2015-11-14, 15:21
Medlem
Zraights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
De flesta lägger bara in sin order över dagen och de försvinner ur orderboken när börsen stänger för dagen. Hur orderdjupet ser ut under helgen säger absolut inget om hur aktien kommer att öppna när handeln sätter igång.

Tack för ett tydligt & välformulerat svar
Citera
2015-11-14, 16:23
Medlem
Zraights avatar
Belåning av aktier.

Med Avanzas's Superlån kan man belåna upp till 85% av portföljvärdet för en rejäl hävstångseffekt.
Jag är fullt medveten om att risken finns att värdet på mina aktier kan sjunka och därmed ger jag Avanza rätten att tvångs-sälja mitt innehav.

Men riskerar man någonsin mer än sina värdepapper? Eller kan jag bli skyldig pengar utöver min portfölj?
Citera
2015-11-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zraight
Belåning av aktier.

Med Avanzas's Superlån kan man belåna upp till 85% av portföljvärdet för en rejäl hävstångseffekt.
Jag är fullt medveten om att risken finns att värdet på mina aktier kan sjunka och därmed ger jag Avanza rätten att tvångs-sälja mitt innehav.

Men riskerar man någonsin mer än sina värdepapper? Eller kan jag bli skyldig pengar utöver min portfölj?

Du lånar med dina aktier som säkerhet. Lånet finns kvar även om dina aktier skulle gå i konkurs och bli värda 0 kr. Ta det försiktigt med belåning.
Citera
2015-11-14, 16:35
Medlem
Citat:
Belåning av aktier.

Ja, du riskerar att förlora betydligt mer än dina aktier om du belånar dem. Du nämnde i en annan tråd att du ville satsa 50 000 i Attendo. Låt oss använda det som exempel. Med 85% belåningsgrad så måste din egna andel utgöra 15%. Du kan då köpa aktier för 340 000, där 50 000 är dina egna pengar och 290 000 är lånade pengar. Om dina aktier sedan går ner till 0 så sitter du fortfarande kvar med ett lån på 290 000. Så ja, du kan i allra högsta grad bli skyldig pengar om det skulle gå åt fel håll.

Du kan inte heller använda Superlånet för att belåna 85%, utan för så hög belåningsgrad måste du betala ordinarie ränta vilket är betydligt högre. Jag håller det även för otroligt att Avanza skulle sätta en belåningsgrad på 85% på Attendo.

Nybörjare bör hålla sig väldigt långt borta från belåning.
Citera
2015-11-14, 18:17
Medlem
Zraights avatar
Citat:
Du lånar med dina aktier som säkerhet. Lånet finns kvar även om dina aktier skulle gå i konkurs och bli värda 0 kr. Ta det försiktigt med belåning.

Tack

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, du riskerar att förlora betydligt mer än dina aktier om du belånar dem. Du nämnde i en annan tråd att du ville satsa 50 000 i Attendo. Låt oss använda det som exempel. Med 85% belåningsgrad så måste din egna andel utgöra 15%. Du kan då köpa aktier för 340 000, där 50 000 är dina egna pengar och 290 000 är lånade pengar. Om dina aktier sedan går ner till 0 så sitter du fortfarande kvar med ett lån på 290 000. Så ja, du kan i allra högsta grad bli skyldig pengar om det skulle gå åt fel håll.

Du kan inte heller använda Superlånet för att belåna 85%, utan för så hög belåningsgrad måste du betala ordinarie ränta vilket är betydligt högre. Jag håller det även för otroligt att Avanza skulle sätta en belåningsgrad på 85% på Attendo.

Nybörjare bör hålla sig väldigt långt borta från belåning.

Jag skall inte belåna något.. Och dom 50.000:- jag skall investera i Attendo är pengar jag har liggandes på mitt ISK (Och mer därtill) sanningen är att jag har sålt av helt mitt innehav just nu... Marknaden känns så skakig senaste tiden.
Citera
2015-11-14, 18:39
Medlem
Citat:
Tack

Jag skall inte belåna något.. Och dom 50.000:- jag skall investera i Attendo är pengar jag har liggandes på mitt ISK (Och mer därtill) sanningen är att jag har sålt av helt mitt innehav just nu... Marknaden känns så skakig senaste tiden.

Varför Attendo? Innan man har läst prospektet är det omöjligt att veta om aktien är köpvärd eller inte.
Citera
2015-11-14, 19:14
Medlem
Zraights avatar
Citat:
Varför Attendo? Innan man har läst prospektet är det omöjligt att veta om aktien är köpvärd eller inte.

