2010-11-21, 18:02
Medlem
darws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Utan att försöka hävda mig så har jag absolut överklass i min närhet och vet vad jag pratar om. Varför diskuterar jag det här med en jävla idiot?

Den riktiga överklassen försöker inte hävda sig på något vis alls, antar att överklassen du umgås med är vanliga bortskämda ungar med en nyrik pappa.
Citera
2010-11-21, 21:23
Medlem
Det kan ju också vara så att man köper dyrare kläder för att dom sitter betydligt bättre och håller mycket längre, samt i de flesta fall faktiskt är snyggare. Man behöver inte låtsas vara någon man inte är eller vilja skryta om rikedomar man inte har för att man har lite krav på vad man sätter på kroppen. Tyvärr är det mycket svårare för män att handla billiga kläder än för kvinnor, jag kan köpa en klänning jag vet att jag bara kommer använda en gång för 199 spänn på HM, den är snygg den kvällen jag använder den, sen behöver jag inte bekymra mig om vad som händer med den, män är i större behov av allround-plagg och en stabil basgarderob, vilket omöjliggör köp från billigare kedjor.

Plus att lågpriskläder för kvinnor faktiskt kan vara riktigt snygga, medan lågpriskläder för män nästan aldrig är det. Det är lite orättvist kan jag tycka, samtidigt har de killar jag känner utslaget på ett år mycket lägre klädomkostnader än vad jag har eftersom de inte köper nytt varje månad. De handlar dyrt och sällan i stället, och kläderna håller.
Citera
2010-11-21, 23:30
Medlem
Man köper helt enkelt det man vill ha? Ser jag en snygg tröja som sitter bra vill jag ha den, oavsett om den kostar 250kr eller 1250kr.

Sen finns det ju de som faktiskt går in för att klä sig "stekigt". Alltså fejkade RL big pony piké, gelé backslick, loafers och chinos. Glöm inte Barbour londsdale jackan och burberry halsduken bara.. Ush det är bara töntigt.
Citera
2010-11-22, 01:09
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Om du läser igenom svaren i denna tråd ser du att alla verkar se upp till överklassen... Man talar illa om medelklassen samtidigt som man inte säger ett negativt ord om s.k. "RIKTIG överklass"... Om alla tycker överklassen är så bra så är det väl inte konstigt att folk vill bli uppfattade som sådan...
Vettigaste svaret i tråden. Ni som rabblar på om "riktigt" överklass demonstrerar genom exempel precis vad som rör sig i huvudet på de människor som TS frågar om. Sett till hur ni uttrycker er hör de flesta av er troligen till gruppen dryga snobbar som vill verka bättre, snarare än ödmjuk överklass.

Edit: typexempel
Citat:
Ursprungligen postat av darw
Den riktiga överklassen försöker inte hävda sig på något vis alls, antar att överklassen du umgås med är vanliga bortskämda ungar med en nyrik pappa.
Citera
2010-12-03, 05:55
Medlem
För att som invandrare bli betraktad som överklass tror jag att det krävs en hel del. Bäst är väl om du föds som kaukasisk och har ett fint eller finklingande efternamn. Nederländska van-namn räknas inte.

Är du mörkare i hyn blir det svårare, du kommer att behöva bevisa mer. Men övre medelklass borde väl gå med lite god vilja. Gäller att bete sig som du vill bli uppfattad: artighet, bordsskick, välkläddhet (ingen gangsta-stil), utveckla högkulturella intressen enligt rådande norm, bli ofta sedd på operan (ser du utländsk ut kommer du antagligen att sticka ut i mängden och då kommer folk ihåg dig bättre) och skippa rinkebysvenskan. Vältalighet är en dygd. Håll dig i form, representanter av överklass och övre medelklass är sällan fetlagda. Prata aldrig om pengar. Var rolig, ordna bjudningar hemma och duka borden med vita linnedukar. Skippa moderna skitfula inredningsdetaljer och satsa på antikt, eller åtminstone en god blandning modernt och gammalt. Behöver inte bli så dyrt. Vad du än gör, undvik trämöbler av ljus furu i ditt stadshem (funkar endast på sommarstugan, om det alls funkar). Jag tycker det är viktigt att man inte uppfattas som bara en lösryckt individ utan ett större sammanhang. Du är dotter eller son till någon, och dina föräldrar var någons barn. Det har betydelse. Familjen är viktig, det ger en känsla av kontinuitet, vilket är besläktat med konservativa värden, vilket i sin tur är besläktat med överklass och övre medelklass.
Citera
2010-12-03, 09:18
Medlem
jaghataraiks avatar
För att sammanfatta så kan vi konstatera att man inte klär sig skrytsamt men att man hänger på flashback och förklarar och skryter om hur överklass man är, alternativt har man vänner som hänger på flashback och förklarar hur överklass man är.
Citera
2010-12-03, 09:38
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaghataraik
För att sammanfatta så kan vi konstatera att man inte klär sig skrytsamt men att man hänger på flashback och förklarar och skryter om hur överklass man är, alternativt har man vänner som hänger på flashback och förklarar hur överklass man är.
Nja, man hänger på flashbacks modeforum(viktig detalj i sammanhanget) och talar sig varm för hur sofistikerad den riktiga överklassen är, för att i nästa andetag ondgöra sig över alla dessa wannabees, som försöker köpa sig en identitet... Jag vet inte - Det finns en ironi, men den är [uppenbarligen] svårgreppad.
Senast redigerad av Roi 2010-12-03 kl. 09:42.
Citera
2010-12-03, 09:39
Medlem
Hollow123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaghataraik

Det kan även vara så att de som svarar i denna tråd är de som är intresserade eller har/tror sig har inblick eller tycker och tänker om just överklassen vilket gör att de svarar. De som skiter i överklass och allt där till ignorerar tråden.
Citera
2010-12-03, 11:47
Medlem
jumpcuts avatar
Men herregud, vilken javla ickefraga. Hade familjen Grimaldi slutat vara overklass om de flyttat till Sverige?
Citera
2010-12-19, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
De senaste 10 inläggen var klart intressanta.

