2015-11-16, 13:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

4) Anledningen till att det finns tavlor som säljs för löjligt mycket pengar är att de säljs till museer och folk som köper in saker där köper in saker som underklassen vill titta på för att få fler besökare till museet.

.

Hur mycket går "underklassen" på konstmuseum överhuvudtaget..? Vi har nog olika definition av underklass. (Om man nu ska använda det ordet om någon grupp människor alls...)
Citera
2015-11-16, 13:40
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Babianen|55417195]

2) Jag gjorde 2 år på gymnasiet. Vi hade teori ungefär 2/3 av det första året. Resten av tiden var praktiskt arbete. Då inkluderade teorin praktiska moment som att prova på saker som batik-målning, alltså man målar med vax på tyg och sen så tar man bort vaxet allt eftersom och färgar det.

Du har alltså gått estetiska programmet? Tillåt mig gissa att det var på en av de skolor, som inte gör något urval utifrån arbetsprover, utan där alla söker in på vanliga gymnasiebetyget..? Detta program är ju bara ett flumalternativ för ungdomar som inte klarar av ett teoretiskt program, och ändå känner sig för fina för att lära sig ett riktigt yrke på ett praktiskt program.
Citera
2015-11-16, 13:40
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du vräker ur dig bara dummare och dummare saker. Det är ju lättare att måla i olja, eftersom man kan ändra så mycket. Måla ovanpå, skrapa bort, lägga på ett nytt lager. ETT felaktigt penseldrag i en akvarell och du har förstört hela tavlan.

1) Olja är som att du tar färg, färgar smör, och försöker måla med det.

2) Om du gör ett misstag med akvareller kan du spola med en slang samtidigt som du skrapar av det. Eller så kan du sätta vit akryl-färg ovanpå men det är mer ovanligt.

Citat:
Hur mycket går "underklassen" på konstmuseum överhuvudtaget..? Vi har nog olika definition av underklass. (Om man nu ska använda det ordet om någon grupp människor alls...)

Alla som inte är överklass är underklass. Det inkluderar medelklass och övre medelklass som är grupper som går på museum. Det mesta av det som köps in och ställs ut är för att locka den gruppen.

Citat:
Du har alltså gått estetiska programmet? Tillåt mig gissa att det var på en av de skolor, som inte gör något urval utifrån arbetsprover, utan där alla söker in på vanliga gymnasiebetyget..? Detta program är ju bara ett flumalternativ för ungdomar som inte klarar av ett teoretiskt program, och ändå känner sig för fina för att lära sig ett riktigt yrke på ett praktiskt program.

1) Nej jag gick på IB och hade konst som ett av mina ämnen, http://www.ibo.org/en/programmes/diploma-programme/curriculum/the-arts/visual-arts/

2) Nej man går dit utan arbetsprover. För den krävande delen är när man gör själva arbetet. Men som examen så gör man en riktig utställning och om man får underkänt så får man inget gymnasie-diplom.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-16 kl. 13:44.
Citera
2015-11-16, 13:43
Medlem
csts avatar
Den här diskussionen hade kunnat vara intressant men jag känner att jag inte riktigt orkar, det är för mycket dumheter att svara på för att jag ens ska veta i vilken ände jag ska börja.
Citera
2015-11-16, 13:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
1)

Jag har aldrig träffat en underklass människa som har god smak. Men du får gärna ge exempel.

Det är det här som jag menar. En överklass människa som gillar Vermeer kommer inte att försöka köpa en av hans tavlor. Han kommer att spendera tid, pengar, energi för att lära sig att måla lika bra som Vermeer och måla sina egna tavlor. Att köpa saker är the easy way out.

Jag kan inte ge några namn naturligtvis, men jag kände en gång människor som inte hade mer än sexårig folkskola som formell utbildning (de är döda nu), och som arbetade i vanliga arbetaryrken, men som var mycket konstnärliga och kulturella för det. Då är det nog värre med dagens WT, där lär man inte hitta några landskapsmålningar på väggen... utan snarare, idolbilder, ylande vargar och liknande.

