2015-11-05, 20:46
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Det finns ju väldigt processat fett. Det är så vi fick fram transfett.

Transfetter innehåller många ämnen som kroppen varken känner igen eller kan metabolisera på ett säkert sätt. Inte bra för kroppens hormoner!
Citera
2015-11-05, 20:55
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Det finns ju väldigt processat fett. Det är så vi fick fram transfett.
Jag trodde att man kanske mjölkar spök-kor.
Jag reagerar på folk som har läst något naturvetenskapligt på universitet och ändå persisterar med att uttrycka sig som en gammal sönderrökt grönavågen-hippe med foliehatt.
Citera
2015-11-05, 20:59
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
För nåra år sedan innan jag ens började träna och äta vad jag definerar som sunt låg jag på ca 10 nmol/L. Totala testosteronet. Nu har jag legat på över 30 nmol/L de senaste 3-4 gångerna jag testat mig. Det ökade successivt när jag började mitt nuvarande leverne. Hade en dipp när jag hamnade under 20 pga att jag testade olika saker.

Vilka saker testade du?

Citat:

Högt värde av enbart testo säger inte så mycket, eftersom sexualhormonbindande globulin (SHBG) brukar vara högt om teston är hög. Jag har dock väldigt lågt SHBG, vilket bidrar till att det fria ökar, och thats what the money is! Har legat på max 15 nmol/L SHBG.

Jag har också lyckats hålla östrogenet lågt och har inte börjat tappa mer hår i samband med att testosteronet ökat. Det finns teorier om att DHT (dehydrotestosteron) enbart blir problematiskt vid för höga värden av östrogen, så maybe thats why? Men kroppen reglerar hormonbalanserna alldeles utmärkt på egen hand om man äter som jag gör, inklusive tillväxthormonet som även det ökat en hel del.

Hur lyckades du hålla östrogenet lågt?

Speciell kost?

Träning ger en hormonell och katalyserande effekt på kroppen som fungerar bäst i synergi med rätt näring. Är man en strikt vegan(och vissa vegetarian) bör man ta en titt i skafferiet för att inte riskera att få i sig "xenohormones" genom kosten, för mycket av dem och man riskerar åstadkomma hämmande effekter på träningen. Exempel på dåliga livsmedelsval är soja, tofu samt bönor eller linser på burk, eftersom de dels är östrogena och dels innehåller protein med väldigt dålig biotillgänglighet.
Senast redigerad av Eric.the.midget 2015-11-05 kl. 21:21.
Citera
2015-11-05, 21:21
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Sova mer.

Vistas mer i mörka miljöer.
Sömnen är enormt viktig för hormonbalans, inte bara testosteron och tillväxthormonet.
Det är viktigt att se till att man inte väcks under natten i synnerhet inte i början av natten.
I de djupaste sömnfaserna under natten utsöndrar din kropp den största mängden tillväxthormon.
En sömncykel som innehåller alla sömnstadier tar ca 90 min. För varje cykel minskar mängden av den djupa sömnen och den ytligare REM-sömnen tilltar för att underlätta uppvaknandet. Det betyder att den största utsöndringen av tillväxthormon sker under natten första del.

Citat:
Researchers at the University of Chicago recruited 10 healthy, lean young men with an average age of 24. The men spent three nights in a lab sleeping up to ten hours, followed by eight nights sleeping less than five hours. Blood samples showed that testosterone levels were 10 to 15 percent lower when men slept five-hours compared with when then slept 10. The men also reported a decline in their mood, energy, and sense of well being during the five-hour phase.

http://www.consumerreports.org/cro/n...rone/index.htm
Senast redigerad av Eric.the.midget 2015-11-05 kl. 21:33.
Citera
2015-11-05, 21:27
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Träningsupplägget är oerhört viktigt. De flesta tränar alldeles för mycket och ofta, vilket kan medföra för hög kortisolnivå.

Och lägre nivåer av testosteron. Den stress som överträning kan innebära leder till att mer testosteron förbrukas samtidigt som mindre bildas.
Citera
2015-11-05, 21:30
Medlem
Slackoffs avatar
Ett sätt att höja testosteronnivåerna kan vara att få levern att fungera dåligt.
(Jag säger inte att det är en jättebra ide.)
http://www.amc.edu/Academic/GME/prog..._-_hazimeh.pdf

Flytta norrut och åk aldrig på solsemester.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12843149
Citat:
Lowest testosterone levels occurred in months with the highest temperatures and longest hours of daylight
Senast redigerad av Slackoff 2015-11-05 kl. 22:01.
Citera
2015-11-05, 22:00
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Nu var det ju inte det jag skrev heller. Men det tenderar att komma krypande med åren faktiskt. Folk blir vanligtvis tjockare med åldern, och det mesta har med insulinresistens att göra hävdar jag.

