2015-11-19, 16:19
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sluta. En överklassdam som organiserar en middag (eller annan tillställning där mat serveras) står naturligtvis inte och lagar maten själv. Inte heller springer hon runt och serverar (eller menar du att hon gör det..?) Du skrev att hon gör det för sällskap upp till 50 personer, och DET är ju inte ens möjligt att göra ensam för en PROFESSIONELL catering-personal, om maten ska lagas från grunden och han eller hon dessutom ska servera och bära ut disken mellan rätterna. Det fattar du väl själv? Har du ens bjudit på en middag med hemlagad mat någon gång?

1) Jo det är precis det man gör. Jag har själv varit med om det flera gånger.

2) Om man är 50 personer sätter man upp en buffé där folk får ta mat själva.

3) Jag har jobbat med catering. Att laga mat för 50 personer är ingenting. Jag har lagat mat för 500 personer. 50 pers är rena semestern.

Citat:
Jag kan tala om att det är svårt att hinna med det till ett sällskap på SEX personer, man måste nästan ställa fram något lättare som "lagar sig själv" typ en stor gryta som gästerna får servera sig själva ifrån, om man ska klara det. Och så färdiga glassbakelser eller liknande till dessert. En trerättersmiddag som lagas från grunden funkar helt enkelt inte, om man ska göra det ensam och dessutom vara en närvarande och avspänd värdinna...

Du måste vara väldigt organiserad. Om du är van vid att laga mat för 2-3 personer då kommer 10 personer att verka jättesvårt. Det måste vara snabbt och effektivt för att det ska funka. Det är en vanesak.

Citat:
(Haha - när jag läste det du skrev kom jag att tänka på TV-serien "I dream of Jeannie", när hemmafrun Jeannie skulle ordna en viktig middag för sin man officeren, då han bjudit in några överordnade och deras fruar. Och hon fick så mycket beröm för att hon liksom "trollade" fram den ena delikata rätten efter den andra, och ändå kunde sitta med vid bordet hela tiden och prata helt avslappnat. Det var just det hon gjorde - trollade fram maten, hon var ju en djinn! )

Överklassen är inte som på TV. Sluta titta på TV.

Citat:
...sedan stämmer det som Brewingmob säger, att naturligtvis en överklassman eller -kvinna liksom alla andra kan ha en liten informell bjudning där man hjälps åt att laga några gourmeträtter, och just själva matlagningen då är grejen. Det finns dom som hyr in en professionell kock också, och låter det bli ett inlärningstillfälle för sällskapet. DET är något helt annat än att bjuda in till en trerättersmiddag.

*stångar huvudet blodigt*

1) Nej. Det är alltid kvinnan som lagar maten. Män lagar inte mat.

2) Nej man hyr inte in kockar det är underklass grejer.

3) Det du beskriver är extremt opassande.

4) Ingen i överklassen äter gourmet mat för att man går på resturanger hela tiden och äter restaurang mat så folk tröttnar på det väldigt fort. I överklassen äter man husmanskost.

5) Här är ett exempel på hur det kan gå till, https://www.youtube.com/watch?v=XBVbcvsoIIc
Senast redigerad av Babianen 2015-11-19 kl. 16:33.
Citera
2015-11-19, 16:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jo det är precis det man gör. Jag har själv varit med om det flera gånger.

2) Om man är 50 personer sätter man upp en buffé där folk får ta mat själva.

3) Jag har jobbat med catering. Att laga mat för 50 personer är ingenting. Jag har lagat mat för 500 personer. 50 pers är rena semestern.

Du måste vara väldigt organiserad. Om du är van vid at laga mat för 2-3 personer då kommer 10 personer att verka jättesvårt. Det måste vara snabbt och effektivt för att det ska funka. Det är en vanesak.

Överklassen är inte som på TV. Sluta titta på TV.

1) Nej. Det är alltid kvinnan som lagar maten. Män lagar inte mat.

2) Nej man hyr inte in kockar det är underklass grejer.

3) Det du beskriver är extremt opassande.

4) Ingen i överklassen äter gourmet mat för att man går på resturanger hela tiden och äter restaurang mat så folk tröttnar på det väldigt fort. I överklassen äter man husmanskost.

5) Här är ett exempel på hur det kan gå till, https://www.youtube.com/watch?v=XBVbcvsoIIc

Jag tror att du skämtar. Ingen kan vara så här på riktigt.

