2015-11-05, 17:02
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jag har aldrig bott på ett slott. Men jag bodde på en bekants herrgård ett par år och det är bättre än att bo i en villa om man tänker på upplevelse och livskvalitet.

2) Tyvärr så är det mycket mer underhåll inblandat än i en villa. Och är man inte många som bor på herrgården så har man en massa onödiga kostnader som värme för 20 rum, när man använder typ 5 av dem. Renovering av rum som man inte använder men låter man dem stå så vittrar de sönder. En herrgård kan ha fler tillbyggnader, gäststugor, altaner, uppfarter, garage, etc. allt det här måste underhållas.

3) Och sen taket. TÄnk dig ett vanligt villa-tak fast x10.

4) Är byggnaden dessutom K-märkt så är du körd.

Du får det att framstå som om herrgårdar vore något speciellt. Herrgårdar kan ju typ en medelinkomstagare skaffa sig idag. Men detta kanske skiljer överklass från många övriga som inte fattar hur vackra dessa gårdar är.
Citera
2015-11-05, 17:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej ingen i Sverige har butler. Sånt förekommer i Asiatiska länder som var brittiska kolonier.

1) Um, ja? Ingen i överklassen tycker att sex är en big deal. Ett av privilegierna med att vara överklass är att man kan syssla med diverse sex utan att någon dömer en.

2) Det finns bara 2 klasser överklass och underklass.

3) Om du är underklass då är du sannolikt trashig.

Det är mycket mer acceperat än vad du tror.

Att syssla med roligt sex är ett vanligt intresse inom överklassen.

Det var implicit i ditt inlägg.

Om du är på riktigt, så har du tappat din historia. I överklassen har det alltid varit ÄNNU viktigare än i underklassen, att de unga flickorna som gifts bort (med adelsmän i normalfallet) kommer rena till brudsängen. Att sedan MÄNNEN kunnat ha ett hemligt liv vid sidan av - både före och under äktenskapet - som inbegripit diverse luder är en annan sak. Men ditt beteende är på inget sätt signifikant för en riktig adelsfröken eller - fru.
Citera
2015-11-05, 17:19
Medlem
Citat:
1) Jag har aldrig bott på ett slott. Men jag bodde på en bekants herrgård ett par år och det är bättre än att bo i en villa om man tänker på upplevelse och livskvalitet.

2) Tyvärr så är det mycket mer underhåll inblandat än i en villa. Och är man inte många som bor på herrgården så har man en massa onödiga kostnader som värme för 20 rum, när man använder typ 5 av dem. Renovering av rum som man inte använder men låter man dem stå så vittrar de sönder. En herrgård kan ha fler tillbyggnader, gäststugor, altaner, uppfarter, garage, etc. allt det här måste underhållas.

Hur ofta tror du en herrgård renoveras? Helrenovering två gånger om året eller?
Citera
2015-11-05, 17:21
Medlem
Citat:
Nope. Jag har aldrig träffat en överklass person som är adlig. Men för folk som är både adliga och överklass är det adliga inget som någon bryr sig om.

Ja det stämmer. De flesta i överklassen är excentriska på ett eller annat sätt.

1) Född överklass.

2) Nope. Inga gods eller adlighet.

Min personliga erfarenhet.

Är du excentrisk bland överklassen blir du utesluten direkt.
Citera
2015-11-05, 17:23
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Däremot finns det ju en hel del rika - vare sig de kvalificerar som överklass eller inte - som har inneboende tjänstefolk som sköter barnen och hushållsarbetet. Men poster där den anställda basar över det överiga tjänstefolket - som butler eller husfru - tror jag inte på, inte i Sverige.

Ingen överklass person i Sverige har tjänstefolk överhuvudtaget. Undantaget kan vara speciella tillfällen typ att man ordnar en stor julmiddag då hyr man in catering.

Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Babianen: Jag vet inte, men det var väl inte alltför längesen som adliga titlar betydde jävligt mycket för om man överklass eller inte? Vad har hänt på det typ senaste hundar åren som bortser från det adliga inom överklassen? Eller fungerar den svenska överklassen inte som den engelska där titlar är väldigt viktiga? Är svenska överklassen mer som amerikansk överklass?

1) Ingen som är överklass idag har något med adlighet att göra. Det finns säkert folk som är adliga + överklass men det adliga är inte relevant. Inte ens bland överklass folk på 70+ är adlighet relevant.

2) Så jag har ingen aning om hur adlighet fungerar för jag har aldrig träffat en adlig överklass person eller hört någon nämna det.

3) Jag kan inte säga exakt vad som har ändrats de senaste 100 åren men min "magkänsla" är att man har gjort sig av med väldigt mycket formalia. Till exempel,

- dress-codes. Man behöver inte klä sig på ett speciellt sätt för ett speciellt tillfälle egentligen.

- mat och dryck koder typ "en gaffel för det här och ett glas för det där". Sånt finns inte längre.

- det finns många fler casual occasions och mycket färre formal occasions. Alltså mycket fler grill-fester och mycket färre cocktail-parties.

- mycket färre tjänstefolk globalt sett, det är inte bara i Sverige.

- men det har blivit mycket mer tabu att säga att man är överklass eller att man är rik. Ingen som är överklass idag är bekväm med att säga att de är överklass.

- överklassen idag är mycket mer internationell alltså man reser mer och jobbar i olika länder. Det har har hjälpt till att göra slut på formaliteterna, man träffar så många olika människor från så många olika länder så man kan inte ha samma formalitet som man har i sitt eget land. Jag skulle säga formalian är mycket mer standardiserad idag internationellt.

4) Amerikansk och kanadensisk överklass är en egen kategori. Men jag förstår vad du menar.

5) I Sverige är det familj och arv som avgör alltså att din familj har varit "herrgårds-folk" i många generationer. I Sverige föds man in i överklass värderingar och det är mest det som avgör om du är överklass.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-05 kl. 17:25.
Citera
2015-11-05, 17:23
Medlem
Citat:
Om du är på riktigt, så har du tappat din historia. I överklassen har det alltid varit ÄNNU viktigare än i underklassen, att de unga flickorna som gifts bort (med adelsmän i normalfallet) kommer rena till brudsängen. Att sedan MÄNNEN kunnat ha ett hemligt liv vid sidan av - både före och under äktenskapet - som inbegripit diverse luder är en annan sak. Men ditt beteende är på inget sätt signifikant för en riktig adelsfröken eller - fru.

Hon blandar ihop överklassen med hennes anor från horhusen, dom betedde sig annorlunda där.
Citera
2015-11-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ingen överklass person i Sverige har tjänstefolk överhuvudtaget. Undantaget kan vara speciella tillfällen typ att man ordnar en stor julmiddag då hyr man in catering.

1) Ingen som är överklass idag har något med adlighet att göra. Det finns säkert folk som är adliga + överklass men det adliga är inte relevant. Inte ens bland överklass folk på 70+ är adlighet relevant.

2) Så jag har ingen aning om hur adlighet fungerar för jag har aldrig träffat en adlig överklass person eller hört någon nämna det.

3) Jag kan inte säga exakt vad som har ändrats de senaste 100 åren men min "magkänsla" är att man har gjort sig av med väldigt mycket formalia. Till exempel,

- dress-codes. Man behöver inte klä sig på ett speciellt sätt för ett speciellt tillfälle egentligen.

- mat och dryck koder typ "en gaffel för det här och ett glas för det där". Sånt finns inte längre.

- det finns många fler casual occasions och mycket färre formal occasions. Alltså mycket fler grill-fester och mycket färre cocktail-parties.

- men det har blivit mycket mer tabu att säga att man är överklass eller att man är rik. Ingen som är överklass idag är bekväm med att säga att de är överklass.

