2015-11-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det är ju verkligen också som så att man alltid får insulinresistens av kolhydrater.
Mer eller mindre ja. Det är ju inte så att man antingen har insulinresistans eller inte har det utan man är olika känslig för insulin. Insulinresistansen går också att minska genom rätt kost. Tex dra ner på kolhydrater.
Citera
2015-11-04, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
high fat/low carb-kost och HIT

i den globaliserade västvärlden

Föroreningar och kemikalier

bara äta rent och ekologiskt

indianstammar

insulinresistens

Alla ni som känner er lite rädda och oroliga, spara tiden det tar att informera sig och följ redlineoffside istället. Han snackar snacket.
Citera
2015-11-04, 14:31
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novalue
Mer eller mindre ja. Det är ju inte så att man antingen har insulinresistans eller inte har det utan man är olika känslig för insulin. Insulinresistansen går också att minska genom rätt kost. Tex dra ner på kolhydrater.

Varje LCHfare är expert inom endokrinologi och diabetes medicin.
Citera
2015-11-04, 15:54
Avslutad
För de som undrar: ja, jag jag har i testat mig både före och efter.

Jag testar mig en gång om året på hälsoundersökning med jobbet. I tillägg försöker jag göra det utöver det.

Har kanske blivit 2 ggr om året i några år.
Citera
2015-11-04, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
För de som undrar: ja, jag jag har i testat mig både före och efter.

Jag testar mig en gång om året på hälsoundersökning med jobbet. I tillägg försöker jag göra det utöver det.

Har kanske blivit 2 ggr om året i några år.

Då blir man ju såklart nyfiken hur stor ökningen var? Vad mätte det före och efter din örtkur?
Citera
2015-11-04, 20:07
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Protein

Vitamin B3 (inta med minimum av fett om du vill uppnå maximal frisättning av testosteron)

Efter en tillräcklig uppvärmning så kan man inleda träningspasset med de tunga övningarna

Tung träning/högintensiv träning (måste vara tillräckligt jobbig för att trigga igång frisättningen av testosteron)

Explosiv träning på fastande mage (dock inte för tidmässig lång fasta & inte i ett undernärt tillstånd)

Måttlig mängd mat som innehåller kolesterol

Balans mellan fettsyror

Kontrollerade insulinnivåer (för högt innebär sänkning av testosteronnivåerna)

Balanserade kortisolnivåer ( för högt kortisol sänker testosteronnivåerna)

För vissa har ketogen kost positiva effekter på testosteron

Källa: Hormonbibeln

Saxat ur boken: Hormonbibeln av Martina Johansson
Citat:

Muskelbygge

Att gå ned i fettvikt och bygga muskler samtidigt är en hormonell fördel av att vara noggrann med sina livsmedelsval, tillskott och typ av träning. Fettförbränning och muskelbygge är nämligen två helt separata processer som inte är beroende av varandra. Att gå upp i fettvikt hjälper inte muskelstyrkan eller muskelutvecklingen, utan vad som hjälper är val av livsmedel samt timing av dessa. Här kan man utnyttja flera metabola fenomen till sin fördel och experimentera med både snabba och långsamma kolhydrater samt stärkelse. Det finns också några viktiga tillskott som kan göra stor skillnad.

Grenade aminosyror står att finna i vilken sportbutik som helst, och har till exempel en fantastisk förmåga att stimulera muskelproteinsyntesen. På lågkolhydratkost kan aminosyrorna hålla sig i blodet längre än de 2 timmar de normalt har, eftersom de strukturellt är mycket lika de ketonkroppar som finns i blodet hos den som är fettdriven. Det innebär att de kan ge muskeluppbyggande signaler till kroppen, under längre tid.55 Leucin är en grenad, ketogen, aminosyra som är den mest mus-keluppbyggande aminosyran som finns, på grund av dess aktivering av det viktiga proteinkomplexet mTOR.56

mTOR är en censor i cellen som reglerar bland annat celltillväxt, celldelning och proteinsyntes genom att svara på signaler från insulin, tillväxtfaktorer (GF1, IGF2) och aminosyror. mTOR är särskilt känslig för leucin, och om det finns för lite leucin så får mTOR signalen om att inga muskler ska byggas förrän mer protein kommer in. Rent leucin kan därför vara en trigger för mTOR att starta muskelproteinsyntesen.

