2015-11-30, 13:41
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
"Herman Wouk Is Still Alive" - Två white trash-morsor i en hyrbil ute på sitt livs sista tur tillsammans med ungarna i baksätet. Två till åren komna poeter på picknick vid en rastplats. Deras vägar korsas på det mest tragiska av sätt. Ovanligt deppig historia för att vara King. Det finns en stark känsla av uppgivenhet och att man är utlämnad till ödet om man tillhör en viss klass, en viss sorts människogrupp. King beskriver trovärdigt hur Brenda (en av WT-morsorna) tänker, och vad som får henne att göra som hon gör. Hade inte förväntat mig att novellen bara skulle sluta där den gjorde, och jag trodde de två poeterna skulle få en större roll, men på det stora hela fungerar berättelsen i vad den försöker förmedla - total hopplöshet. Herman Wouk (googla!) omnämns i novellen, och titeln har, när jag tänker närmare efter, nog en hel del med sensmoralen att göra.

"Under the Weather" - En berättelse med ett ganska förutsägbart slut (King medger det själv i det lilla förordet), men det fungerar ändå. Kanske för att huvudpersonen varken är galen eller någon brottsling, utan rentav riktigt sympatisk. Relativt stort utrymme läggs på hans karriär i reklambranschen, och man får sig lite bonuskunskap om den, vilket bidrar till den realistiska delen. Vad handlar det då om? Jo, om sagda reklamares hustru, som är lite hängig efter en tids sjukdom. Eller är hon det? King blir lite övertydlig mot mitten av berättelsen, vilket i och för sig inte gör så mycket, för det handlar mer om att klura ut makens roll i händelserna. Tidigare publicerad som bonusnovell i pocketutgåvan av Full Dark, No Stars.

"Blockade Billy" - En lång novell om baseboll, vilket jag tycker är en rätt ointressant sport. Då ska det skrivas på Kings pluskonto att han är en sjujävla författare som ändå gör det intressant. Titelkaraktären är en något mentalt svagbegåvad kille som dock är en sjujävel på baseboll. Han blir catcher för ett lag berättaren var med i mot slutet av femtiotalet (novellen återges som en intervju gjord av en viss mister King). Men det är något skumt med denne Blockade Billy, vilket får sin förklaring i slutet av novellen. King är generös med baseballtermerna, men here's the kicker: Man behöver inte kunna ett skvatt om sporten för att hänga med. Berättelsen är väldigt driven i språket, med många vad jag antar är tidstypiska uttryck och slangord. Trots ämnesvalet blir den alltså aldrig tråkig.

"Mister Yummy" - Dave sitter på ålderdomshem. En dag får han en klocka av sin vän Ollie, som tror att han snart ska dö. Ollie är homosexuell, vilket är relevant, då han tror sig se döden i form av en läcker ung buttyboy han såg på en klubb i New York på åttiotalet. Han kallar honom Mister Yummy. Dave tror inte på övernaturligheter, men naturligtvis trillar Ollie av pinn ändå. Och det ska visa sig att det ligger mer bakom det han sa om hur döden visar sig än Dave tror. Precis som i "Under the Weather" är King en smula övertydlig, den här gången i slutet av berättelsen. Om han hade strukit halva sista sidan hade novellen blivit ännu bättre. Annars intressant med det återkommande ämnet döden och åldrande, vilket verkar fascinera King.

"Tommy" - Ytterligare en dikt. Poesi är som sagt inte Kings starka sida, och den här dikten (om hippies, sextiotalet, flower power och doften av förgången ungdom) är faktiskt ingen höjdare.

Tack för alla gedigna inlägg om nya boken. Flera borde följa ditt exmpel så skulle denna tråd vara roligare att läsa.
Citera
2015-11-30, 19:34
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Tack för alla gedigna inlägg om nya boken. Flera borde följa ditt exmpel så skulle denna tråd vara roligare att läsa.

Tack, det var roligt att höra!

Sista delen nu.

"The Little Green God of Agony" - Samlingens kanske mest renodlade skräckberättelse. Ändå blev jag besviken. Den är inte direkt läskig. Dock har den ändå stämningsfulla scener, och den kvinnliga huvudpersonens inre tankar gestaltas mycket skickligt. Om det är något King kan är det ju det. Men grundpremissen - något slags exorcism av smärta som tar fysisk form - blir bara ett platt fall när monstret inte visar sig vara en xenomorf, utan mer av en ... grön manet?

