2015-12-01, 11:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Han menar att Hegerfors inte kommenterade någon av Kameruns matcher i VM 94.

Jag är numera helt övertygad om att det rör sig om en myt. En av de mest berömda sportgrodorna i svensk TV-historia (kanske till och med den mest berömda) och det finns inte en enda ljudupptagning med den? Helt osannolikt.
Det är ju minst sagt märkligt att det inte finns..Det håller jag med om. Samtidigt minns i princip alla detta som var med på den tiden detta. Jag tror inte man skämtar och skrattar åt något som aldrig har skett..som man inte upplevt.
Citera
2015-12-01, 11:34
Medlem
Ipissonus avatar
* VM -90, 1/7 kl. 21.00.
* Italien, San Paolo Stadion i Neapel.
* England - Kamerun, kvartsfinal.

Kamerun leder 2-1 med mindre än 10 minuter kvar av matchen när superstjärnan Lineker gör 2-2 på straff och förlängning tar vid...

I den 105.e matchminuten får England åter igen straff tilldömt och Lineker gör 3-2 till England.

Det är frustrerat i Kamerun och den stora profilen Roger "Milla" Miller gnäller uppgivet på domaren under de resternade minuterna vilket mot slutet resulterar i en varning.

Någonstans under den resterande kvarten efter Englands ledningsmål faller kameran på Kameruns bänk där ledare och spelare ser uppgivna och bekymmrade ut varpå Arne Hegerfors yttrar de bevingade orden: ...det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...

Om jag får gissa (utan att ha svenskt kommentatorspår tillgängligt) är detta ögonblicket...

Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk

Ryske förbundskaptenen Valeri Nepomnyashchi i förgrunden och mörkare inslag med deppig uppsyn i bakgrunden

Personlig favoritkommentator är annars Norske Öyvind Johnsen:

"Meningslös pasning... som går til Belanov...som gör mål!!"
(Øyvind Johnssen)

"Det skottett går himmelhögt över... og i mål!!"
(Øyvind Johnssen)

"2-0 av samma spelare!"
(Øyvind Johnssen ser reprisen av 1-0)
Senast redigerad av Ipissonu 2015-12-01 kl. 11:46.
Citera
2015-12-01, 11:46
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipissonu
* VM -90, 1/7 kl. 21.00.
* Italien, San Paolo Stadion i Neapel.
* England - Kamerun, kvartsfinal.

Kamerun leder 2-1 med mindre än 10 minuter kvar av matchen när superstjärnan Lineker gör 2-2 på straff och förlängning tar vid...

I den 105.e matchminuten får England åter igen straff tilldömt och Lineker gör 3-2 till England.

Det är frustrerat i Kamerun och den stora profilen Roger "Milla" Miller gnäller uppgivet på domaren under de resternade minuterna vilket mot slutet resulterar i en varning.

Någonstans under den resterande kvarten efter Englands ledningsmål faller kameran på Kameruns bänk där ledare och spelare ser uppgivna och bekymmrade ut varpå Arne Hegerfors yttrar de bevingade orden: ...det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...

Om jag får gissa (utan att ha svenskt kommentatorspår tillgängligt) är detta ögonblicket...

Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk

Ryske förbundskaptenen Valeri Nepomnyashchi i förgrunden och mörkare inslag med deppig uppsyn i bakgrunden
Detta har också diskuterats.
Själv tycker jag att kamerunarna inte alls ser speciellt uppgivna ("mörka") ut under sekvensen, det är till och med någon som ler och ingen som hänger med huvudet.

Om Arne faktiskt sade detta så tror jag att den svenska versionen av matchen innehöll en längre sekvens direkt efter målet där kamerunarna såg väldigt uppgivna ut.
Synd bara att ingen hittar matchen där Arne kommenterar.
Citera
2015-12-01, 11:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Intressant. Kan ingen maila svtsport@svt.se och fråga? De har enligt vad som sagts band på matchen i ett slutet arkiv, men en sugen medarbetare kanske har tillgång och lust att bringa klarhet i detta.

Själv är jag ännu inte tillräckligt motiverad.

Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Själv tycker jag att kamerunarna inte alls ser speciellt uppgivna ("mörka") ut under sekvensen, det är till och med någon som ler och ingen som hänger med huvudet.

Om Arne faktiskt sade detta så tror jag att den svenska versionen av matchen innehöll en längre sekvens direkt efter målet där kamerunarna såg väldigt uppgivna ut.