Det är betydligt mer komplicerat och omfattande än så. Men en viktig teori om hormoner och åldrande skulle man kunna kalla: kampen mellan de goda och de onda hormonerna, eller mellan de hormoner som bygger upp kroppen och de som bryter ner den. De goda hormonerna är bland annat just tillväxthormon och testosteron(för män) som hjälper kroppen att underhålla och reparera vävnader, melatonin som bidrar till god sömn, stärkt immunförsvar och som har en stark antioxidativ förmåga. Dessa kallas också i engelskspråkig litteratur för "youth hormones" och brukar även inkludera DHEA, ett mycket viktigt förhormon till våra könshormoner. De onda hormonerna, eller som de också kallas "death hormones", är stresshormonet kortisol och insulin. Båda dessa är livsnödvändiga för en god hälsa men bidrar vid förhöjda nivåer till ett för tidigt åldrande och i värsta fall sjukdomar som fetma och diabetes och en skadlig och icke önskad inflammation. De vetenskapliga teorierna hur dessa hormoner påverkar vårt åldrande får alltmer vetenskapligt stöd.

I takt med att vi åldras påverkas massor av biologiska rytmer och insöndringar av hormon och hormoninsöndringen förändras. Nästan alla nivåer går ner när vi blir äldre, inte bara tillväxthormonet och testosteron.

Ett off-topic exempel är hormonet melatonin där insöndringen har sjunkit med 80 procent vid 60 års ålder jämfört med vid 5 års ålder, vilket är en bidragande orsak till att äldre sover sämre. I studier har man sett att personer vars biologiska rytmer är mer bibehållna lever längre och friskare. Till exempel har hundraåringen mer bibehållen biologisk rytm av melatonininsöndring än personer som lever ett kortare liv. I takt med att våra körtlar åldras minskar många av dem också sin produktion av hormon. Dessutom sker en förändring i deras målorgan där det blir svårare att påverka genom att antalet bindningsreceptorer minskar samtidigt som de som finns kvar tappar en del av sin förmåga att påverkas av hormonet. En viktig förändring är också att den del av hormonet som finns i blodet, och som är aktivt minskar.
Citera
2015-11-05, 22:13
Medlem
Eric.the.midgets avatar
För er äldre män som inte vill öka det på ett naturligt sätt som flera briljanta skribenter redan har förklarat kan ju satsa på något tillskott med testosteron, det kan snabbt kan förbättra livskvalitets faktorer som sexualdriften, erektion och muskelstyrkan. Testa nivåerna, tänk om du har för låga nivåer? Om det finns en påtaglig brist kan urologen ge ett testosterontillskott som då ger snabb och påtaglig förbättring av symtomen.
Citera
2015-11-05, 22:30
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Flytta norrut och åk aldrig på solsemester.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12843149

A-HA! Visste väl att norrlänningars större (ben-)styrka inte bara berodde på att de pulsar runt i halvmeter snö-täcken dagarna i ända. Solved mystery, efter 15 års frågetecken... Fast det förklarar ju inte varför afrikaner och andra "varm"-ländningar är så mycket mer testo-stinna än oss nordbor, förstås... Hmh, tusan också.
Citera
2015-11-06, 00:00
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Ju mer kroppsfett du har, desto lägre är ens maximala utsöndring av tillväxthormon. Övervikt leder också till mindre muskelmassa, som i sin tur leder till mindre utsöndring av tillväxthormon (allt i en negativ cirkel). Att gå ner i vikt är därför ett säkert sätt att öka utsöndringen av tillväxthormon i synnerhet om du kombinerar det med viktträning
Citera
2015-11-06, 00:04
Medlem
leanfxs avatar
Läst att 2-3 matskedar olivolja (extra vergin) ska öka testot i kroppen med cirkus 200% naturligt.
Kan länka källan om det är så.. brukar själv ta två matskedar varje dag och känner av det markant!
Citera
2015-11-06, 00:06
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leanfx
Läst att 2-3 matskedar olivolja (extra vergin) ska öka testot i kroppen med cirkus 200% naturligt.
Kan länka källan om det är så.. brukar själv ta två matskedar varje dag och känner av det markant!

Citat:
his study aimed to assess the effect of virgin argan oil (VAO) and extra virgin olive oil (EVO) on the hormonal profile of androgens and anthropometric parameters among healthy adult Moroccan men during a controlled nutritional intervention. The study was carried out on 60 young and healthy male volunteers aged between 23 and 40 years old. During a stabilization period of 2 weeks they consumed butter. The group was then randomized into two categories, the first one consuming VAO and the second EVO for 3 weeks. Testosterone (T), luteinizing hormone (LH) and dehydroepiandrosterone (DHEAS) serum concentrations were measured at the beginning of the study and at the end of each period. The Mann-Whitney test was used to compare the two groups (VAO and EVO) during each step of the study. Differences in androgens and anthropometric parameters between the baseline and after 3 weeks of the diet in the VAO and EVO groups were analyzed using the Wilcoxon test. T and LH serum concentrations significantly increased after the intervention period. T levels increased by 19.9% and 17.4% (p < 0.0001), and LH levels by 18.5% (p < 0.007) and 42.6% (p < 0.0001), respectively, for VAO and EVO (p < 0.0001).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23472458
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in