2009-08-17, 13:38
Bannlyst
Beror helt på vilken a-kassa du är med i. Själv betalar jag 90 kronor i akademikernas och jag är inte student
Citera
2009-08-17, 13:39
Medlem
Betalar 489 tror och studerar, så det låter väl rimligt..
Citera
2009-08-17, 13:44
Medlem
jag är med i akassan ifall att jag inte skulle fortsätta mina studier..
det är mindre kul att stå helt barbackad om studielusten slocknar.
Jag är medlem i IF-metalls a-kassa, men det verkar ju som om det är andra som har ännu högre avgift än mig själv..
Men nu har jag fått lite perspektiv iaf. tack!
Citera
2009-08-17, 13:48
Medlem
Man betalar ju inte av något csn så det är väl rätt lugnt. Och barbackad i Sverige står du aldrig. Det är ett under hur vi kan ha uteliggare som finns med i registren..
Citera
2009-08-17, 13:55
Medlem
så vad skulle jag få om jag inte var med i a-kassan och helt plötsligt stod utan jobb och utbildning?
Jag får ju 80% av min tidigare lön med a-kassan iaf..
Citera
2009-08-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppman
så vad skulle jag få om jag inte var med i a-kassan och helt plötsligt stod utan jobb och utbildning?
Typ soc eller alfa-kassa och lite övriga bidrag.. blir ju inte så mycket pengar, men det är ju en endast en tillfällig lösning.
Citera
2009-08-17, 22:05
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:

Skulle nog ta och kolla upp det där en extra gång, reglerna är krångliga och det finns fallgropar, såsom att man inte får stämpla om man har tentor kvar på en utbildning.(Utbildningen räknas inte som avslutad skulle jag tro.)
Citera
2009-08-17, 23:03
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Hejsan!

Avgiften låg tidigare runt 200 kr innan chockhöjningen på 100%..
Stämmer det verkligen att en student som inte arbetar ska bettala 401 kronor i månaden i a-kasseavgift? Helt fantastiskt enligt mig!

Eftersom dina studier är överhoppningsbar tid så är det väl en ganska bra deal att betala 401 kronor i månaden och sedan ha möjlighet att stämpla om du inte hittar ett jobb efter skolan? Netto så får du ju tillbaka ungefär en månadsavgift om dagen om du börjar stämpla och har högsta ersättningen, så det krävs inte värst lång arbetslöshet innan det har gått ihop.
Citera
2009-08-17, 23:13
Medlem
macknus avatar
Citat:

Du får 80% av din lön dom senaste 12mån, för att ens vara berättigad till akassa måste du ha jobbat minst 6 av dom månaderna. Chansen att du uppfyller dom kraven som student är liten.
Sen om du verkligen vill vara med så byt akassa, du är akademiker så då kan du vara med i akademikernas tex.
Citera
2009-08-18, 00:32
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Du får 80% av din lön dom senaste 12mån, för att ens vara berättigad till akassa måste du ha jobbat minst 6 av dom månaderna. Chansen att du uppfyller dom kraven som student är liten.

Nej men så är det ju inte. Säg att du redan har ett jobb, som du säger upp dig från för att börja studera. När du har studerat klart så får du vanligen hoppa över den tiden som du inte har jobbat och kan alltså klara arbetsvillkoret även om du har studerat i flera år.
Citera
2009-08-18, 07:51
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Nej men så är det ju inte. Säg att du redan har ett jobb, som du säger upp dig från för att börja studera. När du har studerat klart så får du vanligen hoppa över den tiden som du inte har jobbat och kan alltså klara arbetsvillkoret även om du har studerat i flera år.

Det var väl det som blev ändrat så inte studerande mm ska kunna få akassa längre?
Citera
2009-08-18, 08:45
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salamikorv
Beror helt på vilken a-kassa du är med i. Själv betalar jag 90 kronor i akademikernas och jag är inte student

låter kul
du uppfyller jo inte deras krav för att få ersättning sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in