"That Bus Is Another World" - En berättelse vars premiss jag gillade innan jag läst den. Sedan insåg jag att det inte heller här var fråga om övernaturligheter och blev besviken. Sedan läste jag den och blev positivt överraskad. Jag kanske ska läsa mindre om böcker och faktiskt läsa dem i framtiden ... Huvudpersonen är reklamare och på väg till ett viktigt möte i New York. Trots sin goda planering orsakar yttre omständigheter att han får stressa. I taxin blir det trafikstockning, och han hamnar bredvid en buss. Det han får se under den korta stund de står sida vid sida, bara meter från varandra, förändrar hans värld och tvingar honom att göra ett viktigt val. Temat här är när man får inblick i en annan värld, och vad man gör med den erfarenheten. Världen består ju faktiskt av miljontals världar i sig. De rusar förbi, och en del korsar varandra på gott och ont. Ytterligare beröm till King för att han lyckas få med detta (plus att det faktiskt blir lite obehagligt) på så få sidor.

"Obits" - En journalist som skriver för en skvallerblaska på nätet upptäcker att de dödsrunor han skriver på skoj om levande kändisar gör att de faktiskt dör. Påminner om "The Dune". Detta är dock en längre berättelse där personporträtten fläskas ut mer. Behållningen är relationerna mellan huvudpersonen (som också är berättaren) och hans "kollegor". Dessutom får man en, vad jag antar vara hyfsat realistisk, inblick i den snaskigare varianten av nätjournalistik. Dock är slutet ett riktigt västgötaklimax.

"Drunken Fireworks" - En nyrik och halvalkad kvinna och hennes son hamnar i en fyrverkeritävling med grannarna på andra sidan floden. Det som börjar rätt oskyldigt eskalerar dock snabbt, och får förödande konsekvenser. Berättelsen utspelas i Kings vana jaktmarker i Maine. Sonen, som är berättaren, framställs som så där lagom bonnig och fördomsfull. Språket är också färgat av detta, samt av hur jag antar att folk i allmänhet pratar i den delen av USA. Stundom en rätt rolig berättelse, på ett sätt som inte direkt dominerat samlingen hittills. Känns lite som en historia Denny Lachance hade kunnat dra för de andra runt lägerelden i Stand by Me.

"Summer Thunder" - Bokens sista berättelse avslutar på ett stämningsfullt sätt. Världen har gått åt helvete. En änkeman försöker förlika sig med tanken på att tiden är knapp. Handlingen sträcker sig över en rätt kort tidsperiod. Huvudpersonen besöker en granne, klappar sin hund (som han hittat i skogen), funderar på att fixa lite med den motorcykel han lovade sin fru att ge upp på grund av skaderisken. Men frugan och barnen är borta. Någon typ av radioaktivt massförstörelsevapen antyds, och såväl den äldre grannen som hunden drabbas. Alla som betyder något försvinner. Ändå förmedlar berättelsen en snarast fridfull känsla. De kortfattade miljöbeskrivningarna får mig av någon anledning att faktiskt vilja åka till det område i Vermont där allt utspelar sig. Ett mycket läsvärt och sorgligt avslut på boken.

Sammanfattningsvis: Det här med novellsamlingar är svårt. Särskilt när berättelserna skrivits under olika tidsperioder och för olika marknader. När det gäller kortare texter som faller utanför mainstreamgenren har jag förstått att tillvägagångssättet att sammanställa berättelser till en bok först efter de publicerats i andra sammanhang är mer regel än undantag i den anglosaxiska litterära världen. Detta är definitivt inte Kings bästa samling, men den innehåller egentligen ingen text som kan beskrivas som dålig heller. Det hade varit intressant att se vissa av de här berättelserna utvecklade till romaner, eller i alla fall s.k. novellas.

Personliga favoriter: "Batman and Robin Have an Altercation", "Bad Little Kid", "Afterlife", "Ur", "That Bus Is Another World", "Summer Thunder".
Citera
2015-11-30, 19:55
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Vad gäller Six Stories finns fem av de berättelserna i samlingen Allt kan hända och en i Hjärtan i Atlantis.

