2015-11-06, 10:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja - det var ju exakt det jag sa. Att det inte går att få lönsamhet i ett gods idag, utan de som kan ha godsen är folk som tjänar stora pengar på annat (t.ex. saudiska oljemiljardärer), som de hela tiden kan pumpa in i godset. Och sedan åker de bara till godset ibland och leker "upplevelsen" av att vara en engelsk Lord med dyraste tweedkostymerna från Savile Row, butler, baler (precis som du beskriver), jakt, ridning, hundar, golf, fiske...

Vi är överens. Min poäng är,

1) Överklass events är mycket överskattade. Folk tror bara att det är roligt för att de har sett det på TV.

2) Det är igen som lever det här TV livet idag.

3) Folk vill egentligen inte ha den här överklass livs-stilen för att det är tråkigt och tröttsamt. Folk som är överklass idag vill inte leva så.

4) Det är fritt fram för vem som helst att prova på det här.

Citat:
Baler har JAG för övrigt varit på! Bland annat några vinterbaler på olika slott när jag bodde i Wien. (Det var alltså sådana som vem som helst fick gå på bara man köpte biljett, och pengarna gick sedan till någon organisation som samlade in pengar på det sättet. Detta är en stor grej i Österrike.)

Fast de blev oftast en besvikelse eftersom folk där antingen inte kunde dansa (bara stod och vaggade lite), eller endast ville dansa med sin egen partner. Sedan hade vi förstås danskvällar i dansföreningarna som jag var med i som vi kallade "baler", och där kunde folk dansa, men det var inte samma sak ändå... Man kan aldrig få allt!

Det är synd att så få människor lär sig att dansa nuförtiden. De flesta i discogenerationerna (födda från slutet av 1940-talet och framåt) kan ju inte det.

1) Det där är nån sorts ploj-grej. Riktiga baler är bara bland överklass människor du kan inte bara gå dit. Hela poängen är att det ska vara exklusivt. Det är inte så att andra människor inte är välkomna men det är inget event som du kan köpa en biljett till.

2) Inte för att vara taskig men du blev lurad på hela bal-upplevelsen. Om du vill ha en riktig bal-upplevelse så måste du ordna en själv med dina vänner. För en bal håller man bara inom ett visst community av människor det är inte en "öppen för allmänheten" grej.

3) Jag vet inte hur det fungerar med dansandet för jag har aldrig gått på bal. De flesta vet inte hur man dansar, så det är normalt att de flesta bara står runt och vaggar lite, det är så för överklass människor också.
Citera
2015-11-06, 10:13
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Jag har inte alla fakta på borden här, men tror inte det är en vild gissning att förutsättningarna för att driva gods i Schweden är långt mer superior än i UK. Gran och fur slår sketen fårskötsel och övervärderade ruckel med ljusår.

Okay... så du tror att genom att hugga ner lite skog så får du tillräckligt med pengar för att driva det här godset hur länge? Taxametern tickar ju året runt. Hur lång tid tar det innan ny skog växer upp? 50 år minst? Tänk på vad kostnaden för att driva ett gods i 50 år är.
Citera
2015-11-06, 10:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jo, visst går det försörja sig på att ha gods, precis som vilken bonde som helst. I lilla UK är det väl en sak. I Sverige har vi dock andra möjligheter. På många sätt är Sverige betydligt mera resursrikt än UK. Sverige har små gods och stora arealer, i UK är godsen monster men små arealer att slåss om som dessutom är värdelösa. Sverige är inte minst välsignat med jävligt mycket skog, och det behövs knappast mycket kroppsarbetare här inte. Brittisk överklass har väl också, kan jag tänka, varit beroende av kolonialismen för att driva sina monster till gods, medans svensk har kunnat satsa på hemmaplan och den egna myllan. Sedan får väl många gårdar bidrag från staten för att hållas i ordning. Ja, det är inte bara kungen som lever gott på skattebetalarna. Inget mig emot dock, det hamnar i alla fall inte lika lätt i händerna på saudier eller andra och vårt kulturarv bevaras. Min gissning är att vi har inte på samma sätt som i UK heller i samma utsträckning låtit marknaden varit den som reglerat hur godsen ska får fortleva.

Jag har inte alla fakta på borden här, men tror inte det är en vild gissning att förutsättningarna för att driva gods i Schweden är långt mer superior än i UK. Gran och fur slår sketen fårskötsel med ljusår.

Ja skog kan man tjäna en del på, det gäller att alltid ha en tillräcklig areal som det är dags att avverka, och att hela tiden planera nytt till kommande generationer. Min farbror var en stor skogsägare och hans son, min kusin, var jägmästare (de är båda borta nu) så jag fick höra en hel del om detta.

Att tjäna pengar på grödor är betydligt svårare, men precis som du säger hjälper ju EU-bidragen till där. (Kul att NÅGON i Sverige tjänat något på EU och inte bara förlorat...)