Lite om mig själv och min bakgrund. Vår släkt är sedan 1500-talet sk frälse. Jag är själv uppvuxen på familjens fideikomiss i södra Sverige. Ett fideikomiss som gått i arv ett par hundra år. Det är absolut inget slott utan snarare en herrgård/ egendom modell större. Vår naturliga samlingsplats i vardagen har snarare varit köket med AGA-spisen som centralpunkt snarare än någon av matsalarna eller salongerna.

Är uppvuxen med jakt, ridsport, jordbruk, skogsbruk, turism och näringsverksamhet på våra marker. Vad jag och mina syskon har fått med oss som grundvärderingar enligt mig inte är speciellt unika eller överlägsna på något sätt.

Värderingarna är grundade på ansvar, stil, omdöme, framåtanda, smak, hänsyn och tilltro till sig själv. Vi ser inte ner på någon som inte förtjänar det.

Jag och min familj går inte omkring och tänker på oss som någon överklass i tid och otid. Snarare att vi har ett ansvar att förvalta det generationer tidigare byggt upp samt att förvalta och utveckla våra egna förmågor.

Visst, vi stämmer in på flera av de punkter som bl a vger, trewq och CW har nämt. Både jag och mina syskon har akademiska examina, "gammalt namn" och ordnad ekonomi. Vi har gått på bra skolor, talar flera språk och innehar yrken som inger respekt hos gemene man som läkare, företagsledare, militärer och professorer.

Skulle man definiera oss enligt den modellen som CW länkade till är vi definitivt "Old School". De etablerade har i alla tider förfasat sig över de sk noveau riche. Vi gör väl inte det så länge det går hand i hand med god ton, ansvar och smak. Tvärtom stöder man framåtanda, entreprenörskap och resultat.

Däremot när människor med mycket pengar utövar excesser i dålig smak och dåligt uppträdande och vulgäriteten står som spö i backen, då finner vi bara förakt.

För en sak ska ni veta, många av de sk fina familjerna med gamla anor är mycket ekonomiska. Man har inte råd att slösa utan är rent utav snåla i många sammanhang. Visst finns det pengar men man glänser inte med dem på det sätt som man gör runt Stureplan. Det är totalt främmande i vår värld! Istället har vi kött från egen jakt och gård, ägg från egna höns, potatis och grönsaker från egna åkrar samt mjölk från egna kor. Virke tar vi från egen skog och sågverk.

Visst, nu representerar vi en del som har tillgång till skog, jordbruk och djur. Inte alla med gamla namn som har det men detta sparsamma återfinner jag även hos andra. Detta är snarare ett sätt att vara mån om släktens fortlevnad att inte ägna sig åt excesser. Det överlämnar vi åt rockstjärnor och it-klippare.

Vår släkt och vårt umgänge har mycket traditioner, Hubertusjakter, Garden Party, Höst- och Midvinterbal mm. Trevliga och synnerligen avslappnade tillställningar. Mycket kulturellt umgänge men framför allt är vi jordnära. Vi kör traktor och planterar skog. Visst har familjen anställda men alla jobbar hårt.

För hundra år sedan såg saker och ting lite annorlunda ut. Dagens möjligheter att utbilda sig och att tjäna mycket pengar är väl bra. Tyvärr så följer inte alltid personligt ansvar och omdöme med automatiskt för en del. Förvånansvärt många som runt Stureplan kallar sig "överklass" är inte i mina ögon det utan snarare barn till föräldrar med mycket pengar. Föräldrar som missat sina barns uppfostran.

Jag känner igen mig själv i det mesta av den här beskrivningen. Är dock inte adel, även om min far har växt upp med några adliga. Har heller inte gått på nåt internat. Det var min gammelfarfar som köpte vår medelstora herrgård. Min far har haft en tung VD-tjänst.

Skulle ni säga att jag var överklass då? Personligen har jag aldrig tänkt det i alla fall, bara att vi haft mycket mark och pengar.

Sen så har jag tyckt att hela den här ekonomiska, snåla biten från min far mest varit jobbig och lite löjlig. Dock nyttig på det sättet att den gjort att jag lärt mig respektera pengar. Jag skulle dock inte haft nåt emot att ha blivit lite mer bortskämd =), men det kanske tyder på att jag faktiskt inte är överklass i så fall.
Citera
2010-12-28, 21:32
Medlem
1. Carl
2. Johan
3. Wilhelm

4. Gustaf
5. Oscar
6. Fredrik

7. Jacob
8. Erik

-

1. Ebba
2. Louise

3. Madeleine
4. Ulrika
5. Fredrika

6. Hedvig
7. Astrid
8. Märta

9. Greta
10. Beatrice
Citera
2010-12-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrilla
Haha or not. Malcolm, Didrik, Douglas.. kanske william, etc. Det är snarare sådant som nyrika döper sina kids till för att det ska låta flashigt. Och det är inte överklass. Överklassen (den konservativa adeln i sverige) döper sina barn till Wilhelm, Johan, Carl, Jacob, Ebba, Louise, Beatrice, Märta, Hedvig osv.

Finns det verkligen överklass-ugglor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in