INGEN nu levande person kan måla som Vermeer, INGEN! Du gör dig bara löjlig. Dessutom måste man ha talang för att måla. Det går utmärkt att uppskatta ANDRAS målning utan att kunna måla själv, precis som man kan uppskatta en god opera utan att någonsin kunna sjunga ens i närheten lika bra själv.

Förresten, är det NÅGOT som är låg klass så är det att sätta upp sitt eget kladd på väggen, leda sina gäster dit, och fika efter beröm... Brukar vara medel-till-lågbegåvade kvinnor som gör så, har nog aldrig varit med om att en man har gjort det.
Citera
2015-11-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Är nog svårt och svara på om de var torftiga på grund av sjukdomen, men han tycks ändå orhört medveten i sin symbolik. Ju mer man sätter sig in i hans levnadshistoria desto mera gripande blir detta. Han målade även under sjukdomstiden. Finns en tavla som heter Droskan (tror den heter så). Tavla föreställer en droska som åker genom ett snöblaskigt öde franskt landskap. Motivet är självbiografiskt från slutet av 1870-talet när han färdas i en droska med två vänner som lurat i han att han ska till den blivande världsutställningen i Paris, men istället är planen att de ska ta sin vän till Dr Blanche mentalsjukhus. Hill skapade på detta viss väldigt medvetet även efter hans insjuknande. Jag tror inte hans intellektuella förmåga var särskilt skadad.

Många har lagt notis om hans skugglösa måleri. Du är inne på mycket som Hill-kännare också skulle medge. Vilja att lyckas allt för snabbt är heller en inte helt tokig tolkning, och hans relation till fadern ställt i skuggan av hur han väljer sina motiv var vackert och känsligt tolkat. Ja, Hill var i det närmaste besatt, inte bara av att bli etablerad, utan också bäst. Helvete, du är ju värsta psykoanalytikern

Hedlandskap med vagn? Ja usch, han verkade väldigt ensam mot hela världen, säkert ständigt sviken, eller i alla fall säkert de han kände.

Haha nu är det väl mest hypotetiskt svammel men kul att du tycker det ligger något i det. Nu verkar han svår i sitt förmedlande för att han försöker måla upp en bättre bild än vad han kände, men man bör väl ändå kunna analysera hans tavlor i jämförelse med hans psykiska status under arbetet med tavlorna. Det återstår att se vad man kommer fram till.
Citera
2015-11-16, 13:52
Medlem
Citat:
Finns i och för sig massor av erkänt bra äldre landskapsmålningar också, där man ser vad det föreställer s.a.s.. Jag är så gammeldags att jag föredrar det! :-)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Van_Swanevelt,_Herman_-_Italian_Landscape_with_Bridge_-_Google_Art_Project.jpg

http://images.fineartamerica.com/images-medium-large/italian-landscape-joseph-william-allen.jpg

http://paintingandframe.com/uploadpic/richard_wilson/big/italian_landscape_(morning).jpg

Van Swanevelt målade sköna motiv, mycket blåa nyanser, synfel likt Monet som gillade rött?
Citera
2015-11-16, 13:53
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Hedlandskap med vagn? Ja usch, han verkade väldigt ensam mot hela världen, säkert ständigt sviken, eller i alla fall säkert de han kände.

Haha nu är det väl mest hypotetiskt svammel men kul att du tycker det ligger något i det. Nu verkar han svår i sitt förmedlande för att han försöker måla upp en bättre bild än vad han kände, men man bör väl ändå kunna analysera hans tavlor i jämförelse med hans psykiska status under arbetet med tavlorna. Det återstår att se vad man kommer fram till.

Ja, just det Hedlandskap med vagn. Rätt likt Strindbergs sätt att måla. Strindberg såg förmodligen väldigt mycket upp till Hills visioner om hur man kunde uttrycka sig.

