Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
1)
Jag har aldrig träffat en underklass människa som har god smak. Men du får gärna ge exempel.
Det är det här som jag menar. En överklass människa som gillar Vermeer kommer inte att försöka köpa en av hans tavlor. Han kommer att spendera tid, pengar, energi för att lära sig att måla lika bra som Vermeer och måla sina egna tavlor. Att köpa saker är the easy way out.
Jag kan inte ge några namn naturligtvis, men jag kände en gång människor som inte hade mer än sexårig folkskola som formell utbildning (de är döda nu), och som arbetade i vanliga arbetaryrken, men som var mycket konstnärliga och kulturella för det. Då är det nog värre med dagens WT, där lär man inte hitta några landskapsmålningar på väggen... utan snarare, idolbilder, ylande vargar och liknande.
INGEN nu levande person kan måla som Vermeer, INGEN! Du gör dig bara löjlig. Dessutom måste man ha talang för att måla. Det går utmärkt att uppskatta ANDRAS målning utan att kunna måla själv, precis som man kan uppskatta en god opera utan att någonsin kunna sjunga ens i närheten lika bra själv.
Förresten, är det NÅGOT som är låg klass så är det att sätta upp sitt eget kladd på väggen, leda sina gäster dit, och fika efter beröm... Brukar vara medel-till-lågbegåvade kvinnor som gör så, har nog aldrig varit med om att en man har gjort det.