2015-10-26, 15:47
  #7261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Som vi alla vet så ska gärningsmannen enligt DNA-spåren vara av nordiskt ursprung.

Dock var dådet av en sådan typ, och uppmärksamheten efteråt blev så pass stor, att gärningsmannen knappast skulle kunna slippa undan intresse från omvärlden. Inte minsta misstanke gentemot aparta personer har resulterat i någonting. Inga iaktagelser har lett till något.

I min mening har Sverige (iaf hitintills) fortfarande en sådan pass stark social kontroll att om gärningsmannen var svensk så skulle han ha hittats vid det här laget. Undantaget är förstås om omständigheterna är så pass unika som att gm anonymt har rest ner från uppersta norrland eller södraste skåne för att specifikt begå detta brott, för att sedan obemärkt rest tillbaka samma dag och hållit sig gömd och obemärkt i sin del av Sverige. Låter dock inte särskilt troligt.

Troligare då är väl just en gästarbetare från Lettland, Estland, Litauen eller liknande. Andra nordliga länder med liknande DNA-stege som svenskar. En människa med få eller inga sociala kontakter i Sverige, och som också kan ha en så pass våldsam historia i sitt hemland, innan eller efteråt, utan att det kommer till utredarnas kännedom. Hur annars förklarar man det plötsliga i det grova uppblossande våldet, som ingen har sett liknande innan eller efteråt? (dom fall med svenska gärningsmän i liknande fall har vad jag vet redan kollats och avfärdats i utredningen)

Det är vad jag tror på, en gärningsam från forna öststaterna likt i lisa Holm fallet. Vad tror ni på?

Jag är hyffsat övertygad om att DNA-profilen inte stämmer överens med en gärningsman från Öststaterna. Inte Finland heller direkt. Tänk mer som en "germansk" gärningsman, eller en gärningsman vars DNA stämmer mest överens med en germansk bakgrund.
Citera
2015-10-26, 20:50
  #7262
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Jag är hyffsat övertygad om att DNA-profilen inte stämmer överens med en gärningsman från Öststaterna. Inte Finland heller direkt. Tänk mer som en "germansk" gärningsman, eller en gärningsman vars DNA stämmer mest överens med en germansk bakgrund.
Vad du är hyfsat övertygad om spelar väl ingen roll om du saknar ett resonemang bakom, eller någon hänvisning till en adekvat källa som styrker att det är ett specifikt svenskt/germanskt DNA. Har du det?
Citera
2015-10-26, 23:26
  #7263
Medlem
Readyfreddies avatar
Nä, nu är det dags att något händer här.

Tänkte försöka få någon nyfiken journalist att ge sig på det här fallet. Det känns som att någon behöver sätta sig in i allt och därefter ställa relevanta frågor, och kräva svar.
De som intervjuar Staafen och de andra har ju ingen aning om någonting.

Skicka PM, eller skriv här, om ni har några funderingar som ni vill ha besvarade.
Hur snävt man kan tolka DNA:t är ett bra exempel.
Citera
2015-10-27, 13:06
  #7264
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vi har en hel-svensk kille som begått ett avskyvärt brott i Trollhättan. Om ingen visste om hans aktiviteter på Internet, så skulle han kunna beskrivas som världens snällaste och lugnaste kille, om än tillbakadragen och tystlåten.

Jag tror att gm i Linköping kan ha likheter med gm i Trollhällan. Dvs. gemensam nämnare är ett hat mot invandrare. Som den fega stackare han är gav han sig på ett litet barn. A-L kände igen honom så henne var han tvungen att tysta: det kan vara ett indicium på att gm faktiskt varit hemmahörande i Linkan, men inte bott där permanent utan bara tillfälligt därför att ingen annan har kunnat peka ut honom. Idag bor han i en annan del av Sverige och ett jobb som alla andra.

Fallet kan ha hängt upp sig på att inte alla frivilligt har lämnat DNA-provet, samt att åklagaren inte har tillräckligt hög misstankegrad för att med tvång begära in prov från sådana som vägrar att samarbeta; däribland gm som kan vara utpekad i polisutredningen men går fri därför att en åklagare tycker att misstankegraden är låg.
Gm i Trollhättan klädde ut sig till en Star Wars figur i slängkappa och skrev ett självmordsbrev på sin dator innan han gav sig iväg mot skolan med sitt svärd. Ett "utökat självmord" om man så vill säga.

GM i Linköping vet vi hade alldagliga kläder och mördade en svensk och en utländsk person med en kniv för att sedan försvinna från tomma intet, och har såvitt utredarna vet inte heller begått något våldsdåd varken innan eller efter dådet (i Sverige iaf).

