2015-11-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är mobilen som tycks röra sig något söderut ganska nära inpå försvinnandet, innan den slocknade . Nog så intressant! Fanns det något klockslag för rörelsen? Fanns det verkligen tid för en rituell hängning i ladan innan mobilens rörelse?

Lisa har inte varit i ladan fredag kväll. Varför undersöktes inte smutsen på jackan? Varför undersöktes inte Lisas skor? Var fanns Lisa mellan 1826 och 1839 ( då sista location update gjordes)?
Man hinner ganska långt på en moppe på ca 10 minuter.
2015-11-06, 22:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så du brukar jämföra kvinnor med penisar och tro att det är komplimanger.
Läs mitt recept då, och förklara varför det skulle ge kluster.

Jag sa att du är en penis men du kan för all del vara en söt sådan.
Vart är receptet frågar jag?
2015-11-06, 22:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den rör sig söderut en kort stund - tills den antingen krossas eller batteri dör. Skulle tippa att display-platsen är trolig. Det påverkar inte tidsspegeln för mordet.
Här verkar det som att man mörkar. Stefan Karlström på Telia,,Speciella utredningar, uppga att ett sista "location update" skedde 18:39:39 och att första "paging utan respons" (samtal till död mobil) skedde 19:59:04 och att mobilen däremellan stängdes av på ett onormalt sätt.
There are several reasons why a mobile may provide updated location information to the network. Whenever a mobile is switched on or off, the network may require it to perform an IMSI attach or IMSI detach location update procedure. Also, each mobile is required to regularly report its location at a set time interval using a periodic location update procedure. Whenever a mobile moves from one location area to the next while not on a call, a random location update is required. This is also required of a stationary mobile that reselects coverage from a cell in a different location area, because of signal fade. Thus a subscriber has reliable access to the network and may be reached with a call, while enjoying the freedom of mobility within the whole coverage area. Wikipedia.
Om detta näms ingenting från Telia. Mobilen borde alltså ha förstörts nära inpå 18:40 och fanns det en rörelse så måste den ha skett innan.
Senast redigerad av iesho 2015-11-06 kl. 22:34.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Precis. Dessutom, trotts jordfästning, så finns det ingen grav … Så var finns Lisa?

Vad menar du? Att kvarlevorna inte jordfästes?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Med all respekt för dina, som det tycks mig, gedigna kunskaper men det skulle alltså vara svårt att kladda ner saker med någons blod? Lite svårt för en lekman att förstå.
Det går alldeles utmärkt att kladda ner något med någons blod på ett trovärdigt sätt om man har tillgång till blodet alldeles färskt. Tyvärr koagulerar blod snabbt, så man måste hämma dess koagulation med någonting om man vill kladda med det efter sådär en halvtimme, lite beroende på vilka mängder vi pratar om.
2015-11-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Antingen måste man ha blod från den man vill sätta dit i transfererbara mängder (och då behöva vara mycket noggrann med att inte själv sätta några spår någonstans) eller också behöver man färdigamplifierade DNA-profiler från den man behöver sätta dit. Vad transfererbara mängder betyder beror på teknisk utrustning. Jag skulle klara mig med femtio mikroliter för att åstadkomma de signaler som finns i utredningen, men en person som bara har vanlig köksutrustning behöver rimligen någon milliliter, plus att man behöver man tillgång till en teknik för att hämma koagulationen - lite bikarbonat och citronsyra ihop i lämpliga proportioner funkar, men då måste man återigen kunna saker. Att ha sugit upp små mängder blod på en svamp eller ett absorberande papper och sedan överföra detta från svampen är tekniskt besvärligt att göra på ett tillförlitligt sätt, och förutsätter dessutom att överföringen sker mycket snart efter att blodet sugits upp.

Jag kan alltså inte se något sätt som en medicinskt och molekylärbiologiskt outbildad person skulle ha kunnat avsatt de DNA-spår som utredningen har kommit fram till.
Intressant, hur löser saliv, svett och urin blod kanske även tillsammans med vatten?

