Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Nej, jag flummar inte, jag påtalade en lögn i HRWs rapport och du påstår att den är irrelevant. Hur kan en lögn vara irrelevant?

Flera andra här har skrivit att HRW är opålitliga, de är ju kända för att vara både partiska och att hantera fakta mindre bra.
Självaste wikipedia kan upplysa oss, en lång artikel, mycket kritik:
“The international non-governmental organization Human Rights Watch (HRW) has been criticized by national governments, other NGOs, the media and its founder (and former chairman), Robert L. Bernstein”
“Allegations of poor research and inaccuracy”
“Allegations of bias”
https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Human_Rights_Watch
HRW är ingen sanningskälla, så vidare diskussion kring detta är onödig.
Lögnerna om kriget i Syrien har varit många och allvarliga, de har basunerats ut som mantran så många gånger att folk tror på dem utan att veta något alls egentligen om Syrien. Det har varit ett okänt land för de flesta av oss i väst och det gör att lögnerna går hem, i synnerhet som media inte levererar fakta, som kan göra konflikten begriplig.
Det är en skymf mot det syriska folket att lögnerna får hålla på så här, tydligen är det väldigt mäktiga krafter som vill ha bort Assad och föredrar terroristerna.
Det vore något fel med Human Rights Watch om de inte fick ta emot kritik med tanke på att effekterna av deras uppmärksammande rapporter ger en negativ publicitet för de inblandade.
Bland kritiken finns att det är pro-Israel och samtidig anti-Israel, om det inte är ett tecken på opartiskhet vet jag inte vad är.
Vad gäller kritiken om partiskhet är det irrelevant eftersom man kan läsa rapporter om alla länder, inte bara om Syrien. Alla NGO:s blir anklagade för bias, nämn en som inte gör det. Det finns lika många rapporter om rebeller som det finns om regimen.
De flesta anklagelserna om partiskhet gäller Israel-/Palestina-konflikten, vilket är ett känsligt ämne, och inte om Syrien. När det kommer till Syrien finns det en enighet om krigsbrotten, och såvitt jag vet har det inte riktats kritik mot HRW:s rapportering av syrienkonflikten.
Om du har något som visar på att HRW har gör felaktiga undersökningar i Syrien får du dela med dig, i annat fall får du tiga.
Om vi lämnar Human Rights Watch åt sidan, eftersom du verkar inte tro på någon människorättsorganisation. Om vi utgår med den information vi känner till:
Bemöt detta!
1. Ammunitionen som hittats är ryskt tillverkat.
2. Området kontrolleras av oppositionen, som enligt dig stöds av USA. Att poängtera att USA också är i Syrien och bombar är irrelevant om du inte kan bevisa att de bombar oppositionen.
3. Det finns videoklipp, upplagda av syriska regimen, som visar hur de avfyrar klusterbomber.
4. Det finns belägg för att Syrien har använt klusterbomber 3 år innan USA började med sina flygattacker i Syrien.
Detta är något man kontrollera utan HRW.