2015-10-29, 23:31
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
det är ju lätt att sitta och plocka bland vilka motstånd man vill ta med i beräkningen också... hur många segrar har ni mot de övriga topplagen. 0? 1 om man räknar DIF som topplag?
6p mot Göteborg till skillnad från era 0. I övrigt har jag inget att tillägga i diskussionen..
Citera
2015-10-29, 23:49
Medlem
nomadics avatar
Jaha, Malmö är alltså Sveriges bästa lag nu för att de vann båda sin matcher mot Göteborg i år? Vårt (ÖSK) facit i tävlingsmatcher mot Sveriges bästa lag Malmö i år är en seger och två kryss på tre matcher. Härmed tar vi alltså tillsvidare över titeln som Sveriges bästa lag med denna logik. Soft.
Citera
2015-10-29, 23:59
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Jaha, Malmö är alltså Sveriges bästa lag nu för att de vann båda sin matcher mot Göteborg i år? Vårt (ÖSK) facit i tävlingsmatcher mot Sveriges bästa lag Malmö i år är en seger och två kryss på tre matcher. Härmed tar vi alltså tillsvidare över titeln som Sveriges bästa lag med denna logik. Soft.
Hur är det med läsförståelsen? Min poäng är att högre poäng i tabellen inte automatiskt innebär att man är bättre laget för tillfället. Att det finns fler parametrar än så. Har t.ex. svårt att se nåt annat allsvenskt lag kvala in till CL och besegra Shaktar Donetsk, men det avspeglas ju inte i tabellen. Högre högstanivå är till exempel också nånting man får ta i beaktande om man ska diskutera "Sveriges bästa lag".
Citera
2015-10-30, 00:01
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
6p mot Göteborg till skillnad från era 0. I övrigt har jag inget att tillägga i diskussionen..

Å andra sidan har ni 1 p mot AIK till skillnad mot AIK:s 4 p mot er... Det går ju alltid att vrida och vända på siffror och vilka som slagit vilka, det som vi brukar kalla "Gaismatematik" (alltså "Öhhh, men vi slog lag X och lag X slog er så då borde vi vara bättre än er").

Om man ändå vill runka till siffror kring inbördes möten i toppen (Malmö och Peking en match mindre spelad då, så klart):

Inbördes möten topp 6:
IFE 18 p (5 3 2, 20–14)
AIK 15 p (4 3 3, 16–16)
IFKG 14 p (3 5 2, 12–9)
MFF 13 p (3 4 2, 11–10)
IFKN 10 p (2 4 3, 15–17)
DIF 5 p (0 5 5, 9–17)

Inbördes möten topp 5:
IFE 12 p (3 3 2, 16–13)
IFKG 12 p (3 3 2, 10–7)
AIK 11 p (3 2 3, 13–14)
MFF 9 p (2 3 2, 8–9)
IFKN 6 p (1 3 3, 10–14)

/feldgrau
Citera
2015-10-30, 00:05
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Hur är det med läsförståelsen? Min poäng är att högre poäng i tabellen inte automatiskt innebär att man är bättre laget för tillfället. Att det finns fler parametrar än så. Har t.ex. svårt att se nåt annat allsvenskt lag kvala in till CL och besegra Shaktar Donetsk, men det avspeglas ju inte i tabellen. Högre högstanivå är till exempel också nånting man får ta i beaktande om man ska diskutera "Sveriges bästa lag".

Fast du får också bestämma dig om du pratar om "Sveriges bästa lag [över säsongen]" eller "Sveriges bästa lag [för tillfället]". För det är uppenbart två olika saker.

/feldgrau
Citera
2015-10-30, 00:20
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Man kanske borde skrota dagens poängsystem och istället införa en jury på fem personer som delar ut stilpoäng precis som i gymnastik, konståkning och backhoppning?
Citera
2015-10-30, 00:24
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Fast du får också bestämma dig om du pratar om "Sveriges bästa lag [över säsongen]" eller "Sveriges bästa lag [för tillfället]". För det är uppenbart två olika saker.

/feldgrau

Exakt. Frågan var hur jag definierade "Sveriges bästa lag" och mitt svar är att det ej nödvändigt vis är samma sak som bäst placering i tabellen för tillfället, vilket snarare ett mått på högst lägstanivå över tid. Tar man SM-guld har man varit bäst i genomsnitt sett till hela säsongen. Det har MFF givetvis inte varit.