Samtidigt kanske hans vänner inte såg en annan utväg. Kan tänka mig att Hill var farlig för sig själv som han levde. Han var så besatt i sina ambitioner att man helt inte hade annat val än att lura med honom. Ett riktigt svek hade nog varit att helt undvika honom.

Det ligger en hel del i det du säger. Du har ju allt för att kunna bli en god Hill-kännare av rang.
Citera
2015-11-16, 14:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Van Swanevelt målade sköna motiv, mycket blåa nyanser, synfel likt Monet som gillade rött?

Måste vara synfel! Alltid när ett föremål på en duk inte har den exakta nyansen som det har i verkligheten, sett i dagsljus, så beror det på synfel!
Citera
2015-11-16, 14:02
Medlem
Citat:
Det är bara en variant på temat "person tittar ut över havet" till exempel, http://www.wikigallery.org/paintings/166501-167000/166742/painting1.jpg meningen är att dimman ska spela samma roll som havet. Du kan ersätta havet med gräs, vete-fält, blommor, vad som helst, det har gjorts i 100 tals variationer.

1) När man går en konst-utbildning så gör man tavlor. Det är väldigt mycket jobb. Det finns inte så mycket tid över för att läsa böcker för att det är så mycket jobb.

2) Jag gjorde 2 år på gymnasiet. Vi hade teori ungefär 2/3 av det första året. Resten av tiden var praktiskt arbete. Då inkluderade teorin praktiska moment som att prova på saker som batik-målning, alltså man målar med vax på tyg och sen så tar man bort vaxet allt eftersom och färgar det.

3) Den kurs som jag gick på (jag har gått på flera) hölls av en riktig konstnär och var för folk som redan hade erfarenhet av att måla. Det är den sortens hobby som överklass människor har. Det kostade en hel del så de flesta fattiga människor skulle inte ha råd, det är ingen ABF-kurs.

4) Poängen är att överklass människor hellre spenderar pengar på att lära sig att måla lika bra som ett proffs än att köpa en tavla av proffset.

Dimma är fortfarande dimma, inte hav. Om du kastar dig i ett hav av löv, säger du att du badat i havet då?

Batikmålning... haha. Nu börjar du bli ganska rolig.

När man går konstutbildning är prio att lära sig måla, inte bara göra för att göra. Det är ju ingen idé att dra penseln om du inte vet vad det står för, och det vet du inte eftersom din kunskap i konstvetenskap/historia är obefintlig. Jag råder dig att idiotplugga konsthistoria, analysera dina gamla målningar med nya glasögon, tillåt dig skratta åt det och sen börja om.
Citera
2015-11-16, 14:02
Medlem
Babianens avatar
Citat:
INGEN nu levande person kan måla som Vermeer, INGEN! Du gör dig bara löjlig. Dessutom måste man ha talang för att måla. Det går utmärkt att uppskatta ANDRAS målning utan att kunna måla själv, precis som man kan uppskatta en god opera utan att någonsin kunna sjunga ens i närheten lika bra själv.

1) Men man kan försöka om man är intresserad. Det smäller högre i överklassen än att ha en Vermeer på väggen.

2) Du måste ha en känsla för konst för att veta vad du ska uppskatta. Eller i alla fall vad du inte ska uppskatta.

Citat:
Förresten, är det NÅGOT som är låg klass så är det att sätta upp sitt eget kladd på väggen, leda sina gäster dit, och fika efter beröm... Brukar vara medel-till-lågbegåvade kvinnor som gör så, har nog aldrig varit med om att en man har gjort det.

Det är därför som man ser till att vara lika bra som en professionell konstnär. Det är inte OK att vara dålig på det man gör.
Citera
2015-11-16, 14:04
Medlem
csts avatar
Citat:
Har en bekant som har en del eget kladd på väggen men jag antar att det är socialt accepterat om man är etablerad och har några miljon-noteringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in