Citat:
Att alla spår av GM upphör efter Djurgårdsgatan Förstår din poäng, men detaljen om den där butterflykniven vara bara en detalj ihop med många där jag argumenterade emot att dom båda gärningsmännen i Trollhättan respektive Linköping var liknande i profilerna. Vilket jag inte höll med om.
Tar det igen:
Linköping: Dunjackeförsedd gymnastikbyxebärande gm med butterflykniv hugger ihjäl två människor varav en är invandrarbarn och en är en äldre svensk kvinna, för att sedan försvinna i sicksackspår, göra sig av med signalement, för att till sist försvinna från jordens yta.
Trollhättan: Gm klädd i mantel, star wars mask och svärd går in på en skola, hugger ihjäl två personer, båda invandrare, polis anländer och gm blir ihjälskjuten. Vid husrannsakan hittar polis ett avskedsbrev på gm´s dator.
Det samlade intrycket jag har från Linköping (där val av kniv endast är en liten del) är att gm troligtvis är en ung kriminell med labilt psyke. Han vill inte ta livet av sig i samband med dådet, inte heller åka fast. Han gör aktiva val för att undkomma infångande (tar olika flyktvägar bort därifrån, byter signalement etc.) Hans mordvapen är precis av det slag man kan vänta sig av en ung tonårig kriminell person (tänk själva hur ni skulle analysera Linköpingsfallet om det var ett svärd gm använde, som i Trollhättan?) Valet av vapen kan t o m visa på att morden där inte var planerade, utan att gm bara använde den medhavda livsstilsmarkör som tillsammans med snusdosan, dunjackan och gympabrallorna ger honom den identiteten han har som tuff cooling i en mindre stad i Sverige 2004?)
I Trollhättanfallet är saker och ting klarare. Gärningsmannen här ville dö (av vad som verkar framgå av "självmordsbrevet" som polisen anger att man har funnit) och gjorde en dramatisk sorti utklädd som någon sorts fantasyfigur och med ett svärd som valt vapen. (Hur skulle ni andra analysera detta fall om gm här var klädd på samma sätt, och utrustad med samma vapen som i Linköping? Blir en ganska annorlunda mental bild av händelseförloppet och gm då, eller?)
Jaja, jag vet inte, tycker bara att det är kul att tänka igenom allt det här. Det är ett riktigt skumt dåd som bryter av från mängden i o m att gm verkar ha försvunnit från jordens yta efteråt och varken har dykt upp i nya fall, eller (vad vi vet) inte heller har åkt dit på någon DNA-kontroll. I min värld ligger en lösning på en gärningsman från resten av Nordeuropa, eller åtminstone från en annan svensk stad långt från Linköping, som ganska trolig. Who knows?
Tar det igen:
Linköping: Dunjackeförsedd gymnastikbyxebärande gm med butterflykniv hugger ihjäl två människor varav en är invandrarbarn och en är en äldre svensk kvinna, för att sedan försvinna i sicksackspår, göra sig av med signalement, för att till sist försvinna från jordens yta.
Trollhättan: Gm klädd i mantel, star wars mask och svärd går in på en skola, hugger ihjäl två personer, båda invandrare, polis anländer och gm blir ihjälskjuten. Vid husrannsakan hittar polis ett avskedsbrev på gm´s dator.
Det samlade intrycket jag har från Linköping (där val av kniv endast är en liten del) är att gm troligtvis är en ung kriminell med labilt psyke. Han vill inte ta livet av sig i samband med dådet, inte heller åka fast. Han gör aktiva val för att undkomma infångande (tar olika flyktvägar bort därifrån, byter signalement etc.) Hans mordvapen är precis av det slag man kan vänta sig av en ung tonårig kriminell person (tänk själva hur ni skulle analysera Linköpingsfallet om det var ett svärd gm använde, som i Trollhättan?) Valet av vapen kan t o m visa på att morden där inte var planerade, utan att gm bara använde den medhavda livsstilsmarkör som tillsammans med snusdosan, dunjackan och gympabrallorna ger honom den identiteten han har som tuff cooling i en mindre stad i Sverige 2004?)
I Trollhättanfallet är saker och ting klarare. Gärningsmannen här ville dö (av vad som verkar framgå av "självmordsbrevet" som polisen anger att man har funnit) och gjorde en dramatisk sorti utklädd som någon sorts fantasyfigur och med ett svärd som valt vapen. (Hur skulle ni andra analysera detta fall om gm här var klädd på samma sätt, och utrustad med samma vapen som i Linköping? Blir en ganska annorlunda mental bild av händelseförloppet och gm då, eller?)
Jaja, jag vet inte, tycker bara att det är kul att tänka igenom allt det här. Det är ett riktigt skumt dåd som bryter av från mängden i o m att gm verkar ha försvunnit från jordens yta efteråt och varken har dykt upp i nya fall, eller (vad vi vet) inte heller har åkt dit på någon DNA-kontroll. I min värld ligger en lösning på en gärningsman från resten av Nordeuropa, eller åtminstone från en annan svensk stad långt från Linköping, som ganska trolig. Who knows?
det vet vi helt säkert
Ingen har angett honom, trots tips om tänkbara GM som blivit förhörda och topsade
Ja, förutom alla andra unga män hemmahörande i Linkan - eller som studerade här - som farbror blå random låtit topsa
Det finns tre tänkbara förklaringar

- Som alla som satt sig in i fallet vet råder konsensus bland expertis och lokalt boende att GM p g a mordplatsen haft lokalkännedom. Han kan ha bott här tillfälligt nära brottsplatsen, men varit skriven någon annanstans och därför undgått polisens radar. Efter morden återvände han till sin hemort. En sådan GM kan ha varit psykiskt sjuk vid morden, eller, en utagerande rasist.
- Ett andra alternativ är att GM rekat området och hade som hämndmotiv att skada personer i släkten A. Random valt vad gäller släktträdet för offret blev en ung oskyldig pojke. Ett flyktfordon som väntande utanför ICA på Djurgårdsgatan - inga tips om sådana iakttagelser finns dock - tog honom från staden samma morgon.
- Ett tredje alternativ är att GM finns namngiven någonstans i utredningen, men rättsväsendet kräver att polisen lägger fram "lite mer" för att kunna ta till tvång på de som vägrar att låta sig DNA-topsas. Om polisen inte kan lägga fram "specifikt besvärande omständigheter" på en vägrare, och åklgararen anser att det som finns inte räcker, ja, då går faktiskt GM fri om han blankt vägrar att låta sig DNA-topsas. (Läs: polisen kan då inte åka hem till vederbörande och slå honom på näsan med batongen tills det blöder näsblod och på så sätt få in ett prov för DNA-analys
)
edit: GM = gärningsman
__________________
Senast redigerad av MossTrums 2015-10-28 kl. 13:32.
Senast redigerad av MossTrums 2015-10-28 kl. 13:32.