Citat:
Ursprungligen postat av
ekerilar
Jag har nämnt det många gånger och jag blir lite förvånad av att så många ogillar den industriproducerade dussinlagern.
För egen del gillar jag öl med smak och hög beska, men om man tar det ett steg för långt blir ölen motbjudande.
Jag kan vid andra tillfällen, exempelvis vid höbärgning i stark hetta tycka att en lättdrucken lager är det godaste. Tar man detta ett steg för långt blir ölen som att älska i en kanot-Fucking close to water.
Jag gillar även öl med hög alkoholhalt, men om man går över 7% blir det lite väl mycket och ölen är inte längre god.
Därför förstår jag inte vad som är fel med den massproducerade lagern som många ogillar. själv använder jag den gärna som måltidsdryck eller för att läska mig med en varm sommardag, även om det vid de flesta tillfällen finns bättre alternativ. Uppenbarligen gillar de flesta denna öl då den onekligen säljer väldigt bra.
Så ni som tycker så illa om exempelvis Sofiero att ni inte vill dricka den. Vad är det med smaken som är så hemsk?
Själv gillar jag i någon mån all öl jag smakat, även om jag kan ha ovan nämnda invändningar mot vissa sorter. Den enda jag upplevt som direkt äcklig är Newcastle Brown Ale, där den påtagliga karamellmalten gör ölen (eller vad det nu skall föreställa) sötsliskig vilket i kombination med den påtagliga beskan gör den i mitt tycke äcklig.
Svaret är balans. Precis som du säger så blir det fel när alkoholhalten inte balanseras mot malt och humle. Ta t.ex. en imperial stout på 10%, där finns oftast en balans som gör att den inte blir spritig, och jämför den sedan med en ljus lager med samma alkoholhalt, men där balansen saknas. Ljus lager, typ eurolager, gör sig bäst runt 4,5% för att då finns balansen. Andra typer av lageröl kan smaka gott även med högre alkoholhalt, t.ex. bocköl som har en alkoholhalt på 6-7%, men balanseras upp av en kraftigare maltbas.
Att ljus lager säljer bra har troligen mest att göra med priset, folk i allmänhet köper öl i syfte att berusa sig, alltså är pris kontra alkoholhalt en betydande faktor. Vanan betyder också mycket, tänk på att det bara är de senaste 20 åren som vi i Sverige har haft möjlighet att dricka något annat än ljus lager, innan dess var det i stort sett det enda som fanns att tillgå på bolaget. De som lagligt får köpa öl i dag föddes alltså när det började hända saker på ölfronten, men vad har de med sig för bild av öl hemifrån? Pappa drack xxx, så det är det som de också provar och dricker.
Den senaste tidens "ölsnobberi" är inte bara av ondo. Jag har sett tendensen att det är fler och fler unga människor av båda könen som faktiskt intresserar sig för öl i annat syfte än att bli full. Sen kan jag väl tycka att det ibland går till överdrift när en som knappast är torr bakom öronen ska överanalysera vad de har i glaset. Våga prova lite olika och hitta din öltyp och vad du gillar för humle så kommer du långt utan att överanalysera.