2015-11-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Googla Niklas Långström nja tror inte så. Citeraren ovan har ett behov att benämna dennes titlar.

Jag känner NL både "bokotoriskt" och "privat". Att ni ens orkar dra in hans fallstudier i detta förundrar. NL har uttryck sig. Bra! NL säger då han får frågan i rätten om detta fall kan ha sexuella motiv. Japp så "kan vara". Att TR sedermera tar bort kan och säger HAR. Det stör mig.

Vad jag sedan tror är en helt annan sak. Min tro baserar sig endast på "byxor nere" och "tröja uppe" .

Jag googlade och har just sett (via youtube) ett antal föreläsningar av just Niklas Långström.

Bara för att jag är nyfiken och vill lära mig mer. EN bild/citat, tydligen hans mest använda, handlade bl.a. om faran att tro att man vet allt. Det är naturligtvis inte sant. Bygger man den föreställning på gammal kunskap blir den givetvis än bräckligare.

Att NLs forskning tas in är väl naturligt. Du får hans fallstudier att framstå som nonsens. Det är precis tvärtom. Du kanske inte kan tillgodogöra dig vetenskapliga rapporter?

Men nu vet vi vad du lutar din övertygelse mot "Min tro baserar sig endast på "byxor nere" och "tröja uppe".
2015-11-28, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Som jag tidigare skrivit så går det inte att komma runt alla spår.
Sitter man sedan och blånekar mot alla DNA-bevis-Vittnen så har man förbrukat allt vad förtroende vill säga.
Han klamrar sig fast vid detta...för att inte skämma ut sig totalt inför lilla mamma.
Loppet är kört.
Genom alla spår....Lisa har förmedlat till Oss genom allt Bevis-DNS-Vitten m.m. har framfört till oss.
Så kommer hans öde med all OTUR att föra honom in i ett Livstidsstraff eller sluten Psyk-vård med särskild utskriftprövning.
Detta tycker han är rimligt....för att stå och onanera 5-10 minuter mot sitt oskyldiga offer.
Han har valt detta för sin korta tids njutning.
VILKEN NORMAL PERSON GÖR SÅ.
Inte någon.
Men det kanske bara är en Jäkla Otur.

Exakt var har han stått och onanerat?
2015-11-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som en del redan har påpekat men ett fenomen som jag tycker är värt att lyfta upp i ljuset, varför har ingen RPU begärts vare sig från TR eller åklagare och försvar?

Om nu NB är vad som åklagaren säger så vore det av intresse att få veta hur pass djup hans störning i så fall är, brottet i sig är så pass grymt och utstuderat så att bara tillvägagångssättet borde rendera i en utredning om hur pass illa ställt det är i NB,s skalle.

Jag tog också upp det tidigt i tråden. När jag var som mest irriterad på Rönnbäckskans utfall. Det hade varit en viktig del i Neros försvar. Det är oförlåtligt att Nero inte haft ett försvar och någon som talat om för honom att han kommer bli dömd utifrån den bevisning som presenterats. För nu har vi bara hans egna uppgifter i en personutredning.

I framtiden, om Nero skulle få panikattacker, typ som de psykiska problem Mijailo Mijailović har i fängelse, blir det en debatt om domstolarna dömde rätt eller fel, utifrån något så onödigt som frågan om han är tokig eller störd i juridisk mening.

Jag och alla utgår ifrån att han har en störning som inte hindrar från att döma till fängelsestraff, men det hade varit bra om det fanns underlag om hans psyke i någon undersökning.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-28 kl. 23:24.
2015-11-28, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tog också upp det tidigt i tråden. När jag var som mest irriterad på Rönnbäckskans utfall. Det hade varit en viktig del i Neros försvar. Det är oförlåtligt att Nero inte haft ett försvar och någon som talat om för honom att han kommer bli dömd utifrån den bevisning som presenterats. För nu har vi bara hans egna uppgifter i en personutredning.

I framtiden, om Nero skulle få panikattacker, typ som de psykiska problem Mijailo Mijailović har i fängelse, blir det en debatt om domstolarna dömde rätt eller fel, utifrån något så onödigt som frågan om han är tokig eller störd i juridisk mening.

Jag och alla utgår ifrån att han har en störning som inte hindrar från att döma till fängelsestraff, men det hade varit bra om det fanns underlag om hans psyke i någon undersökning.

Inget talar för att NB är störd på något sätt.

Att andra anklagar honom för mord ändrar inte på det.
2015-11-28, 23:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men alla forskare har väl rätt till dess de blir emotsagda?
Som Quicks barndomsminnen mm.

Dvs. Vad Långström uttalar sig om är hans tolkningar vilka bör kunna ifrågasättas precis som all annan forskning. Varför håller du det som absolut sanning?
Vem var forskare gällande Bergwalls barndomsminne? Och vad har han för diagnoser som stämmer in i det här ämnet? Om du inte vet det så har han diagnoser som aldrig försvinner.
Citat:

11 sperma besudlingar på väggar och golv varav en i en lampkupa, och i anslutande rum fanns det sperma. Har du inte sett bilderna i FU? Avföring i ladan fanns det också. Så det går inte att utesluta att han såg Lisa genom passagen. Det räcker också att ta en lampkupa och hålla den i handen då man tittar på. Eller trasor som han skvätter i då han betraktar sitt döende offer. Och hans tvångsmässiga onanerande behöver väl ingen närmare beskrivning än det som dragits till oändlighet i den här tråden.
Läser du inte eller sitter du bara och tjafsar?
2015-11-28, 23:31
Medlem
Citat:
Men alla forskare har väl rätt till dess de blir emotsagda?
Som Quicks barndomsminnen mm.

