2015-11-08, 11:12
Medlem
Jag kontaktar en studie yrkesvägledare imorgon om ingen här på flashback kan svaret.
Citera
2015-11-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Om jag läser kanske 5 kurser på folkhögskolan, resten på komvux av 24 kurser totalt, vilket urval hamnar jag då i till universitetet?

Jag har tänkt läsa matematik 1-4, kemi 1-2, fysik 1-2, biologi 1-2 och kanske engelska på folkhögskolan... Resten av alla 24 kurser på komvux.

Ni som är kunniga inom antagning till universitet, vilket urval hamnar jag i?

Skippar du att läsa gymnasiekurser på gymnasiet/komvux som krävs så kan du inte hamna i grupp BI eller BIEX; då menar jag de grundläggande kurserna samt områdesbehörigheterna.

Därav blir mitt svar BII och BF.
Citera
2015-11-08, 11:19
Medlem
Det låter som ett märkligt upplägg. De flesta läser ju på antingen gymnasium/komvux och får en examen som gör att de kan söka i BI/BII/BIEX. Har man omdöme (?) från folkhögskolan söker man i BF. Om du inte har varken examen eller omdöme från folkhögskolan vet jag inte om du är behörig överhuvudtaget? Eller går det ändå att söka i HP-kvoten om man gör som du har tänkt dig?

Enklaste är att ta snacket med studie- och yrkesvägledaren bara.
Citera
2015-11-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Skippar du att läsa gymnasiekurser på gymnasiet/komvux som krävs så kan du inte hamna i grupp BI eller BIEX; då menar jag de grundläggande kurserna samt områdesbehörigheterna.

Därav blir mitt svar BII och BF.
Men det blir väl bättre än folkhögskolegruppen?
Citera
2015-11-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Det låter som ett märkligt upplägg. De flesta läser ju på antingen gymnasium/komvux och får en examen som gör att de kan söka i BI/BII/BIEX. Har man omdöme (?) från folkhögskolan söker man i BF. Om du inte har varken examen eller omdöme från folkhögskolan vet jag inte om du är behörig överhuvudtaget? Eller går det ändå att söka i HP-kvoten om man gör som du har tänkt dig?

Enklaste är att ta snacket med studie- och yrkesvägledaren bara.
Enda problemet med komvux är att om man ska läsa matematiken på plats så tar det typ 1 timma innan jag får hjälp på nästan varje uppgift.

Med andra ord får jag inte så mycket gjort på komvux om jag inte har fler lärare tillgängliga.
Citera
2015-11-08, 12:28
Medlem
Citat:
Men det blir väl bättre än folkhögskolegruppen?

Det beror på vilka betyg du har och vad du söker, om du gör bra ifrån dig på högskoleprovet så räcker det med kurserna för "en annan väg" och områdesbehörigheten om du har jobbat minst 50% i tre år.
Citera
2015-11-08, 12:41
Medlem
Citat:
Det beror på vilka betyg du har och vad du söker, om du gör bra ifrån dig på högskoleprovet så räcker det med kurserna för "en annan väg" och områdesbehörigheten om du har jobbat minst 50% i tre år.
Jag kommer nog max få C i alla ämnen i bästa scenario tror jag, är det inte bättre att läsa allt på folkhögskola då och satsa på högskoleprovet istället?

Det är bara matematiken jag har svårt för om jag inte får hjälp på plats snabbare än på komvux. Annars kan jag gott läsa på komvux. C i alla ämnen räcker inte så långt, kanske sjuksköterskeutbildningen eller liknande... Men det räcker knappast till civilingenjör, då måste jag göra högskoleprovet.
Citera
2015-11-08, 12:47
Medlem
Fast samtidigt om jag får bättre urvalsgrupp om jag läser mestadels på komvux och en liten del på folkhögskolan så gör jag självklart så istället för att läsa allt på folkhögskolan.
Citera
2015-11-08, 13:34
Medlem
Citat:
Fast samtidigt om jag får bättre urvalsgrupp om jag läser mestadels på komvux och en liten del på folkhögskolan så gör jag självklart så istället för att läsa allt på folkhögskolan.

Du måste läsa 2500 -varav 2250 godkända- poäng på komvux för att hamna i deras urvalsgrupper, du kan inte läsa färre kurser på komvux bara för att du läser på folkhögskolan.
Citera
2015-11-08, 13:44
Medlem
Citat:
Du måste läsa 2500 -varav 2250 godkända- poäng på komvux för att hamna i deras urvalsgrupper, du kan inte läsa färre kurser på komvux bara för att du läser på folkhögskolan.
Så det är väl lika bra att läsa in allt på folkhögskolan om man har tänkt läsa matematik 1-4 där? Man får helt enkelt satsa på högskoleprovet istället?
Citera
2015-11-08, 14:30
Medlem
Hur många kurser finns på folkhögskola runt om i landet? Kan man läsa hela gymnasiet på folkhögskolan precis som om man skulle gå naturvetenskap på gymnasiet?
Citera
2015-11-08, 16:30
Medlem
Citat:
Hur många kurser finns på folkhögskola runt om i landet? Kan man läsa hela gymnasiet på folkhögskolan precis som om man skulle gå naturvetenskap på gymnasiet?

Du behöver inte alls läsa lika många kurser, däremot så tar kurserna dubbelt så lång tid, men läste du det jag sa "en annan väg"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in