2015-11-26, 21:53
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tror vi pratar förbi varandra - jag svarade bara på påståendet att IS inte finns i västra Syrien, vilket de såklart gör.

I mindre skala då.

Citat:
Ryssarnas eget luftvärn i Syrien har gissningsvis från dag 1 i praktiken enbart varit tänkt att användas mot eventuella turkiska plan. Jag har svårt att se något annat relevant land de skulle vilja/våga använda vapnen mot.

Så är det med all säkerhet, Ryssarna har väl kränkt Turkiskt luftrum tidigare och efter att dom tog ner en Su-25 så vill väl Ryssarna i sin tur ha eget flyg inom egen robotporté.
Citera
2015-11-26, 21:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag undrar hur det skyddet är tänkt att fungera? Det låter mer som att det är avskräckande/vedergällande? För de kan ju rimligen inte skjuta mot turkiska plan som befinner sig i Turkiskt luftrum före Turkarna avfyrat missiler mot ryska plan - och då lär det vara för sent?

Ryska försvarsministeriet sa att man i fortsättningen kommer att skjuta ner plan som uppträder hotfullt. Exakt vad det innebär återstår att se, men det utesluter nog inte att man skjuter ner plan som fortfarande befinner sig i turkiskt luftrum om dessa inlett ett anfall mot ryska mål.
Citera
2015-11-26, 21:59
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Bilder på ryssarna anti-air

""New Photos of S-400 systems (and a Pantsyr) at Hmemeim airbase"

http://imgur.com/a/ij1U3
Kan man skönja om det är s-300 eller s-400 tro, var är isf skillnaden`?
Citera
2015-11-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ryska försvarsministeriet sa att man i fortsättningen kommer att skjuta ner plan som uppträder hotfullt. Exakt vad det innebär återstår att se, men det utesluter nog inte att man skjuter ner plan som fortfarande befinner sig i turkiskt luftrum om dessa inlett ett anfall mot ryska mål.

Fast om det turkiska planet använder värmesökande robotar så får de ju ingen varning i det ryska planet om man inte råkar uppfatta missilen. Det var ju det som det ryska planet som nu blev nedskjutet över syriskt luftrum inte gjorde utan flög på i 200- 300 km/h till dess att de träffades
Citera
2015-11-26, 22:01
Moderator
vfs avatar
Citat:

Tror du på det själv? Att Ryssarna skjuter ner Turkiskt flyg som befinner dig i eget luftrum?

Om dom gör det har nog inga NATO-medlemmar problem med att uppfylla artikel fem.
Citera
2015-11-26, 22:02
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Nja, det tvivlar jag på. Men kommer de över gränsen så kan det nog hända en del. Tror iofs inte turkarna kommer flyga över gränsen.

Mest oroande hittills är att Kreml begärt en ursäkt från Turkiet, något de måste vara 100 % säkra på att de aldrig kommer att få. Om inte ryssarna tappat alla skruvar så vill de inte ha en öppen konflikt med ett av få länder i världen som är ungefär lika kompromissvilliga som Ryssland självt.
Citera
2015-11-26, 22:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Fast om det turkiska planet använder värmesökande robotar så får de ju ingen varning i det ryska planet om man inte råkar uppfatta missilen. Det var ju det som det ryska planet som nu blev nedskjutet över syriskt luftrum inte gjorde utan flög på i 200- 300 km/h till dess att de träffades

Det är det som gör situationen farlig. Bara en anflygning mot ett ryskt plan kan av ryssarna uppfattas som ett "hotfullt uppträdande" efter den nedskjutning som redan skett. Kanske de tycker att det är säkrast att skjuta först i en sådan situation.
Citera
2015-11-26, 22:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Tror du på det själv? Att Ryssarna skjuter ner Turkiskt flyg som befinner dig i eget luftrum?

Om dom gör det har nog inga NATO-medlemmar problem med att uppfylla artikel fem.

Jag tror att de ryska styrkorna fått klartecken att försvara sig om de tror att de utsätts för ett angrepp. Eftersom en robot kan avfyras på den turkiska sidan av gränsen måste man i så fall slå ut ett anfallande plan redan där.

Jag är inte heller övertygad om att övriga NATO-medlemmar uppskattar Erdogans försök att provocera fram en konflikt med Ryssland. Se kommentaren från en anonym NATO-ambassadör som jag länkade till tidigare i tråden.
Citera
2015-11-26, 22:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det är det som gör situationen farlig. Bara en anflygning mot ett ryskt plan kan av ryssarna uppfattas som ett "hotfullt uppträdande" efter den nedskjutning som redan skett. Kanske de tycker att det är säkrast att skjuta först i en sådan situation.
Visst är det en farlig situation men jag väntar mig att Nato något tar Turkiet i örat och lugnar ner situationen. Jag tycker det var mycket korkat av Turkarna att skjuta ner planet. Det var ju inte Turkiet som de ryska planen skulle anfalla - och det vet turkarna om.
Senast redigerad av Madagascar 2015-11-26 kl. 22:19.
Citera
2015-11-26, 22:18
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Jag tror att de ryska styrkorna fått klartecken att försvara sig om de tror att de utsätts för ett angrepp. Eftersom en robot kan avfyras på den turkiska sidan av gränsen måste man i så fall slå ut ett anfallande plan redan där.

Jag är inte heller övertygad om att övriga NATO-medlemmar uppskattar Erdogans försök att provocera fram en konflikt med Ryssland. Se kommentaren från en anonym NATO-ambassadör som jag länkade till tidigare i tråden.
Vill Putin undergräva NATO-kohesionen verkar han ju hittat en tämligen öm punkt att trycka på här, de övriga atlantpakt-länder verkar ju inte allt för begeistrade över Erdogans eskalering.
Citera
2015-11-26, 22:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nja, det tvivlar jag på. Men kommer de över gränsen så kan det nog hända en del. Tror iofs inte turkarna kommer flyga över gränsen.

Mest oroande hittills är att Kreml begärt en ursäkt från Turkiet, något de måste vara 100 % säkra på att de aldrig kommer att få. Om inte ryssarna tappat alla skruvar så vill de inte ha en öppen konflikt med ett av få länder i världen som är ungefär lika kompromissvilliga som Ryssland självt.

Jag håller med om att Putins krav på en snabb och ovillkorlig ursäkt är oroande. Han krävde dessutom ersättning för skadorna och att de ansvariga för attacken ska straffas. Ett ultimatum som Erdogan aldrig kan gå med på, även om han nu skulle ångra vad han satt igång. Tankarna går till 1914 då man också skickade ultimata som inte kunde accepteras av motparten.
Citera
2015-11-26, 22:20
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Visst är det en farlig situation men jag väntar mig att Nato något tar Turkiet i örat och lugnar ner situationen. Jag tycker det var mycket korkat av Turkarna att skjuta ner planet. Det är ju inte Turkiet som de ryska planen skulle anfalla - och det vet turkarna om.

Det kan man tycka, å andra sidan tror jag det var du(?) som höll med mig om att Turkiet höll på att förnedras rejält och kontinuerligt av både Ryssland (flygkränkningar) och USA (vapenexport till kurder) nu under hösten. Till slut brister det och både USA och Ryssland måste varit fullt medvetna om hur extremt irriterade turkarna var. Tror båda ambassadörerna varit uppe på turkiska utrikesdepartementet för reprimander i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in