2015-11-05, 17:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Kungafamiljen är centrala i överklassen, du menar att folk som tilltalar kungen, konungen gör det av misstag? Att det är onödigt?

Dukningen på de stora tillställningarna ex prinsbrölloppet, där besticken ligger utmed tallriken på ett systematiskt sätt, är också dravel?

Haha, du är heeeeelt åt helvete.

Ja, det är uppenbart att hon bara fantiserar. Klädkoderna är ju för övrigt viktiga ÖVERALLT - t.o.m. när "vanligt folk" ordnar ett bröllop t.ex..
Citera
2015-11-05, 17:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Ja exakt vem som helst kan köpa en herrgård idag i typ Småland och leva herrgårds-liv om de vill.

2) Jag tog det som exempel för att det är en "typisk överklass grej" som alla tänker på när man säger överklass.

3) Det som skiljer överklassen är att de har ärvt det. Det här håller på att ändras för ingen överklass person i min generation vill bo på herrgård.

1) Så när männen i överklassen som låg runt fick döttrar vilka gener tror du att deras döttrar ärvde?

2) Tror du att män som ligger runt bryr sig om deras döttrar ligger runt? Nope de är för upptagna med att sätta på kvinnor för att bry sig.

3) Det är tvärtom i överklassen du kan ligga med vem du vill och ingen kommer att döma dig. För du känner andra överklass människor som gör det så då kan du inte döma andra.

Men käre värld. Du är ett troll. Så har det ju varit ÖVERALLT OCH I ALLA TIDER, att män legat runt men förväntat sig att deras fruar, systrar och döttrar ska hålla på sig...

Det är som jag sa ÄNNU VÄRRE om kvinnorna i överklassen/adeln är lösaktiga, eftersom ett adligt namn, en adlig titel, ett stort gods o.s.v. i så fall kan gå till ett oäkta barn. Och INGET är så viktigt för kungligheter och adel som blodslinjen - att få en son som för ätten vidare. Numera finns det DNA-tester (OM barnafadern nänns dra igång en utredning, det är ju rätt skämmigt att blanda in soc), men för bara några decennier sedan kunde en förslagen otrogen kvinna komma undan med en gökunge...
Citera
2015-11-05, 17:55
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Kungafamiljen är centrala i överklassen, du menar att folk som tilltalar kungen, konungen gör det av misstag? Att det är onödigt?

Dukningen på de stora tillställningarna ex prinsbrölloppet, där besticken ligger utmed tallriken på ett systematiskt sätt, är också dravel?

Haha, du är heeeeelt åt helvete.

1) Nope. Ingen i överklassen bryr sig om att kungen är kung. Alla har samma status även om någon är kung eller greve.

2) Ja det är trams och skådespel för underklassen. Jag kan garantera dig att alla överklass människor på de där evenemangen är extremt trötta på det och helst vill beställa en pizza.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu råkar jag känna en del folk då. T.ex. en familj på Danderyd med adligt efternamn (härstammande från Estland och inte introducerade vid Riddarhuset, men ändå), hon läkare och han heltidsarbetande kommunpolitiker samt styrelseledamot i diverse företag. De har både en inneboende nanny till pojkarna OCH en inneboende piga (eller om man vill kalla henne hushållerska). Deras liv skulle inte gå ihop annars!

Jag gissar att de är medelklass wannabes för ingen överklass person gör så. En överklass person kommer att ha en städerska som kommer några gånger i veckan.

Citat:
Ja, det är uppenbart att hon bara fantiserar. Klädkoderna är ju för övrigt viktiga ÖVERALLT - t.o.m. när "vanligt folk" ordnar ett bröllop t.ex..

Nope. Det finns inga klädkoder längre. Ja man klär sig formellt vid vissa tillfällen men annars kan man ha på sig vad man vill.
Citera
2015-11-05, 18:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
1) Nope. Ingen i överklassen bryr sig om att kungen är kung. Alla har samma status även om någon är kung eller greve.

2) Ja det är trams och skådespel för underklassen. Jag kan garantera dig att alla överklass människor på de där evenemangen är extremt trötta på det och helst vill beställa en pizza.

