2015-11-04, 22:46
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vetenskapsjournalisten som var forskare för längesedan inom en helt annan disciplin och numera cashar in på psuedovetenskapligt svammel ungefär som Taubes?

Hej Slackoff!

Jag är också skeptisk till allt jag läser, inklusive hälsotrender, jag tänker inte kapsla in mig i en ängslig enklav med välbevakade gränser med ideal som oftast tycks vara att bara tala intelligent och välformulerat med "de egna".

Vill man invända mot ett resonemang bör man se till att man har uppfattat det rätt, annars riskerar invändningen bli något av en yttring av ens egen lomhördhet.

Jag har postat ett inlägg.

Mitt inlägg fungerade väl som ett slags rorschachtest.

Din replik är: Ad hominem.

Ad hominem, Slackoff.

Ad hominem, mot författaren ifråga. Varför?

Vet du att Nazistiska forskare var de första att belägga sambandet mellan rökning och cancer - tycker du att vi tillämpa samma logik där också?

Varför vill du att fokus ska ligga på hennes person och utbildningsbakgrund och inte hennes resonemang?

Har du läst boken?

Vad i hennes påståenden är oriktigt?

Är det något speciellt du reagerade på som att hon verkar göra anspråk på betydligt mer kunnande än vad hon rimligtvis kan ha?

Berätta för mig.

Det finns ingen lag som förbjuder vetenskapsjournalister/populärvetenskapliga författare att delta i samtalet om kostens inverkan på hormoner, och vice versa.
Senast redigerad av Eric.the.midget 2015-11-04 kl. 22:51.
Citera
2015-11-04, 23:01
Citat:
Ursprungligen postat av grans
Då blir man ju såklart nyfiken hur stor ökningen var? Vad mätte det före och efter din örtkur?

Men btw, det är mer än en "örtkur" kan jag säga. Det är liksom en hel livsstil, där kosten såklart är väldigt viktig. Men jag har annars gånga tips och trix.
Citera
2015-11-05, 00:27
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eric.the.midget
Hej Slackoff!

Jag är också skeptisk till allt jag läser, inklusive hälsotrender, jag tänker inte kapsla in mig i en ängslig enklav med välbevakade gränser med ideal som oftast tycks vara att bara tala intelligent och välformulerat med "de egna".

Vill man invända mot ett resonemang bör man se till att man har uppfattat det rätt, annars riskerar invändningen bli något av en yttring av ens egen lomhördhet.

Jag har postat ett inlägg.

Mitt inlägg fungerade väl som ett slags rorschachtest.

Din replik är: Ad hominem.

Ad hominem, Slackoff.

Ad hominem, mot författaren ifråga. Varför?

Vet du att Nazistiska forskare var de första att belägga sambandet mellan rökning och cancer - tycker du att vi tillämpa samma logik där också?

Varför vill du att fokus ska ligga på hennes person och utbildningsbakgrund och inte hennes resonemang?

Har du läst boken?

Vad i hennes påståenden är oriktigt?

Är det något speciellt du reagerade på som att hon verkar göra anspråk på betydligt mer kunnande än vad hon rimligtvis kan ha?

Berätta för mig.

Det finns ingen lag som förbjuder vetenskapsjournalister/populärvetenskapliga författare att delta i samtalet om kostens inverkan på hormoner, och vice versa.
Hon följer en lågkolhydrat diet och blir därför expert på allt hon talar om.
Vad ska vi med universitet till när vi har fett?
Citera
2015-11-05, 09:36
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Hon följer en lågkolhydrat diet och blir därför expert på allt hon talar om.
Vad ska vi med universitet till när vi har fett?

Slackoff, ad hominem igen?

Tråden handlar inte om enskilda författare/journalister/forskare som bläckplumpar där vi godtyckligt ska läsa in det som bekräftar den egna verklighetsbilden!

Här är den seriösa frågeställningen:

Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Tja tänkte vi här kunde diskutera hur man på naturligt vis får upp kroppens testosteronproduktion. Vad jag har hört ska vitt livsmedel såsom pasta, ris och vitt bröd minska produktionen medans animaliskt fett ökar den. Avstånd från onani (ej sex) ökar också produktionen liksom hård träning.

Har ni några tips?

Slackoff, State your thesis and defend it. Redogör för för det du vill ha sagt, och se till att försvara det.

Har du en egen uppfattning som du kan redogöra för med avseende på frågeställningen?

Har du en egen uppfattning av vad som, givet dina mål och förutsättningar, passar just dig beträffande maximera testosteron?

Några handfasta råd för hur du med enkla lagliga medel hittar de smartaste genvägarna till att maximera testosteron?

Om de finns osanningar i det jag skrivit varför inte påpeka dem och diskutera det sakligt?

Alla hennes källor som hon bygger sina resonemang på kommer ursprungligen från universitet, det finns ett ganska så gediget vetenskapligt stöd för hennes påståenden, de finns redovisade i källförteckningen. Det är inte fråga om några hårt vinklade urval av forskningslitteratur.
Senast redigerad av Eric.the.midget 2015-11-05 kl. 10:06.
Citera
2015-11-05, 09:54
Träningsupplägget är oerhört viktigt. De flesta tränar alldeles för mycket och ofta, vilket kan medföra för hög kortisolnivå.

