Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jo, det blir absolut inte lätt att få fred i Syrien. Och det blir knappast lättare då Turkiet nu försöker sätta käppar i hjulet för ett samarbete mellan Ryssland och USA, vilket annars skulle kunna krossa Daesh. Men prio ett för islamist Erdogan är att bekämpa kurderna samt att återupprätta ett islamistiskt Ottomanskt rike. Tidigare var jag positiv till AKP partiet som jag trodde skulle dels återupprätta demokrati, i vid mening, i Turkiet och dels bara skapa en normal religionsfrihet. Istället så har vi fått sett en jakt på Turkiska journalister och författare och en allt mer auktoritär och islamistisk sultan vid presidentposten, (inte helt olik Putler). Inte en chans att jag, nu skulle ställa mig bakom ett turkiskt EU medlemskap. Vi bör inte heller ge turkarna visumfrihet till EU.
Turkarna har haft visumfrihet till Ryssland. Tveksamt dock om så värst många åkt till Ryssland. Ryssarna gillar Turkiet, 4 miljoner turister per år ungefär. Det lär inte minska så mycket på grund av ett av det ryska folket hatat krig som Putin bedriver i Syrien. Trots allt var det ingen som lyssnade när Putin i stort sett beordrade statsanställda och sitt folk att turista på Krim...
Nu kan det ryska folket visa sin avsky över kriget i Syrien genom att, tada! åka till Turkiet på semester.
Få gillar Turkiets politik och ledare, ännu färre Rysslands. Det är stor humor se Putins tidigare försök till att använda Turkiet som ett vapen mot Europa grusas. De demokratiska länderna skrattar.
Kriget i Syrien har tydligt visat varför vi inte ska ha Turkiet med i EU. Det kan bli som i Ryssland, se på muslimernas huvudstad Moskva, fullt av den sorts tjetjener, dagestanier och gud vet vad som strider för ISIS i Syrien.