Jag tycker detta tyder på två helt olika gärningsmannaprofiler. I Trollhättan verkar gm ha varit en isolerad nörd (klär ut sig till någon fantasifigur innan dådet, använder svärd, gillar sjukt deprimerande industri-rock, väldigt få facebookvänner, tidigare ostraffad, etc.) som har velat ta med sig några blattar i sitt suicide-by-cop-självmord.

Jämför detta med Linköpingsmördaren, som använder ligisternas förstahandsval nummer ett: En Butterfly-kniv, i sitt dåd. Har på sig något som verkar ha varit gympabrallor och dunjacka (kan komma ihåg fel gällande jackan dock?) dödar både en svensk och en invandrare, samt verkar göra allt för att undvika arrestering efter dådet. För mig lutar detta åt att gm i Linköpingsfallet snarare är en mer förslagen våldsbrottsling som har begått grova brott tidigare, jämfört med Trollhättanfallet som mer bär tecken på Beta-uprising än något annat.

Bara en sådan sak som att han dumpar kläder han hade på sig vid gärningen för att förändra sitt utseende tyder på detta. När jag var i yngre tonåren så brukade vi klottra på stationer och tåg (barnsligt och idiotiskt, jag vet) men poängen är att om någon kom på oss och började skrika/jaga oss, så lärde vi oss efter ett tag att man skulle vända ut-och-in på våra jackor och ta av oss utstickande signalementen som mössor, etc, medan att vi sprang därifrån, för att på så vis undvika polisen eller väktare. Detta var ingenting som man förstod när man var nybörjare, utan något som äldre klottrare lärde oss efter ett tag.

Jag säger alltså inte att Linköpingsmördaren skulle vara en "klottrare", men just det att han dumpar mössan och springer i konstiga riktningar (för att förvilla efterföljare?), tyder på att han är en person som har tidigare erfarenhet av att begå brott, jämfört med den individ som begick morden i Trollhättan.
__________________
Senast redigerad av Peppe-Luns 2015-10-27 kl. 13:13.
Citera
2015-10-27, 15:42
  #7265
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Gm i Trollhättan klädde ut sig till en Star Wars figur i slängkappa och skrev ett självmordsbrev på sin dator innan han gav sig iväg mot skolan med sitt svärd. Ett "utökat självmord" om man så vill säga.

GM i Linköping vet vi hade alldagliga kläder och mördade en svensk och en utländsk person med en kniv för att sedan försvinna från tomma intet, och har såvitt utredarna vet inte heller begått något våldsdåd varken innan eller efter dådet (i Sverige iaf).

Jag tycker detta tyder på två helt olika gärningsmannaprofiler. I Trollhättan verkar gm ha varit en isolerad nörd (klär ut sig till någon fantasifigur innan dådet, använder svärd, gillar sjukt deprimerande industri-rock, väldigt få facebookvänner, tidigare ostraffad, etc.) som har velat ta med sig några blattar i sitt suicide-by-cop-självmord.

Jämför detta med Linköpingsmördaren, som använder ligisternas förstahandsval nummer ett: En Butterfly-kniv, i sitt dåd. Har på sig något som verkar ha varit gympabrallor och dunjacka (kan komma ihåg fel gällande jackan dock?) dödar både en svensk och en invandrare, samt verkar göra allt för att undvika arrestering efter dådet. För mig lutar detta åt att gm i Linköpingsfallet snarare är en mer förslagen våldsbrottsling som har begått grova brott tidigare, jämfört med Trollhättanfallet som mer bär tecken på Beta-uprising än något annat.

Bara en sådan sak som att han dumpar kläder han hade på sig vid gärningen för att förändra sitt utseende tyder på detta. När jag var i yngre tonåren så brukade vi klottra på stationer och tåg (barnsligt och idiotiskt, jag vet) men poängen är att om någon kom på oss och började skrika/jaga oss, så lärde vi oss efter ett tag att man skulle vända ut-och-in på våra jackor och ta av oss utstickande signalementen som mössor, etc, medan att vi sprang därifrån, för att på så vis undvika polisen eller väktare. Detta var ingenting som man förstod när man var nybörjare, utan något som äldre klottrare lärde oss efter ett tag.

Jag säger alltså inte att Linköpingsmördaren skulle vara en "klottrare", men just det att han dumpar mössan och springer i konstiga riktningar (för att förvilla efterföljare?), tyder på att han är en person som har tidigare erfarenhet av att begå brott, jämfört med den individ som begick morden i Trollhättan.