Bänken måste inte ha varit i bild när/om Hegerfors sade detta. Han var ju själv på plats på arenan och kan ha sett bänken med egna ögon.
Citera
2015-12-01, 12:11
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Väldigt mystiskt. Det är även underligt att Eddie Murphy står i mål för Kamerun.
Citera
2015-12-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanVreeswijk
Verkar vara många bud på detta... Jag kan säga med säkerhet att det var VM 1994, då jag fortfarande har en VHS som heter något i stil med "Sveriges väg till brons". Där säger den gode Arne i matchen mot Kamerun, som för övrigt slutade 2-2, "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Varsågod.

Nej, det kan du inte. Du måste kunna skilja på FAKTA och GISSNINGAR. Det är FAKTA att Arne inte kommenterade någon av Sveriges matcher i VM 94.
Citera
2015-12-01, 12:12
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Bänken måste inte ha varit i bild när/om Hegerfors sade detta. Han var ju själv på plats på arenan och kan ha sett bänken med egna ögon.
Kan mycket väl stämma.
Men från vad jag har hört och ifrån denna intervju (från 16:26) så låter det som att man såg det i bild.
Arne visar också hur kamerunarna hängde med huvudena och såg bedrövade ut, vilket jag i alla fall inte ser så tydligt i denna bild.

Men det kanske var en annan sekvens i SVT:s version av matchen, eller så är det som du säger att Arne såg detta med sina egna ögon utanför bild.
Förhoppnings är det någon som hittar klippet och kan dela med sig av det i tråden, men än så länge verkar det hopplöst.
Citera
2015-12-01, 12:18
Medlem
Ipissonus avatar
Citat:

Hehe... hurvida den Kamerunska bänken ser uppgiven ut eller inte är subjektivt i betraktarens ögon.

Finns heller inget som säger att de måste ha sett självmordsbenägna ut för att Arne skall dra sin line...
Kommentatorer häver ur sig mycket ovidkommande för att fylla ut sändningen.
Citera
2015-12-01, 12:28
Medlem
Jag minns vilken arbetsplats jag jobbade på första gången jag fick berättat för mig om den här händelsen och på den arbetsplatsen jobbade jag mellan 1991 och 1992 så OM, det har sagts så var det inte under VM 1994 eftersom skrönan är äldre än så.

Någonstans i Sverige måste det ju ligga ett gammalt VHS-band med en inspelning av England-Kamerun från VM 1990. Kom igen nu!!
Citera
2015-12-01, 12:28
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipissonu
Hehe... hurvida den Kamerunska bänken ser uppgiven ut eller inte är subjektivt i betraktarens ögon.

Finns heller inget som säger att de måste ha sett självmordsbenägna ut för att Arne skall dra sin line...
Kommentatorer häver ur sig mycket ovidkommande för att fylla ut sändningen.
Absolut, men min poäng var att bilden i sig knappast är bevis på att Arne har sagt detta.
Det är inte speciellt ovanligt med bilder på avbytarbänken, så det är inte så konstigt att man hittar en sådan sekvens under en hel match (eftersom det sker i alla matcher).

Om kamerunarna verkligen hade sett nedslagna ut och sekvensen kom i bild direkt efter målet så hade det eventuella citatet haft lite mer trovärdighet, men nu talar denna bild varken för eller emot att Arne faktiskt har sagt någonting om hur mörkt det var på Kameruns avbytarbänk.
Citera
2015-12-01, 12:36
Medlem
Någon som har koll på Arnes hälsotillstånd. Är det möjligt att han skulle kunna vara så senil att han faktiskt aldrig har sagt detta, trots all han själv verkar så övertygad?
Citera
2015-12-01, 12:36
Medlem
Ipissonus avatar
Citat:
Absolut, men min poäng var att bilden i sig knappast är bevis på att Arne har sagt detta.
Det är inte speciellt ovanligt med bilder på avbytarbänken, så det är inte så konstigt att man hittar en sådan sekvens under en hel match (eftersom det sker i alla matcher).

Om kamerunarna verkligen hade sett nedslagna ut och sekvensen kom i bild direkt efter målet så hade det eventuella citatet haft lite mer trovärdighet, men nu talar denna bild varken för eller emot att Arne faktiskt har sagt någonting om hur mörkt det var på Kameruns avbytarbänk.

Om du läser mitt innlägg igen så är bilden inget bevis utan en gissning på när det kan ha sagts.

Varför måste det ha varit i direkt anslutning till målet för att vara mer trovärdigt, vad gör det mindre trovärdigt att de ser nedslagna ut 5 minuter efter målet?
Senast redigerad av Ipissonu 2015-12-01 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in