2015-11-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nää.. De beslut som nu har fattats kommer få direkt motsatt effekt gentemot det avsedda. Vi kommer att få kaos vid gränserna samtidigt som ännu fler kommer att söka asyl i Sverige. Norge och Finland är de som gynnas av de vidtagna åtgärderna. För Sverige kan detta innebära institutionell kollaps.

För att Sverige ska gynnas måste länder söder om oss införa samma typ av gränskontroll. Då blir det en dominoeffekt tillbaka till första säkra land.
Enda sättet att också lära de asylsökande vad som gäller.
Citera
2015-11-12, 12:05
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
För att Sverige ska gynnas måste länder söder om oss införa samma typ av gränskontroll. Då blir det en dominoeffekt tillbaka till första säkra land.
Enda sättet att också lära de asylsökande vad som gäller.

Nej, dominoeffekt är inte den trevligaste eller bästa lösningen. Det bästa är flera länder, som nu Estland, inser att EU-samarbetet kan sprängas i luften om man inte ställer upp för varandra. Estland ställer nu upp, fler länder måste hojta till nu och skapa en anda av att man fixar detta gemensamt, då tiden är utmätt. Det är samarbete som eftersträvas, inte Svarte Petter. Det leder bara till ett leende från dem som inte förstår vikten av att ha en fredsbevarande grund för historiskt stökiga Europa.
Citera
2015-11-12, 12:06
Medlem
bstinsons avatar
Haha. så mycket snack om något som inte kommer göra den minsta skillnad. Att inte folk inser att de återigen blir lurade att någon förändring kommer ske. Så naiva är hela bunten.
Citera
2015-11-12, 12:07
Medlem
MorkaKrafters avatar
Helt jävla tandlöst. Sverige i ett nötskal.
Citera
2015-11-12, 12:08
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bstinson
Haha. så mycket snack om något som inte kommer göra den minsta skillnad. Att inte folk inser att de återigen blir lurade att någon förändring kommer ske. Så naiva är hela bunten.

Där har du fel. Detta kan vara något som får eländet att vända. Vi får samarbete. Vi får se. Det är vinna eller försvinna för Löfven nu. Var glad att Lööf inte hade makten.
Citera
2015-11-12, 12:10
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/europeiska-ledare-positiva-till-svensk-granskontroll

"Estlands premiärminister Taavi Rõivas säger att han är beredd att stötta statsminister Stefan Löfvens förslag om en omfördelning av flyktingar i EU.

– Det svenska läget är mycket allvarligt, och införandet av kontroller en signal för hur allvarlig situationen är. Det är inte en hållbar lösning att bygga upp gränser i Europa. Jag hoppas att vi kan hitta ett annat sätt att lösa krisen. Jag tror att Estland kan hjälpa till och ta en del av de omfördelade flyktingarna."

Estland fattar grejen direkt. De erbjuder sig att hjälpa Sverige och överta flyktingar. Snabbfotade, men kanske även historiskt härdade. Vilka länder står på tur nu att agera? Får vi se EU överleva? Estland förstår att EU behövs i en orolig värld, men bara om samarbetet fungerar. Nu vänder det. Eller?

Kan bli intressant att se när de vägrar att flyttas från Sverige till ex Estland som har så mycket sämre bidrag
ska de tvångsförflyttas med våld ?
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Det leder bara till ett leende från dem som inte förstår vikten av att ha en fredsbevarande grund för historiskt stökiga Europa.

Och ett hånflin från oss som är övertygade om att Unionen leder till krig...
Citera
Medlem
MorkaKrafters avatar
Citat:
Där har du fel. Detta kan vara något som får eländet att vända. Vi får samarbete. Vi får se. Det är vinna eller försvinna för Löfven nu. Var glad att Lööf inte hade makten.

Kan du förklara för mig som ser på Polisens presskonferens, hur detta kan få läget att vända?
Citera
2015-11-12, 12:11
Medlem
Ferneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag hoppas att vi kring lunchtid idag får se kaos och kravaller i Rostock och övriga tyska färjelägen liksom i Ungern i somras. De vore inte mer än rätt åt politikerna som skapat situationen.

Instämmer! Hur ska myndigheterna kunna hantera en folkmassa rent praktiskt? Jag riktigt myser och tar fram popcorn. Hoppas att webbkameror riggas upp så man kan beskåda kaoset...
Citera
2015-11-12, 12:11
Medlem
Kommer polisen att göra rasbiologiska bedömningar på vilka de ska kräva ID på?
När får vi se fackeltåg mot rasism?
Citera
2015-11-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Man kan ju hoppas! Kan tänka mig hur media försöker leta upp snyfthistorier vid gränsen och trycka upp en gråtande gumma i alla svenskars ansikten. Ber till högre makter att polisen inte ger vika för trycket och att det här håller i sig, och att man skruvar åt ännu mer till slut!

Hehe..."refugees welcome!" (i september)

"Ett bättre Sverige för ALLA"..

Fler jobb - MINSKADE klyftor..

Mer jämlikhet - mindre rasism..

Mitt Europa bygger inte murar” istället inför vi gränskontroller..
Citera
2015-11-12, 12:12
Medlem
Finns det nån som är upprörd över gränskontrollerna? Vänstersidan borde väl tycka det är nazistisk politik som bedrivs nu, fast jag har inte sett några upprörda twitterstormar? Är kontroller och ordning och reda i flyktingmottagningen bara rasism när SD ger samma förslag som regeringen sysslar med nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in