Bra skrivet på många punkter. Men ett kastat mordvapen i ett buskage alldeles inpå mordplatsen, en dumpad mössa med blodspår i en tidningskorg allmänheten når, skulle det var en person med tidigare erfarenhet av att begå brott som gör så? Mig förefaller detta vara en person i chocktillstånd som inte längre kunde tänka klart utan desperat var på väg bort från brottsplatsen, förmodligen hade nära hem mot bakgrund av vald flyktväg och eftersom alla spår upphör efter Djurgårdsgatan.

Den gemensamma nämnaren kan i båda fallen vara "främlingshat", att gärningsmännen sedan inte är identiska på många punkter ligger i människans natur. Det svenska mordoffret A-L kan ha känt igen gm och blev därför också mördad.
Citera
2015-10-27, 22:07
  #7266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Gm i Trollhättan klädde ut sig till en Star Wars figur i slängkappa och skrev ett självmordsbrev på sin dator innan han gav sig iväg mot skolan med sitt svärd. Ett "utökat självmord" om man så vill säga.

GM i Linköping vet vi hade alldagliga kläder och mördade en svensk och en utländsk person med en kniv för att sedan försvinna från tomma intet, och har såvitt utredarna vet inte heller begått något våldsdåd varken innan eller efter dådet (i Sverige iaf).

Jag tycker detta tyder på två helt olika gärningsmannaprofiler. I Trollhättan verkar gm ha varit en isolerad nörd (klär ut sig till någon fantasifigur innan dådet, använder svärd, gillar sjukt deprimerande industri-rock, väldigt få facebookvänner, tidigare ostraffad, etc.) som har velat ta med sig några blattar i sitt suicide-by-cop-självmord.

Jämför detta med Linköpingsmördaren, som använder ligisternas förstahandsval nummer ett: En Butterfly-kniv, i sitt dåd. Har på sig något som verkar ha varit gympabrallor och dunjacka (kan komma ihåg fel gällande jackan dock?) dödar både en svensk och en invandrare, samt verkar göra allt för att undvika arrestering efter dådet. För mig lutar detta åt att gm i Linköpingsfallet snarare är en mer förslagen våldsbrottsling som har begått grova brott tidigare, jämfört med Trollhättanfallet som mer bär tecken på Beta-uprising än något annat.

Bara en sådan sak som att han dumpar kläder han hade på sig vid gärningen för att förändra sitt utseende tyder på detta. När jag var i yngre tonåren så brukade vi klottra på stationer och tåg (barnsligt och idiotiskt, jag vet) men poängen är att om någon kom på oss och började skrika/jaga oss, så lärde vi oss efter ett tag att man skulle vända ut-och-in på våra jackor och ta av oss utstickande signalementen som mössor, etc, medan att vi sprang därifrån, för att på så vis undvika polisen eller väktare. Detta var ingenting som man förstod när man var nybörjare, utan något som äldre klottrare lärde oss efter ett tag.

Jag säger alltså inte att Linköpingsmördaren skulle vara en "klottrare", men just det att han dumpar mössan och springer i konstiga riktningar (för att förvilla efterföljare?), tyder på att han är en person som har tidigare erfarenhet av att begå brott, jämfört med den individ som begick morden i Trollhättan.

Tänker att man inte behöver göra Trollhättan-GM och Linköping-GM till varandras motsatser, för de har nog mer gemensamt än vad som skiljer dem åt. Och att spannet mellan våldsverkare är såpass stort så att det är onödigt att resonera i ett antingen-eller eftersom man msisar det som ligger däremellan då.

Det finns en P1-dokumentär som heter "Min farliga son", som handlar om en mor som berättar om sin son. Det är en person som skulle passa in som gärningsmannaprofil i det här fallet. Han är varken yrkeskriminell eller osmart nog att inte göra sig av med blodiga mordvapen när han springer från en mordplats, men han är våldsbenägen och lättprovocerad, introvert, paranoid och lättkränkt. Han hade också förmågan ett begå våldshandlingar utan att verka må särskilt dåligt över det (åtminstone inte utåt sett, eller: han mådde redan såpass dåligt att våldshandlingarna inte gjorde att han mådde ännu sämre). Vad jag fick intrycket av. Och han hade säkert inte åkt fast för misshandeln i tunnelbanan om han inte fångats på övervakningsbilder som senare visades på Efterlyst.

Jag tror det finns massor sådana människor. En del av dem har säkert polisen topsat eftersom de letar efter såna typer av människor. Men eftersom antalet är så stort så har några garanterat slunkit emellan.

