Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
De senaste 10 inläggen var klart intressanta.
Lite om mig själv och min bakgrund. Vår släkt är sedan 1500-talet sk frälse. Jag är själv uppvuxen på familjens fideikomiss i södra Sverige. Ett fideikomiss som gått i arv ett par hundra år. Det är absolut inget slott utan snarare en herrgård/ egendom modell större. Vår naturliga samlingsplats i vardagen har snarare varit köket med AGA-spisen som centralpunkt snarare än någon av matsalarna eller salongerna.
Är uppvuxen med jakt, ridsport, jordbruk, skogsbruk, turism och näringsverksamhet på våra marker. Vad jag och mina syskon har fått med oss som grundvärderingar enligt mig inte är speciellt unika eller överlägsna på något sätt.
Värderingarna är grundade på ansvar, stil, omdöme, framåtanda, smak, hänsyn och tilltro till sig själv. Vi ser inte ner på någon som inte förtjänar det.
Jag och min familj går inte omkring och tänker på oss som någon överklass i tid och otid. Snarare att vi har ett ansvar att förvalta det generationer tidigare byggt upp samt att förvalta och utveckla våra egna förmågor.
Visst, vi stämmer in på flera av de punkter som bl a vger, trewq och CW har nämt. Både jag och mina syskon har akademiska examina, "gammalt namn" och ordnad ekonomi. Vi har gått på bra skolor, talar flera språk och innehar yrken som inger respekt hos gemene man som läkare, företagsledare, militärer och professorer.
Skulle man definiera oss enligt den modellen som CW länkade till är vi definitivt "Old School". De etablerade har i alla tider förfasat sig över de sk noveau riche. Vi gör väl inte det så länge det går hand i hand med god ton, ansvar och smak. Tvärtom stöder man framåtanda, entreprenörskap och resultat.
Däremot när människor med mycket pengar utövar excesser i dålig smak och dåligt uppträdande och vulgäriteten står som spö i backen, då finner vi bara förakt.
För en sak ska ni veta, många av de sk fina familjerna med gamla anor är mycket ekonomiska. Man har inte råd att slösa utan är rent utav snåla i många sammanhang. Visst finns det pengar men man glänser inte med dem på det sätt som man gör runt Stureplan. Det är totalt främmande i vår värld! Istället har vi kött från egen jakt och gård, ägg från egna höns, potatis och grönsaker från egna åkrar samt mjölk från egna kor. Virke tar vi från egen skog och sågverk.
Visst, nu representerar vi en del som har tillgång till skog, jordbruk och djur. Inte alla med gamla namn som har det men detta sparsamma återfinner jag även hos andra. Detta är snarare ett sätt att vara mån om släktens fortlevnad att inte ägna sig åt excesser. Det överlämnar vi åt rockstjärnor och it-klippare.
Vår släkt och vårt umgänge har mycket traditioner, Hubertusjakter, Garden Party, Höst- och Midvinterbal mm. Trevliga och synnerligen avslappnade tillställningar. Mycket kulturellt umgänge men framför allt är vi jordnära. Vi kör traktor och planterar skog. Visst har familjen anställda men alla jobbar hårt.
För hundra år sedan såg saker och ting lite annorlunda ut. Dagens möjligheter att utbilda sig och att tjäna mycket pengar är väl bra. Tyvärr så följer inte alltid personligt ansvar och omdöme med automatiskt för en del. Förvånansvärt många som runt Stureplan kallar sig "överklass" är inte i mina ögon det utan snarare barn till föräldrar med mycket pengar. Föräldrar som missat sina barns uppfostran.
Jag känner igen mig själv i det mesta av den här beskrivningen. Är dock inte adel, även om min far har växt upp med några adliga. Har heller inte gått på nåt internat. Det var min gammelfarfar som köpte vår medelstora herrgård. Min far har haft en tung VD-tjänst.
Skulle ni säga att jag var överklass då? Personligen har jag aldrig tänkt det i alla fall, bara att vi haft mycket mark och pengar.
Sen så har jag tyckt att hela den här ekonomiska, snåla biten från min far mest varit jobbig och lite löjlig. Dock nyttig på det sättet att den gjort att jag lärt mig respektera pengar. Jag skulle dock inte haft nåt emot att ha blivit lite mer bortskämd =), men det kanske tyder på att jag faktiskt inte är överklass i så fall.