Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Henriks familjs försvinnande: det enda vi vet är att de försvann spårlöst för sex år sedan. Vi vet inget om någon utredning kring detta, som innehållit Henrik som misstänkt. Kanske det står desto mer i materialet han gett Saga. Henrik har inte gett så mycket information mer än att han vill veta vad som hänt dem. Kanske han är rädd att det är han själv som gjort dem något, under påverkan av sina piller?

Jag får för mig att Henrik börjat "knapra", i bland annat ångestdämpande syfte, efter familjens försvinnande? Henrik gav utredningen till Saga, då han anser henne vara väldigt kompetent, i syfte att hon ska se något som de andra missat..
Senast redigerad av Leverpastej21 2015-11-05 kl. 21:57.
Citera
2015-11-06, 07:36
Medlem
lilladinyas avatar
Jag undrar över två "utöver det vanliga" saker angående rättsläkaren. Rakt på sak:

1. När han missade brännmärket i munnen. "Hur länge har du känt mig?" Saga ger naturligtvis svar på den frågan ner till exakt datum och år.

Syfte med dialogen? Red herring eller Chekhovs gun?

2. Att han kom in på polisstationen för att ge siffran från senaste offret.

Varför inte ringa?

Säger inte att han är mördaren, tycker bara de här två sakerna stod ut. Tidigare säsonger har hans scener varit rätt isolerade till själva rättsläkarrollen (och Sagas vän) nere i källaren. Nu har vi inom loppet av några avsnitt först fått reda på exakt hur länge han och Saga känt varandra, och dessutom fått se honom på plithuset.

Relevans?
Citera
2015-11-06, 07:49
Medlem
Henrik har först mördat sin egen familj och har förträngt det men i och med utredningen kommer saga fram till detta.
Citera
2015-11-06, 12:07
Medlem
Spoiler. Klippt från svt:s sida om nästa avsnitt:
Citera
2015-11-06, 13:23
Medlem
lilladinyas avatar
En annan sak! Kan vi gissa att något händer dottern till Research-killen som har ihop det med fotografen? Dottern presenterades i polishuset och Research-killen är skild, dvs passar broken family-spåret.
Citera
2015-11-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilladinya
En annan sak! Kan vi gissa att något händer dottern till Research-killen som har ihop det med fotografen? Dottern presenterades i polishuset och Research-killen är skild, dvs passar broken family-spåret.
Bra spaning! Tänkte också på det när dottern satt där och ritade. Hon måste vara med av en anledning. Detta barn lär väl stryka med eller något.
Citera
2015-11-06, 16:05
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilladinya

Citat:
Ursprungligen postat av Mexx35
Bra spaning! Tänkte också på det när dottern satt där och ritade. Hon måste vara med av en anledning. Detta barn lär väl stryka med eller något.

Tror mer att flickan var med för att visa ännu ett spår av Saganorénlänskrimmalmö's udda människouppfattning då hon menade att barnet var en potentiell läcka, men måhända ni har rätt.
Citera
2015-11-06, 18:52
Medlem
Helt på rätt spår, research killen och fotografen var ute med Henrik och drack öl just efteråt fick fotografen sms, hur fick mördaren tag på henne. Återigen var Henrik där. Research killens dotter har träffat Henrik också. Henrik är enda kopplingen i alla spår.
Citera
2015-11-06, 19:13
Medlem
coldapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirrormachine
Helt på rätt spår, research killen och fotografen var ute med Henrik och drack öl just efteråt fick fotografen sms, hur fick mördaren tag på henne. Återigen var Henrik där. Research killens dotter har träffat Henrik också. Henrik är enda kopplingen i alla spår.

Har också tänkt lite på Henrik, men vill verkligen inte att det ska vara så. Tänker också på den situationen när Henrik fick sms av Lukas, och sedan möttes av Lukas hemma hos sig själv. Sen blev Lukas beskjuten. I sånna fall samarbetar Henrik med någon eller med många. Men som sagt väljer att tro att Henrik inte är inblandad, för hans kopplingar känns bara långsökta. T.ex. peddofilgubben, vad har denne för kopplingar till Henrik. Att han våldtog Henriks barn eller..ne. Hans att han inte en tillräcklig ledare i Henriks utredning om hans familj försvinnanden..känns också för långsökt, för att inte tala om de andra offren...Äsch!
Citera
2015-11-07, 04:27
Medlem
Mordet på Lukas är nog inte kopplat till det andra, utan en uppgörelse i undre världen. Det är åtminstone min tolkning, jag kan ha fel.

Men jag tvivlar också på att Henrik är gärningsmannen. Var han inte tillsammans med Saga samtidigt som mördaren dök upp, sköt Dovers och tog med sig Hans?
Citera
2015-11-07, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Mordet på Lukas är nog inte kopplat till det andra, utan en uppgörelse i undre världen. Det är åtminstone min tolkning, jag kan ha fel.

Men jag tvivlar också på att Henrik är gärningsmannen. Var han inte tillsammans med Saga samtidigt som mördaren dök upp, sköt Dovers och tog med sig Hans?

Jag tror att vi är i det skedet i serien att Henrik ska misstänkas. Jag tror dock inte det är han, även om det finns mer vi behöver veta om honom och hans familj.
Citera
2015-11-07, 16:17
Medlem
GSE_s avatar
Jag köper inte för en sekund att Henrik är gärningsmannen, eller en "Kill brother". OM han va en KB så skulle Lucas ha känt igen honom direkt och golat, snubben va ju för fan i Afghanistan med dom isåfall..

Henrik fyller funktionen som Martin gjorde, en person som ska va nära Saga, påverka henne känslomässigt osv. Han har dessutom familjegrejen som sitt "mörker" precis som situationen med Martins son.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in