Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nu ljuger du. Moral och etik går utmärkt att förklara genom evolutionsteori även om det såklart är ett komplext ämne.

let me google that for you

http://lmgtfy.com/?q=morality+and+evolution

Ok, förklara för mig vilka moralnormer som är dom rätta. Hur förklarar du t.ex. att homosexualitet inte är moraliskt förkastligt?
Citera
2015-10-30, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, förklara för mig vilka moralnormer som är dom rätta. Hur förklarar du t.ex. att homosexualitet inte är moraliskt förkastligt?
För att det inte skadar någon?
Citera
2015-10-30, 11:06
Medlem
Citat:
Jag tycker julfirande är myspys och midsommar helkul. Jag kopplar det inte alls med något religiöst inslag. Tomtarna på jul och dansandet runt majstången känns inte speciellt kristet.

Jo fast jag pratar inte bara om kristet utan även om hednisk tro. Alltså att det man gör på julen och andra traditioner har rötter i att tro på flera gudar enligt asatron.

Citat:
Som jag skrev (men som du inte läste); från mina föräldrar, vänner, skola, samhälle och från min mänskliga hjärna.

Ok, så om Anton Lundin-Pettersson fått sina moralnormer från hans föräldrar, vänner, skola, samhälle och från hans mänskliga hjärna, så är även det rätt enligt dig?

Eller gäller bara dina moralnormer?

Citat:
Så du kan inte förklara något som du inte tror på?

Självklart kan jag inte förklara något som jag inte tror på och som är ologisk enligt mig. Kan du förklara något som du inte tror på, t.ex. Bahá'í?

Citat:
Hur menar du att man ska tillämpa evolutionsteori på verkligheten? Evolutionsteori är ju en förklaringsmodell över varför det biologiska livet ser ut som det gör. Den är inget rättesnöre efter hur du som människa ska bete dig mot andra människor.

Varför är det inte ett rättesnöre, och vad är rättesnöret har jag frågat nu flera gånger utan att få svar.

Om förklaringsmodellen för att lejonhannar dödar ungar är evolutionsteorin, så varför är det inte en förklaringsmodell för att Anton Lundin-Pettersson går omkring en skola och hugger ner hans konkurrenter?
Citera
2015-10-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För att det inte skadar någon?

Jag tror inte att det är så hälsosamt att föra in könsorgan i analöppningen. Det finns ju en anledning till att man ska gräva ner eller spola ner avföring, eftersom det innehåller bakterier och andra smittsamma ämnen.
Citera
2015-10-30, 11:13
Medlem
Citat:
Jo fast jag pratar inte bara om kristet utan även om hednisk tro. Alltså att det man gör på julen och andra traditioner har rötter i att tro på flera gudar enligt asatron.

Ok, så om Anton Lundin-Pettersson fått sina moralnormer från hans föräldrar, vänner, skola, samhälle och från hans mänskliga hjärna, så är även det rätt enligt dig?

Eller gäller bara dina moralnormer?

Självklart kan jag inte förklara något som jag inte tror på och som är ologisk enligt mig. Kan du förklara något som du inte tror på, t.ex. Bahá'í?

Varför är det inte ett rättesnöre, och vad är rättesnöret har jag frågat nu flera gånger utan att få svar.

Om förklaringsmodellen för att lejonhannar dödar ungar är evolutionsteorin, så varför är det inte en förklaringsmodell för att Anton Lundin-Pettersson går omkring en skola och hugger ner hans konkurrenter?
I inlägg 104 svarar Udon på varifrån han får sin moral. Vilket han påpekat några ggr nu....
Citera
2015-10-30, 11:15
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är så hälsosamt att föra in könsorgan i analöppningen. Det finns ju en anledning till att man ska gräva ner eller spola ner avföring, eftersom det innehåller bakterier och andra smittsamma ämnen.
Även heterosexuella har analsex. Så varför ta upp homisexualitet? Och varför är homosexualitet lika med bögar? Det finns även kvinnor som är homosexuella vet du.
Citera
2015-10-30, 11:17
Medlem
Citat:
I inlägg 104 svarar Udon på varifrån han får sin moral. Vilket han påpekat några ggr nu....

Ok, alltså från hans föräldrar, vänner, skola, samhälle och från hans mänskliga hjärna.

Men vad är det som säger att hans moralnormer är dom rätta moralnormerna?

Vad är det som säger att Anton Lundin-Petterssons moralnormer är förkastliga?
Citera
2015-10-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ok, alltså från hans föräldrar, vänner, skola, samhälle och från hans mänskliga hjärna.

Men vad är det som säger att hans moralnormer är dom rätta moralnormerna?