Här är länk till dokumentären: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/365201?programid=909

Och jag menar inte att misstänka honom som GM i det här fallet.
Citera
2015-10-27, 22:23
  #7267
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns

Jämför detta med Linköpingsmördaren, som använder ligisternas förstahandsval nummer ett: En Butterfly-kniv, i sitt dåd.

För miljonte gången i tråden. En butterflykniv är random fjortis förstahandsval, inget en van våldsbrottsling skulle använda. Ledtråd-parerstång.
Citera
2015-10-27, 23:15
  #7268
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
För miljonte gången i tråden. En butterflykniv är random fjortis förstahandsval, inget en van våldsbrottsling skulle använda. Ledtråd-parerstång.
Det finns ett begrepp som heter "trådsanning" på Flashback. Skulle vilja säga att det även finns ett begrepp som kan kallas "Flashback-sanning". T ex. när butterflyens fördelar respektive nackdelar ska redas ut. Då kommer det ofta någon snajdigt välformulerad forumprofil med en miljon inlägg och skall berätta förnuftigt hur värdelös den kniven är och att en riktig brottsling minsann a l d r i g skulle befatta sig med sådant skräp pga frånvaro av parerstång, dålig kvalitet, och fan och hans moster.
Visst, så kanske saken är. Men ä n d å är det just den legendariska butterflyen (ihop med teleskopbatongen, tazern och thai5or) som den gräsrökande ungdomsligisten alltid köper med sig hem från första resan med ligistpolarna till Thailand. Sedan blir det snedtändning på förortsfesten och blodet sprutar och så får vi se den där jävla butterflyen på ett av polisens brottsplatsfotografier på efterlyst iallafall. Och ändå sitter ett gäng kloka experter på Flashback och säger att "...om det är en butterfly som är inblandat i ett våldsdåd så är gm troligen en ostraffad amatör...".

(end of rant)


Mitt resonemang som du citerade gick alltså inte ut på att det skulle handla om en iskall yrkeskriminell, utan snarare en tonårsligist med tidigare våldshandlingar i bagaget. Detta i motsats till den lajvande starwars-nörden med slängkappa och svärd som var fallet i Trollhättan.
Citera
2015-10-27, 23:39
  #7269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Vad du är hyfsat övertygad om spelar väl ingen roll om du saknar ett resonemang bakom, eller någon hänvisning till en adekvat källa som styrker att det är ett specifikt svenskt/germanskt DNA. Har du det?

Allt du behöver göra är att googla på Linköpingsmordet + Dna så hittar du säkert en av alla artiklar där uppgiften om att Dna-profilen tyder på en nordeuropeisk gärningsman framkommer.

Att det går att vara så relativt precis får säkert Miljöpartister att sätta kaffet i halsen, men det finns genetiska markörer, haplogrupper, etc. som är mer eller mindre unika för specifika folkslag/regioner.

Jag antar att de med Nordeurope avser nordvästeuropa, även om området inte kan avgränsas exakt. Men Skandinavien torde vara hetaste området, följt av övriga germanska länder och måhända Finland, fast då bland finlandssvenska snarare än bland finnar.

Men med tanke på ah, den ändå relativt vaga hänvisningen till nordeurope så - likt Wulfhere nog antydde - så är det någonting som har gett dem visst huvudbry. Möjligtvis att gärningsmannen är t ex. svensk men med en tysk mamma, vilket gör att Dna-profilen inte blir riktigt lika snäv som om det var en... mja, låt säga mer "äkta" etniskt svensk.
Citera
2015-10-27, 23:50
  #7270
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Allt du behöver göra är att googla på Linköpingsmordet + Dna så hittar du säkert en av alla artiklar där uppgiften om att Dna-profilen tyder på en nordeuropeisk gärningsman framkommer.

Att det går att vara så relativt precis får säkert Miljöpartister att sätta kaffet i halsen, men det finns genetiska markörer, haplogrupper, etc. som är mer eller mindre unika för specifika folkslag/regioner.

Jag antar att de med Nordeurope avser nordvästeuropa, även om området inte kan avgränsas exakt. Men Skandinavien torde vara hetaste området, följt av övriga germanska länder och måhända Finland, fast då bland finlandssvenska snarare än bland finnar.