Jag ÄR förresten bra på att laga mat, och trerättersmiddag för sex personer, med såser, pannacotta o.s.v. helt från råvaror, funkar numera när min dotter och jag hjälps åt. Hon lagade sin första trerätters middag helt själv när hon var elva år, jag bara hjälpte henne med disk och plocka undan. (Måste skryta lite jag också! ) Och då är vi inte ens överklass...
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-19 kl. 16:34.
Citera
2015-11-19, 16:49
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Jag ÄR förresten bra på att laga mat, och trerättersmiddag för sex personer, med såser, pannacotta o.s.v. helt från råvaror, funkar numera när min dotter och jag hjälps åt. Hon lagade sin första trerätters middag helt själv när hon var elva år, jag bara hjälpte henne med disk och plocka undan. (Måste skryta lite!) Och då är vi inte ens överklass...

1) Vad är det som du inte tror på? Om folk går på representations middagar regelbundet är det väl klart att de tröttnar på "gourmet mat"?

2) Om kvinnan är hemmafru kommer det att se extremt inkompetent ut om hon hyr in en kock istället för att laga maten själv.

3) I överklassen gillar man att keep it simple och en enkel middag med husmanskost passar in på det.
Citera
2015-11-19, 16:53
Medlem
Citat:
1) Haha. Du får en plakett med ditt namn uppsatt när du donerar. Så hur är det hemligt?

2) Om någon ville ha fördelar kunde de bara betala personen cash.

3) Vad skulle poängen med att få fördelar vara? Om familjen redan är rik så behöver du inga fördelar.

1) Varför skulle det vara fint? Tror du inte att alla i överklassen har varit på fina restauranger 100 gånger? Du kan också gå på en fin restaurang 10 gånger och se hur roligt det är den 11e. Så varför skulle du vilja återskapa restaurang känsla i ditt eget hem?

2) Överklass människor dricker inte särskilt mycket.

1) Det är det man gör. Man lagar sin egen husmanskost.

2) Nej att laga mat tillsammans är en medelklass grej. I överklassen är det kvinnorna som lagar maten.

Nope. För det enda som husan gör är att städa och köpa mat.

Poängen med fördelar när man är rik är att man kan köpa dom, trodde det glasklart.

Du blir väldigt genomskinlig när du talar om restaurangbesök, du skriver att det skulle vara något fint och extra, du avslöjar dig som det wt du är.
Citera
2015-11-19, 16:54
Medlem
Citat:

Jag ÄR förresten bra på att laga mat, och trerättersmiddag för sex personer, med såser, pannacotta o.s.v. helt från råvaror, funkar numera när min dotter och jag hjälps åt. Hon lagade sin första trerätters middag helt själv när hon var elva år, jag bara hjälpte henne med disk och plocka undan. (Måste skryta lite jag också! ) Och då är vi inte ens överklass...

Frågan är hur den orkar hålla på så här länge. Visserligen går fantasierna inte ihop längre och det blir mer och mer motsägelsefullt.
Citera
2015-11-19, 17:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
1) Vad är det som du inte tror på? Om folk går på representations middagar regelbundet är det väl klart att de tröttnar på "gourmet mat"?

2) Om kvinnan är hemmafru kommer det att se extremt inkompetent ut om hon hyr in en kock istället för att laga maten själv.

3) I överklassen gillar man att keep it simple och en enkel middag med husmanskost passar in på det.

Det beror ju fortfarande på vilket typ av tillställning det ÄR. Om jag DESSUTOM ska vara värdinna vid en välgörenhetstillställning, ett bröllop, ett 50-årskalas, en minnesstund efter en begravning... så kan jag ju inte springa in och ut i köket.
Citera
2015-11-19, 17:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Frågan är hur den orkar hålla på så här länge. Visserligen går fantasierna inte ihop längre och det blir mer och mer motsägelsefullt.

Den måste ha ett tomt och innehållslöst liv...
Citera
2015-11-19, 18:12
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Poängen med fördelar när man är rik är att man kan köpa dom, trodde det glasklart.

Du blir väldigt genomskinlig när du talar om restaurangbesök, du skriver att det skulle vara något fint och extra, du avslöjar dig som det wt du är.

1) Men vad ska du med fördelar till om du redan har pengar? Till exempel folk vill ha höga betyg så att de kan få ett bra jobb så att de kan få en hög lön. Men om du redan har pengar så behöver du inget jobb överhuvudtaget därför är höga betyg värdelöst.