Det värsta problemet i Sverige är ju att fideikommisset togs bort. Vid varje arvsskifte nu måste de andra syskonen, de som inte ska driva godset vidare, få ut minst sina laglotter. Och då måste man stycka av och sälja och till slut räcker inte jorden eller skogen till att leva på. Sedan fideikommisset avskaffades har dessutom massor av ovärderliga konst- och kulturföremål sålts till samlare utomlands. Det var ju inte tillåtet förut - då fick fideikommissarien endast äga prylarna på livstid - förvalta dem till nästa generation. Inte sälja eller förändra något.

Det har skett så mycket dumt i Sverige, p.g.a. ogenomtänkta politiska beslut...
Citera
2015-11-06, 10:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Okay... så du tror att genom att hugga ner lite skog så får du tillräckligt med pengar för att driva det här godset hur länge? Taxametern tickar ju året runt. Hur lång tid tar det innan ny skog växer upp? 50 år minst? Tänk på vad kostnaden för att driva ett gods i 50 år är.

Jo, det kräver ju som sagt enorma arealer... och i varje arvsskifte nu när fideikommisset är borttaget, så måste man ofta sälja av en del...
Citera
2015-11-06, 10:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vi är överens. Min poäng är,

1) Det där är nån sorts ploj-grej. Riktiga baler är bara bland överklass människor du kan inte bara gå dit. Hela poängen är att det ska vara exklusivt. Det är inte så att andra människor inte är välkomna men det är inget event som du kan köpa en biljett till.

2) Inte för att vara taskig men du blev lurad på hela bal-upplevelsen. Om du vill ha en riktig bal-upplevelse så måste du ordna en själv med dina vänner. För en bal håller man bara inom ett visst community av människor det är inte en "öppen för allmänheten" grej.

3) Jag vet inte hur det fungerar med dansandet för jag har aldrig gått på bal. De flesta vet inte hur man dansar, så det är normalt att de flesta bara står runt och vaggar lite, det är så för överklass människor också.

Nja, i Österrike ÄR detta med välgörenhetsbaler en stor grej (skattepengar används i mycket mindre utsträckning än här till socialhjälp etc.), och det är helt klart överklassdamer som är med och organiserar dem. Sedan kanske det är mest medelklass som går dit. Underklassen håller sig till diskoteken, de skulle tycka att wienervals och slowfox var mossigt och töntigt...

Der Opernball, ett årligt event på Wiens operahus, som man också kan köpa biljett till bara man har råd (det kostar några tusen för en kväll), är definitivt ett event för överklass och diverse kändisar, som tabloid- och damtidningarna bevakar intensivt. Kungligheter har också dykt upp där genom åren.
Citera
2015-11-06, 10:42
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nja, i Österrike ÄR detta med välgörenhetsbaler en stor grej (skattepengar används i mycket mindre utsträckning än här till socialhjälp etc.), och det är helt klart överklassdamer som är med och organiserar dem. Sedan kanske det är mest medelklass som går dit. Underklassen håller sig till diskoteken, de skulle tycka att wienervals och slowfox var mossigt och töntigt...

Der Opernball, ett årligt event på Wiens operahus, som man också kan köpa biljett till bara man har råd (det kostar några tusen för en kväll), är definitivt ett event för överklass och diverse kändisar, som tabloid- och damtidningarna bevakar intensivt. Kungligheter har också dykt upp där genom åren.

1) Låt mig säga så här, baler är vad par-middagar är för medelklassen. Det ska vara mysigt och inte så formellt. Det ska vara avslappnat, man ska sitta och chilla liksom. För att det ska funka måste det vara med människor som du känner väldigt bra.

2) Det är ingen i överklassen som kan dansa överhuvudtaget. Inte ens gamla människor. Sånt försvann för länge sen.

3) Överklass människor dyker på välgörenhet för att det är en grej att vara snäll mot de fattiga. Du skulle inte gå på par-middag med folk du inte känner right? På samma sätt går ingen i överklassen på bal med folk som de inte känner. Att man känner varandra sen flera år är centralt för hela bal-grejen.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-06 kl. 10:45.
Citera
2015-11-06, 10:51
Medlem
nutsies avatar
Citat:
1) Låt mig säga så här, baler är vad par-middagar är för medelklassen. Det ska vara mysigt och inte så formellt. Det ska vara avslappnat, man ska sitta och chilla liksom. För att det ska funka måste det vara med människor som du känner väldigt bra.

2) Det är ingen i överklassen som kan dansa överhuvudtaget. Inte ens gamla människor. Sånt försvann för länge sen.

3) Överklass människor dyker på välgörenhet för att det är en grej att vara snäll mot de fattiga. Du skulle inte gå på par-middag med folk du inte känner right? På samma sätt går ingen i överklassen på bal med folk som de inte känner. Att man känner varandra sen flera år är centralt för hela bal-grejen.

