2015-11-14, 14:15
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Norrlands Guld, riktig tattaröl som smakar tjurskit och åsnepiss.
Citera
2015-11-14, 15:23
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det kan ju vara så att den eller de burkarna du drack kan ha varit defekta p.g.a. något produktionsfel eller felaktig hantering. I normalfallet är jag nästan säker på att du inte skulle känna någon skillnad mellan Pripps och ett gäng andra eurolagers i en blindprovning. De följer i stort sett samma recept allihopa, och de är alla gjorda för att vara så lättdruckna som möjligt.

Kanske var det fel på den eller också är det bara något med den som jag inte gillar. Som sagt tyckte jag att en hade en metallisk beska.

Jag försökte komma på något öl som jag ogillat som inte varit lageröl. Fick tänka en stund, sen kom jag att tänka på Adnams Southwold Rye IPA, som jag drack för ett par helger sedan. Den var verkligen inte god.
Citera
2015-11-14, 22:01
Medlem
ekerilars avatar
Jag har nämnt det många gånger och jag blir lite förvånad av att så många ogillar den industriproducerade dussinlagern.

För egen del gillar jag öl med smak och hög beska, men om man tar det ett steg för långt blir ölen motbjudande.

Jag kan vid andra tillfällen, exempelvis vid höbärgning i stark hetta tycka att en lättdrucken lager är det godaste. Tar man detta ett steg för långt blir ölen som att älska i en kanot-Fucking close to water.

Jag gillar även öl med hög alkoholhalt, men om man går över 7% blir det lite väl mycket och ölen är inte längre god.

Därför förstår jag inte vad som är fel med den massproducerade lagern som många ogillar. själv använder jag den gärna som måltidsdryck eller för att läska mig med en varm sommardag, även om det vid de flesta tillfällen finns bättre alternativ. Uppenbarligen gillar de flesta denna öl då den onekligen säljer väldigt bra.

Så ni som tycker så illa om exempelvis Sofiero att ni inte vill dricka den. Vad är det med smaken som är så hemsk?

Själv gillar jag i någon mån all öl jag smakat, även om jag kan ha ovan nämnda invändningar mot vissa sorter. Den enda jag upplevt som direkt äcklig är Newcastle Brown Ale, där den påtagliga karamellmalten gör ölen (eller vad det nu skall föreställa) sötsliskig vilket i kombination med den påtagliga beskan gör den i mitt tycke äcklig.
Citera
2015-11-14, 22:36
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har nämnt det många gånger och jag blir lite förvånad av att så många ogillar den industriproducerade dussinlagern.

För egen del gillar jag öl med smak och hög beska, men om man tar det ett steg för långt blir ölen motbjudande.

Jag kan vid andra tillfällen, exempelvis vid höbärgning i stark hetta tycka att en lättdrucken lager är det godaste. Tar man detta ett steg för långt blir ölen som att älska i en kanot-Fucking close to water.

Jag gillar även öl med hög alkoholhalt, men om man går över 7% blir det lite väl mycket och ölen är inte längre god.

Därför förstår jag inte vad som är fel med den massproducerade lagern som många ogillar. själv använder jag den gärna som måltidsdryck eller för att läska mig med en varm sommardag, även om det vid de flesta tillfällen finns bättre alternativ. Uppenbarligen gillar de flesta denna öl då den onekligen säljer väldigt bra.

Så ni som tycker så illa om exempelvis Sofiero att ni inte vill dricka den. Vad är det med smaken som är så hemsk?

Själv gillar jag i någon mån all öl jag smakat, även om jag kan ha ovan nämnda invändningar mot vissa sorter. Den enda jag upplevt som direkt äcklig är Newcastle Brown Ale, där den påtagliga karamellmalten gör ölen (eller vad det nu skall föreställa) sötsliskig vilket i kombination med den påtagliga beskan gör den i mitt tycke äcklig.

Skulle nog säga att det är dom som ogillar ljus lager som skriker högst.
Den säljer ju väldigt bra, det vet vi alla om, även om finöl säljer rätt bra den också.

Även om de flesta smakar i stort sett likadant så finns det vissa som är helt odrickbara. För att nämna några så är det "starköl", femkommatvåan och kung. Dessa är så dåligt gjorda att de smakar skit helt enkelt.
Citera
2015-11-14, 23:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Svaret är balans. Precis som du säger så blir det fel när alkoholhalten inte balanseras mot malt och humle. Ta t.ex. en imperial stout på 10%, där finns oftast en balans som gör att den inte blir spritig, och jämför den sedan med en ljus lager med samma alkoholhalt, men där balansen saknas. Ljus lager, typ eurolager, gör sig bäst runt 4,5% för att då finns balansen. Andra typer av lageröl kan smaka gott även med högre alkoholhalt, t.ex. bocköl som har en alkoholhalt på 6-7%, men balanseras upp av en kraftigare maltbas.

