Citat:
Ursprungligen postat av
Iamthebatman
Idag, med en viss självrespekt och t.o.m något av en snobbigare smak som resultat av bartenderyrket, så skulle jag inte heller gå i närheten av Sort Guld.
Det värsta är dock att i min ungdom så framstod Carlsberg Sort Guld som en "finöl" som man med glädje drack när man var van vid att behöva tvinga i sig Slots Guld. Seriöst, den var verkligen hemsk. Något även användaren Jutt verkar kunna intyga.
En öl jag heller aldrig kommer att dricka igen är Crocodile. Vill minnas att den också var ganska hemsk, även om jag bara har druckit den en gång.
Verkar som om du hade en lite tuffare uppväxt än jag då, jag drack nästan uteslutande Sofiero innan jag hade åldern inne att handla på bolaget. Den var billig, det var den som alkisarna ville köpa ut åt oss eftersom det var den som de själva drack och var rädda att personalen på bolaget skulle misstänka langning om alkisarna köpte något annat.

Dessutom är ju Sofiero väldigt smaklös och lättdrucken, så vi fick ner den rumstempererad med lätthet.
Slots Guld har jag nog aldrig smakat, men Crocodile tycker jag inte att det är något fel på. Den har en lite säregen nötig smak som kan vara god ibland (beror kanske på att man anvnänder sig av majs vid tillverkningen).
Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Lustigt. Pripps Blå är annars känd som en rätt välgjord eurolager utan bismaker. Jag kan närmast garantera att du inte kan pricka vilken som är vilken om jag häller upp t.ex. en Pripps Blå, en Staropramen och en Löwenbräu blint till dig (eller varför inte en Pripps Blå, en Mariestads och en Norrlands Guld). Det är själva definitionen av "same shit, different name".
99% av smakskillnaden ni alla känner i de större märkena av eurolager sitter i huvudet och skapas av förväntningar och förutfattade meningar.
Visst är det liten skillnad mellan olika eurolager, men en viss skillnad finns det ju. Skillnaderna brukar inte vara så pass stora att man kan avgöra vilken öl som är vilken i ett blindtest (det tror jag i alla fall inte, men jag ska nog testa någon gång för skojs skull), men skulle du hälla upp just Pripps och fyra andra eurolager och ge till mig, skulle jag nog rata Pripps i alla fall. Så pass dålig tyckte jag att den var.
Jag brukar inte direkt ha några höga förväntningar när jag köper den här typen av öl. Jag vill bara ha en schysst lager utan felsmaker, det var inte vad jag fann i Pripps, och blev lite förvånad eftersom flera av mina polare brukar dricka den när det ska hinkas bira i större kvantiteter.