2010-12-29, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiff-Upper-Lip
1. Carl
2. Johan
3. Wilhelm

4. Gustaf
5. Oscar
6. Fredrik

7. Jacob
8. Erik

-

1. Ebba
2. Louise

3. Madeleine
4. Ulrika
5. Fredrika

6. Hedvig
7. Astrid
8. Märta

9. Greta
10. Beatrice

Nils, Josefine..
Citera
2011-01-20, 13:14
Medlem
Hörde att det är ovanligt att överklassflickorna på Sveriges internatskolor INTE snusar påssnus. Fan tro´t...
Citera
2011-02-05, 21:49
Medlem
Är du av kunglig- eller av adlig börd är du per definition överklass. Är en person varken kunglig eller adlig är personen i fråga ej heller överklass.
Citera
2011-02-05, 22:00
Medlem
rihannas avatar
Det som skiljer samtliga klasser åt är deras habitus, det vill säga tycke och smak. att vara överklass är lika mycket ett socialt betingat beteende som det rör sig om ekonomiska tillgångar. Bourdieu och marx har bra beskrivningar av samtliga klasser
Citera
2011-02-05, 22:06
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studera
Jag känner igen mig själv i det mesta av den här beskrivningen. Är dock inte adel, även om min far har växt upp med några adliga. Har heller inte gått på nåt internat. Det var min gammelfarfar som köpte vår medelstora herrgård. Min far har haft en tung VD-tjänst.

Skulle ni säga att jag var överklass då? Personligen har jag aldrig tänkt det i alla fall, bara att vi haft mycket mark och pengar.

Sen så har jag tyckt att hela den här ekonomiska, snåla biten från min far mest varit jobbig och lite löjlig. Dock nyttig på det sättet att den gjort att jag lärt mig respektera pengar. Jag skulle dock inte haft nåt emot att ha blivit lite mer bortskämd =), men det kanske tyder på att jag faktiskt inte är överklass i så fall.

Varför ligger denna tråd i mode och livsstil?
Nej du är ingen överklass. Inte ens i närheten. Du är lika mycket överklass som tjejen bakom kassan på ICA ödeshög.
Citera
2011-02-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateHybrid
Nej du är ingen överklass. Inte ens i närheten. Du är lika mycket överklass som tjejen bakom kassan på ICA ödeshög.

För att överklass är en livsstil kanske?

Det känns som att ingen riktigt kan sätta finger på vad överklass egentligen är. Vissa säger rika personer, andra säger icke-rika personer med stil.
Citera
2011-02-05, 22:22
Medlem
Överklass är strax över underklass.det är svaret på frågan.
Citera
2011-02-05, 22:49
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektpolitiskt
För att överklass är en livsstil kanske?

Det känns som att ingen riktigt kan sätta finger på vad överklass egentligen är. Vissa säger rika personer, andra säger icke-rika personer med stil.

Är det intressant, egentligen?

Som jag ser det finns det två definitioner varav den ena var mer korrekt tidigare och den andra är mer korrekt idag.
För att klassas som någon form av överklass måste du ha politiskt inflytande och en jävla massa smet. Tidigare var detta främst adeln som påverkade, influerade och indirekt styrde Sverige med sina marionettdockor i regeringen.

Detta har förskjutits till att vara en klass som på grund av sin för ändamålet gynnsamma lagstifning och extremt stora landarialer i stor mån kommer vara garanterade hög inkomst under många många år.

Men man kan knappast beskylla din gemene Wachtmeister för att vara speciellt inflytelserik längre.

Den nya definitionen innefattar däremot wallenberg, Persson, Kamprad, Lundberg och diverse politiker. Maktfaktorer i Sverige som direkt påverkar vardagen för en extrem mängd människor varenda dag. Dess åtnjuter särskild status och har en extrem makt. (Jämför person med folket).

Jag är dock beredd att inse att med min senare definition är även Göran Persson till viss del svensk överklass och jag står för det.
Citera
2011-02-08, 15:16
Medlem
Läsvärt i frågan.
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2011/01/the-rise-of-the-new-global-elite/8343/
Citera
2011-02-08, 16:24
Medlem
Prins-Roberts avatar
Citat:
Är det intressant, egentligen?

MASSA TEXT

Äntligen!

Bra inlägg och för min del känns det som att det avslutar diskussionen.
Citera
2011-02-11, 14:57
Medlem
Hur man klär sig speglar snarare värderingar och personlighet än tillgångar.
Citera
2011-02-19, 16:57
Medlem
Citat:

Hörru din lilla förstå-sig-på'are. Det är komiskt hur du först fäller dessa ord, för att sedan lyfta fram hur viktigt det är med politiskt inflytande, något som min far har besuttit på en internationell nivå som du (förmodligen) aldrig kommer kunna vara i närheten av.

Men men, klassar mig inte som överklass heller, eller snarare bryr mig inte om sånt. Men kassabiträdesklass, no no.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in