Inte för att jag tror på en "plantering" utan är då inne på kontaminering, bara för att det då är intressant (för att inte hetsa upp någon här).

Om vi utgår från att blod fanns på plats (röret, golv) och sperma (rummet intill) och att kroppen två gånger har legat på golvet. Sperma har kommit in i rummet via golv (skor) och dörrhantag. Svett och saliv finns också efter arbetet.

Saliv, urin, blod och/eller annan vätska finns från BO på golv tillsammans med från GM gammalt koagulerat blod från en tidigare skada, svett och sperma samt övrig DNA. Vatten och fukt kan också tillkomma. Det kan även vara kroppsvätskor från BO på GM handskar och inte bara golv.

Är det uteslutet att jacka och byxor kontaminerats?

I fallet med Lisa vet vi inte för kvadratmetern av golv under hängplatsen är inte undersökt och lämnar detta öppet. En av många funna missar i utredningen som en advokat kan hugga på.

Övriga funderingar till blod och DNA har har själv sökt upp eftersom jag inte sett någon som svarat på mina frågor.

1. Man söker efter blod och andra kroppsvätskor efter kemisk behandling och i speciellt ljus.
2. Där i det speciella ljuset upptäcks fläckarna av en viss kroppsvätska.
3. I fläcken tas prov, 100 celler räcker annars 10 för ett mindre tillförlitligt DNA-test.
4. DNA och framför allt de i testen intressanta områderna av DNA kopieras i mycket stor mängd.
5. När tillräcklig mängd finns kan en DNA-test utföras.

Testet kan inte bestämma celltyp (blod, saliv, hud, hår etc). Man gör ett antagande utifrån var provet tas om det är DNA från blod, sperma etc. Kön kan bestämmas och i det framtida DNA-nirvanat önskar många svar på ögon och hårfärg, ras, sjukdommar etc för att polisen nästan helt ska slippa arbeta, med det var i framtiden det.

Vad det gäller blod så kan man besämma om det är mänskligt eller inte. Blods verkliga tillhörighet kan bara besämmas med ett blodprov eller en test för blodgrupp (mindre tillförlitligt) vad jag har kunnat se.

Gamla tvättade blodfläckar utan DNA ger också indikation för blod så fläken måste visuellt granskas för att utesluta annan blodliknande smuts med DNA över blodfläck.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
2015-11-06, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Här verkar det som att man mörkar. Stefan Karlström på Telia,,Speciella utredningar, uppga att ett sista "location update" skedde 18:39:39 och att första "paging utan respons" (samtal till död mobil) skedde 19:59:04 och att mobilen däremellan stängdes av på ett onormalt sätt.
There are several reasons why a mobile may provide updated location information to the network. Whenever a mobile is switched on or off, the network may require it to perform an IMSI attach or IMSI detach location update procedure. Also, each mobile is required to regularly report its location at a set time interval using a periodic location update procedure. Whenever a mobile moves from one location area to the next while not on a call, a random location update is required. This is also required of a stationary mobile that reselects coverage from a cell in a different location area, because of signal fade. Thus a subscriber has reliable access to the network and may be reached with a call, while enjoying the freedom of mobility within the whole coverage area.
Om detta näms ingenting från Telia. Mobilen borde alltså ha förstörts nära inpå 18:40 och fanns det en rörelse så måste den ha skett innan.
Älta på. Det minskar inte tidsspegeln för mordet - lika lite som att hjälmen satt på huvudet då hon tejpades eller hur det nu var du påstod.
2015-11-06, 22:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag sa att du är en penis men du kan för all del vara en söt sådan.
Vart är receptet frågar jag?
Oförskämdheterna haglar. Det visar att argumenten börjar ta slut.
Jag har skrivit receptet två gånger och hänvisat till det en gång. Nu hänvisar jag igen: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-11-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att jämföra mig med en penis är oförskämt.
Jag skrev receptet på min planteringscocktail för tio minuter sedan. Jag vet vad kluster är. Varför skulle planteringscocktailen inte ge en riktig blodbild?