Tråkigaste trollet jag sett på länge, varken kul eller känsloväckande. Bara tragiskt, verkligen tragiskt.
Citera
2015-11-06, 11:28
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
... Sedan fideikommisset avskaffades har dessutom massor av ovärderliga konst- och kulturföremål sålts till samlare utomlands. Det var ju inte tillåtet förut - då fick fideikommissarien endast äga prylarna på livstid - förvalta dem till nästa generation. Inte sälja eller förändra något.

Om de 'ovärderliga' konstskatterna inte fick säljas, vad var då meningen med att ha dem?
Får man inte sälja dem är det bara en förlust - inköpspris, försäkringar osv. Då kan man ju lika gärna spika upp en hundskit på väggen som en Rembrandt - den har samma värde.
Citera
2015-11-06, 11:32
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Om de 'ovärderliga' konstskatterna inte fick säljas, vad var då meningen med att ha dem?
Får man inte sälja dem är det bara en förlust - inköpspris, försäkringar osv. Då kan man ju lika gärna spika upp en hundskit på väggen som en Rembrandt - den har samma värde.

Man har det för att man är intresserad av det, för att man ser det inneboende värdet. En del människor äger stora målningar och sånt, speciellt målningar av sin släkt eller vem det var som ägde gården.
Citera
2015-11-06, 11:42
Medlem
Ålens avatar
Citat:

Okay? Du vet inte mycket om hur man sköter skog och vad värdet på timmer är, va? Vet du ens vad en hektar är för nåt? Varför tror du folk äger skog, för att det bara är kul? Kostnaden för att driva ett gods kan lätt täckas av intäkter från skog, om man kan sin sak och har tillräckligt med arealer. När du köper skogsmark och det ingår en större gård är själva fastigheten bara en liten bråkdel av värdet. En herrgård utan skog och mark än nada. Skulle gissa att det finns väldigt många gods som just överlevt tack vare skogen. I annat fall får man väl utöka verksamheten med amatörporr, det lär vara mycket eftertraktat.
Senast redigerad av Ålen 2015-11-06 kl. 11:55.
Citera
2015-11-06, 11:56
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Man har det för att man är intresserad av det, för att man ser det inneboende värdet. En del människor äger stora målningar och sånt, speciellt målningar av sin släkt eller vem det var som ägde gården.

Som fideikommissarie har man egentligen ingen rätt att förstöra fideikommissens pengar på sådant. Fideikommissens mening var att behålla godset odelat för all framtid, och den som ärver godset om 200 år hade nog hellre sett att pengarna använts till något som varit till godsets gagn, t.ex. ekonomibyggnader, utdikningar eller redskap, än att farfarsfarfarfarfar lät den dyraste konstnären som gick att hitta måla en 3x4m tavla av honom, som nu bara samlar damm i något obebott gästrum, eller att farfarfarfarfar köpte en svindyr kinesisk urna, att visa upp för vännerna som skrytföremål - som dessutom tappade i golvet för 100 år sedan och nu förvaras som en hög skärvor i en skokartong i källaren.
Citera
2015-11-06, 12:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Okay? Du vet inte mycket om hur man sköter skog och vad värdet på timmer är, va? Vet du ens vad en hektar är för nåt? Varför tror du folk äger skog, för att det bara är kul? Kostnaden för att driva ett gods kan lätt täckas av intäkter från skog, om man kan sin sak och har tillräckligt med arealer. När du köper skogsmark och det ingår en större gård är själva fastigheten bara en liten bråkdel av värdet. En herrgård utan skog och mark än nada. Skulle gissa att det finns väldigt många gods som just överlevt tack vare skogen. I annat fall får man väl utöka verksamheten med amatörporr, det lär vara mycket eftertraktat.

1) Har du ägt en villa? Tänk dig att du måste betala driftskostnader och sköta underhåll för 10 villor. Så är det att äga en herrgård.

2) Även om du lyckas få det att gå runt vad ska du göra med den? I överklassen hade man stora hus för att det var en massa folk som bodde där. Så om du inte har vänner som vill komma och bo där minst några månader varje år då är det meningslöst.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Som fideikommissarie har man egentligen ingen rätt att förstöra fideikommissens pengar på sådant. Fideikommissens mening var att behålla godset odelat för all framtid, och den som ärver godset om 200 år hade nog hellre sett att pengarna använts till något som varit till godsets gagn, t.ex. ekonomibyggnader, utdikningar eller redskap, än att farfarsfarfarfarfar lät den dyraste konstnären som gick att hitta måla en 3x4m tavla av honom, som nu bara samlar damm i något obebott gästrum, eller att farfarfarfarfar köpte en svindyr kinesisk urna, att visa upp för vännerna som skrytföremål - som dessutom tappade i golvet för 100 år sedan och nu förvaras som en hög skärvor i en skokartong i källaren.

Folk som gillar tavlor eller kinesiska vaser värderar det högre än pengar det är helt OK att göra det i överklassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in