Men är inte Hjärtan i Atlantis en roman, eller är jag ute och cyklar? Om alla sex berättelser redan är utgivna på svenska i andra verk känns det föga troligt att Six Stories kommer bli utgiven som en egen bok.
Citera
2015-11-30, 20:16
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Men är inte Hjärtan i Atlantis en roman, eller är jag ute och cyklar? Om alla sex berättelser redan är utgivna på svenska i andra verk känns det föga troligt att Six Stories kommer bli utgiven som en egen bok.

Nja, det är mer av en episodroman, eller en novellsamling där berättelserna har kopplingar till varandra. Det är föga troligt att Six Stories kommer att ges ut på svenska, där har du förmodligen rätt.
Citera
2015-12-03, 21:55
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
*sammanfattning*

Bra skrivet där!

Mina favoriter var "Bad Little Kid", "Afterlife", "Mister Yummy", "The Little Green God of Agony" och "Obits".

Spoiler!
Citera
2015-12-03, 22:10
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Gillar ni Jurtjyrkogården?
Jag tycker att det är en ganska bra bok och ganska hemsk handling. Då menar jag bra hemsk. Den blir sällan långtråkig.

Staden Som Försvann läser jag också. Det är första gången jag läser 2 stycken böcker med Stephen King samtidigt.

Salems Lot är väll det engelska namnet på boken?

Jurkyrkogården var en av böckerna som gav mig kalla kårar, tyvärr blir berättelsen mindre skrämmande på slutet men självklart så är det en bok värd att läsa.
Citera
2015-12-04, 05:16
Bannlyst
Liseys Berättelse är överraskande bra faktiskt, jag trodde inte att boken skulle vara så bra som jag trodde. Jag vill bara läsa mera i boken den är helt enkelt en bra bok, kanske även lite underskattad.
Citera
2015-12-04, 16:21
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Liseys Berättelse är överraskande bra faktiskt, jag trodde inte att boken skulle vara så bra som jag trodde. Jag vill bara läsa mera i boken den är helt enkelt en bra bok, kanske även lite underskattad.

Jag tycker inte heller den var jättedålig, King har skrivit sämre. Drömfångare och Stark till exempel. Desperation är jag också tveksam till. Men jag tror att Liseys berättelse är en bok man helst ska läsa på engelska med tanke på allt hittepåspråk som måste vara en mardöm att översätta.
Citera
2015-12-04, 16:33
Medlem
st3fan91s avatar
Någon som har något att säga om uppföljaren till Mr Mercedes? Jag har båda två men de står fortfarande orörda i hyllan.

Offtopic. Medlem i två år och inlägg nummer tvåhundra. Detta ska firas.. SKål!
Citera
2015-12-04, 20:30
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Någon som har något att säga om uppföljaren till Mr Mercedes? Jag har båda två men de står fortfarande orörda i hyllan.

Offtopic. Medlem i två år och inlägg nummer tvåhundra. Detta ska firas.. SKål!

Finders Keepers utspelar sig innan, under och efter MR Mercedes - liksom lite parallellt som en 'side quest' där båda böckernas stories sammanflätas allt eftersom.

Om du gillade Mr Mercedes, och gillar Blaze (om du läst den?) - så kommer du att gilla Finders Keepers

Personligen gillade jag Finders Keepers mer än "ettan" - såsom jag gillade Doktor Sömn mer än "ettan"/Varsel.
Citera
2015-12-05, 03:28
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Finders Keepers utspelar sig innan, under och efter MR Mercedes - liksom lite parallellt som en 'side quest' där båda böckernas stories sammanflätas allt eftersom.

Om du gillade Mr Mercedes, och gillar Blaze (om du läst den?) - så kommer du att gilla Finders Keepers

Personligen gillade jag Finders Keepers mer än "ettan" - såsom jag gillade Doktor Sömn mer än "ettan"/Varsel.

Jag har faktist inte läst varken ettan eller tvåan. Har inte läst Blaze heller men har hört bra saker om den. Jag har inte läst Doktor Sömn men den tycker jag inte verkar så bra. Att den kan vara bättre Varsel ställer jag mig minst sagt tveksam till.
Citera
2015-12-05, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseFly
Jag läser inte ofta men när jag väl läser så är det Stephen King.
Jag har snart avslutat "The Stand" eller "Pestens tid".
Hel schysst bok, och filmen såg jag också som var 6 timmar lång.
Vilka böcker av Stephen King ska jag läsa eller mer prioritera först härnest?

Var filmen 6 h lång?

Vart hittar jag den?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in