2015-11-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Det är väl bara för att få inkomstförsäkringen. Grundförsäkringen får man om man har varit medlem mindre än 12 månader, men det står inget om vare sig de 6 månader man måste ha jobbat minst 80h per månad i arbetsvillkoret måste vara utförda under medlemstid.

Grundbelopp är väl då max 365 kr/dan vid heltid. Du har ju jobbat lite mer än 50% så då får du väl Max en ca 200 kr om dagen kanske.
Citera
2015-11-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Hej, jag undrar om jag har fattat rätt!

Kalle har en provanställning på ICA som anställer och avskedar folk precis innan 6 månader.

Kalle får veta det 12 dagar innan att han ska bli avskedad. Går med i Unionens A-kassa samma dag och får räknas med från 1 november, så att han kommer att ha varit medlem i 1 månad och 12 dagar innan avskedandet.

Han har jobbat mer än 6 månader på ca 50-70% och den månaden han faktiskt är medlem.

Kommer Kalle få grundersättning?

Det är inte en skoluppgift Försökte bara vara diskret och pedagogisk

Hej!

Kalle kan få ersättning från a-kassan med grundbelopp, ja. Hur mycket Kalle kommer att få i a-kassa beror på hur mycket han har jobbat under de senaste 12 månaderna innan han blev arbetslös. Om Kalle hade jobbat heltid alla månader hade Kalle fått 365 kronor per dag. Om man jobbar mindre så minskas beloppet proportionellt. Har man t ex jobbat 50% alla 12 månader så får man 182,50 per dag (samma sak om man jobbat 100% i 6 av de 12 månaderna)

När Kalle varit medlem i a-kassan i 12 månader kommer a-kassan titta på om Kalle kan få inkomstbaserad ersättning. För att kunna få inkomstbaserad ersättning måste han inte bara ha jobbat i en viss omfattning (normalt 6 mån med minst 80 tim per månad under de senaste 12 månaderna), han måste också ha gjort det under tiden han har varit medlem i a-kassan.
Senast redigerad av higgledypiggledy 2015-11-28 kl. 19:53.
Citera
2015-11-30, 02:22
Medlem
Airwave92s avatar
Det är såhär att jag är nybörjare inom det här med A-kassa och undrar om nån kan svara på en enkel fråga

I januari har jag uppfyllt båda kraven för kunna få stöd av a-kassan (dvs varit medlem i ett år och jobbat i 6 månader?)

Hur gäller det här med arbetsförmedlingen, har hört att det är ett krav att vara inskriven där för att få tillgång till a-kassan? Jag kommer inte alls bra överens med dessa typer och vill helst undvika arbetsförmedlingen. Vad kan jag göra?
Citera
2015-11-30, 03:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Det är såhär att jag är nybörjare inom det här med A-kassa och undrar om nån kan svara på en enkel fråga

I januari har jag uppfyllt båda kraven för kunna få stöd av a-kassan (dvs varit medlem i ett år och jobbat i 6 månader?)

Hur gäller det här med arbetsförmedlingen, har hört att det är ett krav att vara inskriven där för att få tillgång till a-kassan? Jag kommer inte alls bra överens med dessa typer och vill helst undvika arbetsförmedlingen. Vad kan jag göra?
Åt kravet att vara inskriven kan du inte göra något, så du får nog istället rikta in dig på att ändra på relationen med "dessa typer".

