2015-11-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Kollade lite bilder på Parken i Norrköping och det måste ju vara den överlägset bästa arenan i den storleksklassen i Allsvenskan bortsett från underlaget, ett etage på hela arenan och grymma läktare överlag bortsett från bristen på tak över ena kortsidan. Det är så man bygger arenor i den storleken, inte arenor med två etage som Myresjöhus, Guldfågeln och Gamla Ullevi som är helt bedrövliga.

Norrköping hade ju dock turen att de med enkelhet kunde bygga om sin arena istället för att smälla upp en helt ny, då hade det antagligen blivit något liknande Växjö eller Kalmar. Hoppas de bygger in och sätter tak över den andra kortsidan snart också, då är den helt perfekt.
Citera
2015-11-18, 22:16
Medlem
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article21789423.ab
Citera
2015-11-19, 00:16
Medlem
civilians avatar
Ny matta ska läggas på Borås Arena inför nästa säsong och Elfsborg provtränade på hybridgräs för mindre än två veckor sedan. Hoppas! Det skulle höja arenan enormt för mig.
Citera
2015-11-19, 00:46
Medlem
frithiofssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Ny matta ska läggas på Borås Arena inför nästa säsong och Elfsborg provtränade på hybridgräs för mindre än två veckor sedan. Hoppas! Det skulle höja arenan enormt för mig.

Vore en mycket spännande och önskvärd utveckling. Hoppas Elfsborg kan bli historiska som första lag att lämna plasten bakom sig!
Citera
2015-11-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article21789423.ab
Kan förstå ÖFK faktiskt om det nu är så att det är dem som betalar. Jag hade inte heller velat betala för något som jag inte är nöjd med, har jag missuppfattat och kommunen betalar kan de hålla käft och sitta ner i båten.
Citera
2015-11-19, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Rent önsketänkande från din sida. Först och främst så hyr man arenan från kommunen till i sammanhanget skämmigt lågt pris. Sedan har kommunen tagit principbeslut att bygga ut arenan till ca 10000 platser. Man har dessutom rätt starkt stöd av lokala företag och bra med publik på sina matcher. Dessutom sålde man Barrows till England för en rejäl summa, närmare 20 mille har nämnts. Så man får nog anse att klubben har en hyfsad stark ekonomi.
Allvarligt?? Tror du inte att dom pengarna redan har försvunnit?? små klubbar i dagens fotboll har oftast massa en skulder. och lokala företag? det räcker inte med att bli sponsrad av Kjellgrenslivs för att ett lag ska klara sig i Allsvenskan, Man måste ha nationella företag som aktörer. Du verkar vara från Östersund så jag förstår att du vill att det ska vara så här som du skriver men gäller tyvär att se den dystra sanningen...
Senast redigerad av timpen22 2015-11-19 kl. 09:08.
Citera
2015-11-19, 09:19
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpen22
Som sakt dom har inte råd med hyran för dom hyr ju den av kommunen. och sen så har inte ÖFK den ekonomin för att bli ett stabilt Allsvenskt lag vilket ÖIS och Öster och Gefle har!

När sedan hade Öster ekonomi för att bli ett stabilt allsvenskt lag? Ständigt misskött och nu spelar de på en alldeles för dyr arena för deras potential. Jag kan inte se hur de ska nå Allsvenskan igen på ett antal år. De har inte ens nått botten än.

Citat:
Allvarligt?? Tror du inte att dom pengarna redan har försvunnit?? små klubbar i dagens fotboll har oftast massa en skulder. och lokala företag? det räcker inte med att bli sponsrad av Kjellgrenslivs för att ett lag ska klara sig i Allsvenskan, Man måste ha nationella företag som aktörer. Du verkar vara från Östersund så jag förstår att du vill att det ska vara så här som du skriver men gäller tyvär att se den dystra sanningen...

