Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Men kära någon, det är väl inte DU som bestämmer vilka målningar som är OK och inte..? Det här blir ju dummare och dummare.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/11097913/642/normal/a2301337fb8b6/18s32-narvany-622.jpg
Angående Napoleon-målningen, så gillar jag faktiskt sådana målningar på härförare till häst (och då är jag inte ens överklass

). Karl XII vid Narva är en av mina favoriter, älskar den! Men jag skulle tro att konstförståsigpåarna idag skulle säga att dessa målningar är för enkla och naiva, och ett uttryck för värderingar som anses otidsenliga idag.
1) Det finns en överenskommelse om vad som är bra och dåligt i konst-världen, det går tillbaka flera 100 år. Jag talar bara om vad det är. Det är inte öppet för diskussion.
2) Nope. Historiska (och religiösa) målningar anses som "det finaste". Allt annat anses som "budget".
3) Historiska målningar är enorma i storlek så det är inget man har hemma. För hemma bruk är det porträtt och genre som gäller. Det är det här överklassen väljer.
4) Landskap och stilleben är det som kvinnor målar det har den lägsta statusen, det är inget man hänger på väggen. Det här är vad underklassen väljer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tror att personen fantiserar. Hon sitter antagligen i en tvåa i Bredäng och går på soc... Antingen det eller så är hon just en sådan nyrik som hon säger sig förakta. En adelsdam skulle aldrig bete sig så där, inte fläka ut sin rikedom sådär. Och inte dom som har haft pengar något sekel nu heller, som släkten Wallenberg.
1) Vad är det som jag fantiserar om?
2) På vilket sätt fläker jag ut min rikedom?