Eller så ser du helt enkelt till att ha arbete.
Citera
2015-11-30, 12:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Du måste vara inskriven. Grundkravet för att få a-kassa är att man är arbetssökande och "står till arbetsmarknadens förfogande", och för att uppfylla detta måste du vara inskriven vid Af.
Men oroa dig inte för det, de är snälla och trevliga och finns där för att hjälpa oss som blivit av med jobbet. Man går helt enkelt igenom vilka möjligheter man har att få jobb och upprättar en handlingsplan för hur man ska komma tillbaka till arbetsmarknaden igen.
Citera
2015-11-30, 19:47
Medlem
Snabb fråga till er som har koll.
Jag tänker aldrig, (åtminstone inte nu när jag är utan familj och således kan och är villig att flytta dit jobb finns) skriva in mig på arbetsförmedlingen. Anledningen till detta är att jag inte står bakom deras sätt att arbeta och hellre hittar jobb på egen hand.
Nu till frågan, är det nån mening för mig att gå med i A-kassan? Jag får väl inte ut några pengar om jag inte skriver in mig hos AF?
Citera
2015-11-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weroi
Jag tänker aldrig, (åtminstone inte nu när jag är utan familj och således kan och är villig att flytta dit jobb finns) skriva in mig på arbetsförmedlingen. Anledningen till detta är att jag inte står bakom deras sätt att arbeta och hellre hittar jobb på egen hand.
Nu till frågan, är det nån mening för mig att gå med i A-kassan? Jag får väl inte ut några pengar om jag inte skriver in mig hos AF?

helt korrekt, precis som det diskuteras i alla inlägg på den här sidan så det är meningslöst för dig att vara med i en a-kassa.
Citera
2015-11-30, 20:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weroi
Även om du är inskriven på Af, så är det du som söker jobb, det är inte någon annan som gör det åt dig.
Citera
2015-11-30, 21:53
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Åt kravet att vara inskriven kan du inte göra något, så du får nog istället rikta in dig på att ändra på relationen med "dessa typer".

Eller så ser du helt enkelt till att ha arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du måste vara inskriven. Grundkravet för att få a-kassa är att man är arbetssökande och "står till arbetsmarknadens förfogande", och för att uppfylla detta måste du vara inskriven vid Af.
Men oroa dig inte för det, de är snälla och trevliga och finns där för att hjälpa oss som blivit av med jobbet. Man går helt enkelt igenom vilka möjligheter man har att få jobb och upprättar en handlingsplan för hur man ska komma tillbaka till arbetsmarknaden igen.

Tack för svar, hur kommer det dock se ut när jag kommer tillbaka till arbetsförmedlingen, hamnar jag på samma plats som jag lämnade? Jag var precis i början på fas 3 när jag lyckades hitta ett jobb, alltså kommer jag tillbaka till fas 3 då?
Citera
2015-12-01, 02:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tack för svar, hur kommer det dock se ut när jag kommer tillbaka till arbetsförmedlingen, hamnar jag på samma plats som jag lämnade? Jag var precis i början på fas 3 när jag lyckades hitta ett jobb, alltså kommer jag tillbaka till fas 3 då?
Om du uppfyllt ett nytt arbetsvillkor så har du ju en ny stämplingsperiod från a-kassan, då ska du stämpla. Om du inte uppfyllt ett nytt arbetsvillkor och det gått mindre än 12 månader sen du skrev ut ur jobb- och utvecklingsgarantin så har du återinträdesrätt i programmet.
Citera
2015-12-01, 15:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du uppfyllt ett nytt arbetsvillkor så har du ju en ny stämplingsperiod från a-kassan, då ska du stämpla. Om du inte uppfyllt ett nytt arbetsvillkor och det gått mindre än 12 månader sen du skrev ut ur jobb- och utvecklingsgarantin så har du återinträdesrätt i programmet.
Frågan är väl om man tjänar på att utnyttja den "rätten". Om man börjar om med a-kassa har man ju i praktiken ledigt 300 dagar, går man tillbaka till FAS3 måste man jobba 8 timmar om dagen men har ändå bara samma ersättning. Det är inte kul att leva på a-kassans ersättning, men som arbetslös slipper man i alla fall meningslösa FAS3-sysselsättningar.
Citera
2015-12-01, 19:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Frågan är väl om man tjänar på att utnyttja den "rätten". Om man börjar om med a-kassa har man ju i praktiken ledigt 300 dagar, går man tillbaka till FAS3 måste man jobba 8 timmar om dagen men har ändå bara samma ersättning. Det är inte kul att leva på a-kassans ersättning, men som arbetslös slipper man i alla fall meningslösa FAS3-sysselsättningar.
Vad menar du med det fetmarkerade? Vad menar du är alternativet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in