Men med tanke på ah, den ändå relativt vaga hänvisningen till nordeurope så - likt Wulfhere nog antydde - så är det någonting som har gett dem visst huvudbry. Möjligtvis att gärningsmannen är t ex. svensk men med en tysk mamma, vilket gör att Dna-profilen inte blir riktigt lika snäv som om det var en... mja, låt säga mer "äkta" etniskt svensk.
Om du menar att deras DNA-prov visar att gm specifikt är svensk/dansk/tysk, och inte lett, est, finsk eller liknande, så får du gärna själv googla fram detta. Nordeuropé verkar för mig ett relativt brett begrepp.
Citera
2015-10-28, 00:03
  #7271
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Mitt resonemang som du citerade gick alltså inte ut på att det skulle handla om en iskall yrkeskriminell, utan snarare en tonårsligist med tidigare våldshandlingar i bagaget. Detta i motsats till den lajvande starwars-nörden med slängkappa och svärd som var fallet i Trollhättan.

Jag hade knappt en killkompis under mellan-högstadietiden som aldrig ägde en butterfly. Det var en ball pryl man kunde lattja med och när man blev trött på den kunde man sälja vidare den för samma pris man hade köpt den för. Det skulle inte förvåna mig om någon finnig icke-ligist (kanske till och med en lajvande star wars nörd) till fjortis just nu sitter och lattjar med någon av dom två butterlyknivarna jag ägde för 20+ år sen.
Som du skriver säger vapenvalet att det inte var en "hit-man" eller iskall yrkeskriminell som är GM. Grejen är att det är det enda det säger. Vi har gått igenom "knivspåret" till leda och det är en dead end.
Citera
2015-10-28, 00:38
  #7272
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag hade knappt en killkompis under mellan-högstadietiden som aldrig ägde en butterfly. Det var en ball pryl man kunde lattja med och när man blev trött på den kunde man sälja vidare den för samma pris man hade köpt den för. Det skulle inte förvåna mig om någon finnig icke-ligist (kanske till och med en lajvande star wars nörd) till fjortis just nu sitter och lattjar med någon av dom två butterlyknivarna jag ägde för 20+ år sen.
Som du skriver säger vapenvalet att det inte var en "hit-man" eller iskall yrkeskriminell som är GM. Grejen är att det är det enda det säger. Vi har gått igenom "knivspåret" till leda och det är en dead end.
Förstår din poäng, men detaljen om den där butterflykniven vara bara en detalj ihop med många där jag argumenterade emot att dom båda gärningsmännen i Trollhättan respektive Linköping var liknande i profilerna. Vilket jag inte höll med om.

Tar det igen:
Linköping: Dunjackeförsedd gymnastikbyxebärande gm med butterflykniv hugger ihjäl två människor varav en är invandrarbarn och en är en äldre svensk kvinna, för att sedan försvinna i sicksackspår, göra sig av med signalement, för att till sist försvinna från jordens yta.

Trollhättan: Gm klädd i mantel, star wars mask och svärd går in på en skola, hugger ihjäl två personer, båda invandrare, polis anländer och gm blir ihjälskjuten. Vid husrannsakan hittar polis ett avskedsbrev på gm´s dator.

Det samlade intrycket jag har från Linköping (där val av kniv endast är en liten del) är att gm troligtvis är en ung kriminell med labilt psyke. Han vill inte ta livet av sig i samband med dådet, inte heller åka fast. Han gör aktiva val för att undkomma infångande (tar olika flyktvägar bort därifrån, byter signalement etc.) Hans mordvapen är precis av det slag man kan vänta sig av en ung tonårig kriminell person (tänk själva hur ni skulle analysera Linköpingsfallet om det var ett svärd gm använde, som i Trollhättan?) Valet av vapen kan t o m visa på att morden där inte var planerade, utan att gm bara använde den medhavda livsstilsmarkör som tillsammans med snusdosan, dunjackan och gympabrallorna ger honom den identiteten han har som tuff cooling i en mindre stad i Sverige 2004?)

I Trollhättanfallet är saker och ting klarare. Gärningsmannen här ville dö (av vad som verkar framgå av "självmordsbrevet" som polisen anger att man har funnit) och gjorde en dramatisk sorti utklädd som någon sorts fantasyfigur och med ett svärd som valt vapen. (Hur skulle ni andra analysera detta fall om gm här var klädd på samma sätt, och utrustad med samma vapen som i Linköping? Blir en ganska annorlunda mental bild av händelseförloppet och gm då, eller?)

Jaja, jag vet inte, tycker bara att det är kul att tänka igenom allt det här. Det är ett riktigt skumt dåd som bryter av från mängden i o m att gm verkar ha försvunnit från jordens yta efteråt och varken har dykt upp i nya fall, eller (vad vi vet) inte heller har åkt dit på någon DNA-kontroll. I min värld ligger en lösning på en gärningsman från resten av Nordeuropa, eller åtminstone från en annan svensk stad långt från Linköping, som ganska trolig. Who knows?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in