Vem som helst kan numera googla på nätet och fixa spår på mobilen/sudda ut spår på mobilen och kanske då troligen plantera DNA lätt. Kriminella ligger alltid före polisen.
2015-11-06, 22:36
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Citat:
Citat från livechatten, Inger Rönnbäck: - Det är en massiv insats mot 35-åringen. Här sitter åklagare, flera poliser, hela dagarna, stirrar och flinar. Jag tycker det är under all kritik, det är ovärdigt svensk polis, säger Rönnbäck.
Och det där tror jag inte för ett ögonblick på att någon skulle sitta och flina.

Om så vore är det med all rätt.. Hon är pinsam. Hennes slutplädering och förhör låter inte likt andra advokater - hon låter som en gnällspik på flashback snarare - ovsett om det ska skapas tvivel, oavsett om det ska letas alternativa gärningsmän, oavsett om det är hennes jobb, oavsett om FU ska kritiseras för att vinna poäng:

Hon är urkass.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men värst av allt är när Inger i början säger...
Det här barnet kan ha varit levande i några dagar, det är något som tingsrätten måste väga in, säger Rönnbäck

Jag vill bara spy när jag läser den repliken Skulle det ha varit så att Lisa har varit levande i några dagar så vill jag personligen tortera hennes mördare tills han blir ett kolli för resten av livet!!!
Att han får dö är för lättvindigt. Han ska lida det vidriga aset!!!

I inledningen av rättegången sa hon att polisen med flit fördröjde eftersöket, försenade flera dagar att hitta henne.
Vilket jävla skitsnack!

Edit: Likt skiten hon kallade in som vittne (barmorskeobducenten) kanske hon borde granskas likaväl.
Jag har läst vartenda ord i alla förhör i rätten, vartenda ord i slutpläderingarna och skulle jag någonsin hamna i den sitsen att jag behövde en advokat och Inger var den enda som fanns så skulle jag nog fan försvara mig själv i stället. Hon är inte riktigt klok!!!
Hon har gott sällskap av en pensionerad polis som inte kan knappt något om dagens DNA teknik och en sjuksköterska som jobbade som obducent i 4 år och slutade med det för 7 år sen! Helt jävla otroligt
En sak är säker... Att höra brottstycken från förhör är en helt annan sak än att läsa igenom det som finns nerskrivet i fup och förhör i rätten.
Blir inte Nerijus dömd för detta så är det rättsröta av stora mått!!!
2015-11-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kan inte låta bli att le, så byråkratiskt av dig att tycka att man skall tillsätta en kommission, en oberoende kommission då antar jag. Vilka skall den bestå av? De postare i tråden som har flest inlägg kanske?

Jurister, poliser och forskare med integritet.
2015-11-06, 22:39
Medlem
Min förhoppning är att när N.B döms till livstid någon dag kommer erkänna, fast jag har svårt att tro det nu. En skicklig rättspsykiater kan plocka honom när han är som mest nere och sårbar. Trycka på alla ömma punkter och få honom att bryta ihop. Det hade känts bra även om han kanske aldrig kommer ut.
Hittills har han bara visat känslor när det kom till frun och katten (egoistisk o narcissistisk) det som handlar om honom själv, manipulerade tårar.

En fråga: När nu N.B inte är svensk medborgare kan Sverige då kräva skadestånd från Litauen för allt vad detta monster har åsamkat? Alla dessa miljoner i utlägg och allt lidande för familjen.

När åklagaren förhörde frun förstod man snabbt var han ville komma....pengar! Hade hon varit lite smart där hade hon inte sagt det hon gjorde för givetvis fattar alla då att det finns vinning för egen skull med i spelet. För övrigt känns hon falsk och manipulativ och jag är övertygad om att hon kände till mer men la locket på. Hon känner sin man, de gör alla kvinnor men hon valde att titta åt ett annat håll.
Pengar är viktigare än att vittna och säga sanningen.
Tvi tvi ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in