2015-11-25, 10:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaderBerg
En annan mäklig förändring är att CNN nu mer rapporterar att planet sköts ned vid den turk-syriska gränsen. I går var det utan tvekan inne i turkiet.
Sa CNN igår att planet var inne i Turkiet utan tvekan? I så fall ljög de friskt. Det sas tidigt att planet landade 4 km från gränsen på syriskt territorium och kunde ha skjutits ned 1 km innanför gränsen. Det var förstås en viss osäkerhet där i det tidiga skedet.
Citera
2015-11-25, 10:37
Medlem
Enligt Turkiet var planet ju flera kilometer in på turkiskt territorium. Om så så har ju Ryssland begått övertramp som faktiskt liknar tidigare dito mot bl.a Sverige och Ukraina. Att eskortera bombplanen med stridsflyg är ju dessutom att eskalera konflikten. Turkiet har ju all rätt på sin sida om det visar sig vara en inte ovanligt förekommande rysk gränskränkning. Men Putin inser nog att han är i underläge i fråga om nedskjutningen och låter incidenten tyna bort.
Citera
2015-11-25, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Jag har även sett vissa "pro-väst"-debattörer här inbilla sig att Israel på något sätt skulle vara mot Ryssland i denna fråga, även detta är helt otroligt okunnigt. Israel hatar Erdogan och det han står för och skulle tveklöst ta Rysslands parti om konflikten eskalerar.

Haha säger han som är helt bakom flötet när det kommer till frågan om relationer mellan Israel- Turkiet och Ryssland.

Du har inte förstått varför Ryssland ska falla till varje pris och vilka som ser till det?

Israel hatar Erdogan? Men Gud alltså! Du vet inte vilka affärer som görs under bordet mellan Turkiet och Ryssland, bara för att Erdogan skriker lite högt mot Israel tror du att det finns ett hat, ett spel för galleriet grabben. Turkiet är fortfarande Israels bästa vän i området. Du är helt kunskapslös i den här frågan och sluta yttra dig om det i fortsättningen. Snacka om sånt du kan istället.
Citera
2015-11-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Sa CNN igår att planet var inne i Turkiet utan tvekan? I så fall ljög de friskt. Det sas tidigt att planet landade 4 km från gränsen på syriskt territorium och kunde ha skjutits ned 1 km innanför gränsen. Det var förstås en viss osäkerhet där i det tidiga skedet.

De rapporterade att planet sköts ned i turkiet och störtade i Syrien. Inte med "utan tvekan", det var min formulering. Nu rapporterarde att det sköts ned vid den turk-syriska gänsen.
Citera
2015-11-25, 10:56
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag har även sett vissa "pro-väst"-debattörer här inbilla sig att Israel på något sätt skulle vara mot Ryssland i denna fråga, även detta är helt otroligt okunnigt. Israel hatar Erdogan och det han står för och skulle tveklöst ta Rysslands parti om konflikten eskalerar.

Nu beror nog det på frågans allvarlighet; det är klart Israel kan markera litet mot turkarna om gruffet fortsätter, men skulle det råda skymningsläge mellan Väst och Ryssland finns ingen tvekan vilken sida Israel stod på.

Men postkran har rätt; Ryssland pudlar så till vida att man inte kommer ge sig på Turkiet. Naturligtvis bombar man turkmenerna, men det är ungefär som att spöa frun när man fått stryk av grannen. Den långsiktiga strategin i Syrien för Putin är (förutom att säkra sina baser) att försöka göra sig till vän med Väst igen, och dit når man inte med konfrontationer. Precis som jag sade i går tvingas Moskva bita i det sura äpplet och ta förolämpningen om man inte vill att den strategin skall gå i stöpet.
Citera
2015-11-25, 10:57
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Haha säger han som är helt bakom flötet när det kommer till frågan om relationer mellan Israel- Turkiet och Ryssland.

Du har inte förstått varför Ryssland ska falla till varje pris och vilka som ser till det?

Israel hatar Erdogan? Men Gud alltså! Du vet inte vilka affärer som görs under bordet mellan Turkiet och Ryssland, bara för att Erdogan skriker lite högt mot Israel tror du att det finns ett hat, ett spel för galleriet grabben. Turkiet är fortfarande Israels bästa vän i området. Du är helt kunskapslös i den här frågan och sluta yttra dig om det i fortsättningen. Snacka om sånt du kan istället.

Haha, när jag säger något bra om Turkiet är jag insatt, när jag kritiserar är jag oinsatt?

Nej, jag tror inte på konspirationer involverandes judar

Klart som fan Israel och Turkiet gör affärer, det kommer även Ryssland och Turkiet att fortsätta göra, men det militära samarbetet har ju fryst inne sedan Erdogan bestämt sig för att driva Turkiet i islamistisk riktning och stödja Gaza och Hamas. Eller påstår du att relationerna är lika bra som de var med kemalisterna vid makten?

Nej Turkiet är inte längre någon vän i området, vilket också är skälet till att man bygger allianser med t.ex. Cypern och har militärt samarbete med Grekland västerut.

Hur som helst, för att återvända till ämnet, kommer vi att få se ett ännu aggressivare Ryssland i Syrien, dock kommer man såklart passa sig för att flyga över turkiska gränsen. Däremot bör nog även turkiska plan passa sig om de korsar gränsen till Syrien framöver.

Turkiet hade förmodligen rätt att göra det man gjorde igår, men de har nu fått minskat manöverutrymme söder om gränsen.
Citera
2015-11-25, 11:07
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu beror nog det på frågans allvarlighet; det är klart Israel kan markera litet mot turkarna om gruffet fortsätter, men skulle det råda skymningsläge mellan Väst och Ryssland finns ingen tvekan vilken sida Israel stod på.