Det är ju individuellt, men för mig är 2 gng i veckan med HIT det ultimata. Ett tungt basövningspass till absolut failure, och ett HIIT-pass på sykel eller springa i backar etc. Då snackar vi extremt högintensiva pass på 30-40 min max. That's it

Det är då bara tunga basövningar som djupa knäböj, tunga mark växlat med chins, bänk, dips och militärpress. Delar upp styrkepasset i två där jag kör 3 övningar per pass. Jag behöver inte mer.

Trap bar är den absoluta favoriten, och förmodligen en riktig testohöjare. Den kör jag varje vecka.

Har testat att träna både 4, 5 och sex ggr i veckan, men då sjunker värdena efter en tid. 3 ggr är ok men 2 absolut bäst.
Citera
2015-11-05, 15:38
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eric.the.midget

Alla hennes källor som hon bygger sina resonemang på kommer ursprungligen från universitet, det finns ett ganska så gediget vetenskapligt stöd för hennes påståenden, de finns redovisade i källförteckningen. Det är inte fråga om några hårt vinklade urval av forskningslitteratur.

Är det inte ad hominem att prata om ad hominem hela tiden hörrudu?
Man behöver inte läsa varken boken eller källförteckningen för att konstatera att det inte förhåller sig på det här sättet.

Jämför med vad King Grubb skriver på internet till exempel,(hint:typ ingenting..)det är sådant som har ett gediget vetenskapligt stöd som man inte behöver skämmas för i morgon.
Senast redigerad av Slackoff 2015-11-05 kl. 15:40.
Citera
2015-11-05, 18:58
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Bara ifall du har brist, d-vitaminbrist får många under vintern.
Skulle investera i ett d-vitamin tillskott av den anledningen.

Zink finns rikligt i exempelvis skaldjur, pumpafrön, cashewnötter.
D-vitamin finns i fet fisk lax, makrill etc men detta visste du kanske redan.?

Tänk på att många vanliga livsmedel (som ingår i det typiska svenska hemmet) redan är ganska så D-vitaminberikat. Exempelvis så innehåller 100g Bregott smör 10 ug D-vitamin.

Andra rika källor till Zink är kyckling (i synnerhet levern) och vissa baljväxter (sojabönor).

Beakta också att Zink och koppar är antagonister, vilket innebär att för mycket koppar kan sänka zinknivån.
Citera
2015-11-05, 19:07
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det är inte enbart testosteronproduktion som stimulerar muskelcelltillväxt, det handlar också om hur testosteronet aromatiserar till östrogen. Denna process som många fått för sig är icke önskvärd är tvärt om avgörande för att få anabol effekt på musklerna. Givetvis gynnas träningen av att ha sex regelbundet. Det minskar stresshormon och ökar välbefinnandet, vilket har en positiv inverkan på hormonnivåerna över lag. Det är så mycket mer komplext än att stirra sig blind på mängd testosteron.

Vårt hormonsystem är stort, det är som ett komplext lagspel mellan de olika hormonproducerande organen, hormoner och en rad olika feedback- och kontrollsystem. Kroppen styrs av över hundra olika hormoner, och vice versa: hormonerna styr kroppen. Det är som en gigantisk orkester där en rad olika hormoner spelar olika instrument. Alla har sin betydelse, harmoni och balans krävs för att ett vackert ljud ska komma fram. Precis som i en orkester räcker det att någon spelar falskt för att hela totalintrycket ska påverkas.
Citera
2015-11-05, 19:13
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Kolesterol är en vaxartad fettmolekyl som utgör byggstenarna till cellernas skyddande membran och som producerar en stor mängd omfattande hormon i kroppen. Varje gång kroppen är stressad eller inflammerad blir mängden kolesterol uppreglerad för att kunna producera mer av de hormoner som behövs för att kunna ta hand om stressen. Den här situationen får den som är överviktig kolesterolsänkande medicin utskriven, som skapar ännu mer cellulär stress, med kronisk inflammation som följd. Den här typen av mediciner jobbar alltså tvärtemot vad naturen tänkt, vilket man inser i takt med den ökade förståelsen hur kroppens hormonsystem är designat för att fungera.
Naturen tänker saker...så much science.

Citat:
ör att hålla sig slank utan krångel är ofta en högproteindiet med minskad mängd kolhydrater receptet för framgång. Det är den dieten som är enklast att hålla sig till, mest socialt accepterad och som samtidigt lämnar fritt spelrum för smart hormon-optimering. Det innebär egentligen rikligt med animaliskt protein, naturliga fetter, rotfrukter och grönsaker samt minimalt -med processad mat, och fritt från socker- och stärkelserik mat.
Socialt acceptabel diet?
Onaturliga fetter?
Senast redigerad av Slackoff 2015-11-05 kl. 19:15.
Citera
2015-11-05, 19:28
Medlem
-
Senast redigerad av Jamie_L 2015-11-05 kl. 19:32.
Citera
2015-11-05, 19:31
Bannlyst
Citat:
Onaturliga fetter?
Det finns ju väldigt processat fett. Det är så vi fick fram transfett.
Citera
2015-11-05, 20:41
Medlem
Eric.the.midgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

Förutom att träna tungt skall du slappna av mycket, stressa ner och helt enkelt känna dig mer som en alfa hane.
För mycket stress, i synnerhet den negativa stressen leder till att mer könshormoner förbrukas samtidigt som mindre bildas. Så återhämtningen som du påpekar är extremt viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in