2015-11-17, 23:16
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Köper du Carlsberg i Sverige är den bryggd här. Gör skillnad på smak.
Om du handlar öl i Danmark. Varför köper du äcklig öl? Priset som avgör?

Om jag tolkar Carlsbergs hemsida rätt så bryggs den i Danmark.
Citera
2015-11-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Om jag tolkar Carlsbergs hemsida rätt så bryggs den i Danmark.

Enligt en kontakt jag har så bryggs Carlsberg som säljs i Sverige. I Varberg av Falcon.
Citera
2015-11-19, 10:03
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Finns möjligheten att välja, tar jag hellre flaska. Hade inte klarat ett blindtest, men tycker att det smakar bättre med en flasköl.
Kan tänka mig att dricka direkt ur en flaska, men aldrig i livet direkt ur en burk.

Hjärnan är ett mäktigt verktyg, och det är ju den som har ansvar för att tolka signalerna den får från sinnena. Självklart väger hjärnan in även andra saker än det rent objektiva (smak och doft). Därför påverkar förutfattade meningar, i det här fallet att flaska är finare än burk, hur man uppfattar smaken. Själv brukar jag alltid välja burk när möjligheten finns. Detta eftersom man nästan alltid får färskare öl i burk. På flaska blir ölet sämre betydligt fortare. Testa exv. Brooklyn Lager på flaska och på burk. I åtminstone 9 fall av 10 så kommer burken ha en friskare humleprofil och vara betydligt piggare än flaskan. Självklart häller jag alltid upp ölen i glas, oavsett om den kommer i flaska eller i burk. Tiden då man hinkade i sig tältvarm Sofiero på ett lerigt fält i Småland är länge sedan förbi för min del.
Senast redigerad av Feadog 2015-11-19 kl. 10:06.
Citera
2015-11-24, 14:43
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Svaret är balans. Precis som du säger så blir det fel när alkoholhalten inte balanseras mot malt och humle. Ta t.ex. en imperial stout på 10%, där finns oftast en balans som gör att den inte blir spritig, och jämför den sedan med en ljus lager med samma alkoholhalt, men där balansen saknas. Ljus lager, typ eurolager, gör sig bäst runt 4,5% för att då finns balansen. Andra typer av lageröl kan smaka gott även med högre alkoholhalt, t.ex. bocköl som har en alkoholhalt på 6-7%, men balanseras upp av en kraftigare maltbas.

Att ljus lager säljer bra har troligen mest att göra med priset, folk i allmänhet köper öl i syfte att berusa sig, alltså är pris kontra alkoholhalt en betydande faktor. Vanan betyder också mycket, tänk på att det bara är de senaste 20 åren som vi i Sverige har haft möjlighet att dricka något annat än ljus lager, innan dess var det i stort sett det enda som fanns att tillgå på bolaget. De som lagligt får köpa öl i dag föddes alltså när det började hända saker på ölfronten, men vad har de med sig för bild av öl hemifrån? Pappa drack xxx, så det är det som de också provar och dricker.

Den senaste tidens "ölsnobberi" är inte bara av ondo. Jag har sett tendensen att det är fler och fler unga människor av båda könen som faktiskt intresserar sig för öl i annat syfte än att bli full. Sen kan jag väl tycka att det ibland går till överdrift när en som knappast är torr bakom öronen ska överanalysera vad de har i glaset. Våga prova lite olika och hitta din öltyp och vad du gillar för humle så kommer du långt utan att överanalysera.
Bass Pale Ale fanns ju på systemet när jag fick började få handla -86, Kölsch och Porter fanns också på 80-talet men Kölschen försvann efter bara nåt år. Guinness kom också då (den äckliga flaskvarianten). Porter har väl dessutom funnits sedan Systembolagets begynnelse.
Kom förresten på att Bass kom redan på 60-talet efter att Systemet ordnat en omröstning mellan Bass och Worthington IPA , den sort som fick flest röster skulle introduceras på Systemet. Bass vann.
Äckligast är Sofiero av dem på systemet.
Citera
2015-11-24, 14:50
Medlem
Någon som kommer ihåg de gamla DDR ölen - De har jag druckit på plats i Rostok eller om det var Wismar - Radenberger ?) hete en av märkena - jag minns än idag hur "goda" de ölen var.
Citera
2015-11-24, 15:04
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Någon som kommer ihåg de gamla DDR ölen - De har jag druckit på plats i Rostok eller om det var Wismar - Radenberger ?) hete en av märkena - jag minns än idag hur "goda" de ölen var.
En verklig "höjdare" ja. Köpte ett lock i början av nittiotalet. Skitbilligt och drickbart men inte mycket mer.
Citera
2015-11-30, 08:33
Medlem
Arkades avatar
Någon som smakat den starkaste sorten av Arboga? Vill minnas att den smakade som en ren häxblandning mellan öl, vin och sprit.
Citera
2015-11-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkade
Någon som smakat den starkaste sorten av Arboga? Vill minnas att den smakade som en ren häxblandning mellan öl, vin och sprit.

Drack den ca 1999, minns den fortfarande som den mest spritsmakande ölen (=dåligt).
Citera
2015-11-30, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arkade
Köp inte, den är riktigt äcklig. Men om du vill bli full är det ju ett bra alternativ, 20 spänn för 50 cl 10,2 %.
Citera
2015-12-01, 08:50
Medlem
Arkades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Köp inte, den är riktigt äcklig. Men om du vill bli full är det ju ett bra alternativ, 20 spänn för 50 cl 10,2 %.
Jo, jag vet. Därmed nämnde jag den. Jag föredrar nog att dricka fler litet svagare öl om jag vill komma in i ett rus.
Citera
2015-12-01, 08:54
Medlem
Arkades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enokw
Drack den ca 1999, minns den fortfarande som den mest spritsmakande ölen (=dåligt).
Jag tror jag drack den senast omkring 2002. Smaken sitter definitivt kvar i minnet hos mig också. Den smakade ungefär som om man groggade på öl.
Citera
2015-12-04, 09:54
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Pripps Blå på burk, smakar som om man kräktes nyss. Annars så går min röst på Carlsberg Elefantöl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in