2015-11-17, 23:20
Medlem
deadhead.s avatar
Jag har lite pengar från tidigare år insatta på fondkonto som jag nu tänkte omsätta till Avanza och prova lite Aktier. Jag har nu skapa ett ISK konto där och tänkte fråga er vad det är som man borde ha koll på innan man köper aktier i ett företag?

Jag har tyvärr ingen bra startbudget, 10 000 SEK. Jag känner att de första aktierna får gå +-0 så jag lär mig hur systemen fungerar. Det jag funderar på är följande med skatten. Nu när jag ska ta ut pengarna från mina fondkonto så kommer jag att få betala skatt på dessa pengar. När jag väl sätter in dom på mitt ISK-konto så kommer jag även där att få betala skatt. Ska det vara så att det dras skatt två gånger?

Ursäkta svenskan, orkar inte vara grammatiskt och pedantisk såhär på kvällen.
Citera
2015-11-18, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag har lite pengar från tidigare år insatta på fondkonto som jag nu tänkte omsätta till Avanza och prova lite Aktier. Jag har nu skapa ett ISK konto där och tänkte fråga er vad det är som man borde ha koll på innan man köper aktier i ett företag?

Jag har tyvärr ingen bra startbudget, 10 000 SEK. Jag känner att de första aktierna får gå +-0 så jag lär mig hur systemen fungerar. Det jag funderar på är följande med skatten. Nu när jag ska ta ut pengarna från mina fondkonto så kommer jag att få betala skatt på dessa pengar. När jag väl sätter in dom på mitt ISK-konto så kommer jag även där att få betala skatt. Ska det vara så att det dras skatt två gånger?

Inget om skatten men se till att ha en courtagenivå som passar dig, kan bli dyrt annars.
Citera
2015-11-18, 15:03
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Inget om skatten men se till att ha en courtagenivå som passar dig, kan bli dyrt annars.
Okej men måste jag betala skatt två gånger? Låter inte vettigt.

Tack för dina tips
Citera
2015-11-18, 15:11
Medlem
Razys avatar
Citat:

När du säljer fonderna blir det 30% skatt på den vinst du gjort. Därefter, när pengarna är inlagda på ISK, kommer en årlig schablonskatt på hela ditt kapital att dras oavsett om du gjort någon vinst eller inte.
Citera
2015-11-19, 11:16
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
När du säljer fonderna blir det 30% skatt på den vinst du gjort. Därefter, när pengarna är inlagda på ISK, kommer en årlig schablonskatt på hela ditt kapital att dras oavsett om du gjort någon vinst eller inte.
Så med andra ord, om man har en låg startbudget så måste man gå bra i vinst för att nå +-0 på grund utav alla avgifter?
Citera
2015-11-19, 11:36
Medlem
Razys avatar
Citat:
Så med andra ord, om man har en låg startbudget så måste man gå bra i vinst för att nå +-0 på grund utav alla avgifter?

När du säljer fonderna i ditt fondkonto kan det bli en liten skattesmäll beroende på hur stor vinst du gjort, men sedan är skatten i ISK väldigt låg och förmånlig. Dessutom är dina 10k betydligt mer än vad vissa andra har som börjar spara på börsen, så du har inget att oroa dig för.

Avanza, https://www.avanza.se/konton/isk.html:
Under 2015 betalar du bara 0,27% i skatt och väljer om du vill spara i aktier, fonder eller andra värdepapper.
Senast redigerad av Razy 2015-11-19 kl. 12:01.
Citera
2015-11-19, 11:38
Medlem
Citat:
Okej men måste jag betala skatt två gånger? Låter inte vettigt.

Tack för dina tips

Om du på ditt traditionella aktie och fondkonto säljer med vinst kommer själva vinsten beskattas med 30%. Sen hur skatten funkar på ISK är det bara till att googla, tex Skatteverket förklarar det hela bra med tillhörande exempel.

Edit: Pucktvåa efter Razy.
Citera
2015-11-19, 20:05
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
När du säljer fonderna i ditt fondkonto kan det bli en liten skattesmäll beroende på hur stor vinst du gjort, men sedan är skatten i ISK väldigt låg och förmånlig. Dessutom är dina 10k betydligt mer än vad vissa andra har som börjar spara på börsen, så du har inget att oroa dig för.

Avanza, https://www.avanza.se/konton/isk.html:
Under 2015 betalar du bara 0,27% i skatt och väljer om du vill spara i aktier, fonder eller andra värdepapper.
Vilken Courtage klass rekommenderar ni för mig? Är mini en bra startklass? Courtage är det jag betalar för varje transaktion vid köp av aktier?

Citat:
Mini
Med courtageklass Mini handlar du aktier för endast 1 kr per order upp till 400 kr. För affärer över 400 kr betalar du istället ett rörligt courtage på 0,25 %. Den här courtageklassen är bäst för dig som gör riktigt små affärer.

Citat:
Mini
Om du gör de flesta av dina affärer under 15 600 kronor lönar det sig att ha courtageklass Mini.
Citera
2015-11-19, 20:25
Medlem
Razys avatar
Citat:
Vilken Courtage klass rekommenderar ni för mig? Är mini en bra startklass? Courtage är det jag betalar för varje transaktion vid köp av aktier?

Rekommenderar att du väljer Mini. Courtage betalar du i samband med att du köper och säljer en aktie.
Citera
2015-11-19, 20:36
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Rekommenderar att du väljer Mini. Courtage betalar du i samband med att du köper och säljer en aktie.
Dock så är det endast upp till 400:-. Är det då bättre att sprida ut dessa 400:- runt om på massor med aktier eller satsa mer på en och betala den rörliga cortageräntan?
Citera
2015-11-19, 21:17
Medlem
Razys avatar
Citat:
Dock så är det endast upp till 400:-. Är det då bättre att sprida ut dessa 400:- runt om på massor med aktier eller satsa mer på en och betala den rörliga cortageräntan?

Det är fortfarande väldigt förmånligt och kostar inte speciellt mycket.

Citat:
Från Avanza:
Mini
Om du gör de flesta av dina affärer under 15 600 kronor lönar det sig att ha courtageklass Mini.

Som du kan se så bör du ha Mini om majoriteten av dina affärer är under 15 600kr, vilket de kommer vara då du uppgav att du hade 10k att röra dig med.
Citera
2015-11-19, 21:25
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Det är fortfarande väldigt förmånligt och kostar inte speciellt mycket.

Som du kan se så bör du ha Mini om majoriteten av dina affärer är under 15 600kr, vilket de kommer vara då du uppgav att du hade 10k att röra dig med.
Härligt!

Hur ser det ut med överföring från fondkonto? Jag måste gå vägen från att ta ut pengarna till att sedan sätta in dom hos avanza? Känns som avgifter på avgifter när jag måste betala skatt på de pengarna jag har på fondkontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in