2) När du går på en finare restaurang så serveras det "gourmet mat". När du har ätit sånt tillräckligt många gånger då vill du inte ha det längre. Jag har själv jobbat som kock så jag vet vad jag talar om.

Citat:
Det beror ju fortfarande på vilket typ av tillställning det ÄR. Om jag DESSUTOM ska vara värdinna vid en välgörenhetstillställning, ett bröllop, ett 50-årskalas, en minnesstund efter en begravning... så kan jag ju inte springa in och ut i köket.

1) Vid formella tillfällen hyr man in catering.

2) Vid informella tillfällen lagar man maten själv.
Citera
2015-11-19, 20:49
Medlem
Babianens avatar
1) Här är en skiss jag gjorde nu. Jag kallar den dags att rasta hunden, http://img179.imagevenue.com/img.php?image=962078835_drawing_123_539lo.jpg

2) Som ni kan se gillar överklass människor att skapa saker själva. Det är mycket roligare än att köpa tråkiga målningar.

3) Om man inte kan skapa saker själv då köper man oftast något från sina väner och bekanta.
Citera
2015-11-19, 21:20
Medlem
Citat:
1) Men vad ska du med fördelar till om du redan har pengar? Till exempel folk vill ha höga betyg så att de kan få ett bra jobb så att de kan få en hög lön. Men om du redan har pengar så behöver du inget jobb överhuvudtaget därför är höga betyg värdelöst.

2) När du går på en finare restaurang så serveras det "gourmet mat". När du har ätit sånt tillräckligt många gånger då vill du inte ha det längre. Jag har själv jobbat som kock så jag vet vad jag talar om.

1) Vid formella tillfällen hyr man in catering.

2) Vid informella tillfällen lagar man maten själv.

Måste man vara kock för att veta hur mat smakar?
Citera
2015-11-19, 22:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Måste man vara kock för att veta hur mat smakar?

1) Jag menar att jag kan laga restaurang mat varje dag om jag vill men det skulle aldrig falla mig in. Det är nåt man äter några gånger per år. Det är inte gott att äta "gourmet mat" oftare än så.

2) Om en person är tvungen att äta sånt regelbundet då kommer de verkligen att tröttna på det. Därför är husmanskost det som gäller i överklassen.

3) Att gå på restaurang är samma sak. Det kan vara roligt några gånger per år. Men om du går på restaurang regelbundet då kommer du inte att vilja ha restaurang upplevelsen hemma. Du kommer att vilja ha en enkel middag med dina vänner istället för en formell middag där alla är uppklädda och får maten serverad av personal.

4) Det som jag försöker säga är att de flesta saker som ni tycker är fancy verkar bara fancy för er för att ni inte har gjort det tillräckligt många gånger. Till exempel att bo på lyxhotell (som det talades om i den andra tråden) det är roligt de första 5 gångerna. Men efter 20 gånger vill du hellre bo i en hydda.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-19 kl. 22:56.
Citera
2015-11-19, 23:20
Medlem
Citat:
1) Jag menar att jag kan laga restaurang mat varje dag om jag vill men det skulle aldrig falla mig in. Det är nåt man äter några gånger per år. Det är inte gott att äta "gourmet mat" oftare än så.

2) Om en person är tvungen att äta sånt regelbundet då kommer de verkligen att tröttna på det. Därför är husmanskost det som gäller i överklassen.

3) Att gå på restaurang är samma sak. Det kan vara roligt några gånger per år. Men om du går på restaurang regelbundet då kommer du inte att vilja ha restaurang upplevelsen hemma. Du kommer att vilja ha en enkel middag med dina vänner istället för en formell middag där alla är uppklädda och får maten serverad av personal.

4) Det som jag försöker säga är att de flesta saker som ni tycker är fancy verkar bara fancy för er för att ni inte har gjort det tillräckligt många gånger. Till exempel att bo på lyxhotell (som det talades om i den andra tråden) det är roligt de första 5 gångerna. Men efter 20 gånger vill du hellre bo i en hydda.

Mycket text men lite vett.

Vi säger så här, vad är gourmetmat? Vad är gourmetmat för din s.k. överklass? Samt vad är gourmetmat för dom som tror dom är överklass? (Dvs. den riktiga överklassen som du inte vill erkänna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in