Citat:
Ursprungligen postat av
Zraight
Belåning av aktier.
Med Avanzas's Superlån kan man belåna upp till 85% av portföljvärdet för en rejäl hävstångseffekt.
Jag är fullt medveten om att risken finns att värdet på mina aktier kan sjunka och därmed ger jag Avanza rätten att tvångs-sälja mitt innehav.
Men riskerar man någonsin mer än sina värdepapper? Eller kan jag bli skyldig pengar utöver min portfölj?
Ja, du riskerar att förlora betydligt mer än dina aktier om du belånar dem. Du nämnde i en annan tråd att du ville satsa 50 000 i Attendo. Låt oss använda det som exempel. Med 85% belåningsgrad så måste din egna andel utgöra 15%. Du kan då köpa aktier för 340 000, där 50 000 är dina egna pengar och 290 000 är lånade pengar. Om dina aktier sedan går ner till 0 så sitter du fortfarande kvar med ett lån på 290 000. Så ja, du kan i allra högsta grad bli skyldig pengar om det skulle gå åt fel håll.
Du kan inte heller använda Superlånet för att belåna 85%, utan för så hög belåningsgrad måste du betala ordinarie ränta vilket är betydligt högre. Jag håller det även för otroligt att Avanza skulle sätta en belåningsgrad på 85% på Attendo.
Nybörjare bör hålla sig väldigt långt borta från belåning.