2015-11-13, 22:09
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutsie
Arboga. Annars var det en heineken och en falcon export som båda gått ut för ett halvår sen. Men i allmänhet tycker jag att Arboga och Slots är bland de äckligaste.

Vilken Arboga menar du? Den finns ju i med en massa olika alkoholhalter, och alkoholhalten brukar ju kunna påverka smaken på öl rätt mycket (när det kommer till ljus lager, är en högre alkoholhalt inte att föredra).

Själv nominerar jag den svenska klassikern Pripps på fem komma någonting. Obehaglig metalisk beska och allmänt äcklig, är mitt omdömme om den ölen. Andra svenska lageröl är ju ren rama drömmen i jämförelse med den.
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2015-11-13 kl. 22:24.
Citera
2015-11-13, 22:16
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Det är fint när ni nämner eurolager på eurolager. Finsmakare av fylleölen.
Citera
2015-11-13, 22:19
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Det är fint när ni nämner eurolager på eurolager. Finsmakare av fylleölen.

Ja, det är ju skillnad på fylleöl och fylleöl.
Citera
2015-11-13, 22:33
Medlem
Iamthebatmans avatar
En öl jag kommer ihåg från tonåren är Slots Guld...
Ack denna hemska importerade smuggelblaska från Danmark som den unge Batz + vänner tvingade i sig för att bli full... Utan tvivel den mest motbjudande skitölen jag har smakat.
Citera
2015-11-13, 22:39
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Ack denna hemska importerade smuggelblaska från Danmark som den unge Batz + vänner tvingade i sig för att bli full... Utan tvivel den mest motbjudande skitölen jag har smakat.

Apropå tonårsminnen - Carlsberg Sort Guld. Jag minns inte smaken av den, den har jag lyckats förtränga, men det var väl en av få öl som jag lärde mig att tacka nej till när jag var snorunge.
Citera
2015-11-13, 22:58
Avslutad
Citat:

Urk fyfan vad hemsk den är, vi fick dricka sånna en gång för vi hade inget annat. Man satt seriöst och gagade för den var så vidrig.
Citera
2015-11-13, 23:00
Avslutad
sitter och försöker pressa ner en arboga 7.3 nu, men det går fan inte.
Citera
2015-11-14, 02:14
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Apropå tonårsminnen - Carlsberg Sort Guld. Jag minns inte smaken av den, den har jag lyckats förtränga, men det var väl en av få öl som jag lärde mig att tacka nej till när jag var snorunge.

Idag, med en viss självrespekt och t.o.m något av en snobbigare smak som resultat av bartenderyrket, så skulle jag inte heller gå i närheten av Sort Guld.
Det värsta är dock att i min ungdom så framstod Carlsberg Sort Guld som en "finöl" som man med glädje drack när man var van vid att behöva tvinga i sig Slots Guld. Seriöst, den var verkligen hemsk. Något även användaren Jutt verkar kunna intyga.

En öl jag heller aldrig kommer att dricka igen är Crocodile. Vill minnas att den också var ganska hemsk, även om jag bara har druckit den en gång.
Citera
2015-11-14, 05:46
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Själv nominerar jag den svenska klassikern Pripps på fem komma någonting. Obehaglig metalisk beska och allmänt äcklig, är mitt omdömme om den ölen. Andra svenska lageröl är ju ren rama drömmen i jämförelse med den.

Lustigt. Pripps Blå är annars känd som en rätt välgjord eurolager utan bismaker. Jag kan närmast garantera att du inte kan pricka vilken som är vilken om jag häller upp t.ex. en Pripps Blå, en Staropramen och en Löwenbräu blint till dig (eller varför inte en Pripps Blå, en Mariestads och en Norrlands Guld). Det är själva definitionen av "same shit, different name".