- överklassen idag är mycket mer internationell alltså man reser mer och jobbar i olika länder. Det har har hjälpt till att göra slut på formaliteterna, man träffar så många olika människor från så många olika länder så man kan inte ha samma formalitet som man har i sitt eget land. Jag skulle säga formalian är mycket mer standardiserad idag internationellt.

4) Amerikansk och kanadensisk överklass är en egen kategori. Men jag förstår vad du menar.

5) I Sverige är det familj och arv som avgör alltså att din familj har varit "herrgårds-folk" i många generationer. I Sverige föds man in i överklass värderingar och det är mest det som avgör om du är överklass.

Kungafamiljen är centrala i överklassen, du menar att folk som tilltalar kungen, konungen gör det av misstag? Att det är onödigt?

Dukningen på de stora tillställningarna ex prinsbrölloppet, där besticken ligger utmed tallriken på ett systematiskt sätt, är också dravel?

Haha, du är heeeeelt åt helvete.
Citera
2015-11-05, 17:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du får släktforska lite, om du inte gjort det redan. Man kommer rätt långt bakåt snabbt om man ligger i. Även om man inte har adel i släkten har man sina rötter nånstans som man kan vara stolt över.

Jag har gjort det, och det är idel bönder överallt. Absolut inget som jag skäms för! Dock finns ingen släktgård kvar - själva byggnaderna är numera ett hembygdsmuseum, och jorden tillhör sedan länge andra.

Mina barn härstammar däremot från en gammal utdöd adelsätt genom sin far. Det har dock varit kvinnor emellan i släktledet, och varken namnet, godset eller någonting finns kvar för barnen att ärva. Dock skulle familjen kunna "ta" namnet eftersom släkten är utdöd, och det har de pratat lite om i släkten... men inte kommit till skott. Gissningsvis skulle dock det adliga namnet öppna en del dörrar för mina barn. (Jag skulle inte få heta det mera eftersom jag som sagt är skild.)
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-05 kl. 17:45.
Citera
2015-11-05, 17:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja allt det där förstår jag, men nu snackade ju jag SLOTT AV STEN.
Citera
2015-11-05, 17:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du får det att framstå som om herrgårdar vore något speciellt. Herrgårdar kan ju typ en medelinkomstagare skaffa sig idag. Men detta kanske skiljer överklass från många övriga som inte fattar hur vackra dessa gårdar är.

1) Ja exakt vem som helst kan köpa en herrgård idag i typ Småland och leva herrgårds-liv om de vill.

2) Jag tog det som exempel för att det är en "typisk överklass grej" som alla tänker på när man säger överklass.

3) Det som skiljer överklassen är att de har ärvt det. Det här håller på att ändras för ingen överklass person i min generation vill bo på herrgård.

Citat:

1) Så när männen i överklassen som låg runt fick döttrar vilka gener tror du att deras döttrar ärvde?

2) Tror du att män som ligger runt bryr sig om deras döttrar ligger runt? Nope de är för upptagna med att sätta på kvinnor för att bry sig.

3) Det är tvärtom i överklassen du kan ligga med vem du vill och ingen kommer att döma dig. För du känner andra överklass människor som gör det så då kan du inte döma andra.
Citera
2015-11-05, 17:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Hon blandar ihop överklassen med hennes anor från horhusen, dom betedde sig annorlunda där.

Måste vara så!
Citera
2015-11-05, 17:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nu råkar jag känna en del folk då. T.ex. en familj på Danderyd med adligt efternamn (härstammande från Estland och inte introducerade vid Riddarhuset, men ändå), hon läkare och han heltidsarbetande kommunpolitiker samt styrelseledamot i diverse företag. De har både en inneboende nanny till pojkarna OCH en inneboende piga (eller om man vill kalla henne hushållerska). Deras liv skulle inte gå ihop annars!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in