Citat:
Ja - det var ju exakt det jag sa. Att det inte går att få lönsamhet i ett gods idag, utan de som kan ha godsen är folk som tjänar stora pengar på annat (t.ex. saudiska oljemiljardärer), som de hela tiden kan pumpa in i godset. Och sedan åker de bara till godset ibland och leker "upplevelsen" av att vara en engelsk Lord med dyraste tweedkostymerna från Savile Row, butler, baler (precis som du beskriver), jakt, ridning, hundar, golf, fiske...
Vi är överens. Min poäng är,
1) Överklass events är mycket överskattade. Folk tror bara att det är roligt för att de har sett det på TV.
2) Det är igen som lever det här TV livet idag.
3) Folk vill egentligen inte ha den här överklass livs-stilen för att det är tråkigt och tröttsamt. Folk som är överklass idag vill inte leva så.
4) Det är fritt fram för vem som helst att prova på det här.
Citat:
Baler har JAG för övrigt varit på!
Bland annat några vinterbaler på olika slott när jag bodde i Wien. (Det var alltså sådana som vem som helst fick gå på bara man köpte biljett, och pengarna gick sedan till någon organisation som samlade in pengar på det sättet. Detta är en stor grej i Österrike.)
Fast de blev oftast en besvikelse eftersom folk där antingen inte kunde dansa (bara stod och vaggade lite), eller endast ville dansa med sin egen partner. Sedan hade vi förstås danskvällar i dansföreningarna som jag var med i som vi kallade "baler", och där kunde folk dansa, men det var inte samma sak ändå... Man kan aldrig få allt!
Det är synd att så få människor lär sig att dansa nuförtiden. De flesta i discogenerationerna (födda från slutet av 1940-talet och framåt) kan ju inte det.
Bland annat några vinterbaler på olika slott när jag bodde i Wien. (Det var alltså sådana som vem som helst fick gå på bara man köpte biljett, och pengarna gick sedan till någon organisation som samlade in pengar på det sättet. Detta är en stor grej i Österrike.) Fast de blev oftast en besvikelse eftersom folk där antingen inte kunde dansa (bara stod och vaggade lite), eller endast ville dansa med sin egen partner. Sedan hade vi förstås danskvällar i dansföreningarna som jag var med i som vi kallade "baler", och där kunde folk dansa, men det var inte samma sak ändå... Man kan aldrig få allt!
Det är synd att så få människor lär sig att dansa nuförtiden. De flesta i discogenerationerna (födda från slutet av 1940-talet och framåt) kan ju inte det.
1) Det där är nån sorts ploj-grej. Riktiga baler är bara bland överklass människor du kan inte bara gå dit. Hela poängen är att det ska vara exklusivt. Det är inte så att andra människor inte är välkomna men det är inget event som du kan köpa en biljett till.
2) Inte för att vara taskig men du blev lurad på hela bal-upplevelsen. Om du vill ha en riktig bal-upplevelse så måste du ordna en själv med dina vänner. För en bal håller man bara inom ett visst community av människor det är inte en "öppen för allmänheten" grej.
3) Jag vet inte hur det fungerar med dansandet för jag har aldrig gått på bal. De flesta vet inte hur man dansar, så det är normalt att de flesta bara står runt och vaggar lite, det är så för överklass människor också.