2015-11-16, 00:00
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Öka "asylhanteringen" är väl knappast en monetär fråga? Att öka skatterna är väl bara något bättre än att trycka mer pengar, resurser av infrastrukturellt slag dyker inte upp för att regeringen har mer sedlar i handen.
Nähä... men det dyker upp automatiskt när Biltema flyttar sin vinst till en stiftelse i Schweiz?
Då minsann kommer de stora infrastruktursatsningarna, endast tack vare det för samhället goda och snälla näringslivet.
Citera
2015-11-16, 00:02
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Nähä... men det dyker upp automatiskt när Biltema flyttar sin vinst till en stiftelse i Schweiz?
Då minsann kommer de stora infrastruktursatsningarna, endast tack vare det för samhället goda och snälla näringslivet.
och vad beror flytten av kapital på då?
Citera
2015-11-16, 00:13
Medlem
Citat:

Det där var inget svar på mitt inlägg.
Citera
2015-11-16, 00:14
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
och vad beror flytten av kapital på då?
Kapitalism.
Citera
2015-11-16, 00:14
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Det där var inget svar på mitt inlägg.
Det var ett jättebra svar på ditt dåliga inlägg, tydligen så bra att du blev helt mållös.
Citera
2015-11-16, 00:29
Medlem
Citat:
Det var ett jättebra svar på ditt dåliga inlägg, tydligen så bra att du blev helt mållös.

Nej, men jag tyckte inte det var meningsfullt att upprepa mitt inlägg och dess poäng, men ok: De nuvarande problemen som uppstår vid plötslig kraftig befolkningsökning är inte i huvudsak något som kan avhjälpas med ökade skatter. Antalet sjuksköterskor, lärare etc etc kan inte ökas i motsvarande mängd på kort tid. Det krävs åratals utbildningsinsatser innan dessa yrkesgrupper, liksom många andra, är i paritet med den nya befolkningsstorlekens behov.

Där är problemet jag tog upp och det kan knappast kallas "jättedåligt"
Citera
2015-11-16, 00:47
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Nej, men jag tyckte inte det var meningsfullt att upprepa mitt inlägg och dess poäng, men ok: De nuvarande problemen som uppstår vid plötslig kraftig befolkningsökning är inte i huvudsak något som kan avhjälpas med ökade skatter. Antalet sjuksköterskor, lärare etc etc kan inte ökas i motsvarande mängd på kort tid. Det krävs åratals utbildningsinsatser innan dessa yrkesgrupper, liksom många andra, är i paritet med den nya befolkningsstorlekens behov.

Där är problemet jag tog upp och det kan knappast kallas "jättedåligt"
Ok visst, men speciellt intressant eller givande var det väl inte. Det är väl ingen som har sagt att det är en lätt uppgift att plötsligt och hastigt rampa upp Migrationsverket och i förlängningen hela välfärdsstatens engagemang, det är väl en självklarhet att det är en jättestor utmaning just nu.
Citera
2015-11-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ok visst, men speciellt intressant eller givande var det väl inte. Det är väl ingen som har sagt att det är en lätt uppgift att plötsligt och hastigt rampa upp Migrationsverket och i förlängningen hela välfärdsstatens engagemang, det är väl en självklarhet att det är en jättestor utmaning just nu.

Åjo, det förekommer titt som tätt i debatten människor som hävdar att problemen är små och kan lösas till stora delar med skattehöjningar här och där. Skatter i all ära, men i dessa sammanhang är sådana ganska oväsentliga att ens diskutera. En centralstyrd planering av resursanvändning för åratal framåt är vad som behövs alternativt bromsa immigrationen till för alla hanterbar nivå.
Citera
2015-11-16, 10:27
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Åjo, det förekommer titt som tätt i debatten människor som hävdar att problemen är små och kan lösas till stora delar med skattehöjningar här och där. Skatter i all ära, men i dessa sammanhang är sådana ganska oväsentliga att ens diskutera. En centralstyrd planering av resursanvändning för åratal framåt är vad som behövs alternativt bromsa immigrationen till för alla hanterbar nivå.
De relevanta samhällsfunktionerna är ju redan centralstyrda.
Migrationsverket, socialtjänsten, skolan, osv.

Men man behöver kanske bli bättre att centralstyra mer, med ett större scope och över en längre tid. Kanske ta efter lite mer av sovjetisk/kinesisk modell med 5-årsplaner för den offentliga sektorn. I dag "överlever" man väl ofta ett år i taget* och det håller nog inte i detta läget.

*) Ungefär som en nykter alkoholist tar en dag i taget.
Citera
2015-11-16, 10:55
Medlem
santos_devilles avatar
Åkte själv till och från Danmark två gånger i helgen.
Första inresan tillbaka till Sverige runt 17.15 på Fredagen fanns det ingen som blev utförd av polisen och alla fick visa ID/Pass. Andra inresan i går runt 14.00 var det en pappa och två små söner som blev utförda av polisen. Dom ville till Finland och polisen sa på engelska med sthlm´s dialekt (If you want to go to Finland you have to go back to Denmark), två poliser och en tolk följde pappan och barnen över till ett tåg på andra sidan som gick tillbaka till Köpenhamn.

Det var sorgligt att se. Ett av barnen började gråta och dom såg verkligen trötta ut

Två svenskar bakom mig i tåget som jag antar är pendlare sa att det hade lugnat ned sig massa sedan gränskontrollerna och att passkontroll på båtarna hade stoppat de flesta att fly via Danmark till Sverige
Senast redigerad av santos_deville 2015-11-16 kl. 10:57.
Citera
2015-11-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
kör effektiva REVA-kontroller
Det måste initieras ett angiverisystem i Sverige.
Det är helt absurt att läkare, lärare, mm inte har angivningsplikt.

Angiveri fungerar ju inom andra områden i Sverige, men just illegala invandrare verkar ha ett undantag.
Citera
2015-11-16, 15:06
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-garanti-for-tak-over-huvudet

Ny rekordvecka i invandring , trots införd gränskontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in