2015-11-12, 12:12
Medlem
Boom, blytungt slag i luften. Helt verkningslöst.

En riktig gränskontroll går ju ut på att inte släppa in folk utan erforderliga resehandlingar. Men nu är det ersatt med det magiska ordet "asiil, asiil". Sen gällande asylrätten, visst har man alltid att att söka i asyl i det land man befinner sig. Det innebär dock inte att man har rätt att fritt resa in i valfritt land för att söka asyl utan giltiga resehandlingar. Utan resehandlingar får man helt enkelt söka asyl i det land befinner sig.
Citera
2015-11-12, 12:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferneth
Instämmer! Hur ska myndigheterna kunna hantera en folkmassa rent praktiskt? Jag riktigt myser och tar fram popcorn. Hoppas att webbkameror riggas upp så man kan beskåda kaoset...

Polisrytteriet, med batonger, är väl det mest skonsamma. Förvånad över att de inte skickat stockholmsstyrkan till Malmö och Trelleborg än.
Citera
2015-11-12, 12:13
Medlem
Mack-Bolans avatar
Naturligtvis kommer det inte funka, men gränsskyddet kommer att successivt skärpas.
Regeringen famlar med förbundna ögon och känner sig fram med fötterna sakta åt höger.(fascistspåret)
Citera
Medlem
Hur id-kontrollerar man personer med heltäckande slöja?
Citera
Medlem
Intervjun med Tiffany Persson-polisen verkar inte funka så bra.
Citera
2015-11-12, 12:14
Medlem
valleros avatar
Som jag förstår det hela blir det hela jättebra för Norge och Finland. Tyskland o Danmark fortsätter att slussa strömmen vidare till Sverige och när de kommer hit måste de söka asyl. Så alla de flyktingar som tidigare sökte sig vidare till Norge och Finland tvingas nu stanna i Sverige! Regeringen jublar - vi får hela kompetensregnet för oss själva! Va? Var det inte det som som det gick ut på?
Tror på nyval snart - regeringen är en total katastrof
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/europeiska-ledare-positiva-till-svensk-granskontroll

"Estlands premiärminister Taavi Rõivas säger att han är beredd att stötta statsminister Stefan Löfvens förslag om en omfördelning av flyktingar i EU.

– Det svenska läget är mycket allvarligt, och införandet av kontroller en signal för hur allvarlig situationen är. Det är inte en hållbar lösning att bygga upp gränser i Europa. Jag hoppas att vi kan hitta ett annat sätt att lösa krisen. Jag tror att Estland kan hjälpa till och ta en del av de omfördelade flyktingarna."

Estland fattar grejen direkt. De erbjuder sig att hjälpa Sverige och överta flyktingar. Snabbfotade, men kanske även historiskt härdade. Vilka länder står på tur nu att agera? Får vi se EU överleva? Estland förstår att EU behövs i en orolig värld, men bara om samarbetet fungerar. Nu vänder det. Eller?

Säkert kommer dom ta emot ett 10 tal flyktingar, vad hjälper det oss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Hur id-kontrollerar man personer med heltäckande slöja?
Kvinnliga poliser som går in ett rum, så gick det i varje fall till när jag såg det på en flygplats i Sverige
Citera
2015-11-12, 12:15
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferneth
Instämmer! Hur ska myndigheterna kunna hantera en folkmassa rent praktiskt? Jag riktigt myser och tar fram popcorn. Hoppas att webbkameror riggas upp så man kan beskåda kaoset...
http://www.rostock-port.de/en/livecam/webcam.html
Citera
2015-11-12, 12:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Naturligtvis kommer det inte funka, men gränsskyddet kommer att successivt skärpas.
Regeringen famlar med förbundna ögon och känner sig fram med fötterna sakta åt höger.(fascistspåret)

Det är som i Dr Strangelove, det rycker i högerfoten, som det ryckte i högerhanden på Peter Sellers.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-11-12 kl. 12:21.
Citera
2015-11-12, 12:16
Medlem
Folk som tänks söka asyl i Finland/Norge kommer alltså nu istället tvingas att söka asyl i Sverige om jag förstår det rätt?
Citera
2015-11-12, 12:16
Medlem
Mack-Bolans avatar
Rederi nekade i morse 43 av 100 borda fartyg i Rostock (svtplay)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in