Men postkran har rätt; Ryssland pudlar så till vida att man inte kommer ge sig på Turkiet. Naturligtvis bombar man turkmenerna, men det är ungefär som att spöa frun när man fått stryk av grannen. Den långsiktiga strategin i Syrien för Putin är (förutom att säkra sina baser) att försöka göra sig till vän med Väst igen, och dit når man inte med konfrontationer. Precis som jag sade i går tvingas Moskva bita i det sura äpplet och ta förolämpningen om man inte vill att den strategin skall gå i stöpet.

Men "pudlar" innebär ju att man slutar med något, eller? Man slutar säkerligen kränka gränsen, och kommer inte komma med någon oprovocerad vedergällning, men jag tror knappast man skulle tveka att skjuta ner ett turkiskt plan inne i Syrien om det "störde".

Ditt resonemang om skymningsläge förutsätter att islamistiska Hamas-stödjande Turkiet räknas till väst och det tror jag inte någon tycker vare sig i väst eller Israel. Jag skrev inte Väst och Ryssland utan Turkiet och Ryssland, vilket är en enorm skillnad.
Självklart försöker man köpa sig vänskap med väst, det har jag inte ifrågasatt. Men det resoneras ofta här som att "Väst" är något slags enhetligt block där man tycker ungefär likadant om allt - det är möjligt att det är så i Västeuropa, men knappast i den här delen av världen.
Citera
2015-11-25, 11:22
Medlem
Hogdals avatar
Om Ryssland väljer att inte eskalera detta är det nog en missräkning från Turkiets sida. De vill inget hellre än att skapa osämja mellan Ryssland och Nato. Att Frankrike och Ryssland samarbetar smärtar dem något enormt. Ett överilat militärt direkt svar är Turkiets önskescenario. Putin är smartare än så.

Ryssland tar nog hem propagandavinsten. Man framstår som den vuxna parten i sammanhanget, och visar sin fasta beslutsamhet att slutföra jobbet.

Turkiet blir mer paria. När ska de sparkas ut ur Nato?

Dock tror jag att den ryska hämnden kommer, men den kommer på ett mer raffinerat sätt än vedergällning á la neanderthallogik. Men den kommer, och den kommer att skada Turkiet långt mer än ett nedskjutet plan. Turkiets drömmar om att få turkmeniskt inflytande i ett framtida Syrien har man nu egenhändigt sett till är en omöjlighet.
Citera
2015-11-25, 11:38
Medlem
humanlifes avatar
En väldigt klok kommentar från Irans utrikesminister: det här ger fel signaler till terroristerna!
Ja, inte nog med att Väst underlåter att bekämpa terroristerna, de attackerar även dem som varje dag offrar sina liv i den viktiga kampen.
Citat:
Iranian FM: Downed Russian Fighter Sends Wrong Signal to Terrorists

TEHRAN (FNA)- Iranian Foreign Minister Mohammad Javad Zarif in a message to his Russian counterpart Sergei Lavrov expressed the concern that downing a Russian fighter jet by Turkey would send a wrong message to the terrorists and exacerbate the crisis in Syria.

Zarif made the remarks in a phone conversation on Tuesday night, Iranian Foreign Ministry Spokesman Hossein Jaber Ansari said today.
"The incident showed again the sensitivity of the conditions in Syria and the effect of its events on global peace and security as well as the necessity for united international campaign against terrorism," he added.

Jaber Ansari underlined the necessity for united regional and international determination to confront terrorism, and said in such conditions, any measure which increases tensions and complicates the situation will send a wrong signal to the terrorists and encourages them to think that they can use the existing differences among the influential sides to continue their terrorist activities against the Syrian people and other world nations.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940904000426
Citera
2015-11-25, 11:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag fattar fan inte varför det hela tiden ska, av vissa skribenter, tas upp att Rysslands bombningar inte enbart koncentrerar sig på Daesh? Det är väl för fan ingen hemlighet att Ryssland först och främst bombar alla möjliga grupperingar som i dagsläget utgör det största hotet mot Assad och SAA. Vad är det för fel med det? Det finns inga "moderata rebeller", det är en myt skapad för västlig mediekonsumtion. Det är propaganda. Vissa verkar tro att om man upprepar mantrat att Ryssland inte enbart bombar Daesh så blir till slut en nyhet av det.
Citera
2015-11-25, 11:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag fattar fan inte varför det hela tiden ska, av vissa skribenter, tas upp att Rysslands bombningar inte enbart koncentrerar sig på Daesh? Det är väl för fan ingen hemlighet att Ryssland först och främst bombar alla möjliga grupperingar som i dagsläget utgör det största hotet mot Assad och SAA. Vad är det för fel med det? Det finns inga "moderata rebeller", det är en myt skapad för västlig mediekonsumtion. Det är propaganda. Vissa verkar tro att om man upprepar mantrat att Ryssland inte enbart bombar Daesh så blir till slut en nyhet av det.
Det beror mycket på att just Ryssland ljuger konstant om att de attackerar daesh när de inte gör det. Ryssland tror att lögner om att de attackerar ISIS ger mer poäng hos ryssrunkande foliehattar i väst än att de stödjer Assad. De i Syrien ser vad Ryssland håller på med egentligen men propaganda och desinformation är som vanligt ryssens vapen som de tror ska hjälpa dom.
Citera
2015-11-25, 11:50
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Att särklänningarna får känna påken idag har ju rapporterats idag i denna vår tråd.
https://twitter.com/DannyNis/status/669414727399940096
Här kommer lite till.
https://twitter.com/taylieli/status/669464491155955713
Hoppas det stämmer och att turkarna nickade dessa ordentligt. Skön upptrappning tycker jag. Mer lär komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in