2015-10-13, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Bra tips för att undvika trängselskatt emottages tacksamt!!
Gör som vi och en hel del andra: Vi undviker att besöka Göteborg överhuvudtaget när vi handlar! Vi handlar numera i större köpcentra i kranskommunerna. Vill den vänster-miljömuppar styrda ledningen inte ha bilar pga dess hat mot bilar så slipper dom oss och alla sköna skattepengar som handeln i kranskommunerna genererar! Konstig stad som lever på bilindustrin men ända har detta hat mot bilismen...
Citera
2015-10-13, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Här har du några tips:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2862677-70-000-fall-av-fusk-med-trangselskatten-sa-gor-de

En bilmodell som döljer skyltarna bra är ett annat tips (finns delvis i artikeln ovan). Fotot på Mitsubishin i artikeln ovan visar på en kamera som har en mycket brant vinkel, det är därför den försänkta hållaren bak gör att skylten inte syns.

Stora extraljus fram och en försänkt skylthållare bak är de bästa tipsen jag har, eller varför inte skylthållare under flaket på en pickup - det har jag sett att vissa bilar har och det är nog effektivt.

Det är olagligt att skymma skyltarna om det är syftet med konstruktionen (exempelvis en keps), det är dock lagligt att skymma dem med exempelvis extraljus eller last så länge som skylten är läsbar i upp till 15 graders vinkel uppifrån (EU-lag). Jag såg en bakluckebox (typ takbox) på en bild. Det är en box som hängs utanpå bakluckan som var perfekt för att dölja bakskylten på vissa bilmodeller...
...det finns även cykelhållare som bygger på samma koncept.

Har för mig att lagen sa att skylten skall vara läsbar ovanifrån (vilka parametervärden som angavs minns jag dock ej) vilket antyder att all manipulering av skylten är olagligt och straffbar.

Å andra sidan har jag bara hört om ett enda fall där polisen bötfällt för detta i gbg vilket var i och med starten av trängselskatten.

Å andra sidan så säger dom att en försvinnande liten del fuskar vilket gör det helt ointressant att ens övervaka för polisen (som ändå inte har några resurser).

Å andra sidan kanske dom ljuger.
Citera
2015-10-13, 19:09
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Har för mig att lagen sa att skylten skall vara läsbar ovanifrån (vilka parametervärden som angavs minns jag dock ej) vilket antyder att all manipulering av skylten är olagligt och straffbar.

Å andra sidan har jag bara hört om ett enda fall där polisen bötfällt för detta i gbg vilket var i och med starten av trängselskatten.

Å andra sidan så säger dom att en försvinnande liten del fuskar vilket gör det helt ointressant att ens övervaka för polisen (som ändå inte har några resurser).

Å andra sidan kanske dom ljuger.

Givetvis är det så. De flesta betalar för sig och har råd och inte behöver fuska. Det är småpengar för de flesta som tar bilen till arbetet. Skulle det dock hända att fler och fler fuskar gör de ju en insats för att stoppa utvecklingen. Handlar väl inte om resurser direkt. Även om det skulle finnas mer poliser så skulle de poliser gå till annat som anses mer viktigt.
Citera
2015-12-02, 10:24
Medlem
"Trafikverkets sparförslag bäddar för mer trängselskatt
Bilisterna i Göteborg och Stockholm får betala mer i trängselskatt och utlovade satsningar på underhåll av vägar och järnvägar uteblir. Det är innebörden i Trafikverkets förslag till besparingar för att rädda statens budget, skriver bland andra Martin Wannholt, Samverkande göteborgare."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2903434-trafikverkets-sparforslag-baddar-for-mer-trangselskatt
Citera
2015-12-03, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
"Trafikverkets sparförslag bäddar för mer trängselskatt
Bilisterna i Göteborg och Stockholm får betala mer i trängselskatt och utlovade satsningar på underhåll av vägar och järnvägar uteblir. Det är innebörden i Trafikverkets förslag till besparingar för att rädda statens budget, skriver bland andra Martin Wannholt, Samverkande göteborgare."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2903434-trafikverkets-sparforslag-baddar-for-mer-trangselskatt
Det märkliga är att dom lovade att höjningarna skulle följa prisindex. Nu höjde man förra nyåret priserna med över 30% när index föll med 1%. Jävla vänster och miljömuppar! Såg även att Sveriges mest inkompetenta och korrupta politiker i Gbg vill dubbla p-avgiften för boendeparkering....
Senast redigerad av MySpace 2015-12-03 kl. 11:05. Anledning: fel
Citera
2015-12-03, 11:17
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Det märkliga är att dom lovade att höjningarna skulle följa prisindex. Nu höjde man förra nyåret priserna med över 30% när index föll med 1%. Jävla vänster och miljömuppar! Såg även att Sveriges mest inkompetenta och korrupta politiker i Gbg vill dubbla p-avgiften för boendeparkering....