Jag tror helt enkelt att Attendo kommer bi en tillväxtraket.. Så även om jag inte får köpt aktien till ett riktigt bra pris så tror jag på en stark uppgång över tid.. Tanken är att Attendo skall fylla en del i min långsiktiga portfölj...

I takt med den ökade invandringen vi haft och regeringens ökade stadsskuld så tror jag helt enkelt att mer och mer inom vården kommer privatiseras (Äldreboende, Hemtjänst osv osv)
Citera
2015-11-15, 01:26
Medlem
Hur börjar man delta/bli medlem i börsen, affärsvärden?

Tjena. Det är så att min far tycker att jag sitter vid datorn alldeles för mycket. Då jag fortfarande går i skola så tjänar jag inga pengar. Han kom då med idéen att jag kunde börja lära mig börsen. Å sitta och ha koll eftersom att jag har tid till det. Han berättade att man kunde lära sig lite med låtsas pengar i början. Men frågan är. Jag har försökt blivit medlem på denna site http://www.affarsvarlden.se/ .
Men det enda som händer är att jag måste betala för prenumeration som kostar 3995 kr för hel år eller 2295 för halvår. Jag vill inte betala det för något kan kanske inte ens kommer börja med. Hade bara tänkt testa med låtsas pengarna å se hur det går.
Vart eller kan man registrera sig gratis?

Ålder 19, om det har något med saken att göra!

Tack på förhand! MHV // Micke
Citera
2015-11-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeKungen
Tjena. Det är så att min far tycker att jag sitter vid datorn alldeles för mycket. Då jag fortfarande går i skola så tjänar jag inga pengar. Han kom då med idéen att jag kunde börja lära mig börsen. Å sitta och ha koll eftersom att jag har tid till det. Han berättade att man kunde lära sig lite med låtsas pengar i början. Men frågan är. Jag har försökt blivit medlem på denna site http://www.affarsvarlden.se/ .
Men det enda som händer är att jag måste betala för prenumeration som kostar 3995 kr för hel år eller 2295 för halvår. Jag vill inte betala det för något kan kanske inte ens kommer börja med. Hade bara tänkt testa med låtsas pengarna å se hur det går.
Vart eller kan man registrera sig gratis?

Ålder 19, om det har något med saken att göra!

Tack på förhand! MHV // Micke

Affärsvärlden är en tidning och som nybörjare är det ingen större vits med att lägga så mycket pengar på en prenumeration.

Jag tycker att det är ganska meningslöst att hålla på med låtsaspengar när man inte vet vad man håller på med. Om dina chansningar skulle gå bra kommer du grovt överskatta dina kunskaper och förmåga och skulle det gå dåligt är det troligt att du kommer att lägga av och därmed missa en intressant och troligen en lönande hobby i längden.

Innan du börjar med låtsaspengar så ska du lägga ned en hel del tid på att lära dig grunderna om företag och aktiesparande. I ditt fall skulle jag rekommendera att gå med i Unga Aktiesparare och sen även besöka närmaste bibliotek och låna ett par böcker i ämnet.

http://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/
Citera
2015-11-16, 11:30
Medlem
erkigsneks avatar
Jag har tidigare köpt bull x3 certifikat, kursen på aktien har sedan dess gått upp ca 10%. men min avkastning visar bara 3,4% på certifikaten? Kommer det uppdateras till 3 gånger så mycket som kursen dvs 30%? Och säljer man till köp-pris eller sälj-pris? Tack på förhand
Citera
2015-11-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkigsnek
Jag har tidigare köpt bull x3 certifikat, kursen på aktien har sedan dess gått upp ca 10%. men min avkastning visar bara 3,4% på certifikaten? Kommer det uppdateras till 3 gånger så mycket som kursen dvs 30%? Och säljer man till köp-pris eller sälj-pris? Tack på förhand

Vad är det jag går miste om ifall jag kör kapitalförsäkring istället för ISK? Kapitalförsäkring verkar bättre på flera sätt: Jag kan köpa aktier som handlas på OTC-marknaden, (detta kan man inte med ISK) Det är också lättare med utländsk utdelning med kapitalförsäkring.

Har ISK någon fördel? Kan påpeka att jag inte vill gå på någon stämma.
Citera
2015-11-17, 18:58
Medlem
Min pappa vill investera sina pensionspengar i fonder, investeringshorisont på 10 år.

Några tips om hur han borde dela upp och vilka fonder?

50% Avanza Zero

30% Någon Asienfond?

20% USA fond?

Tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här