Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 00:09
Medlem
Jag är nöjd med första avsnittet av sista säsongen men jäkligt drygt att Saga egentligen borde dö av skadan och efterföljande blodet att döma men att hon antagligen kommer överleva men då tråkigt nog hjälpa till med fallet från sjukhussängen.

Vad tycker ni andra om första avsnittet? Och vad tror ni om fortsättningen av säsongen.

Jag är dock lite orolig för att det blir fokus på flyktingfrågorna och allmänt PK men jag hoppas verkligen jag har fel.
Senast redigerad av Gurjon 2018-01-02 kl. 00:12.
Citera
2018-01-02, 00:12
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vad är det med den kvinnliga svenska polischefen i uniform? Har hon också autism, eller är det bara en kass skådis?
Det är bara en kass skådis!

Alltså jag tillhör de som verkligen gillar Bron. Men det är inte tack vare Sofia Helin och hennes rolltolkning av Saga Norén, utan snarare trots hennes tolkning. Jag förstår att Saga skall föreställa en autistisk polis, men problemet är att autister inte alls pratar och beter sig så robotaktigt som hon gör. En skicklig skådespelare hade gjort det där på ett betydligt mer subtilt sätt.

Men storyn är oftast bra, med tilltagande spänning, i alla fall att döma av tidigare serier av Bron. Och det är helt klart de danska skådisarna som räddar detta. Jag tycker man får lite sköna Pusher-vibbar emellanåt. For helvede!
Citera
2018-01-02, 02:25
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Jag är nöjd med första avsnittet av sista säsongen men jäkligt drygt att Saga egentligen borde dö av skadan och efterföljande blodet att döma men att hon antagligen kommer överleva men då tråkigt nog hjälpa till med fallet från sjukhussängen.

Vad tycker ni andra om första avsnittet? Och vad tror ni om fortsättningen av säsongen.

Jag är dock lite orolig för att det blir fokus på flyktingfrågorna och allmänt PK men jag hoppas verkligen jag har fel.
Denna sista säsong känns ju rätt förutsägbar vad den den röda tråden är och vad slut-twisten blir.
Citera
2018-01-02, 09:54
Bannlyst
Så evinnerligt trött på alla danska.

kan inte SVT dubba skiten så man slipper höra det?

De borde lägga upp hela serien på en gång så man kan beta av den snabbt och sen gå vidare med livet och se nåt bättre.
Citera
2018-01-02, 10:26
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Gissar på att Saga faktiskt dör eftersom det är tredje gången man kör det där tricket med Saga.
1. skjutningen
2. tåget (hon flyttade sig från spåret)
och nu knivad.

Men danska polisen Henrik som har fallenhet för att se döda människor går in i en ännu djupare fantasivärld där han ser och kommunicerar med den döde Saga för att på så sätt slutligen hitta sina barn....så hon är med i serien ändå.
Citera
2018-01-02, 10:33
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon

Jag har sett de tidigare avsnitten av Bron. Var faktiskt inte särskilt imponerad av dem trots den positiva medial kritiken. Tyckte Sara med sitt sociala handikapp var jättejobbig. Tänkte först inte kolla alls på den nya säsongen men kunde när allt kom omkring inte låta bli.

Som tjej blev jag skrämd och illa berör av fallet med den stenade kvinnan under bron. Usch så ruggigt! Men samtidigt triggar det att nyfiket se vad detta leder fram till. Otrohet straffas ju med stening i vissa extrema islamistiska kulturer. Verkar som kvinnan haft en någon form relation med en utvisningshotad eller har jag missuppfattat det hela?

Nu blir om inget oförutsett inträffar Sara utsläppt såvida hon inte blev allvarligt skadad av överfallet i fängelset. Tror nog ändå att hon klarat sej och återfår sin tjänst och kommer att engagera sej i fallet.
Citera
2018-01-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Det är bara en kass skådis!

Men det är inte tack vare Sofia Helin och hennes rolltolkning av Saga Norén, utan snarare trots hennes tolkning. Jag förstår att Saga skall föreställa en autistisk polis, men problemet är att autister inte alls pratar och beter sig så robotaktigt som hon gör. En skicklig skådespelare hade gjort det där på ett betydligt mer subtilt sätt.

Exakt vad jag menar. Jag är förvånad att Helins skådespelarinsats i att skildra en autist/Asperger inte väckt ramaskri hos någon autism-/Aspergerintresseförening. Hennes tolkning av en autist är rena funkofobin.
Citera
2018-01-02, 11:11
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Jag har sett de tidigare avsnitten av Bron. Var faktiskt inte särskilt imponerad av dem trots den positiva medial kritiken. Tyckte Sara med sitt sociala handikapp var jättejobbig. Tänkte först inte kolla alls på den nya säsongen men kunde när allt kom omkring inte låta bli.

Som tjej blev jag skrämd och illa berör av fallet med den stenade kvinnan under bron. Usch så ruggigt! Men samtidigt triggar det att nyfiket se vad detta leder fram till. Otrohet straffas ju med stening i vissa extrema islamistiska kulturer. Verkar som kvinnan haft en någon form relation med en utvisningshotad eller har jag missuppfattat det hela?

Nu blir om inget oförutsett inträffar Sara utsläppt såvida hon inte blev allvarligt skadad av överfallet i fängelset. Tror nog ändå att hon klarat sej och återfår sin tjänst och kommer att engagera sej i fallet.
Ja, jag tycker oxå att Sara är skitjobbig, speciellt med sin syn på sex. Att Henrik går med på såna iskalla sexinviter gör mig irriterad.

Ang steningen, du borde se filmen Soraya M.
http://dreamfilmhd.io/movies/details/3916-the-stoning-of-soraya-m/
Riktig tung, verklighetsbaserad film. Man blir illa till mods när man ser det... Ännu mer illa mår man när man vet att tusentals män från samma kultur har kommit till Sverige och Europa och sprider sin kvinnohat här.

Ang Bron och morden, som någon skrev, tror jag oxå att det kommer att visa sig att det är högerekstremister
Citera
2018-01-02, 17:12
Medlem
Har nu sett S4:E1 och vill mena att mordet sker på svensk mark vid brofästet. Dock är det bara dansk polis/räddningtjänst på plats. Är det jag som är fel ute eller är det producenterna som inte är så noga med var olika scener utspelar sig (vilket de inte varit tidigare i serien)?
Citera
2018-01-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secarema
Har nu sett S4:E1 och vill mena att mordet sker på svensk mark vid brofästet. Dock är det bara dansk polis/räddningtjänst på plats. Är det jag som är fel ute eller är det producenterna som inte är så noga med var olika scener utspelar sig (vilket de inte varit tidigare i serien)?

Står att mordet ägt rum på Pepparholm som hör till Danmark... Sen om det i verkligheten är på svenska sidan de har spelat in scenen har jag ingen aning om? Men det låter väldigt konstigt om dom vore så lata.

"Stenad till döds hittas säsongens första mordoffer på Pepparholm vid Öresundsbron"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pepparholm#/media/File:Oresund_bridge_from_peberholm.jpg

Kan det var just där under scenen spelades in tro?
Citera
2018-01-02, 18:28
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secarema

Nej dansk mark på Pepparholm där bron börjar från dansk sida.

https://www.google.se/maps/@55.5906017,12.7720994,365m/data=!3m1!1e3?hl=sv
Citera
2018-01-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Nej dansk mark på Pepparholm där bron börjar från dansk sida.

https://www.google.se/maps/@55.5906017,12.7720994,365m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Helt rätt, det framgick lite senare i avsnittet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in