Jag gissar att de är medelklass wannabes för ingen överklass person gör så. En överklass person kommer att ha en städerska som kommer några gånger i veckan.

Nope. Det finns inga klädkoder längre. Ja man klär sig formellt vid vissa tillfällen men annars kan man ha på sig vad man vill.

Du är ett troll som leker någonting du inte är. Jag lämnar det här nu.
Citera
2015-11-05, 18:07
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men käre värld. Du är ett troll. Så har det ju varit ÖVERALLT OCH I ALLA TIDER, att män legat runt men förväntat sig att deras fruar, systrar och döttrar ska hålla på sig...

Svara på argumentet, vilka gener ärver döttrarna till män som ligger runt?

Citat:
Det är som jag sa ÄNNU VÄRRE om kvinnorna i överklassen/adeln är lösaktiga, eftersom ett adligt namn, en adlig titel, ett stort gods o.s.v. i så fall kan gå till ett oäkta barn. Och INGET är så viktigt för kungligheter och adel som blodslinjen - att få en son som för ätten vidare. Numera finns det DNA-tester (OM barnafadern nänns dra igång en utredning, det är ju rätt skämmigt att blanda in soc), men för bara några decennier sedan kunde en förslagen otrogen kvinna komma undan med en gökunge...

1) Lägg ner adels-grejen det är ingen som bryr sig om sånt.

2) Vilken sorts kvinnor tror du att överklassens män har valt att gifta sig med under historien? That's right de lösaktiga kvinnorna.

3) Så överklassens kvinnor är produkten av män som ligger runt + lösaktiga kvinnor. You do the math.

4) Tror du att en grupp människor där männen ligger runt och kvinnorna är lösaktiga har en moral som säger att kvinnor måste vara oskulder när de gifter sig eller inte får ligga runt själva? Nope. Det är fritt fram att göra precis vad man vill.
Citera
2015-11-05, 18:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Svara på argumentet, vilka gener ärver döttrarna till män som ligger runt?

1) Lägg ner adels-grejen det är ingen som bryr sig om sånt.

2) Vilken sorts kvinnor tror du att överklassens män har valt att gifta sig med under historien? That's right de lösaktiga kvinnorna.

3) Så överklassens kvinnor är produkten av män som ligger runt + lösaktiga kvinnor. You do the math.

4) Tror du att en grupp människor där männen ligger runt och kvinnorna är lösaktiga har en moral som säger att kvinnor måste vara oskulder när de gifter sig eller inte får ligga runt själva? Nope. Det är fritt fram att göra precis vad man vill.

Adelsmännen har i alla tider gift sig med andra adelsmäns döttrar, och dessa adelsmän har - "på tro och loven" - garanterat att deras döttrar är jungfrur. Det är dessutom inte alls länge sedan (i dessa sammanhang, ett par hundra år är det nog) som brudföljet stannade kvar utanför brudkammaren, och inspekterade blodet på lakanet efteråt.

Jag upprepar att männen ofta både före och under äktenskapet hade diverse konkubiner, mätresser, frillor, glädjeflickor, you name it. Men detta var naturligtvis inte tillåtet för fruarna, eftersom alla måste kunna vara säkra på att de barn de födde (särskilt den äldste sonen, som skulle få ta över allt) verkligen tillhörde ätten.
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-05 kl. 19:04.
Citera
2015-11-05, 18:25
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Adelsmännen har i alla tider gift sig med andra adelsmäns döttrar, och dessa adelsmän har - "på tro och loven" - garanterat att deras döttrar är jungfrur. Det är dessutom inte alls länge sedan (i dessa sammanhang, ett par hundra år är det nog) som brudföljet stannade kvar utanför brudkammaren, och inspekterade blodet på lakanet efteråt.

Jag upprepar att männen ofta både före och under äktenskapet hade diverse konkubiner, mätresser, frillor, glädjeflickor, you name it. Men detta var naturligtvis inte tillåtet för fruarna, eftersom alla måste kunna vara säker på att de barn de födde (särskilt den äldste sonen, som skulle få ta över allt) verkligen tillhörde ätten.

1) Adel är inte samma sak som överklass. 99% av överklassen är inte adlig.