Dvs. Vad Långström uttalar sig om är hans tolkningar vilka bör kunna ifrågasättas precis som all annan forskning. Varför håller du det som absolut sanning?

Hans studier är statstiskt säkerställda, inget löst tyckande. Internationellt publicerade.

Om du vill ifrågasätta dom, får du komma upp med motsvarande studier. Börja putsa på en ansökan om forskningmedel först.
2015-11-28, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Men i HR kan det beslutas om en RPU för att rätten måste veta alla fakta för att kunna avge rätt dom och påföljd.
Blir det beslut om en RPU...så kommer han med största sannorlikhet att dömas till livstid, eller sluten vård med utskrift prövning.
Och det kan innebära att han kan få tillbringa resten av livet inom sluten vård.
Ex: Västervik är ett ställe som kanske kan komma ifråga.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Man använder både och. I den senaste utgåvan DSM 5 har kriterierna mer anpassats till ICD-10. Inom parentes beskriver DSM endast symtom och inte orsaker. Redan första lektionen i psykiatrisk diagnostik får man lära sig att diagnosen är inte samma sak som patienten utan ett hjälpmedel för behandling. Att man stryker under den aspekten beror på att arbetet förutom att observera är att skapa relation för en djupare och mer personorienterad bedömning. Avslutningsvis fattar jag inte varför LKVN går igång på Långström!?!

Hmm, verkar som att många går igång på Långström, inte bara de som anser sig/tror de är kunniga inom psykiatri utan även de som hävdar NB:s oskuld, de som inte tror på att det är ett sexualsadistiskt mord och föraktfullt kallat honom professor Långstrump.

Vad är problemet med den kunnige Niklas Långström?

Gillar ni inte vad han presenterat för fakta i sina uttalanden, om sexualsadism b.la?

Är det kanske någon här som tror sig veta bättre?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han hade 1,5 timme på sig om du hade läst allt. Är vittnena det som avgör fällande dom här?
Regel nummer 1 gällande mord är att det finns aldrig spår på allt. Det tillhör att det blir spårlöst.
Det vore extremt enkelt annars om det blev spår i allt dom tar i. Dessutom brukar det finnas logiska förklaringar till att det inte finns spår som tex bilen där han kan ha lagt något skydd.

Dina tvivel ja, men inte domstolen dom körde hela vägen till livstid. Det är inget som kommer ändras oavsett vad du anser.

Han sågs ju hos handlarn vid 20-tiden. Då kan han inte haft 1.5 h på sig.
Mordet måste ha utförts på kortare tid än 1.5 h om man ska gå efter FUP

Yes sir, klart det inte finns spår efter allt, men att man inte hittat spår på sådana för mordet centrala delar jag tog upp gör att det finns utrymme för tvivel. Det måste man se.

Visst kan man avfärda avsaknanden av spår med att gissa att "han hade förmodligen lagt något skydd" men det är inget hållbart argument, det är bara ett antagande.

Visst vi får se hur det går i Hovrätten. Jag hade dock i Litauerns sits bytt advokat.
Den han har nu verkar inte vara den vassaste kniven lådan.
2015-11-28, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vem var forskare gällande Bergwalls barndomsminne? Och vad har han för diagnoser som stämmer in i det här ämnet? Om du inte vet det så har han diagnoser som aldrig försvinner.

11 sperma besudlingar på väggar och golv varav en i en lampkupa, och i anslutande rum fanns det sperma. Har du inte sett bilderna i FU? Avföring i ladan fanns det också. Så det går inte att utesluta att han såg Lisa genom passagen. Det räcker också att ta en lampkupa och hålla den i handen då man tittar på. Eller trasor som han skvätter i då han betraktar sitt döende offer. Och hans tvångsmässiga onanerande behöver väl ingen närmare beskrivning än det som dragits till oändlighet i den här tråden.
Läser du inte eller sitter du bara och tjafsar?

Jag menade såklart under själva mordet.

Det andra ä ju helt oväsentligt.

Det är väl inte förbjudet att onanera?
2015-11-28, 23:34
Bannlyst
Citat:

Onaneringskarta finns i FUP.
2015-11-28, 23:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWP
Han sågs ju hos handlarn vid 20-tiden. Då kan han inte haft 1.5 h på sig.
Mordet måste ha utförts på kortare tid än 1.5 h om man ska gå efter FUP

Yes sir, klart det inte finns spår efter allt, men att man inte hittat spår på sådana för mordet centrala delar jag tog upp gör att det uppstår tvivel. Det måste man se.

Visst kan man avfärda avsaknanden av spår med att gissa att "han hade förmodligen lagt något skydd" men det är inget hållbart argument, det är bara ett antagande.

Visst vi får se hur det går i Hovrätten. Jag hade dock i Litauerns sits bytt advokat.
Den han har nu verkar inte vara den vassaste kniven lådan.

Då ska du läsa domslutet det lyder han har inget alibi från 18-20 den här kvällen.
Alltså har han mer tid än vad du har räknat med. Det är ingen gissning det är logiska förklaringar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in