2015-07-01, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseFly
Jag läser inte ofta men när jag väl läser så är det Stephen King.
Jag har snart avslutat "The Stand" eller "Pestens tid".
Hel schysst bok, och filmen såg jag också som var 6 timmar lång.
Vilka böcker av Stephen King ska jag läsa eller mer prioritera först härnest?

Jag älskade Stephen King som liten. Mest pga The Shining som hade närmast mytologisk betydelse för mig. Jag skrev egna historier och egna varianter av just The Shining osv. Sedan läste jag väl några böcker till och minns att jag tyckte om Det och Pestens tid.

Jag gjorde misstaget att köpa Varsel för inte så länge sedan och läsa den igen efter många år. Alltså, vilket SKRÄP. King är en mycket duktig god historieberättare men hans dialoger och beskrivningar av mänskligt beteende är idag, utifrån den jag numera är, på en alldeles för medioker nivå.

Men alla som ens läser böcker idag gör mig glad.
Citera
2015-07-01, 12:38
Medlem
jimmyfingerss avatar
Vad tycker ni om On Writing? Det var ett antal år sedan jag läste den nu, kanske dags att plocka fram den igen?
Citera
2015-07-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Vad tycker ni om On Writing? Det var ett antal år sedan jag läste den nu, kanske dags att plocka fram den igen?

Den är BRA. Har den själv i bokhyllan. Inspirerande, inte minst.
Citera
2015-07-01, 13:30
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers

Tyckte den var helt okej, men tyckte att de inslag jag uppskattade var för få och för korta.
Men jag är å andra sidan inte en aspirerande författare så.
Citera
2015-07-02, 15:59
Bannlyst
Ska man ge upp Det eller ska man fortsätta att läsa boken? Är exakt 458 sidor in i boken, snart på Kapitel 9 och den går segt frammåt och jag greppar den inte alls. Är hela boken likadan? Kanske 100 sidor tillsammans kanske ha varit intressant av bokens helhet.
Det känns ju mer som tortyr att läsa något man inte finner är särskilt bra, men alla säger ju att Det är en klassiker, så, jag vill veta vad som är så klassiskt med boken.
Citera
2015-07-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Ska man ge upp Det eller ska man fortsätta att läsa boken? Är exakt 458 sidor in i boken, snart på Kapitel 9 och den går segt frammåt och jag greppar den inte alls. Är hela boken likadan? Kanske 100 sidor tillsammans kanske ha varit intressant av bokens helhet.
Det känns ju mer som tortyr att läsa något man inte finner är särskilt bra, men alla säger ju att Det är en klassiker, så, jag vill veta vad som är så klassiskt med boken.

Det var jättelänge sedan jag själv läste den. Då tyckte jag om den. Mycket för att den kändes maffig genom sitt omfång. Sedan tyckte jag väl om just kombinationen av att följa samma personer som barn och sedan som vuxna. I övrigt minns jag ingenting. Men jag tror den är bättre än filmen i alla fall.
Citera
2015-07-06, 13:14
Medlem
zBr9s avatar
Citat:

Alltså har du inte fastnat för den efter 500 sidor så bör du lägga undan den. Personligen tycker jag att den är en av Stephen Kings bästa böcker, men så fastnade jag också väldigt snabbt för den. Tvivlar starkt på att du kommer att inse vad som gör den så bra om du inte redan gjort det, så onödigt att ödsla mer tid på det.
Citera
2015-07-07, 19:00
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:

Du har läst 500 sidor och kan fortfarande inte göra en bedömning om
boken är för dig eller ej? Vad får dig att tro att bocken skulle ändra inriktning de sista 300
sidorna och där fånga alla som gillar den?
Citera
2015-07-09, 13:00
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Du har läst 500 sidor och kan fortfarande inte göra en bedömning om
boken är för dig eller ej? Vad får dig att tro att bocken skulle ändra inriktning de sista 300
sidorna och där fånga alla som gillar den?

Fast nu är det ju inte bara 300 sidor kvar. DET är väl på drygt 1200 sidor?
Citera
2015-07-09, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Ja, så jag har bara läst 1/3-del av boken.
Citera
2015-07-09, 23:35
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini

Suck...Har man inte fastnat efter 500sidor så lär man inte göra det oavsett.
Citera
2015-07-10, 17:21
Medlem
WykkedWitchs avatar
[quote=Iwannakissrihanna|53894176]Ska man ge upp Det eller ska man fortsätta att läsa boken? Är exakt 458 sidor in i boken, snart på Kapitel 9 och den går segt frammåt och jag greppar den inte alls. Är hela boken likadan? Kanske 100 sidor tillsammans kanske ha varit intressant av bokens helhet.
Det känns ju mer som tortyr att läsa något man inte finner är särskilt bra, men alla säger ju att Det är en klassiker, så, jag vill veta vad som är så klassiskt med boken.[/QUOTE

D en tegelstenen sträckläste jag i ett badkar. D krävdes att antal bad och skrynkliga fotsulor senare
var jag en fantastisk berättelse rikare. Synd bara att Stephen allt som oftast väger in snuskigt och äckligt språkbruk, typ: "det flänsluktande kukhuvudet till make", "blodet hade smetat sig fast i snoret under grisnäsan", "Han hade omsorgsfullt odlat kackerlackor i rövhålet", osv osv.

När Stephen drogade/söp som värst var han tydligen helt besatt av sitt skrivande och ofta bokstavligen sstörtade hem till ordbehandlaren och skriva ner sina goda idéer om han var iväg nånstans.
Senast redigerad av WykkedWitch 2015-07-10 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in