För att det här ska inträffa behövs höga leucinkoncentrationer i blodet, och vid intag av en vanlig proteinshake som oftast består av vassleprotein, tar det lång tid innan proteinet har spjälkats och leucinet blivit fritt. Därför ger grenade aminosyror eller leucin mycket högre och snabbare leucinnivåer i blodet.

För den som dietar kan det vara riktigt bra att komplettera med aminosyrapulser under dagen, det vill säga en shot av någon aminosyrablandning, antingen rent leucin eller grenade aminosyror, med några timmars mellanrum. Det gör att muskelproteinsyntesen underhålls även vid stort energiunderskott. Muskelbyggandet är till stora delar signalberoende, och inte energiberoende. Cellsignalering är vad som får kroppen att göra det den gör, och genom att strategiskt påverka hormonnivåer och olika receptorer kan man styra det mer till sina egna önskningar.

Citat:

Slank och stark

För att hålla sig slank utan krångel är ofta en högproteindiet med minskad mängd kolhydrater receptet för framgång. Det är den dieten som är enklast att hålla sig till, mest socialt accepterad och som samtidigt lämnar fritt spelrum för smart hormon-optimering. Det innebär egentligen rikligt med animaliskt protein, naturliga fetter, rotfrukter och grönsaker samt minimalt -med processad mat, och fritt från socker- och stärkelserik mat.

Då kan man hålla blodsockret nere så att man kan ha höga nivåer av det ungdomliga tillväxthormonet och samtidigt minska risken för många åldersrelaterade sjukdomar. Vid tung styrketräning frisätts tillväxthormon och testosteron i pulser, och att utsätta kroppen för detta ett par gånger i veckan, samtidigt som man äter naturlig, ursprunglig föda brukar vara snabbaste vägen till en snygg vardagsfysik. För en referens, titta gärna på anhängare av crossfit där paleolitisk kost är en del av konceptet.

Citat:
Kolesterol är en vaxartad fettmolekyl som utgör byggstenarna till cellernas skyddande membran och som producerar en stor mängd omfattande hormon i kroppen. Varje gång kroppen är stressad eller inflammerad blir mängden kolesterol uppreglerad för att kunna producera mer av de hormoner som behövs för att kunna ta hand om stressen. Den här situationen får den som är överviktig kolesterolsänkande medicin utskriven, som skapar ännu mer cellulär stress, med kronisk inflammation som följd. Den här typen av mediciner jobbar alltså tvärtemot vad naturen tänkt, vilket man inser i takt med den ökade förståelsen hur kroppens hormonsystem är designat för att fungera.

Citat:
Frisättning av tillväxthormon

Tillväxthormon frisätts av fett och protein i kosten samt av intensiv träning och frånvaro av insulin. Man kan alltså använda periodisk fasta för att öka frisättningen av tillväxthormon. Under natten frisätts tillväxthormon naturligt, och första pulserna sker mellan klockan 22 och 01. Av den anledningen är det mer hälsosamt att gå och lägga sig runt 22 och sova 7-9 timmar än att sova samma antal timmar vid en senare tid.10
Senast redigerad av Eric.the.midget 2015-11-04 kl. 20:31.
Citera
2015-11-04, 20:59
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eric.the.midget
Protein

Vitamin B3 (inta med minimum av fett om du vill uppnå maximal frisättning av testosteron)

Efter en tillräcklig uppvärmning så kan man inleda träningspasset med de tunga övningarna

Tung träning/högintensiv träning (måste vara tillräckligt jobbig för att trigga igång frisättningen av testosteron)