2014 hade Östersund 18 miljoner i inkomster exklusive spelarförsäljningar. Då var de inte ett topplag. De har nog inkomster på 20-25 i år (publikökning på ca 27%). Spel i Allsvenskan innebär ungefär 10-15 miljoner i ökning beroende på ökade sponsorintäkter, TV-pengar, publik osv. Gefle hade 26 miljoner i intäkter exklusive spelarförsäljningar 2014. Jag tror att Östersund mycket väl kan få upp intäkterna till runt 40 miljoner redan till nästa år. Det finns potential till att de ska bli ett hyfsat stabilt allsvenskt lag på undre halvan.
Senast redigerad av mishima 2015-11-19 kl. 09:22.
Citera
2015-11-19, 10:05
Medlem
Citat:
När sedan hade Öster ekonomi för att bli ett stabilt allsvenskt lag? Ständigt misskött och nu spelar de på en alldeles för dyr arena för deras potential. Jag kan inte se hur de ska nå Allsvenskan igen på ett antal år. De har inte ens nått botten än.
Öster har varit en av guld lagen dom har vunnit allsvenskan 4 gånger ! och gjort 33 säsonger i Allsvenskan och 20 Säsonger i Superettan och ligger på plats 13 i Allsvenskans maratontabell
och Tillskillnad så har dom en större arena med mer Kapacitet och äger arenan så att dom slipper betala hyra i längden!
Citat:
2014 hade Östersund 18 miljoner i inkomster exklusive spelarförsäljningar. Då var de inte ett topplag. De har nog inkomster på 20-25 i år (publikökning på ca 27%). Spel i Allsvenskan innebär ungefär 10-15 miljoner i ökning beroende på ökade sponsorintäkter, TV-pengar, publik osv. Gefle hade 26 miljoner i intäkter exklusive spelarförsäljningar 2014. Jag tror att Östersund mycket väl kan få upp intäkterna till runt 40 miljoner redan till nästa år. Det finns potential till att de ska bli ett hyfsat stabilt allsvenskt lag på undre halvan.
Som sakt dom har väldigt liten arena som gör att dom knappt tjänar något på publik och tv pengarna är exakt samma som alla andra lag tjänar i Allsvenskan vilket gör att dom kommer att tjäna ganska exakt lika mycket som Falkenberg fast doms hemmaplan tar bara 1000 pers mindre. 25 miljoner är ganska lite med tanke på utgifter man har!
Citera
2015-11-19, 10:29
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Öster har varit en av guld lagen dom har vunnit allsvenskan 4 gånger ! och gjort 33 säsonger i Allsvenskan och 20 Säsonger i Superettan och ligger på plats 13 i Allsvenskans maratontabell
och Tillskillnad så har dom en större arena med mer Kapacitet och äger arenan så att dom slipper betala hyra i längden!

De äger inte arenan. Det gör kommunen. Däremot har de driften och den går med brakförlust! Arenan tynger klubbens ekonomi så mycket att de blir tvungna att dra ned på den sportsliga satsningen.

De måste sänka lönerna ännu ett snäpp för att överleva: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6237847

Som sagt, de har inte nått botten och det är långt upp till att bli ett stabilt allsvenskt lag. Jag tror de kan åka ned en division till när verkligheten når dem.

Citat:
Som sakt dom har väldigt liten arena som gör att dom knappt tjänar något på publik och tv pengarna är exakt samma som alla andra lag tjänar i Allsvenskan vilket gör att dom kommer att tjäna ganska exakt lika mycket som Falkenberg fast doms hemmaplan tar bara 1000 pers mindre. 25 miljoner är ganska lite med tanke på utgifter man har!

Utgifter eller ej, det finns ett starkt samband mellan inkomst och sportslig framgång. De kommer att ha 20-25 miljoner i inkomster i år och i Allsvenskan kommer de att öka den summan med ca 10-15 . Då har de potentialen att etablera sig på den undre halvan.

Falkenberg ökade sina intäkter från 16 till 26 miljoner när de gick upp i Allsvenskan. Jag tror Östersund kan öka med lite mer än så.
Citera
2015-11-19, 11:14
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frithiofsson
Vore en mycket spännande och önskvärd utveckling. Hoppas Elfsborg kan bli historiska som första lag att lämna plasten bakom sig!

Absolut! Det borde också verkligen ligga i Elfsborgs intresse att få till en sådan lösning, av rent sportsliga skäl. Tycker inte att det funkar med konstgräs om man vill fortsätta ta nya kliv när man trots allt etablerat sig som ett lag för toppskiktet i allsvenskan.
Citera
2015-11-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilian

Var har du läst/hört detta?
Citera
2015-11-19, 11:44
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Var har du läst/hört detta?

Att en ny matta ska läggas har varit känt länge, den nuvarande är sliten.

Träningarna på hybridgräset har det twittrats om av diverse elfsborgare och har för mig att jag läst om det i BT också. Det skrevs även lite om hybridgräset i våras och att Elfsborg kollade på om det skulle kunna vara ett alternativ då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in