Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Ja så kanske man kan se det. Så länge ryssarna lyckas hålla Assad kvar vid makten så länge förhindras Islamisterna att ta makten. Men frågan är hur länge man i så fall orkar hålla emot. Jag tror inte att Ryssland har råd med ett evigt krig. Antingen vinner man eller så förlorar man.
Förlorar Ryssland så blir Syrien en sunnimuslimsk stat med starka band till USA och Saudiarabien. Det finns inget som kan förhindra det.
Tja, jag tror som sagt man kommer att koncentrera sig på att säkra de områden som är vitala för ryska intressen (kusten och att någon ryssvänlig sitter i Damaskus). Det behöver inte kräva så mycket insatser. Saudiarabien är på väg ordentligt utför som världsaktör, man håller på att priskriga sig själva ner i källaren på några års sikt.
Syrien kan utvecklas till alla proxykrigs moder, och det är inte uteslutet att USAs huvudfiende, som varken är Ryssland, Iran, IS mfl., utan Kina, kommer att slanta in lite pengar efter ett tag om brasan skulle behöva hållas vid liv.
Jag tror alltså ryssarna kommer dra ner på aktiviteten rejält efterhand, men *inte* dra sig ur helt, och *aldrig* släppa Tartus om de inte får riktigt bra betalt för det på något sätt.