Nu är det några år sedan jag flyttade från bajhålet Göteborg och hade förvisso eget garage på den tiden. Vad kostar boendeparkeringen egentligen tex i Majorna?
Citera
2015-12-03, 11:46
Medlem
Uphills avatar
Ja usch och fy för trängsel!

Fick nyligen en faktura på 9 kr efter en resa i oktober från Halmstad till Skövde.
Två passager = 18 kr, men man får tydligen rabatt om man åker in och ut inom en halvtimme.

Men hanteringen av en betalning på 9 kr, vad kostar den?
Bara portot på brevet är väl ca 7 kr. Sedan tillkommer all administration runt omkring.
Lönsam verksamhet eller bara ogint myndighetskrångel á la betongsossarna?
Citera
2015-12-15, 17:36
Medlem
Lermassor stort problem inför 400-årsjubiléet Flaskhals: Stora mängder oönskad lera kan försena byggen.

Flera byggprojekt ska vara klara inför stadens 400-års- jubileum. Nu varnar branschfolk att enorma ler- och jord- massor kan vara svåra att bli av med och fördyra eller försena byggen.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2927154-lermassor-stort-problem-infor-400-arsjubileet
Citera
2015-12-16, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Nu är det några år sedan jag flyttade från bajhålet Göteborg och hade förvisso eget garage på den tiden. Vad kostar boendeparkeringen egentligen tex i Majorna?
Ca 1000-1200 per månad. Men rödgröna röran vill höja detta kraftigt. (Källa GP Nov 2015).
Citera
2015-12-16, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Ja usch och fy för trängsel!

Fick nyligen en faktura på 9 kr efter en resa i oktober från Halmstad till Skövde.
Två passager = 18 kr, men man får tydligen rabatt om man åker in och ut inom en halvtimme.

Men hanteringen av en betalning på 9 kr, vad kostar den?
Bara portot på brevet är väl ca 7 kr. Sedan tillkommer all administration runt omkring.
Lönsam verksamhet eller bara ogint myndighetskrångel á la betongsossarna?
Vad bra! Gör allt för att betala så lite soom möjligt ocjh vägrar autogiro för att det skall kosta
diktatueren i Gbg så mycket som möjligt att dra in mina pengar.

Sedan har du fel, du kan passera tullarna hur många gånger du vill under 1 timma för att bara betala 1 tull.

Hade det inte varit för att alla jobb i min branch ligger i Gbg så hade jag flytt Gbg för länge sedan!
Kravet är riktigt hav (allt norr om Båstad) så Halland ligger bra tiill efter pension.
Citera
2016-01-17, 16:56
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt

Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Ca 1000-1200 per månad. Men rödgröna röran vill höja detta kraftigt. (Källa GP Nov 2015).

Vet inte vilken taxa det är i just Majorna men skulle gissa att det snarare är 525 kr/mån

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/trafik-o-gator/parkeringstillstand/boendeparkeringstillstand/avgift-for-boendeparkering/!ut/p/z1/hY5dC4IwGIV_jbd732np6G4GgRb0QaTtJjTWFNTJXA369a3LoO jcHc5zOAcElCCG6tGqyrZ6qDrvzyK-7Gi-ZynluMUswex4ypa4 SsP1IYHiHyB8jD_EEXIQbd0Td-0JEsqimM0ohgzjcB4l73k-1BFTIIy8SSMNuRv_qrF2nBYBBuicI0pr1UkyyQC_NRo9WSg_QB j7 8rmRBX8BmmgI5w!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-4
Citera
2016-01-18, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Vet inte vilken taxa det är i just Majorna men skulle gissa att det snarare är 525 kr/mån

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/trafik-o-gator/parkeringstillstand/boendeparkeringstillstand/avgift-for-boendeparkering/!ut/p/z1/hY5dC4IwGIV_jbd732np6G4GgRb0QaTtJjTWFNTJXA369a3LoO jcHc5zOAcElCCG6tGqyrZ6qDrvzyK-7Gi-ZynluMUswex4ypa4 SsP1IYHiHyB8jD_EEXIQbd0Td-0JEsqimM0ohgzjcB4l73k-1BFTIIy8SSMNuRv_qrF2nBYBBuicI0pr1UkyyQC_NRo9WSg_QB j7 8rmRBX8BmmgI5w!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-4
Får dom rödgrönrosa som dom vill så kommer det att kosta dej ca 1500 snart....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in