Vad är det som säger att Anton Lundin-Petterssons moralnormer är förkastliga?
Man ser det på skadan man gör mot andra människor.
Citera
2015-10-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ja, jag skrev det starkaste också , men jag skrev även det som du ignorerar: "den bäst lämpade... överlever". Menar du att detta är felaktigt?

Den mest lämpade är inte fel, men att du skriver starkaste i samma meningen visar att du inte förstår innebörden av naturligt urval.

Citat:
Nej självklart inte automatiskt, men det är en större möjlighet att föra sina egna gener vidare, eller hur?

Om lejonhannen dödar konkurrenternas ungar, så är möjligheten att sprida sina egna gener större, eller hur?

Ja, det stämmer.

Citat:
Men hallå, var det inte just det som du sade var en av egenskaperna? Du sade: "Även om att vara starkast och/eller störst är en av de avgörande egenskaperna för en art innebär inte detta som en generell regel."

Hur ska du ha det, är starkast och/eller störst en av egenskaperna eller inte?

För LEJON kanske men du skrev i ett tidigare inlägg när du pratade om lejon och någon fågel.
Citat:
Vad har du för argument att detta inte gäller människor, som ju enligt evolutionsteorin är ett djur bland alla andra?

Därför skrev jag att starkast eller att döda konkurrenters avkommor gäller kanske för en art men det betyder inte att det gäller alla djur inklusive människor.
Om det var så att du menade att naturliga urvalet också måste gäller människor, så stämmer det.

Citat:
Haha, jaså? När ni firar Jul så har det alltså inget med kristen tro att göra, och det har inget med asatro att göra? Hur förklarar du då julgranar, julklappar, varifrån tror du själva ordet "Jul" kommer ifrån, någon vetenskaplig upptäckt?

Exakt vad är det ni firar?
Jag sa att det antagligen ursprungligen kommer från någon hednisk tro men att det inte har något med det att göra när vi nu "firar" jul. Jag säger att jag firar jul men det är inget vi egentligen firar. Jag använder fortfarande det uttrycket.

Citat:
Jag har inte sagt att du börjar tro på gudar, men att du understödjer en religiös ritual.
Vilken religiös ritual är det då?Och definition för ateism är avsaknad av tro på en eller flera gudar så då överger jag inte min ateism under några perioder som du påstådde .

Citat:
Så du träffar inte nära och kära och umgås lite annars? Måste det finnas julgran, julklappar, kristna sånger för att du ska kunna umgås med dina nära och kära?

Julklappar ger vi inte varandra, kristna sånger kan man vara utan det räcker med låtar om t.ex. snö, tomtar, grisskinkor som rymt och frosty the snowman.
Julgran vill jag ha då de är fina. Men nu har ju inte julgranen en religiöst ursprung utan var som skydd mot onda makter. LOL

Citat:
Vad var svaret? Att dina moralnormer måste du hitta utanför evolutionsteorin/"vetenskapen"?
Nej, evolutionsteorin/"vetenskapen" förklara var våran moral kommer ifrån.
Citera
2015-10-30, 11:22
Medlem
Citat:
Även heterosexuella har analsex. Så varför ta upp homisexualitet? Och varför är homosexualitet lika med bögar? Det finns även kvinnor som är homosexuella vet du.

Även analsex bland heterosexuella är moraliskt och medicinskt felaktigt, analöppningen är inte skapad för att man ska föra in objekt, utan för att föra ut avföring.

Det finns en stor risk att man får en bakterieinflammation på könsorganen, det finns en anledning att flickor får lära sig att inte torka sig från analöppningen till könsorganet. Varför skulle då en man föra in sitt könsorgan in i en bakteriehärd?
Citera
2015-10-30, 11:23
Medlem
Citat:
Man ser det på skadan man gör mot andra människor.

Men frågan är återigen varför lejonhannar har tillåtelse att skada lejonungar, men människan som också är ett djur inte får skada andra.
Citera
2015-10-30, 11:25
Medlem
Citat:
Även analsex bland heterosexuella är moraliskt och medicinskt felaktigt, analöppningen är inte skapad för att man ska föra in objekt, utan för att föra ut avföring.

Det finns en stor risk att man får en bakterieinflammation på könsorganen, det finns en anledning att flickor får lära sig att inte torka sig från analöppningen till könsorganet. Varför skulle då en man föra in sitt könsorgan in i en bakteriehärd?
Det får stå för dom som gör det. Om båda vet riskerna så...
Har enligt mig inte så mycket med moral att göra.
Vi människor gör varje dag skadliga saker mot oss själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in