Citat:
Ursprungligen postat av korrektpolitiskt
För att överklass är en livsstil kanske?
Det känns som att ingen riktigt kan sätta finger på vad överklass egentligen är. Vissa säger rika personer, andra säger icke-rika personer med stil.
Är det intressant, egentligen?
Som jag ser det finns det två definitioner varav den ena var mer korrekt tidigare och den andra är mer korrekt idag.
För att klassas som någon form av överklass måste du ha politiskt inflytande och en jävla massa smet. Tidigare var detta främst adeln som påverkade, influerade och indirekt styrde Sverige med sina marionettdockor i regeringen.
Detta har förskjutits till att vara en klass som på grund av sin för ändamålet gynnsamma lagstifning och extremt stora landarialer i stor mån kommer vara garanterade hög inkomst under många många år.
Men man kan knappast beskylla din gemene Wachtmeister för att vara speciellt inflytelserik längre.
Den nya definitionen innefattar däremot wallenberg, Persson, Kamprad, Lundberg och diverse politiker. Maktfaktorer i Sverige som direkt påverkar vardagen för en extrem mängd människor varenda dag. Dess åtnjuter särskild status och har en extrem makt. (Jämför person med folket).
Jag är dock beredd att inse att med min senare definition är även Göran Persson till viss del svensk överklass och jag står för det.