99% av smakskillnaden ni alla känner i de större märkena av eurolager sitter i huvudet och skapas av förväntningar och förutfattade meningar.
Citera
2015-11-14, 13:24
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Idag, med en viss självrespekt och t.o.m något av en snobbigare smak som resultat av bartenderyrket, så skulle jag inte heller gå i närheten av Sort Guld.
Det värsta är dock att i min ungdom så framstod Carlsberg Sort Guld som en "finöl" som man med glädje drack när man var van vid att behöva tvinga i sig Slots Guld. Seriöst, den var verkligen hemsk. Något även användaren Jutt verkar kunna intyga.

En öl jag heller aldrig kommer att dricka igen är Crocodile. Vill minnas att den också var ganska hemsk, även om jag bara har druckit den en gång.

Verkar som om du hade en lite tuffare uppväxt än jag då, jag drack nästan uteslutande Sofiero innan jag hade åldern inne att handla på bolaget. Den var billig, det var den som alkisarna ville köpa ut åt oss eftersom det var den som de själva drack och var rädda att personalen på bolaget skulle misstänka langning om alkisarna köpte något annat. Dessutom är ju Sofiero väldigt smaklös och lättdrucken, så vi fick ner den rumstempererad med lätthet.

Slots Guld har jag nog aldrig smakat, men Crocodile tycker jag inte att det är något fel på. Den har en lite säregen nötig smak som kan vara god ibland (beror kanske på att man anvnänder sig av majs vid tillverkningen).
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Lustigt. Pripps Blå är annars känd som en rätt välgjord eurolager utan bismaker. Jag kan närmast garantera att du inte kan pricka vilken som är vilken om jag häller upp t.ex. en Pripps Blå, en Staropramen och en Löwenbräu blint till dig (eller varför inte en Pripps Blå, en Mariestads och en Norrlands Guld). Det är själva definitionen av "same shit, different name".

99% av smakskillnaden ni alla känner i de större märkena av eurolager sitter i huvudet och skapas av förväntningar och förutfattade meningar.

Visst är det liten skillnad mellan olika eurolager, men en viss skillnad finns det ju. Skillnaderna brukar inte vara så pass stora att man kan avgöra vilken öl som är vilken i ett blindtest (det tror jag i alla fall inte, men jag ska nog testa någon gång för skojs skull), men skulle du hälla upp just Pripps och fyra andra eurolager och ge till mig, skulle jag nog rata Pripps i alla fall. Så pass dålig tyckte jag att den var.

Jag brukar inte direkt ha några höga förväntningar när jag köper den här typen av öl. Jag vill bara ha en schysst lager utan felsmaker, det var inte vad jag fann i Pripps, och blev lite förvånad eftersom flera av mina polare brukar dricka den när det ska hinkas bira i större kvantiteter.
Citera
2015-11-14, 13:31
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Sort Guld var ändå fin i jämförelse med när Harboe Gold eller Nyköping export började välla in över gränsen. Någon av alla Harboes billiga öl stank rökt fisk och smakade järn

Samma med Hansa export på järnburk som lätt fick en hemsk smak.
Citera
2015-11-14, 14:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Visst är det liten skillnad mellan olika eurolager, men en viss skillnad finns det ju. Skillnaderna brukar inte vara så pass stora att man kan avgöra vilken öl som är vilken i ett blindtest (det tror jag i alla fall inte, men jag ska nog testa någon gång för skojs skull), men skulle du hälla upp just Pripps och fyra andra eurolager och ge till mig, skulle jag nog rata Pripps i alla fall. Så pass dålig tyckte jag att den var.

Jag brukar inte direkt ha några höga förväntningar när jag köper den här typen av öl. Jag vill bara ha en schysst lager utan felsmaker, det var inte vad jag fann i Pripps, och blev lite förvånad eftersom flera av mina polare brukar dricka den när det ska hinkas bira i större kvantiteter.

Det kan ju vara så att den eller de burkarna du drack kan ha varit defekta p.g.a. något produktionsfel eller felaktig hantering. I normalfallet är jag nästan säker på att du inte skulle känna någon skillnad mellan Pripps och ett gäng andra eurolagers i en blindprovning. De följer i stort sett samma recept allihopa, och de är alla gjorda för att vara så lättdruckna som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in