra när du e klar
Citera
2015-12-06, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Instämmer. Fast byggfacket slåss med näbbar och klor mot att man tar in billiga hantverkare och byggfirmor från exempelvis Lettland. Tänker också att det nu med de flyktingar som i hundratusental strömmar in över Sveriges gränser även borde ingå en stor mängd hantverkare . Det bör väl finnas gott om syriska, somaliska och afghanska rörmokare som skulle kunna få ett snabbspår in på arbetsmarknaden? Fler rörmokare på marknaden borde leda till lägre pris.

Jag skulle inte ha något emot fler syriska och afghanska rörmokare, det skulle garanterat innebära mer jobb till dom svenska som får komma och fixa efter dom vart där.

lite tråkigt för kunden som får betala 2 ggr, men det är du värd.

jag ser ner på alla dom kunderna som beklagar sig efter dom anlitat polacker och likn till sina renoveringar och sedan har mage att klaga på polackerna inte gjort ett lika bra jobb som en svensk yrkesutbildad skulle gjort, vadfan seriöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in