2015-11-16, 14:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Har en bekant som har en del eget kladd på väggen men jag antar att det är socialt accepterat om man är etablerad och har några miljon-noteringar.

Antagligen...

Jag skulle nog inte vilja ha mina egna målningar på väggen. Det skulle kunna bli för många pinsamma situationer, när gästerna frågar "vem har målat den där?" och man svarar "det har jag" - och då känner de sig skyldiga att säga något falskt positivt.
Citera
2015-11-16, 14:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Dimma är fortfarande dimma, inte hav. Om du kastar dig i ett hav av löv, säger du att du badat i havet då?

Löv är ett bra exempel. Om du ersätter dimman med löv och stenarna med träd då är det fortfarande samma koncept men med en annan vinkel. Symboliken är fortfarande ett hav oavsett vad havet är gjort av.

Citat:
Batikmålning... haha. Nu börjar du bli ganska rolig.

Ja batik-målning är en konstnärlig teknik. Det är ungefär så här, https://www.youtube.com/watch?v=u8U83wPA_ZI fast du gör det med hjälp av vax. Och när du gör det för hand har du inte den där stora ramen som de har i videon. Det tar evigheter och det är lätt att misslyckas.

Citat:
När man går konstutbildning är prio att lära sig måla, inte bara göra för att göra. Det är ju ingen idé att dra penseln om du inte vet vad det står för, och det vet du inte eftersom din kunskap i konstvetenskap/historia är obefintlig. Jag råder dig att idiotplugga konsthistoria, analysera dina gamla målningar med nya glasögon, tillåt dig skratta åt det och sen börja om.

1) Konst är en teknik. Det är som att säga att du måste läsa om fotbolls-spelare för att kunna spela fotboll. Vad du kan teoretiskt har 0 relevans för vad du kan göra praktiskt.

2) Framför allt tar det tid att utveckla sin konstnärliga talang det är vanligare i överklassen för att för att folk har tid och tålamod att göra det.
Citera
2015-11-16, 14:19
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Antagligen...

Jag skulle nog inte vilja ha mina egna målningar på väggen. Det skulle kunna bli för många pinsamma situationer, när gästerna frågar "vem har målat den där?" och man svarar "det har jag" - och då känner de sig skyldiga att säga något falskt positivt.

Ödmjukt, värdigt, fint och nyktert tänkt.

Jag har haft en del eget kladd på väggarna, men det var min fru som envist hängde upp dem. En dag sa jag att jag klarar inte av att bjuda hem gäster om det fick fortsätta. Nu står skiten på vinden, och där passar den bra.
Citera
2015-11-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Ja, just det Hedlandskap med vagn. Rätt likt Strindbergs sätt att måla. Strindberg såg förmodligen väldigt mycket upp till Hills visioner om hur man kunde uttrycka sig.

Samtidigt kanske hans vänner inte såg en annan utväg. Kan tänka mig att Hill var farlig för sig själv som han levde. Han var så besatt i sina ambitioner att man helt inte hade annat val än att lura med honom. Ett riktigt svek hade nog varit att helt undvika honom.

Det ligger en hel del i det du säger. Du har ju allt för att kunna bli en god Hill-kännare av rang.

Fast lite märkligt är det. 1876-77 verkade ju onekligen vara en hektisk period i hans liv med alla alster, men dock tyckte jag det fanns balans och klarsynthet i målandet, det började bli mer välgjort, även om det kan uppfattas som att han levde kvar i en släng av Barbizonskolans lära, kanske fick kritik därav.

I alla fall, vilka var det som lurade iväg honom? Det hela känns väldigt märkligt, precis som om någon ville sätta dit honom, vilket han säkert trodde själv, men viss sanningshalt i kanske. Efter hans sjukhusvistelse gick väl allt uppenbarligen åt helvete, Hedlandskap med vagn känns karg och utan riktning på livet, förmodligen tappade han allt där och då.
Senast redigerad av Brewingmob 2015-11-16 kl. 14:25.
Citera
2015-11-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Måste vara synfel! Alltid när ett föremål på en duk inte har den exakta nyansen som det har i verkligheten, sett i dagsljus, så beror det på synfel!

"Alltid"?
Citera
2015-11-16, 14:27
Medlem
Citat:
Har en bekant som har en del eget kladd på väggen men jag antar att det är socialt accepterat om man är etablerad och har några miljon-noteringar.

Fast i sitt eget hem (förutom i sin ateljé där sina egna tavlor kan vila/torka) har väl tavlan inget värde.
Citera
2015-11-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Löv är ett bra exempel. Om du ersätter dimman med löv och stenarna med träd då är det fortfarande samma koncept men med en annan vinkel. Symboliken är fortfarande ett hav oavsett vad havet är gjort av.

Ja batik-målning är en konstnärlig teknik. Det är ungefär så här, https://www.youtube.com/watch?v=u8U83wPA_ZI fast du gör det med hjälp av vax. Och när du gör det för hand har du inte den där stora ramen som de har i videon. Det tar evigheter och det är lätt att misslyckas.