2) Nej. Alla i överklassen har alltid fått gifta sig med vem de vill det gäller både kvinnor och män.

3) Du talar om saker som påstås ha hänt för "ett par hundra år" sedan. Tror du att någon idag lever efter samma regler som på 1700 talet? Lever du själv som på 1700 talet?

4) Jag har ingen aning om hur folk levde på 1700 talet. Men min hunch är att precis som idag fick folk (både män och kvinnor) ligga runt så mycket de ville och sen trodde underklassen att kvinnorna var oskuld på bröllops-natten och så vidare.

5) Svara på mitt argument, om männen låg runt med "diverse konkubiner, mätresser, frillor, glädjeflickor, you name it." vilka gener ärvde deras döttrar?
Citera
2015-11-05, 18:31
Medlem
Jag vågar påstå att det ligger mer än ni tror i det Babianen skriver.

Apropå Herrgård, eller Herregård som det egentligen heter så heter det så just för att där bodde en "herre" alltså en adelsman. Det var just det som skiljde en stor gård ägd av ofrälset och en herrgård. Detta luckrades upp när även brukspatroner kom att kallas herrar men principen gäller fortfarande.

Det där med att adel och överklass inte hör ihop stämmer inte riktigt, många inom överklassen är adliga men inte alla adliga tillhör överklassen - men att det inte skulle finnas ett samband är helt enkelt fel.
Citera
2015-11-05, 18:32
Medlem
Citat:
1) Adel är inte samma sak som överklass. 99% av överklassen är inte adlig.

2) Nej. Alla i överklassen har alltid fått gifta sig med vem de vill det gäller både kvinnor och män.

3) Du talar om saker som påstås ha hänt för "ett par hundra år" sedan. Tror du att någon idag lever efter samma regler som på 1700 talet? Lever du själv som på 1700 talet?

4) Jag har ingen aning om hur folk levde på 1700 talet. Men min hunch är att precis som idag fick folk (både män och kvinnor) ligga runt så mycket de ville och sen trodde underklassen att kvinnorna var oskuld på bröllops-natten och så vidare.

5) Svara på mitt argument, om männen låg runt med "diverse konkubiner, mätresser, frillor, glädjeflickor, you name it." vilka gener ärvde deras döttrar?

Inom den riktiga överklassen är det inte mycket som förändrats de senaste hundra åren. Man får självklart gifta sig med vem man vill, men är det någon utomstående och av ej adlig börd var/är det ej uppskattat av familjen.

I ditt fall är det annorlunda, du är inte överklass, du är knappt underklass med ditt horande.
Citera
2015-11-05, 18:33
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Hur ofta tror du en herrgård renoveras? Helrenovering två gånger om året eller?

Det är som med ett hus du har konstant underhåll av nånting. Bara att med en herrgård är det konstant underhåll av mycket mer.

Citat:
Är du excentrisk bland överklassen blir du utesluten direkt.

Hahahah. De flesta i överklassen är excentriska. Man blir excentrisk av att leva överklass liv.
Citera
2015-11-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Jag vågar påstå att det ligger mer än ni tror i det Babianen skriver.

Apropå Herrgård, eller Herregård som det egentligen heter så heter det så just för att där bodde en "herre" alltså en adelsman. Det var just det som skiljde en stor gård ägd av ofrälset och en herrgård. Detta luckrades upp när även brukspatroner kom att kallas herrar men principen gäller fortfarande.

Det där med att adel och överklass inte hör ihop stämmer inte riktigt, många inom överklassen är adliga men inte alla adliga tillhör överklassen - men att det inte skulle finnas ett samband är helt enkelt fel.

Kan du nämna en grej som stämmer i hennes dravel?
Citera
2015-11-05, 18:37
Medlem
Citat:
Det är som med ett hus du har konstant underhåll av nånting. Bara att med en herrgård är det konstant underhåll av mycket mer.

Hahahah. De flesta i överklassen är excentriska. Man blir excentrisk av att leva överklass liv.

Konstant? Hur ofta tror du man byter tak och golv i en herrgård?

På vilket sätt blir du excentrisk i ditt liv av att göra ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in