Att ljus lager säljer bra har troligen mest att göra med priset, folk i allmänhet köper öl i syfte att berusa sig, alltså är pris kontra alkoholhalt en betydande faktor. Vanan betyder också mycket, tänk på att det bara är de senaste 20 åren som vi i Sverige har haft möjlighet att dricka något annat än ljus lager, innan dess var det i stort sett det enda som fanns att tillgå på bolaget. De som lagligt får köpa öl i dag föddes alltså när det började hända saker på ölfronten, men vad har de med sig för bild av öl hemifrån? Pappa drack xxx, så det är det som de också provar och dricker.

Den senaste tidens "ölsnobberi" är inte bara av ondo. Jag har sett tendensen att det är fler och fler unga människor av båda könen som faktiskt intresserar sig för öl i annat syfte än att bli full. Sen kan jag väl tycka att det ibland går till överdrift när en som knappast är torr bakom öronen ska överanalysera vad de har i glaset. Våga prova lite olika och hitta din öltyp och vad du gillar för humle så kommer du långt utan att överanalysera.
Citera
2015-11-16, 14:04
Bannlyst
På en given förstaplats hamnar Carlsberg Sort Guld som den äckligaste ölen. Smakar konservburk och gammalt. Är inte heller så förtjust i Mariestad på burk, däremot på flaska är den ok.
Citera
2015-11-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
På en given förstaplats hamnar Carlsberg Sort Guld som den äckligaste ölen. Smakar konservburk och gammalt. Är inte heller så förtjust i Mariestad på burk, däremot på flaska är den ok.

Köper man Carlsberg i Sverige så kan jag förstå det. Det är stor skillnad på Svensk och Dansk Carlsberg.
Citera
2015-11-16, 16:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Köper man Carlsberg i Sverige så kan jag förstå det. Det är stor skillnad på Svensk och Dansk Carlsberg.
Jasså? Vad är det som gör den annorlunda för att den fraktas över Öresund?
Citera
2015-11-16, 21:22
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Är inte heller så förtjust i Mariestad på burk, däremot på flaska är den ok.

Så då exakt samma öl ligger i två olika kärl, där det ena kärlet rent faktiskt är överlägset (hermetiskt tillslutet), så smakar ölen enligt dig alltid bättre från det sämre kärlet? Tillåt mig småle Testa att blindprova så ska du se att du inte känner någon skillnad, annat än i de fall då flaskan skunkat till sig för att den råkat få lite ljus på sig. Skillnaden du upplever är till 100% p.g.a. din egen föreställning att flaska är lyxigare än burk.
Citera
2015-11-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jasså? Vad är det som gör den annorlunda för att den fraktas över Öresund?

Köper du Carlsberg i Sverige är den bryggd här. Gör skillnad på smak.
Om du handlar öl i Danmark. Varför köper du äcklig öl? Priset som avgör?
Citera
2015-11-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Så då exakt samma öl ligger i två olika kärl, där det ena kärlet rent faktiskt är överlägset (hermetiskt tillslutet), så smakar ölen enligt dig alltid bättre från det sämre kärlet? Tillåt mig småle Testa att blindprova så ska du se att du inte känner någon skillnad, annat än i de fall då flaskan skunkat till sig för att den råkat få lite ljus på sig. Skillnaden du upplever är till 100% p.g.a. din egen föreställning att flaska är lyxigare än burk.

Finns möjligheten att välja, tar jag hellre flaska. Hade inte klarat ett blindtest, men tycker att det smakar bättre med en flasköl.
Kan tänka mig att dricka direkt ur en flaska, men aldrig i livet direkt ur en burk.
Citera
2015-11-17, 16:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Köper du Carlsberg i Sverige är den bryggd här. Gör skillnad på smak.
Om du handlar öl i Danmark. Varför köper du äcklig öl? Priset som avgör?
Är du helt säker? Jag håller det för ganska otroligt att samma ölsort bryggs på båda sidor sundet. Varför liksom, när det finns en stor anläggning i Danmark som har kapaciteten. Möjligen kan jag tänka mig att det bryggs en del av Carlsbergs marginalprodukter här, men att brygga storsäljaren Carlsberg export på två ställen är nog ytterst tveksamt om de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in