Jag skulle nog dock påstå att MFF är Sveriges bästa lag för tillfället, mest pga den individuella kvaliteten på så många positioner, bredden på truppen men framförallt att spelet äntligen börjar klaffa, vilket det inte gjort tidigare under säsongen. Yotun har kostat oss väldigt många poäng pga sitt usla försvarsspel tidigare under året, han har lärt sig täcka. Backsituationen har löst sig, om alla är mentalt på plats kan man genomföra fantastiska prestationer, där andra allsvenska lag inte hade haft en suck, som matchen mot Shakhtar senast.

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Man kanske borde skrota dagens poängsystem och istället införa en jury på fem personer som delar ut stilpoäng precis som i gymnastik, konståkning och backhoppning?
Senast redigerad av Cadenza 2015-10-30 kl. 00:38.
Citera
2015-10-30, 01:19
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Finns många parametrar. Flest spelare som är bäst på sin position i AS, t.ex. Högst högstanivå är en annan. Men jag förstår vad du är ute efter, och ja, om en parameter är att motivera sig för att göra jobbet mot bottenlagen är vi tyvärr inte bäst. Göteborg gör upp om guldet, men vi har vunnit mot dem både hemma och borta, så det är en rätt komplex fråga egentligen.
Det lag som har flest poäng efter 30 spelade omgångar är bäst. Punkt.
Citat:
Ja för att antalet poäng man har tagit mot Göteborg är jävligt relevant.
Citera
2015-10-30, 01:27
Medlem
Citat:

...och vi har lyckats slå norrköping, elfsborg och er. tack för du stärker mitt argument att det är helt poänglöst att sitta och jämföra inbördes möte med enstaka lag. om bara det fanns något sätt att jämföra hur bra lag är genom att slå ihop samtliga matcher man spelar under året i en slags lista.
Senast redigerad av M.S 2015-10-30 kl. 01:32.
Citera
2015-10-30, 06:16
Medlem
Hoppas innerligt att Norrköping tar hem guldet, då kan vi utse oss själva till "bäst i Sverige" eftersom vi har spöat Norrköping både hemma och borta den här säsongen. Vem fan bryr sig om titlar.

I morgon blir det till att tacka av och hylla Anders och Klarström för sina insatser genom åren, kommer nog att bli känslofyllt. Läste att Bajrami eventuellt kan vara aktuell för ett inhopp i imorgon. Det skulle vara kul att få se honom på plan igen, men 3p måste ändå prioriteras.
Citera
2015-10-30, 07:28
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Känns väldigt mycket MFF att försöka att argumentera för att de ändå är bäst i Sverige trots att de ligger 4. Skulle väl även vara något Häcken hade kunnat pyssla med. De spelar ju så fräck och vacker fotboll så de borde belönas med några SM-tecken.
Citera
2015-10-30, 08:02
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Å andra sidan har ni 1 p mot AIK till skillnad mot AIK:s 4 p mot er... Det går ju alltid att vrida och vända på siffror och vilka som slagit vilka, det som vi brukar kalla "Gaismatematik" (alltså "Öhhh, men vi slog lag X och lag X slog er så då borde vi vara bättre än er").

Om man ändå vill runka till siffror kring inbördes möten i toppen (Malmö och Peking en match mindre spelad då, så klart):

Inbördes möten topp 6:
IFE 18 p (5 3 2, 20–14)
AIK 15 p (4 3 3, 16–16)
IFKG 14 p (3 5 2, 12–9)
MFF 13 p (3 4 2, 11–10)
IFKN 10 p (2 4 3, 15–17)
DIF 5 p (0 5 5, 9–17)

Inbördes möten topp 5:
IFE 12 p (3 3 2, 16–13)
IFKG 12 p (3 3 2, 10–7)
AIK 11 p (3 2 3, 13–14)
MFF 9 p (2 3 2, 8–9)
IFKN 6 p (1 3 3, 10–14)

/feldgrau
Absolut, därför jag inte ville ge mig in i själva diskussionen. Visst, jag kan erkänna att jag tycker Malmö har presterat på högst nivå i enstaka matcher (om man räknar in Europamatcherna), men i övrigt är vi ju uppenbarligen inte bäst på något sätt i år.

Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ja för att antalet poäng man har tagit mot Göteborg är jävligt relevant.
Va? Såg du frågan jag svarade på?

Citat:
Ursprungligen postat av M.S
...och vi har lyckats slå norrköping, elfsborg och er. tack för du stärker mitt argument att det är helt poänglöst att sitta och jämföra inbördes möte med enstaka lag. om bara det fanns något sätt att jämföra hur bra lag är genom att slå ihop samtliga matcher man spelar under året i en slags lista.
Lär dig att erkänna när du har fel. Jag svarade endast på din fråga om vi hade noll segrar mot övriga topplag. I övrigt kunde jag inte bry mig mindre om diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in