Explosiv träning på fastande mage (dock inte för tidmässig lång fasta & inte i ett undernärt tillstånd)

Måttlig mängd mat som innehåller kolesterol

Balans mellan fettsyror

Kontrollerade insulinnivåer (för högt innebär sänkning av testosteronnivåerna)

Balanserade kortisolnivåer ( för högt kortisol sänker testosteronnivåerna)

För vissa har ketogen kost positiva effekter på testosteron

Källa: Hormonbibeln

Saxat ur boken: Hormonbibeln av Martina Johansson
Vetenskapsjournalisten som var forskare för längesedan inom en helt annan disciplin och numera cashar in på psuedovetenskapligt svammel ungefär som Taubes?
Citera
2015-11-04, 21:00
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Varje LCHfare är expert inom endokrinologi och diabetes medicin.
Det behöver man inte vara. Men många har förmåga att läsa och ta till sig forskning från de som är det.
Citera
2015-11-04, 21:04
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Vetenskapsjournalisten som var forskare för längesedan inom en helt annan disciplin och numera cashar in på psuedovetenskapligt svammel ungefär som Taubes?
Eller varför inte läsa något publicerat av individer med relevant utbildning och forskningsbakgrund? Det finns en del att välja på.

http://care.diabetesjournals.org/content/36/5/1132.full

Citat:
CONCLUSIONS A diet that partially replaces carbohydrate with unsaturated fat may improve insulin sensitivity in a population at risk for cardiovascular disease. Given the well-recognized challenges of sustaining weight loss, our results suggest an alternative approach for improving insulin sensitivity.
Citera
2015-11-04, 21:37
Avslutad
Citat:
Det är ju verkligen också som så att man alltid får insulinresistens av kolhydrater.

Nu var det ju inte det jag skrev heller. Men det tenderar att komma krypande med åren faktiskt. Folk blir vanligtvis tjockare med åldern, och det mesta har med insulinresistens att göra hävdar jag.
Citera
2015-11-04, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grans
Då blir man ju såklart nyfiken hur stor ökningen var? Vad mätte det före och efter din örtkur?

Citat:
Ursprungligen postat av grans

För nåra år sedan innan jag ens började träna och äta vad jag definerar som sunt låg jag på ca 10 nmol/L. Totala testosteronet. Nu har jag legat på över 30 nmol/L de senaste 3-4 gångerna jag testat mig. Det ökade successivt när jag började mitt nuvarande leverne. Hade en dipp när jag hamnade under 20 pga att jag testade olika saker.

Högt värde av enbart testo säger inte så mycket, eftersom sexualhormonbindande globulin (SHBG) brukar vara högt om teston är hög. Jag har dock väldigt lågt SHBG, vilket bidrar till att det fria ökar, och thats what the money is! Har legat på max 15 nmol/L SHBG.

Jag har också lyckats hålla östrogenet lågt och har inte börjat tappa mer hår i samband med att testosteronet ökat. Det finns teorier om att DHT (dehydrotestosteron) enbart blir problematiskt vid för höga värden av östrogen, så maybe thats why? Men kroppen reglerar hormonbalanserna alldeles utmärkt på egen hand om man äter som jag gör, inklusive tillväxthormonet som även det ökat en hel del.

Det är således viktigt att ha koll på det s.k fritt testosteronindex i %(det totala testosteronet dividerat med SHBG x 100) eller (Testoteron x 10) delt på SHBG om man vill leka med matten, vilket borde ligga på över 100 % om det skal märkas. Jag ligger mellan 200-250 % nu och har gjort det minst ett år. Det är oerhört mycket och har aldrig hört någon som inte tagit anabola som haft så högt. Jag är stolt över det.
Citera
2015-11-04, 21:41
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Eller varför inte läsa något publicerat av individer med relevant utbildning och forskningsbakgrund? Det finns en del att välja på.

http://care.diabetesjournals.org/content/36/5/1132.full
Nu var det inte LCHF i allmänhet som skulle diskuteras.
Läs rubriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in