1) Konst är en teknik. Det är som att säga att du måste läsa om fotbolls-spelare för att kunna spela fotboll. Vad du kan teoretiskt har 0 relevans för vad du kan göra praktiskt.

2) Framför allt tar det tid att utveckla sin konstnärliga talang det är vanligare i överklassen för att för att folk har tid och tålamod att göra det.

Man är inte subjektiv när man talar "om" en tavla, det är man där man tolkar en tavla. Men det där har ju du som sagt ingen koll på.

Ja folk som lär sig spela fotboll lär sig regler, teknik och utförande i teorin varvat med praktik. Men det vet ju inte du eftersom du inte spelat fotboll? Eller gick du en 1 timmeskurs i fotboll på dagis också?
Citera
2015-11-16, 14:45
Medlem
csts avatar
Citat:
Fast i sitt eget hem (förutom i sin ateljé där sina egna tavlor kan vila/torka) har väl tavlan inget värde.
Brukar vara en viss rotation men det mesta brukar säljas i samband med visningar och så är det tillbaka på ruta 1 om jag har förstått det hela rätt.
Citera
2015-11-16, 14:48
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Fast lite märkligt är det. 1876-77 verkade ju onekligen vara en hektisk period i hans liv med alla alster, men dock tyckte jag det fanns balans och klarsynthet i målandet, det började bli mer välgjort, även om det kan uppfattas som att han levde kvar i en släng av Barbizonskolans lära, kanske fick kritik därav.

I alla fall, vilka var det som lurade iväg honom? Det hela känns väldigt märkligt, precis som om någon ville sätta dit honom, vilket han säkert trodde själv, men viss sanningshalt i kanske. Efter hans sjukhusvistelse gick väl allt uppenbarligen åt helvete, Hedlandskap med vagn känns karg och utan riktning på livet, förmodligen tappade han allt där och då.

Hedlandskap med vagn är en dyster målning, men samtidigt kanske också ett konstaterande över sitt öde från Hills sida. Det kan lika väl vara målat med medveten distans. Nånstans har han i alla fall velat förmedla sin situation, och på vilket sätt han gör det ändå. Det är inte nödvändigtvis bara någon som tappat allt. Titta på den lilla solen som skymtar högst upp i vänstra hörnet.

Hill är ju väldigt produktiv efter insjuknandet. Nånstans finns en vilja, en riktning där också, även om det kan synas dystert. Torftigheten eller den extrema naiviteten beror nog mer på att han ger upp alla ambitioner, även den att försöka vara tekniskt skicklig, och bara ägnar sina egna inre visioner och känslor omsorg.

Det var konstnärskollegorna Hjalmar Sandberg och Wilhelm von Gegerfeldt som lurade iväg honom. Kan kanske funnits avund som fick dem att göra det, men det känns lite för spekulativt. Den människotyp som Hill tillhörde är förmodligen inte rustad att kunna ta hand om sig själv. Han saknade nog, för att parafrasera Thorsten Flinck, alla mentala kondomer.
Citera
2015-11-16, 14:53
Medlem
Citat:
Brukar vara en viss rotation men det mesta brukar säljas i samband med visningar och så är det tillbaka på ruta 1 om jag har förstått det hela rätt.

Syftade på ateljén där alster skapas. Där brukar väl en hel del ligga kvar pga. att man bara lyckas sälja en bråkdel av det man gör? Kan ej någon rättvis statistik.
Citera
2015-11-16, 15:01
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Man är inte subjektiv när man talar "om" en tavla, det är man där man tolkar en tavla. Men det där har ju du som sagt ingen koll på.

Lol det är inte subjektivt det är symbolik.

Citat:
Ja folk som lär sig spela fotboll lär sig regler, teknik och utförande i teorin varvat med praktik. Men det vet ju inte du eftersom du inte spelat fotboll? Eller gick du en 1 timmeskurs i fotboll på dagis också?

1) Hur många regler måste du kunna för att spela fotboll? Typ 3? Eller menar du att fotbolls-spelare måste läsa böcker om fotboll för att kunna spela?

2) Så fungerar konst också. Det är 95% övning och 5% teori.

3) Det som skiljer överklassen från underklassen här är att överklassen gillar att göra sin egen konst medan underklassen vill köpa någon annans konst.
Citera
2015-11-16, 15:05
Medlem
csts avatar
Citat:
Syftade på ateljén där alster skapas. Där brukar väl en hel del ligga kvar pga. att man bara lyckas sälja en bråkdel av det man gör? Kan ej någon rättvis statistik.
Är nog helt beroende på vem du är. Är du väl etablerad tror jag inte det är några större problem att sälja slut men det är å andra sidan få aktiva konstnärer som har den statusen. Vi är redigt OT nu btw :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in