2016-05-30, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Här kan ni läsa lite om den aktiva substansen glyphosate som finns i ett av de mest använda bekämpningsmedel.

http://www.natursidan.se/nyheter/var...rsakar-cancer/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19539684

Ja som ni förstår så är detta väldigt ohälsosamt för oss.

Du verkar inte ha förstått det hela riktigt. Det handlar om IARCs konstiga klassificering.
Går att läsa förklarat här:
http://www.wired.com/2016/05/monsant...ampaign=buffer
https://www.iarc.fr/en/media-centre/...hVolume112.pdf

Ett enklare citat här:
"Glyphosate poses no cancer risk, according to a report just out from a joint United Nations and WHO meeting on herbicide residues."

Sen får du givetvis tro annat om du vill.

Angående ekologiskt så kan det finnas gifter långt värre än vissa bekämpningsmedel som kan ansamlas vid angrepp på plantor. Visserligen handlar det då om otur och brister i kjedjan från odling till konsument. Men det kan fortfarande inträffa.
Citera
2016-05-30, 22:57
Medlem
lyzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Besprutning påverkar det endokrina systemet. Pratade med en brud som plugga just det, miljö och hur man skyddar miljön och hälsan. Hon förklara i detalj. Jag har varken lust eller ork att sitta och leta rätt på källor åt er. Eller ringa henne. Knappast att de ökar men icke eko sänker. Framförallt hos känsliga individer, t.ex. de med testosterone brist.

Jag tror att pengarna och stoltheten man sparar in på att köpa icke-ekologisk mat ökar ens testosteron(e ) betydligt mer än vad de där kemikalierna skulle skada en.
Citera
2016-05-30, 23:14
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyzz
Jag tror att pengarna och stoltheten man sparar in på att köpa icke-ekologisk mat ökar ens testosteron(e ) betydligt mer än vad de där kemikalierna skulle skada en.

Precis, det är ju bara att vid närmaste grönsaksdisk studera de ängsliga stackare som köper ekologiskt så ser man att det definitivt inte påverkar.
Citera
2016-05-31, 15:26
Medlem
Apelsiners avatar
Det var ju en "eko-debatt" häromåret där en reklamkampanj grillades för att den visade att halterna av ett stort antal bekämpningsmedel i blodet hos människor sjönk dramatiskt efter att de börjat käka ekomat. Studier visade senare att de nivåer av bekämpningsmedel människorna hade i sig från början var långt ifrån de värden som krävs för att det ska ge någon som helst märkbar effekt på hälsan.

Konventionellt framställd mat, åtminstone från EU, är helt okej.
Citera
2016-05-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsiner
Det var ju en "eko-debatt" häromåret där en reklamkampanj grillades för att den visade att halterna av ett stort antal bekämpningsmedel i blodet hos människor sjönk dramatiskt efter att de börjat käka ekomat. Studier visade senare att de nivåer av bekämpningsmedel människorna hade i sig från början var långt ifrån de värden som krävs för att det ska ge någon som helst märkbar effekt på hälsan.

Konventionellt framställd mat, åtminstone från EU, är helt okej.

De va inte den som påvisade hur mycket bekämpningsmedel som fanns i urinet?
Citera
2016-06-01, 01:53
Medlem
perfecttens avatar
Vilka kosttillskott är bäst för testosteron?
Citera
2016-06-01, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av perfectten
Vilka kosttillskott är bäst för testosteron?
Testosteron.
Citera
2016-06-01, 14:05
Medlem
perfecttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Testosteron.

Inga motargument på de.
Citera
2016-06-01, 18:14
Medlem
Apelsiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aughlran
De va inte den som påvisade hur mycket bekämpningsmedel som fanns i urinet?

Jag minns inte säkert, det kan mycket väl ha varit urin- istället för blodvärden.
Citera
2016-06-02, 21:57
Medlem
MisterFlawlesss avatar
De flesta vet ju att 8 timmar är det optimala för kroppens producering av testosteron. Det finns studier där folk har sovit runt 5 timmar och endast efter en vecka har visat en väldigt märkbar påverkan på testosteron nivån. Ungefär 10 - 15 % mindre.
Det jag då undrar är om man kan sova 5 timmar på natten och sen ta en 3 timmars tupplur på dagen utan att det påverkar ens nivåer? Eller måste det vara 8 raka timmar under ett "pass" ?
Senast redigerad av MisterFlawless 2016-06-02 kl. 22:08.
Citera
2016-06-03, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Om du kommer med påståenden eller presenterar det som fakta så får du vara beredd på att ha studier/källor som backar upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det är lätt att påstå saker, desto svårare att faktiskt komma med belägg. Jobbigt när ens påståenden blir ifrågasatta och det visar sig att man har kommit med påståenden ur röven.

Känner verkligen noll motivation att sitta och leta upp källor. Google is your fucking friend. I detta fall litar jag på hon som läser sista terminen på sin magister inom ämnet.
Citera
2016-06-03, 19:13
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Känner verkligen noll motivation att sitta och leta upp källor. Google is your fucking friend. I detta fall litar jag på hon som läser sista terminen på sin magister inom ämnet.
Argument from authority och omvänd bevisbörda i samma stycke. Fantastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in